Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Co kryje czołg? Zajrzyj z nami do wnętrza

Maciej Sas
fot. Piotr Krzyżanowski
Nie są najlepsze na świecie, ale w naszej armii najnowocześniejsze - czołgi Leopard 2A4. 128 tych maszyn służy w 10. Brygadzie Kawalerii Pancernej w Świętoszowie. Przy okazji Święta Wojska Polskiego pisze o nich Maciej Sas

Leopard 2A4 to najnowocześniejszy czołg polskiej armii, choć czasy świetności ma już za sobą (koncepcja powstała na przełomie lat 70. i 80. XX wieku). Dziś Niemcy, którzy go produkowali, używają nowocześniejszej wersji oznaczonej jako 2A6.
Ale i tak 128 wozów, którymi dysponuje 10. Brygada Kawalerii Pancernej w Świętoszowie, to najnowocześniejsze czołgi w Wojsku Polskim. - I mimo wszystko pierwsza liga światowa - dodaje Marek Łazarz, prezes Stowarzyszenia "Klub Pancernych". - To czołgi tej samej klasy, co amerykański Abrams, brytyjski Challenger, francuski Leclerc czy izraelska Merkava - mówi miłośnik broni pancernej.

Nowe wozy mają nowocześniejszą elektronikę czy systemy obronne. Ale i w naszych Leopardach jest System Kierowania Ogniem, który pozwala na celne, skuteczne strzelanie, o wiele sprawniejsze niż w wozach konstrukcji radzieckiej i rosyjskiej, jak T-72 czy zbudowany na jego bazie przez Polaków PT-91 Twardy. SKO pozwala celnie strzelać w ruchu.

Dysponuje również wydajnym systemem maskowania - umożliwiają to wystrzeliwane granaty dymne.
O niebo lepszy jest również zastosowany w naszych Leopardach układ napędowy. - Skrzynia biegów, silnik i układ przeniesienia mocy jest jednym zintegrowanym urządzeniem. Podjeżdża wóz zabezpieczenia technicznego, wymienia zepsuty zestaw na nowy, całość trwa około 45 minut. I czołg może jechać dalej. Widziałem to na żywo, więc wiem, jak to działa - tłumaczy Marek Łazarz. - W starszych czołgach radzieckich wymiana silnika zajmuje kilka dni. Radzieckie czołgi są, jak widać, ciągle konstruowane tak, że jak się coś zepsuje, to się zostawia maszynę i w zamian bierze inną...

Nie bez znaczenia jest moc silnika - motor Leoparda ma 1500 KM. Dla porównania standardowa wersja Twardego dysponuje mocą 850 KM. Co nie jest bez znaczenia dla skuteczności czołgu, zawieszenie jest nieporównywalnie bardziej komfortowe niż w radzieckich konstrukcjach. Warunki pracy są lepsze, ale przede wszystkim skuteczność strzału wzrasta.
Ale to niejedyna przewaga Leoparda nad używanymi w naszym wojsku T-72 i Twardym. Czołgi zachodnie są konstruowane również z myślą o człowieku - w ich wnętrzu jest więcej miejsca do pracy, skuteczna wentylacja oraz system ogrzewania, który w czołgach radzieckich jest zdecydowanie słabszy.

- Dlatego zimą na poligonie czołgiści musieli się ubierać w kilka warstw odzieży, chociaż w środku jest strasznie ciasno - tłumaczy wielbiciel broni pancernej. Poza tym w niemieckim wozie jest sporo miejsca, co oznacza większą wygodę pracy dla załogi. - W Twardym siadasz i nie masz już ani kawałka miejsca wkoło - jak w dopasowanym ubraniu. Tam jest ciasno. A dołóżmy do tego mundur zimowy i jesteśmy unieruchomieni - opisuje obrazowo Marek Łazarz.
Załoga Leoparda składa się z czterech osób: kierowcy, ładowniczego, działonowego i dowódcy. W rosyjskich czołgach jest stosowany automat ładowania armaty, ale bywa zawodny. W niemieckiej maszynie robi to człowiek.
Szkolenie czołgisty trwa dwa miesiące i kończy się egzaminem. Wszyscy zdobywają szlify w Ośrodku Szkolenia "Leopard" w Świętoszowie.

Dane ogólne:
- masa bojowa - 55200 kg
- moc - 1500 KM
- zbiornik paliwa - 1160 l
- długość całkowita - 9,67 m
- szerokość - 3,70 m
- wysokość do stropu wieży - 2,79 m
- prześwit - 0,5 m

Parametry komunikacyjne:
- maksymalna prędkość do przodu - 68 km/h
- maksymalna prędkość do tyłu - 31 km/h
- zużycie paliwa po ulicy - 3,4 l/km
- zużycie paliwa w terenie - 5,3 l/km

Pokonywanie przeszkód:
- pionowa o wysokości 1,10 m
- rowy o szerokości 3 m
- głębokość brodzenia
- do 4 m

Uzbrojenie:
- 120 mm armata, km MG-3 x 2;
- wyrzutnie granatów dymnych
- masa armaty - 3800 kg
- żywotność armaty - 1500 strzałów
- kąt podniesienia - 9÷20 stopni
- długość - 5220 mm

Wyposażenie dodatkowe:
- system ochrony przed skutkami działania środków masowego rażenia
- ogrzewanie i nagrzew wstępny
- urządzenie gaśnicze i zęzowe
- instalacja radiowa
- wyłaz podłogowy

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Co kryje czołg? Zajrzyj z nami do wnętrza - Gazeta Wrocławska

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska