Wrocławskie referendum: Co zmieni twój głos

    Wrocławskie referendum: Co zmieni twój głos

    Weronika Skupin, Ewa Wilczyńska

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Lech Filipiak, dyrektor Departamentu Nieruchomości i Eksploatacji jest przekonany, że wrocławianie zagłosują za rewitalizacją kamienic i podwórek

    Lech Filipiak, dyrektor Departamentu Nieruchomości i Eksploatacji jest przekonany, że wrocławianie zagłosują za rewitalizacją kamienic i podwórek ©Pawel Relikowski / Polska Press Grupa

    W niedzielę, przy okazji ogólnopolskiego referendum, wrocławianie odpowiedzą także na 4 pytania dotyczące przyszłości miasta. Chodzi o budowę metra, rewitalizację kamienic, organizację dużych imprez i zamykanie centrum dla ruchu. O tym jakie skutki przyniosą odpowiedzi na "tak" i na "nie", mówią portalowi GazetaWroclawska.pl Marek Żabiński - zastępca dyrektora Biura Rozwoju Wrocławia, Jacek Sutryk - dyrektor Departamentu Spraw Społecznych oraz Lech Filipiak - dyrektor Departamentu Nieruchomości i Eksploatacji. Co ciekawe, w części pytań urzędnicy nawet nie zakładają, że wrocławianie mogliby głosować przeciw...
    Lech Filipiak, dyrektor Departamentu Nieruchomości i Eksploatacji jest przekonany, że wrocławianie zagłosują za rewitalizacją kamienic i podwórek

    Lech Filipiak, dyrektor Departamentu Nieruchomości i Eksploatacji jest przekonany, że wrocławianie zagłosują za rewitalizacją kamienic i podwórek ©Pawel Relikowski / Polska Press Grupa

    Siedziby komisji będą czynne w godzinach od 7 do 21 (w referendum krajowym będzie można głosować dłużej, bo od 6 do 22). Karta do głosowania w referendum lokalnym będzie żółta.

    Czy jesteś za ochroną historycznego centrum Wrocławia poprzez stopniowe ograniczanie ruchu samochodowego w centrum, czyli na obszarze Parku Kulturowego „Stare Miasto”?



    Niezależnie od wyniku referendum, ruch samochodów będzie stopniowo ograniczany. Stanie się to wolniej lub szybciej w zależności od woli wyborców. – „Tak” przyśpiesza nieco proces zwrotu przestrzeni Starego Miasta mieszkańcom, poprzez uwalnianie chodników i jezdni od parkowania, które nie jest tam niezbędne i wyprowadzanie tych samochodów do parkingów kubaturowych, chociażby do nowo oddawanego parkingu na placu Wolności – mówi Marek Żabiński, zastępca dyrektora Biura Rozwoju Wrocławia. W przypadku odpowiedzi „nie” proces ten będzie przebiegał wolniej.

    Gdy odpowiesz "TAK"


    Gdy odpowiesz "NIE"


    Czy jesteś za tym, aby w przyszłości we Wrocławiu powstało metro?


    Jeśli większość odpowie „nie”, zakończą się przygotowania obecnej władzy do budowy metra. Wykonano już pierwsze ekspertyzy, ale do kolejnych nie dojdzie, jeżeli wrocławianie nie będą tego chcieli.
    Jak mówi Marek Żabiński, w przypadku głosu na „nie”, rozwijane będą alternatywne formy transportu, takie jak kolej miejska. Stopniowo przybędzie także autobusów i tramwajów. W przypadku większej liczby głosów na „tak”, kontynuowane będą badania dotyczące m.in. rozmieszczenia przystanków przyszłego metra.


    Gdy odpowiesz "TAK"


    Gdy odpowiesz "NIE"


    Czy jesteś za tym, aby w przyszłości Wrocław ubiegał się o organizację imprez kulturalnych i sportowych o znaczeniu międzynarodowym, takich jak Europejska Stolica Kultury 2016 i The World Games 2017?


    – Jeżeli wrocławianie powiedzą „nie” imprezom o znaczeniu międzynarodowym, to miasto będzie musiało poszukać innego impulsu do rozwoju – zaznacza dyrektor Jacek Sutryk. Co to miałby być za impuls – nie wiadomo. Sutryk podkreśla jednak, że imprezy, które zostały zorganizowane do tej pory, miały ogromny wpływ na rozwój miasta. I to nie tylko ze względu na pozytywny wizerunek i tłumy turystów, ale chodzi też o infrastrukturę, która została wybudowana.

    Gdy odpowiesz "TAK"


    Gdy odpowiesz "NIE"


    Czy jesteś za zwiększeniem nakładów na rewitalizację kamienic oraz wnętrz międzyblokowych i podwórek?


    Lech Filipiak, dyrektor Departamentu Nieruchomości i Eksploatacji, zaznacza, że nie wyobraża sobie, iż mieszkańcy na to pytanie odpowiedzą „nie”. Zresztą już samo pojawienie się tego zagadnienia jest dla urzędników znakiem, że właśnie tego chcą mieszkańcy. – W ciągu sześciu lat o 100 procent zostaną zwiększone środki na remonty kamienic i podwórek – zaznacza Filipiak. Obecnie rocznie wydaje się na ten cel 15-17 mln zł. Niezależnie od wyniku referendum, ta kwota będzie prawdopodobnie zwiększana

    Gdy odpowiesz "TAK"


    Gdy odpowiesz "NIE"



    Czytaj także

      Komentarze (75)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Referendum we Wrocławiu

      zwykłyRP (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2

      1. Pytanie - nie. Jeśli miasto najpierw zbuduje wystarczające parkingi na których można by było - ZA ROZSĄDNĄ CENĘ I BEZ PROBLEMU Z SZUKANIEM JAKIEGOKOLWIEK WOLNEGO - pozostawić auta to odpowiedź...rozwiń całość

      1. Pytanie - nie. Jeśli miasto najpierw zbuduje wystarczające parkingi na których można by było - ZA ROZSĄDNĄ CENĘ I BEZ PROBLEMU Z SZUKANIEM JAKIEGOKOLWIEK WOLNEGO - pozostawić auta to odpowiedź byłaby na "Tak". Ale z doświadczenia wiemy, że urzędnicy miejscy po pierwsze wcale tych parkingów tyle nie zbudują żeby pomieścić tysiące samochodów nie mających gdzie parkować we Wrocławiu, a po drugie jeśli już jakiś im się uda to ceny będą astronomiczne jak to teraz ma miejsce np. za Halą Stulecia gdy wykasowano setki miejsc postojowych przy ulicach a w zamian dano kosmicznie drogie miejsca postojowe na nowym parkingu.
      A co do zanieczyszczeń pochodzących od samochodów aby je ograniczyć wystarczyłoby upłynnić ruch we Wrocławiu a nie wprowadzać czerwoną falę, dzięki której przepisowo jadący kierowca nie ma szans na nie stanie w korkach i nie emitowanie trujących spalin ze stojącego lub co chwilę ruszającego i hamującego samochodu.
      2 Pytanie - metro - NIE. Co za idiotyczny pomysł by w mieście wielkości Wrocławia a więc stosunkowo niewielkiego w skali europejskiej ( co to za moloch z 0,5 mln mieszkańców ? ) i położonego na bardzo niekorzystnym układzie hydrologiczno-geologicznym budować metro. Koszty takiego przedsięwzięcia zjedzą to miasto przy korzyściach niewspółmiernie niskich do poniesionych nakładów. To następny pomysł z rodzaju : "a może jeszcze kosmodrom ?" We Wrocławiu należy poprawić istniejącą komunikację drogowo-szynową oraz wziąć się za coś co natura dała tamu miastu - bardzo rozwinięta sieć wodnych dróg. Dlaczego we Wrocławiu nikt nie pomyśli o stworzeniu transportu wodnego ? Poziom wód Odry we Wrocławiu jest bez przerwy sztucznie utrzymywany na takim poziomie, że jednostki pływające mogą swobodnie się po niej poruszać przez cały rok. Jest sieć niewykorzystywanych śluz, kanałów i cumowisk. Jej modernizacja będzie znacznie mniej kosztować niż metro. To samo z taborem wodnym - tzw. tramwaje wodne np. włoskie tintoretto są wykorzystywane w bardzo wielu miastach Europy od północy do południa kontynentu. Dlaczego nie stworzyć takiej sieci komunikacji wodnej będącej uzupełnieniem poprawionego istniejącego systemu ?
      3. Pytanie - imprezy międzynarodowe - NIE. Co to za wyssany z palca argument, że międzynarodowe imprezy są jedynym impulsem do rozwoju miasta ( skoro pisze się że miasto będzie musiało szukać innego impulsu przy negatywnej odpowiedzi referendalnej ) ? Mnie się wydawało, że impulsem do rozwoju miasta jest dobro, bezpieczeństwo i wygoda jego mieszkańców, a nie miliony wydawane po to by wybranym zrobić krótkotrwałe imprezy za które muszą zapłacić wszyscy - czy tego chcą czy nie. We Wrocławiu widać jak większe znaczenie przykłada się by dobrze zrobić coś przed jakimiś imprezami jak np. przed Europejską Stolicą Kultury a nie po to by samym mieszkańcom poprawić życie w tym mieście. I jak większość ekonomicznych analiz po wielkich imprezach kulturalnych czy sportowych pokazuje, koszty tych przedsięwzięć nigdy się nie zwracają a liczenie, że zwiększą się znacząco i odczuwalnie zyski np. ze zwiększonej turystyki po zakończeniu tych przedsięwzięć tak się sprawdza jak po EURO 2012 czyli wcale na dłuższą metę. Imprezy są potrzebne, ale nie mogą stanowić cel sam w sobie dla funkcjonowania i rozwoju Wrocławia, tym bardziej że to miasto już jest prawie bankrutem.
      4. Pytanie - rewitalizacja Wrocławia - TAK, TAK, TAK. Za te miliony zaoszczędzone na przygotowaniu i budowie obiektów pod wielkie imprezy, rezygnacja z nich, nie wyrzucanie pieniędzy dosłownie w błoto przy budowie metra i za parę innych rzeczy można stworzyć takie warunki, by to miasto zamienić w perełkę, której nie będą potrzebne żadne rozdmuchane przedsięwzięcia organizowane jedynie po to by "wybrani" i elity mogli na nich błysnąć. Wtedy ludzie chętni do jego odwiedzenia będą sami przyjeżdżać z przeróżnych stron świata, a wielu pewnie będzie chciało się w nim osiedlić. A imprezy o znaczeniu międzynarodowym wtedy same będą chciały lokować się w takim mieście.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      JESTEM ZA

      Leśniczan (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      Podziemną obwodnicą Leśnicy, ponieważ mieszkańcy Jerzmanowa blokują jej budowę pisząc ciągle odwołania do Sądów. Wtedy poprę budowę Metra .

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Dodajmy do referendum czy

      Piastowski Mieszczan (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      Pancerny pociąg ma wrócić do miejsca skąd wyjechał, do Breslau. Metro ma być nowym miejscem postojowym dla złotego pociągu, a złoto przeznaczone na budowę owego metra. Rajcy Wrocławia do działania,...rozwiń całość

      Pancerny pociąg ma wrócić do miejsca skąd wyjechał, do Breslau. Metro ma być nowym miejscem postojowym dla złotego pociągu, a złoto przeznaczone na budowę owego metra. Rajcy Wrocławia do działania, Wałbrzychowi odbierzemy nasze precjoza. Zamek Książ przerobimy na letnią rezydencję prezydenta Wrocławia z bezpośrednim połączeniem kolejowym z Ratuszem Wrocławia.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      trochę pokory

      żyćsienieda (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      Przegrzały się zwoje orła a klakierom bizancjum puchną ręce od aplauzu. A mówili, że w Pi(R)erdziszowie jest czyste powietrze.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      a czemu nie ma o lasach?

      amado (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      Lasy mają być dla wszystkich a nie być sprywatyzowane oddane Żydom za długi ( ? )Wszystko co w Polsce jest dla
      Lasy mają być dla wszystkich Polaków aby mogli do nich wchodzić ,spacerować...rozwiń całość

      Lasy mają być dla wszystkich a nie być sprywatyzowane oddane Żydom za długi ( ? )Wszystko co w Polsce jest dla
      Lasy mają być dla wszystkich Polaków aby mogli do nich wchodzić ,spacerować posłuchać ( jeszcze )ptaków ,a nie zostać sprywatyzowane.oddane Żydom za długi ( ? )

      zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      mówili: różowe rano, zielone wieczorem. Nie odwrotnie! I tylko po jednej

      psychiatra (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      I nie popijać piwem!

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      referendum - tak !

      zmęczony Rafałem D. (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 8

      Referendum , ale tylko w zakresie odwołania aktualnego prezydenta . Na inne nie pójdę !

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      ?

      123 (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4

      Pytania kolejne: czy polepszyć dojazd do nowego szpitala, czy zlikwidować korki na ulicach, czy wybudować każdej rodzinie domek z ogródkiem, czy dać każdemu nowo-narodzonemu dziecku 1000 zł na...rozwiń całość

      Pytania kolejne: czy polepszyć dojazd do nowego szpitala, czy zlikwidować korki na ulicach, czy wybudować każdej rodzinie domek z ogródkiem, czy dać każdemu nowo-narodzonemu dziecku 1000 zł na miesiąc itd, itp. zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      ,,złote metro,, złotoustego,,

      wrocek (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6 / 1

      wybierzcie sobie ludziska tramwaj ktòry chcecie sobie przemianować na złoty kolor, tylko nie Pese POnieważ przez niektòrych ma ,,za szerokie tory,,

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Pregierz

      Kat (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 18

      Referendum powinno dotyczyc pytania czy postawic Dudkiewicza pod pregierz i wybatozyc go za glupote?

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      zainteresowany

      ekspert (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 9

      gdzie można znaleźć "pierwsze ekspertyzy" dotyczące metra? dajcie linka.
      chętnie poczytam, przed podjęciem decyzji na tak lub nie

      ktoś wie, ile kosztowały?

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama