Wrocław: Autobusy MPK gaszą światła, bo trzeba oszczędzać...

    Wrocław: Autobusy MPK gaszą światła, bo trzeba oszczędzać prąd

    Jerzy Wójcik

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Wrocław: Autobusy MPK gaszą światła, bo trzeba oszczędzać prąd

    ©fot. Tomasz Hołod

    Już blisko połowa wrocławskich autobusów miejskich jeździ z wyłączonymi światłami mijania (zwanymi też krótkimi). Zamiast nich, wozy MPK zostały oświetlone przez diody LED, czyli tak zwane światła do jazdy dziennej. Na razie używa ich 138 autobusów miejskich, docelowo zostaną zamontowane prawie we wszystkich autach przewożących pasażerów.
    Wrocław: Autobusy MPK gaszą światła, bo trzeba oszczędzać prąd

    ©fot. Tomasz Hołod

    Diody montowane są podprzednimi reflektorami i mają za zadanie oświetlić autobus, tak by był on widoczny z daleka dla innych użytkowników drogi. Ich największą zaletą jest energo-oszczędność. - Komplet nowych diod zamontowanych na autobusie pobiera nieco ponad 14 watów energii - tłumaczy Agnieszka Korzeniowska, rzeczniczka wrocławskiego MPK. - To prawie 20 razy mniej niż wymagało dotychczasowe oświetlenie używane w ciągu dnia przez kierowców - dodaje rzeczniczka.
    Tłumaczy, że oszczędności były konieczne. I wcale nie chodzi wyłącznie o budżet MPK (chociaż ten oczywiście też odczuje zmianę). Przypomnijmy, że ostatnio we wrocławskich autobusach montowano biletomaty oraz dodatkowe kamery mo-nitorujące pojazdy. To urządzenia pochłaniające sporo energii, a akumulatory w wozach MPK pozostały te same.

    Dzięki inwestycji w LED-y (koszt kompletu do oświetlenia jednego autobusu to 120 złotych), udało się zaoszczędzić prawie 240 watów mocy. Jak to możliwe, skoro jedna żarówka tradycyjnych świateł mijania ma moc nieco ponad 50 W? Stało się tak dlatego, że kierowcy wyłączyli nie tylko światła mijania, ale także całe pozostałe oświetlenie, które bez potrzeby działało w dzień: podświetlenie tablicy rejestracyjnej, żarówki zamontowane na obrysie autobusu, na schodach dla pasażerów oraz czerwone światła pozycyjne z tyłu pojazdu. Ten ruch budzi wątpliwości innych kierowców. - Z tyłu autobus nie jest już tak dobrze widoczny, a i światła ledowe z przodu są słabsze niż dotychczasowe mijania - twierdzi Krzysztof Surma, kierowca zawodowy z Wrocławia.

    Innego zdania jest wielu kierowców MPK. - Po co bez potrzeby świecić tyle żarówek w dzień? - zauważa Paweł Szpaczek, kierowca MPK, który od kilku miesięcy prowadzi autobusy z diodami LED. - Nowe światła powodują, że jestem bardziej widoczny dla jadących z naprzeciwka. Nie oświetlają mi drogi jak dotychczasowe światła mijania, bo w dzień jest to zupełnie niepotrzebne - dodaje kierowca.

    Podkreśla, że teraz nie ma też obawy, że szofer MPK zapomni włączyć światła w dzień. Nowe, diodowe światła do jazdy dziennej zapalają się wraz z włączeniem silnika. Gasną, gdy kierowca sam podejmie decyzję o włączeniu tzw. świateł krótkich, bo np. zapada zmrok. Wtedy pojawia się oczywiście także całe dodatkowe oświetlenie wozu (schody, tablice etc.), którego nie używa się w dzień.

    Używanie świateł do jazdy dziennej, czyli przedniego, zwykle LED-owego oświetlenia, jest zgodne z zapisami kodeksu drogowego.
    Przypomnijmy, że obowiązek jeżdżenia "na światłach" w dzień wprowadzono w 2007 roku. Jednak dopiero dwa lata później doprecyzowano, że poza światłami mijania, mogą to być także przednie światła LED-owe, a tył pojazdu nie musi być oświetlony.

    Czytaj także

      Komentarze (51)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      i jeszcze

      kalor2 (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 21 / 16

      jeszcze należy się cieszyć, że do części artykułów dostęp jest zablokowany (płatny, ale kto czyta płatne artykuly we wrocławskiej gdy ma bezpłatne gdzie indziej). Przynajmniej mnie ludzi czyta bzdury.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Dobór autorytetów

      Kalor (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 25 / 26

      Panie redaktorze, ja naprawdę rozumiem, że polityka arkadiusza i apolonii wymaga krytykowania wszystkiego, bo lepiej się czyta, ale tym razem wyszło żałosnie. Niedowidzący kierowca "zawodowy" się...rozwiń całość

      Panie redaktorze, ja naprawdę rozumiem, że polityka arkadiusza i apolonii wymaga krytykowania wszystkiego, bo lepiej się czyta, ale tym razem wyszło żałosnie. Niedowidzący kierowca "zawodowy" się zbłaxnił tak samo jak i Pan.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Chory kraj!!!!

      Pyśka (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 26 / 22

      Nie dosyć że autobusy i tramwaje nie mają ubezpieczenia OC,to jeszcze jeżdżą bez świateł,,,,Superrrr!!!! Tylko czemu im nikt nie dobierze się do tyłka?????Gdzie bezpieczeństwo pasażerów?nikt się...rozwiń całość

      Nie dosyć że autobusy i tramwaje nie mają ubezpieczenia OC,to jeszcze jeżdżą bez świateł,,,,Superrrr!!!! Tylko czemu im nikt nie dobierze się do tyłka?????Gdzie bezpieczeństwo pasażerów?nikt się nie liczy z pasażerami...Niech najlepiej otworzą tylko 1 drzwi i wezmą tylko 1 pasażera To będzie w miarę bezpieczne.........Chory dziadowski Kraj!!!!!!zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      PRO

      pro (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 31 / 19

      Gazeta nie podeszła profesjonalnie do tematu, także większość komentujących nie wykazali się odrobiną wiedzy praktycznej. Czyli - po staremu.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      No to może zajmijmy się stadionem

      Wojti (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 20 / 35

      który każdego wieczora świeci jak choinka

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Skrajny d...

      realista (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 51 / 17

      W mieście i ruchu miejskim widać pudło autobusu a nie zderzaki i światełka i gdyby ktoś z twórców przepisów używał mózgownicy to nakazałby wyłączenie oświetlenia w porze dziennej przynajmniej tych...rozwiń całość

      W mieście i ruchu miejskim widać pudło autobusu a nie zderzaki i światełka i gdyby ktoś z twórców przepisów używał mózgownicy to nakazałby wyłączenie oświetlenia w porze dziennej przynajmniej tych pojazdów w obrębie miast.
      Ale jaki ustawodawca taka ustawa.Przerażające do czego brniemy.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      tęgie głowy

      elepsztryk (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 49 / 55

      Mądre głowy w tym MPK. Dzięki naukowym wywodom o "oszczędzaniu" prądu w autobusach, elektrownia Turów zużyje mniej węgla brunatnego, wydali do atmosfery mniej szkodliwych wyziewów.
      Brawo MPK !

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      oszczędności

      Frank (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 59 / 43

      Piszący artykuł zapomniał dodać że największe oszczędności są na zarowkach bo już nie palą się tak szybko. Pozdro

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Hahaha

      Bodek (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 65 / 63

      "Z tyłu autobus nie jest już tak dobrze widoczny"

      Wielkie żółte autobusy są tak słabo widoczne z tyłu, że głowa boli od czytania takich komentarz....

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Hahahaha

      Bodek (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 38 / 28

      "Z tyłu autobus nie jest już tak dobrze widoczny"

      Wielkie żółte autobuse są tak źle widoczne w dzień, że głowa boli od czytania takich wypowiedzi!

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama