Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mój reporter: Czy powinnam płacić za odbiór osobisty zakupów w internecie?

Bartosz Józefiak
Czy pobieranie przez sklepy internetowe opłat za odbiór osobisty w oddziale firmy (np. we Wrocławiu) jest zgodne z prawem? - pyta nasza czytelniczka Karolina Mikruta. Sprawą zajął się nasz reporter - Bartosz Józefiak

- Dlaczego klienci, którzy dokonują zakupu w sklepie internetowym często muszą płacić za to, że sami fatygują się do sklepu po dany produkt ?

Dla przykładu powiem, że największy serwis aukcyjny w Polsce - Allegro zgodnie z art. 6.13 swojego regulaminu nie pozwala na takie praktyki i w takich sytuacjach prosi o "zgłaszanie naruszenia zasad". Taka aukcja jest usuwana i dodatkowo sprzedający zostaje ostrzeżony przez Allegro. Niestety sklepów internetowych nie nadzoruje Allegro. Jeżeli jest to niezgodne z prawem - czy jest jakaś instytucja, która powinna tego pilnować i do której można składać zażalenia?

Sprawami klientów, także tych robiących zakupy przez internet, zajmuje się biuro miejskiego rzecznika konsumentów. Według Jerzego Barańskiego, wrocławskiego rzecznika, sklep internetowy nie ma podstaw, by pobierać opłatę za odbiór osobisty.
Przy zakupach w sieci płacimy dodatkowo za przesłanie towaru. Ale skoro nie ma mowy o kosztach wysyłki, nie ma mowy o dodatkowej opłacie - mówi Jerzy Barański.

Najpierw dobrze jest osobiście zgłosić się do sprzedawcy i poprosić o zwrot nienależnie pobranej opłaty. Jeżeli to nie poskutkuje, klient powinien udać się do rzecznika konsumentów, który podejmie interwencję i pomoże nam odzyskać pieniądze.
Takie sprawy nie trafiają się często, ale faktycznie już kiedyś zajmowaliśmy się podobną sprawą - tłumaczy rzecznik. - Udało się nam pomóc klientowi.

Wrocławski rzecznik konsumentów co roku odbiera coraz więcej skarg związanych ze sprzedażą internetową bądź telefoniczną. Zazwyczaj dotyczą one tego, iż sprzedawca nie zgadza się na zwrot wadliwego towaru. Zdarzają się też sytuacje, gdy klient otrzymuje zupełnie coś innego, niż zamówił.

Czasami, by odzyskać pieniądze, trzeba uzbroić się w cierpliwość, bo sprawy potrafią ciągnąć się przez wiele miesięcy. Mimo to warto zgłaszać każde nadużycie sprzedawców.

Chodzi o to, by ukrócić nielegalne praktyki. Stanie się tak tylko wtedy, jeśli będziemy reagować na każdą taką sytuację - opowiada rzecznik.

Biuro rzecznika konsumentów mieści się przy ul. Świdnickiej 53 we Wrocławiu. Przyjmuje klientów. od poniedziałku do piątku w godzinach do 8:00 do 15:15. Telefon do biura: 71 777 75 59, mail: [email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Mój reporter: Czy powinnam płacić za odbiór osobisty zakupów w internecie? - Gazeta Wrocławska

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska