Na Kazimierza Wielkiego, tuż przy skrzyżowaniu z ul. Krupniczą, robotnicy montowali dziś kolejne tzw. pętle indukcyjne. Są to urządzenia służące do liczenia aut przejeżdżających w tym miejscu. W tym celu wykonawca robót wyciął w jezdni spory prostokąt. Pętle zostały zainstalowane w rowkach.
Te prace to kolejny etap wdrażania Inteligentnego Systemu Transportu (ITS), który ma m.in. przyspieszyć Tramwaje Plus na 158 skrzyżowaniach i sprawić, że będzie to, jak zakładano, szybki tramwaj miejski. System "musi wiedzieć", jakie jest natężenie ruchu na jezdni, by zdecydować, czy puścić najpierw tramwaje, czy samochody. To skrzyżowanie to jednak jeden z wyjątków.
- Generalnie działanie ITS opiera się na podglądzie z kamer, znajdujących się w słupach i innych urządzeniach przy skrzyżowaniach. Pętle indukcyjne są potrzebne w niewielu miejscach, do których kamery nie sięgają - wyjaśnia Błażej Trzcinowicz, specjalista w magistracie ds. Inteligentnego Systemu Transportu.
W poniedziałek przed tym samym skrzyżowaniem zainstalowano pętle indukcyjne i anteny na podkładach tramwajowych. Odbierają sygnał ze specjalnych urządzeń, w których zakodowane są informacje, czy tramwaj ma jechać prosto, czy skręcić, czy jest opóźniony albo czy przyjechał za szybko. Takie pętle muszą być zamontowane na 158 skrzyżowaniach - po jednej na wjeździe i wyjedzie.
Z tego powodu we Wrocławiu trzeba pociągnąć ok. 100 km światłowodu, który zapewni błyskawiczny przepływ informacji między czujnikami na skrzyżowaniach a komputerem centralnym.
- Światłowody poprowadzimy głównie trawnikami i chodnikami. W niektórych miejscach wykorzystamy już istniejącą kanalizację teletechniczną. Raczej wątpię, żeby gdzieś trzeba było rozkopywać ulice - uspokaja Trzcinowicz.
Przy ul. Strzegomskiej 148 powstanie Centrum Zarządzania Ruchem. Już teraz znajduje się tam jedna z największych serwerowni w Polsce.
- Teraz ITS działa na 10 skrzyżowaniach, po których kursują linie 31 i 32 Plus. W przyszłości ma objąć też linie 33 Plus. Na 50 skrzyżowaniach jest już zainstalowany niezbędny sprzęt. Będziemy te miejsca przyłączali do systemu jeszcze jesienią - zapewnia Błażej Trzcinowicz.
Na wszystkich 158 skrzyżowaniach ITS ma zacząć działać do połowy 2013 roku.
Współpraca: PWR
Możesz dowiedzieć się więcej: Zarejestruj się w***GAZETAWROCLAWSKA.PL/PIANO**
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?