Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak tanio rozmawiać przez telefon i internet

Aleksandra Szumska
Marcin Osman
Telefon stacjonarny, komórkowy z abonamentem lub na kartę, wreszcie internet. Radzimy, jak z nich korzystać, by za rozmowy płacić jak najmniej.

Bez telefonów żyć już się nie da. Ale łatwa komunikacja bardzo obciąża nasze portfele. Płacimy ogromne rachunki sieciom komórkowym i telefonii stacjonarnej. Czas na obranie takiej strategii korzystania z usług telefonicznych, by rozmowy były jak najmniej kosztowne.
Telekomunikacja Polska do niedawna była monopolistą w dostarczaniu usług telekomunikacyjnych. Teraz to się skończyło i to my jesteśmy na pozycji uprzywilejowanej. Możemy wybierać operatorów telefonów komórkowych i stacjonarnych, a nawet stawiać własne warunki. A operatorzy - świetnie znający się na zasadach konkurencji - licytują się w wyścigu o klientów.

Stacjonarne
Zanim przeanalizujemy wszystkie oferty, zastanówmy się, jak często i czy w ogóle korzystamy z telefonu stacjonarnego.
Jeżeli najwięcej czasu spędzamy poza domem, używamy tylko komórek, najlepiej po prostu zrezygnować z telefonu stacjonarnego. A za zaoszczędzone pieniądze dobrać odpowiednią ofertę operatora sieci komórkowej.

Jeśli jednak, z przyzwyczajenia, nie chcemy tego robić, powinniśmy przeanalizować billing. Możemy zamówić wydruk wszystkich połączeń u operatora. Łatwo sprawdzimy, w jakich godzinach najczęściej rozmawiamy, w jakie dni, czy częściej prowadzimy rozmowy miejscowe, czy zamiejscowe, czy może najwięcej odbieramy połączeń przychodzących. Te informacje ułatwią nam dobór odpowiedniej taryfy.

Jeśli rozmawiamy mało, ale potrzebujemy telefonu stacjonarnego, żeby rodzina mogła się z nami kontaktować, możemy wybrać tzw. taryfę socjalną w TP SA. Abonament jest bardzo niski (ok. 30 zł), ale rozmowy wychodzące droższe.

Jeżeli rozmawiamy głównie popołudniami i w weekendy, warto poszukać oferty, w której takie rozmowy wliczone są w cenę abonamentu. Należy być jednak bardzo ostrożnym i uważnie przeczytać umowę. Zdarza się, że tego typu taryfy przysługują tylko na połączenia w obrębie sieci jednego operatora.

Dla osób, które rozmawiają długo, często i niezależnie od dnia i godziny, najlepszym rozwiązaniem jest zamówienie oferty ze zryczałtowanymi opłatami za wszystkie połączenia.
Jeśli dokonamy takiego wyboru, z pewnością otrzymamy w promocji sporo darmowych minut.
Komórki
Jeżeli rozmawiamy bardzo często i długo, najwięcej zyskamy, wybierając ofertę z bardzo wysokim abonamentem z mnóstwem dodatkowych darmowych minut. Reguła jest taka: im wyższy abonament, tym niższa opłata za minutę połączenia. Istnieją również takie oferty, w których za rozmowy zapłacimy nieco więcej, natomiast SMS-y będą bardzo tanie.

Warto pamiętać, że zaletą płacenia comiesięcznego abonamentu jest to, że raz na pewien czas (w zależności od umowy, ale najczęściej są to dwa lata) mamy możliwość wymiany aparatu telefonicznego na nowszy model po znacznie niższej cenie, niż kupilibyśmy go w sklepie.
Atrakcyjną ofertą dla osób, które dzwonią niewiele, dla dzieci i osób starszych potrzebujących telefonu tylko dla poczucia bezpieczeństwa, są telefony na kartę.

Sprawdzają się one zwłaszcza wtedy, gdy chcemy na bieżąco kontrolować swoje wydatki albo telefoniczne wydatki naszych dzieci. Wystarczy kupić zestaw startowy, tzw. starter (niektórzy operatorzy w promocjach oferują go za darmo), a potem według własnego uznania doładowywać kartę.

Korzystając z telefonu na kartę, warto pamiętać, że im większa kwota doładowania, tym więcej otrzymamy darmowych minut i tym tańsze będą połączenia i SMS-y. Na przykład w sieci Orange przy doładowaniu za 5 zł za minutę rozmowy zapłacimy 0,60 zł, a za SMS - 0,18 zł. Jeżeli kupimy kartę za 200 zł, minuta połączenia będzie nas kosztować 0,20 zł, a SMS - 0,01 zł. Do tego otrzymamy 240 darmowych minut.

Warto zastanowić się także nad ofertą mix. To połączenie oferty abonamentowej z doładowaniami kartą. Dzięki abonamentowi mamy opłacony co miesiąc pewien limit połączeń i możemy swobodnie korzystać z telefonu. Natomiast doładowanie kartą pozwala nam korzystać z telefonu wtedy, gdy wyczerpiemy limit określony w abonamencie.

Nie grozi nam przekroczenie go bezwiednie, bo musimy podjąć decyzję, że chcemy wydać więcej, niż pierwotnie zakładaliśmy. W razie potrzeby możemy doładować konto, dopłacając pieniądze.
To dobra oferta dla finansowanej przez rodziców młodzieży i osób, które chcą kontrolować poziom własnych wydatków.
Internet
Jeśli mamy w domu internet, możemy korzystać z VoIP, czyli transmisji rozmów telefonicznych przez łącza internetowe. Nie musimy opłacać miesięcznego abonamentu, tak jak to robimy, używając klasycznej telefonii.

Najpopularniejszym komunika-torem internetowym jest Tlenofon. Aby z niego korzystać, musimy zarejestrować się na portalu O2. Portal ten proponuje dwa rodzaje płatności za rozmowy telefoniczne:
* postpaid (na podstawie rachunku otrzymywanego za miesiąc korzystania z usługi),
* prepaid (system przedpłat przed skorzystaniem z określonych usług).

Warto dodać, że opłaty naliczane są minutowo lub sekundowo. Minuta rozmowy na terenie kraju kosztuje 0,09 zł, połączenie międzynarodowe 0,77 zł.

Alternatywą dla Tlenu jest Skype. Dzięki niemu możemy bezpłatnie rozmawiać z innymi użytkownikami programu oraz - za niewielką opłatą - z posiadaczami telefonów stacjonarnych lub komórkowych. Połączenia krajowe kosztują 0,081 zł za minutę, cena międzynarodowych połączeń zależy od kraju, do którego dzwonimy.

Korzystając ze Skype'a lub Tlenofonu, możesz wykupić numer stacjonarny. To jednak oznacza już konieczność opłacenia abonamentu.
Warto też pamiętać, że jeżeli nie jesteśmy zainteresowani telefonem, a chcemy tylko odbierać pocztę i co pewien czas posurfować po wirtualnej sieci, nie ma sensu inwestować dużych kwot w superszybki internet.
Ile zapłacimy za telefon i internet
Oto przykładowe ceny abonamentów, połączeń, SMS-ów oraz internetu w różnych sieciach i u różnych operatorów. Warto dokładnie zapoznać się z ofertami dostępnymi w miejscu zamieszkania. Należy pamiętać, że dla telefonów komórkowych na kartę ceny SMS-ów oraz opłaty za minutę połączenia uzależnione są od ceny zestawu startowego, a także od kwoty, jaką najczęściej doładowujemy kartę. Im wyższe kwoty doładowania, tym taniej rozmawiamy i wysyłamy SMS-y.

Dialog
Internet:
- aktywacja 12,20-122 zł,
- miesięczny abonament w zależności od wybranej opcji 37-219 zł.
Telefon stacjonarny:
- aktywacja 122 zł,
- miesięczny abonament 35 zł (taryfa podstawowa), 99 zł (taryfa Twoje Rozmowy),
- opłata za minutę połączenia:
lokalne 0,12-0,35 zł,
międzynarodowe 0,44-7,23 zł,
na komórkę 0,62-0,84 zł.

Netia
Internet:
- aktywacja 98,82-297,81 zł,
- miesięczny abonament w zależności od wybranej opcji 9,89 zł (bezpieczny internet) - 234,80 zł (internet 6M).
Telefon stacjonarny:
- aktywacja 122 zł,
- przejęcie uprawnień 48,80 zł,
- miesięczny abonament w zależności od wybranej usługi 44,99 zł (lepszy telefon 60), 108,99 zł (lepszy telefon cały czas),
- opłata za minutę połączenia:
lokalne 0,15-0,26 zł,
międzynarodowe 0,96 zł,
na komórkę 0,62 zł.
Telekomunikacja Polska SA
Internet:
- aktywacja do 31.01.2009 10 zł,
- miesięczny abonament w zależności od wybranej opcji 54-139 zł.
Telefon stacjonarny:
- miesięczny abonament
18,30 zł (plan przyjaźń),
109 zł (plan 2000),
- opłata za minutę połączenia:
lokalne 0,07-0,32 zł,
międzynarodowe 0,29-0,57 zł,
na komórkę 0,57 zł do 29.09.

UPS
Internet:
- aktywacja i instalacja w bloku, - 110 zł w domu jednorodzinnym, - według kosztorysu,
- miesięczny abonament w zależności od wybranej opcji od 49-149 zł.
Telefon:
- aktywacja 10 zł,
- miesięczny abonament 21 zł (pakiet start), 89 zł (pakiet non stop),
- opłata za minutę połączenia:
lokalne 0,11-0,22 zł,
międzynarodowe 1,09 zł,
na komórkę 0,80-1,60 zł.

Cyfrowy Polsat
Telefon na abonament:
- miesięczny abonament 10-55 zł,
- opłata za minutę połączenia 0,21-0,59 zł,
- SMS 0,20 zł.
Telefon na kartę:
- starter 7-25 zł.
ERA
Telefon na abonament:
- miesięczny abonament 25-330 zł,
- opłata za minutę połączenia 0,49-0,59 zł,
- SMS 0,16-0,22 zł.
Telefon na kartę:
- starter 9-20 zł.

HEYAH
Telefon na abonament: brak
Telefon na kartę:
- starter 5-30 zł,
- opłata za minutę połączenia 0,60 zł (w Heyah),
0,68 zł (poza siecią),
- SMS 0,03 zł (w Heyah),
0,20 zł (poza siecią).

ORANGE
Telefon na abonament:
- miesięczny abonament 25-200 zł,
- opłata za minutę połączenia 0,50-0,59 zł do sieci Play 0,75 zł,
- SMS 0,20 zł.
Telefon na kartę:
- starter od 0 do 50 zł.
PLAY
Telefon na abonament:
- miesięczny abonament 30-150 zł,
- opłata za minutę połączenia 0,39-0,49 zł,
- SMS 0,10 zł do sieci Play, 0,20 zł do innych sieci.
Telefon na kartę:
- starter 9-30 zł.

PLUS
Telefon na abonament:
- miesięczny abonament 25-300 zł,
- opłata za minutę połączenia 0,48-0,60 zł, do sieci Play 0,72 zł,
- SMS 0,18 zł
Telefon na kartę:
- startery 9 zł.

Warto wiedzieć
Jeżeli już wiemy, czego potrzebujemy, powinniśmy przeanalizować dostępne na rynku oferty. Przy porównywaniu należy brać pod uwagę:
* wysokość abonamentu i co on zawiera,
* opłatę za minutę połączenia krajowego, międzynarodowego, na komórkę,
* opłatę za aktywację, podłączenie do sieci.
Łatwo możemy zmienić operatora telefonii stacjonarnej. Wystarczy zgłosić to w ciągu 30 dni od momentu zakończenia okresu rozliczeniowego. Zmieniając firmę, możemy pozostawić stary numer, wystarczy tylko złożyć podanie do starego i nowego operatora. W przypadku telefonii komórkowej z wyborem innej firmy musimy poczekać, aż upłynie termin umowy. Za jej zerwanie grożą nam kary.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska