Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

We Wrocławiu tną ulice, by przyspieszyć tramwaje. Powstają kolejne etapy ITS (ZOBACZ)

Arkadiusz Gołka
fot. Janusz Wójtowicz
Ci, którzy myśleli, że tzw. Inteligentny System Transportu już działa we Wrocławiu, są w błędzie. Tramwaje (w tym te oznaczone jako Plus) może i jeżdżą szybciej, ale głównie dlatego, że są wakacje i ruch w mieście znacznie zmalał. Tymczasem ITS jest wciąż montowany. Co więcej, już nie tylko na sygnalizatorach, torach tramwajowych, ale także w nawierzchni ulic. Dziś robotnicy uwijali się na Kazimierza Wielkiego, nacinając asfalt i wciskając tam tajemnicze przewody.

Na Kazimierza Wielkiego, tuż przy skrzyżowaniu z ul. Krupniczą, robotnicy montowali dziś kolejne tzw. pętle indukcyjne. Są to urządzenia służące do liczenia aut przejeżdżających w tym miejscu. W tym celu wykonawca robót wyciął w jezdni spory prostokąt. Pętle zostały zainstalowane w rowkach.

Te prace to kolejny etap wdrażania Inteligentnego Systemu Transportu (ITS), który ma m.in. przyspieszyć Tramwaje Plus na 158 skrzyżowaniach i sprawić, że będzie to, jak zakładano, szybki tramwaj miejski. System "musi wiedzieć", jakie jest natężenie ruchu na jezdni, by zdecydować, czy puścić najpierw tramwaje, czy samochody. To skrzyżowanie to jednak jeden z wyjątków.

- Generalnie działanie ITS opiera się na podglądzie z kamer, znajdujących się w słupach i innych urządzeniach przy skrzyżowaniach. Pętle indukcyjne są potrzebne w niewielu miejscach, do których kamery nie sięgają - wyjaśnia Błażej Trzcinowicz, specjalista w magistracie ds. Inteligentnego Systemu Transportu.

W poniedziałek przed tym samym skrzyżowaniem zainstalowano pętle indukcyjne i anteny na podkładach tramwajowych. Odbierają sygnał ze specjalnych urządzeń, w których zakodowane są informacje, czy tramwaj ma jechać prosto, czy skręcić, czy jest opóźniony albo czy przyjechał za szybko. Takie pętle muszą być zamontowane na 158 skrzyżowaniach - po jednej na wjeździe i wyjedzie.

Z tego powodu we Wrocławiu trzeba pociągnąć ok. 100 km światłowodu, który zapewni błyskawiczny przepływ informacji między czujnikami na skrzyżowaniach a komputerem centralnym.

- Światłowody poprowadzimy głównie trawnikami i chodnikami. W niektórych miejscach wykorzystamy już istniejącą kanalizację teletechniczną. Raczej wątpię, żeby gdzieś trzeba było rozkopywać ulice - uspokaja Trzcinowicz.

Przy ul. Strzegomskiej 148 powstanie Centrum Zarządzania Ruchem. Już teraz znajduje się tam jedna z największych serwerowni w Polsce.

- Teraz ITS działa na 10 skrzyżowaniach, po których kursują linie 31 i 32 Plus. W przyszłości ma objąć też linie 33 Plus. Na 50 skrzyżowaniach jest już zainstalowany niezbędny sprzęt. Będziemy te miejsca przyłączali do systemu jeszcze jesienią - zapewnia Błażej Trzcinowicz.

Na wszystkich 158 skrzyżowaniach ITS ma zacząć działać do połowy 2013 roku.

Współpraca: PWR

Możesz dowiedzieć się więcej: Zarejestruj się w***GAZETAWROCLAWSKA.PL/PIANO**

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: We Wrocławiu tną ulice, by przyspieszyć tramwaje. Powstają kolejne etapy ITS (ZOBACZ) - Gazeta Wrocławska

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska