Budowa S8 zakończona. Ale otwarcie drogi Wrocław-Oleśnica...

    Budowa S8 zakończona. Ale otwarcie drogi Wrocław-Oleśnica się opóźnia

    Jerzy Wójcik

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Budowa S8 zakończona. Ale otwarcie drogi Wrocław-Oleśnica się opóźnia

    ©fot. Przemysław Wronecki

    17 września drogowcy z firmy Mota Engil zakończyli budowę fragmentu drogi ekspresowej S8 z Wrocławia do Oleśnicy. Według ostatnich zapowiedzi Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu, trasa miała być otwarta z końcem września. Jednak nigdy nie podano konkretnej, dziennej daty. Dlaczego? Urzędnicy tłumaczą, że na tym etapie nie mogą jej podać, bo dzień otwarcia fragmentu ekspresówki nie zależy już od nich. Nam udało się ustalić, że pierwsi kierowcy powinni przejechać trasą ekspresową dopiero w czwartek lub piątek w przyszłym tygodniu.
    Budowa S8 zakończona. Ale otwarcie drogi Wrocław-Oleśnica się opóźnia

    ©fot. Przemysław Wronecki

    Co wiemy na pewno? Na pewno budowlańcy firmy Mota Engil wywiązali się z kontraktu, w którym było zapisane, że prace budowlane powinny się zakończyć 17 września. Od tego czasu robotników prowadzących właściwe prace budowlane nie ma już na drodze. Można spotkać co najwyżej ekipy pracujące przy oznakowaniu czy prowadzące prace porządkowe - zamiatanie itp. Od połowy września rozpoczęło się także przekazywanie końcowej dokumentacji do Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego we Wrocławiu.


    Wiemy także, że cały proces przekazywania dokumentów (a jest ich kilka ładnych kilogramów) przebiegało sprawnie. Barbara Skultecka, dyrektor WINB potwierdziła, że komplet dokumentów wpłynął do czwartku do urzędu. Inspektorat, podobnie jak to było w przypadku otwarcia AOW w zeszłym roku, skierował dodatkowych pracowników do tego zadania.



    Jak informuje Jarosław Perduta, rzecznik prasowy Dolnośląskiego Urzędu Wojewódzkiego, droga powinna być otwarta dla kierowców w przyszłym tygodniu. - Dziś i w poniedziałek będzie sprawdzana cała dokumentacja. Wszystko wskazuje na to, że we wtorek i środę pracownicy nadzoru budowlanego pojawią się już na terenie budowy - wyjaśnia Jarosław Perduta.

    Inspektorzy sprawdzą tam, czy wszystko w terenie jest zgodne z tym co wcześniej przeczytali w dokumentacji i czy droga jest przygotowana do wpuszczenia na nią kierowców. Jeśli nie będzie żadnych przeciwskazań, kluczowy dokument - pozwolenie na użytkowanie drogi - może być wydane w czwartek. Ale wiadomo, że w terenie może się okazać, że trzeba dokonać drobnych poprawek czy uzupełnić dokumentację i nie można wykluczyć, że pozwolenie będzie wydane np. dzień później.

    - Czekamy już na ten dokument - mówi Michał Nowakowski z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu. - Jesteśmy w stanie wpuścić kierowców na fragment Wrocław - Oleśnica kilka godzin po otrzymaniu pozwolenia - dodaje.

    Na wybudowanej trasie była już straż pożarna i policja, które sprawdzały czy wszystko na drodze jest wykonane zgodne z ich przepisami. Na razie służby nie zgłaszały żadnych zastrzeżeń. Czyli wszystko wskazuje na to, że od otwarcia drogi dzieli nas już tylko jeden dokument - ale by nadzór budowlany mógł go z czystym sumieniem wydać, musi przebrnąć przez tysiące stron dokumentacji.

    Przypomnijmy, że jeszcze przed rozpoczęciem budowy drogi, mówiło się o tym, że może ona powstać do Euro 2012 roku. Plan był wykonalny jeszcze w 2009, jednak od tego czasu zaczęły się pojawiać problemy. Już na poziomie kompletowania dokumentacji potrzebnej do rozpoczęcia budowy firmy miały opóźnienia. Skanska na odcinku Oleśnica - Syców miała na starcie aż "rok w plecy" z powodu konieczności tworzenia nowego raportu oddziaływania na środowisko. Kilka miesięcy obsuwy zanotowała też Mota Engil - te miesiące zdecydowały że całego dolnośląskiego odcinka nie mieliśmy gotowego do Euro. Bo choć firmy nie notowały później większych wpadek, straconego czasu nie dało się nadgonić.

    Przypomnijmy, że Mota Engil na odcinku z Wrocławia do Oleśnicy zmagała się m.in. z kumakami, dla których trzeba było przygotować kilka przepustów pod drogą, tak by mogły bezpiecznie ją przekraczać. Nie zabrakło także przygód z roślinami, a konkretnie ze storczykami, które są pod ochroną. Trzeba je było przekopać w inne miejsce. Ale oczywiście nie tak, by trafiły byle gdzie, tylko w warunki, w których przeżyją po przeprowadzce. Udało się uratować wszystkie rośliny.

    Na odcinku z Oleśnicy do Sycowa trzeba było zmierzyć się z Orłem Bielikiem, który miał swoje gniazdo tuż przy ekspresówce. Chroniona jest nie tylko przyroda, ale także okoliczni mieszkańcy i... zwierzęta hodowlane. Firma Skanska wybudowała pod drogą ekspresową specjalny przepust dla krów, by rolnik mógł ze swoim stadem dostać się na łąkę położoną po drugiej stronie trasy.

    Kiedy pojedziemy drugim fragmentem S8 z Oleśnicy do Sycowa, a dokładnie od miejsca gdzie kończy się dziś obwodnica Oleśnicy (wybudowana w klasie drogi ekspresowej) do węzła pod Sycowem? Znów z powodu wspomnianych wyżej przyczyn, nie mamy daty dziennej. Inwestor i wykonawca mówią dziś o listopadzie, a konretniej o drugiej połowie listopada.

    A jeżeli bylibyśmy zupełnie precyzyjni, to S8 na tym odcinku już jeździmy. A dokładnie jej kilkukilometrowym fragmentem pod Sycowem, gdzie przełożono już ruch ze starej drogi krajowej nr 8 na nową ekspresówkę.


    Czytaj także

      Komentarze (35)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Dzięki

      Student (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 13 / 8

      Bardzo dobry filmik!! dzięki niemu uzyskałem kilka informacji o s8 których wczesniej nie miałem :) Dzięki za pokazanie całości wybudowanego odcinka:) wzbogaci to moja prace inżynierską:P dzięks

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Koniec tygodnia

      Bartosz (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 64 / 10

      Koniec tygodnia się zbliża... i ciekawe czy czeka nas kolejny piątkowe popołudnie w korku...

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      DROGA

      BYŁY POLAK (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 22 / 14

      DZISIAJ WYLALI TEN ASFALT TJ.03 10 2012r. kłamcy z polski.brrrrrr.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      pa..pa..

      POLAK (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 19 / 16

      WIELKA ŚCIEMA BO W CIEŚLACH NA JEDNYM PASIE BRAK ASFALTU NA OKOŁO 100METRACH,ATU SIĘ PISZE ZE ODBIERAJĄ DROGĘ.POZDRAWIAM JESTEM POLAKIEM.


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Cieźle

      Bartosz (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 33 / 11

      Cieśle nie należą do tego fragmentu drogi :)

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Przypomnijmy, że...

      wrrr (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 22 / 15

      Przypomnijmy, że... pisać nie potraficie.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Może nie w porę

      lesio (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 43 / 14

      Ale chciałbym się dowiedzieć na kiedy jest przewidziany remont?


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Prawdopodnie po zimie,

      bolo (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 48 / 13

      pod warunkiem, że uda im się otworzyć ten odcinek do zimy.

      Zdjęcie autora komentarza
      Grabarczyk

      Juliusz Lichwa

      Zgłoś naruszenie treści / 39 / 14

      Pamiętacie min.Grabarczyka? Gość z łódzkiego więc tak się zupełnie przypadkiem złożyło, że za jego kadencji przygotowano olbrzymią ilość inwestycji w infrastrukturę w tym regionie... Nowy dworzec...rozwiń całość

      Pamiętacie min.Grabarczyka? Gość z łódzkiego więc tak się zupełnie przypadkiem złożyło, że za jego kadencji przygotowano olbrzymią ilość inwestycji w infrastrukturę w tym regionie... Nowy dworzec Fabryczna w Łodzi, dokończenie A2 do Warszawy, A1 od Piotrkowa do Gdańska i... S8. Dziś głównie pisze się i mówi o zastojach na A1 czy A4, o awariach i niedoróbkach a tymczasem od granicy Dolnego Śląska do łącznika z A1 z jednej a z pod Warszawy do Piotrkowa Trybunalskiego z drugiej trwają w najlepsze prace nad S8 właśnie. I biorąc korektę na opóźnienia wszystkie te prace skończą się pewnie w 2015 roku. Jaki to będzie skok gospodarczy i cywilizacyjny dla Polski to chyba pisać nie trzeba. W końcu przerwany zostanie historyczna niemoc czyli brak połączenia (kolejowego to chyba nigdy nie będzie) Wrocławia z dawną Kongresówką. 2-2,5 godziny do Łodzi, 3,5-4 do Warszawy czy Torunia i 5-5,5 do Trójmiasta staną się faktem (a piszę o przepisowej jeździe a nie wariancie optymistycznym). Kontakty gospodarcze, społeczne czy po prostu turystyczne w końcu będą czymś normalnym. A nie tak jak teraz, że do Berlina jest "bliżej" niż do Warszawy.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      takie głupie pytanie mam Panie Wójcik

      look (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 44 / 20

      "Na wybudowanej trasie była już straż pożarna i policja, które sprawdzały czy wszystko na drodze jest wykonane zgodne z ich przepisami."
      A jakie to przepisy ma Policja? Co ona sprawdzała? Jacy...rozwiń całość

      "Na wybudowanej trasie była już straż pożarna i policja, które sprawdzały czy wszystko na drodze jest wykonane zgodne z ich przepisami."
      A jakie to przepisy ma Policja? Co ona sprawdzała? Jacy policjanci to sprawdzali? Odpowiedni, przeszkoleni, odpowiedzialni? Co Policja ma do budowy drogi????
      zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      docel

      ok (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 37 / 20

      policja bierze udzial w odbierze docelowej organizacje ruchu

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      bez złych komentarzy

      ja (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 42 / 15

      Bez złych komentarzy

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      do kogo ta mowa?

      jb (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 62 / 29

      "obsuwa", "w plecy", to język meneli spod budki z piwem panie Wójcik. Ten p***** mnie obraża zwracając się do mnie tym knajackim slangiem. Na zbity ryj wywalić tego prostaka!


      Zdjęcie autora komentarza
      Piano

      Juliusz Lichwa

      Zgłoś naruszenie treści / 69 / 18

      19,90 zł miesięcznie

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama