We Wrocławiu tną ulice, by przyspieszyć tramwaje. Powstają...

    We Wrocławiu tną ulice, by przyspieszyć tramwaje. Powstają kolejne etapy ITS (ZOBACZ)

    Arkadiusz Gołka

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    We Wrocławiu tną ulice, by przyspieszyć tramwaje. Powstają kolejne etapy ITS (ZOBACZ)
    1/6
    przejdź do galerii

    ©fot. Arkadiusz Gołka

    Ci, którzy myśleli, że tzw. Inteligentny System Transportu już działa we Wrocławiu, są w błędzie. Tramwaje (w tym te oznaczone jako Plus) może i jeżdżą szybciej, ale głównie dlatego, że są wakacje i ruch w mieście znacznie zmalał. Tymczasem ITS jest wciąż montowany. Co więcej, już nie tylko na sygnalizatorach, torach tramwajowych, ale także w nawierzchni ulic. Dziś robotnicy uwijali się na Kazimierza Wielkiego, nacinając asfalt i wciskając tam tajemnicze przewody.
    Na Kazimierza Wielkiego, tuż przy skrzyżowaniu z ul. Krupniczą, robotnicy montowali dziś kolejne tzw. pętle indukcyjne. Są to urządzenia służące do liczenia aut przejeżdżających w tym miejscu. W tym celu wykonawca robót wyciął w jezdni spory prostokąt. Pętle zostały zainstalowane w rowkach.

    Te prace to kolejny etap wdrażania Inteligentnego Systemu Transportu (ITS), który ma m.in. przyspieszyć Tramwaje Plus na 158 skrzyżowaniach i sprawić, że będzie to, jak zakładano, szybki tramwaj miejski. System "musi wiedzieć", jakie jest natężenie ruchu na jezdni, by zdecydować, czy puścić najpierw tramwaje, czy samochody. To skrzyżowanie to jednak jeden z wyjątków.

    - Generalnie działanie ITS opiera się na podglądzie z kamer, znajdujących się w słupach i innych urządzeniach przy skrzyżowaniach. Pętle indukcyjne są potrzebne w niewielu miejscach, do których kamery nie sięgają - wyjaśnia Błażej Trzcinowicz, specjalista w magistracie ds. Inteligentnego Systemu Transportu.

    W poniedziałek przed tym samym skrzyżowaniem zainstalowano pętle indukcyjne i anteny na podkładach tramwajowych. Odbierają sygnał ze specjalnych urządzeń, w których zakodowane są informacje, czy tramwaj ma jechać prosto, czy skręcić, czy jest opóźniony albo czy przyjechał za szybko. Takie pętle muszą być zamontowane na 158 skrzyżowaniach - po jednej na wjeździe i wyjedzie.

    Z tego powodu we Wrocławiu trzeba pociągnąć ok. 100 km światłowodu, który zapewni błyskawiczny przepływ informacji między czujnikami na skrzyżowaniach a komputerem centralnym.

    - Światłowody poprowadzimy głównie trawnikami i chodnikami. W niektórych miejscach wykorzystamy już istniejącą kanalizację teletechniczną. Raczej wątpię, żeby gdzieś trzeba było rozkopywać ulice - uspokaja Trzcinowicz.

    Przy ul. Strzegomskiej 148 powstanie Centrum Zarządzania Ruchem. Już teraz znajduje się tam jedna z największych serwerowni w Polsce.

    - Teraz ITS działa na 10 skrzyżowaniach, po których kursują linie 31 i 32 Plus. W przyszłości ma objąć też linie 33 Plus. Na 50 skrzyżowaniach jest już zainstalowany niezbędny sprzęt. Będziemy te miejsca przyłączali do systemu jeszcze jesienią - zapewnia Błażej Trzcinowicz.

    Na wszystkich 158 skrzyżowaniach ITS ma zacząć działać do połowy 2013 roku.

    Współpraca: PWR


    Możesz dowiedzieć się więcej: Zarejestruj się w *GAZETAWROCLAWSKA.PL/PIANO

    Czytaj także

      Komentarze (44)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      a'propos światłowodu

      mx (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 52 / 38

      "Z tego powodu we Wrocławiu trzeba pociągnąć ok. 100 km światłowodu (...) " - wyrazy uznania raz jeszcze dla osób, które podejmowały decyzje o sprzedazy sieci ciepłowniczej wraz z siecią...rozwiń całość

      "Z tego powodu we Wrocławiu trzeba pociągnąć ok. 100 km światłowodu (...) " - wyrazy uznania raz jeszcze dla osób, które podejmowały decyzje o sprzedazy sieci ciepłowniczej wraz z siecią światłowodową. Teraz widac jak dalekowzroczna była to decyzja.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      A wszystko kosztuje i generuje oraz powiększa korki,

      breslauer55 (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 59 / 47

      zamiast zbudować most wschodni na Biskupin i zlikwidować tramwaje wzorem Zachodu.
      Aktualne są hasła anglosasów : głupi jak polak i germanów : głupi polak przed szkodą i po szkodzie,...rozwiń całość

      zamiast zbudować most wschodni na Biskupin i zlikwidować tramwaje wzorem Zachodu.
      Aktualne są hasła anglosasów : głupi jak polak i germanów : głupi polak przed szkodą i po szkodzie, polnischewirtschaft, ...
      Aktualne jest też stwierdzenie Dyrekcji 2 LO we Wrocławiu : debilizm wrodzony, którego objawem jest pasja niszczycielskazwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      ...

      VV (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 40 / 22

      O czym ty bredzisz? W jakim mieście na zachodzie zlikwidowano tramwaje? Czy je zastapiono? Mostami?


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      VVVVV

      VVV (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 35 / 27

      w paryzu dłuższy czas nie było tramwajów ;)
      od niedawna są znowu.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Bzdura

      Wrocławianin (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 59 / 42

      A na Euro2012 to co tobyło jak nie ITS. Zawsze tramwaj Plus miał zieloną falę. Co wy p....... za bzdury.
      A po za tym co tak wolno? Na tempo

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      System - wydmuszka do dymania lemingów

      look (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 52 / 32

      Podobno ITS działał już genialnie od miesięcy. Podobno tablice informacyjne, skrzyżowania i wszystko było cacy - to są wszystko zapewnienia Wrocławskich Inwestycji i magistratu.

      Ludzie, w całym...rozwiń całość

      Podobno ITS działał już genialnie od miesięcy. Podobno tablice informacyjne, skrzyżowania i wszystko było cacy - to są wszystko zapewnienia Wrocławskich Inwestycji i magistratu.

      Ludzie, w całym tym chaosie nie ma żadnej spójnej koncepcji. Od poczatku założyli tylko, że kupią ładny tramwaj Skody z drzwiami z dwóch stron a reszta jakoś sie ułozy i teraz sztukują. Tramwaj już jeździ - jest powolny, głośny, prądożerny, skrzypi, trzeszczy, nie ma nic wspólnego z idiotycznymi informacjami na tablicach. Ale pętla finansowa się nakręca -setki pętli, sterowników,kamer, nie wiadomo czego jeszcze....

      Tylko po to że jak walnie pierwszy piorun gdzieś pod Siechnicami to zaraz Kiniorski oświadczy, że to on zdemolował cały ITS we Wrocławiuzwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Bęben z kablem.

      BHP (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 26 / 23

      Na piątym zdjęciu fachowa i zgodna z przepisami zapora ostrzegawcza,dla kierowców.Tak 3mać.


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      ZDiUM celuje w tego rodzaju nadzorze :)

      www.wroclawskie-drogi.pl (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 52 / 41

      a raczej jego braku :)
      h******www.wroclawskie-drogi.pl/bezpieczenstwo-prac

      niemniej komentarz nader na miejscu...
      pozdrawiamy

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Szkoda kasy.

      Wajha (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 39 / 29

      Tak po prawdzie,to szkoda kasy na te wszystkie inwestycję dotyczące tramwaju Plus.Drogie to cholerstwo i awaryjne.Wystarczy brak zasilania lub wypadek na torowisku.Dupa zimna.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      a jak juz wszyscy beda zmuszeni jezdzic tramwajami

      ms (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 41 / 26

      to cena w gorę! Pamiętajmy że dochód z podatków i akcyz od paliw to potężna dawka do budżetu, także gminy Wrocław.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      .

      . (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 48 / 46

      ITS jest systemem, który ma zadanie dawać priorytet dla zbiorkomu tramwajowego, a te komentarze poniżej to tylko bicie piany. W dalszej kolejności dla pojazdów w zależności od natężenia ruchu, tak...rozwiń całość

      ITS jest systemem, który ma zadanie dawać priorytet dla zbiorkomu tramwajowego, a te komentarze poniżej to tylko bicie piany. W dalszej kolejności dla pojazdów w zależności od natężenia ruchu, tak aby nie blokować zbiorkomu autobusowego. Znawcy za dychę ...zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      teoretyk naiwniak

      z (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 37 / 41

      Twoje fanaberei sadobre na papierze. U nas nawet ze zwrotnicami elektrycznymi nie mogą się uporać - 67 lat po wojnie dalej motorniczy z wajchą biega, bo te niedobitki które są pioruny czesto...rozwiń całość

      Twoje fanaberei sadobre na papierze. U nas nawet ze zwrotnicami elektrycznymi nie mogą się uporać - 67 lat po wojnie dalej motorniczy z wajchą biega, bo te niedobitki które są pioruny czesto nawiedzają....Nowe tramwaje też niby po to by były lepsze a trzeszczą, piszczą i niszczą toryzwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      w

      w (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 38 / 37

      jakie kompetencje ma taki Trzcinowicz zeby przeprowadzic taki projekt? Bo mi sie wydaje ze to posada na zasadzie przesiedzenia. Lata opóźnień a konsekwencji żadnych tego pociotka.


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      W

      Znudzony (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 44 / 32

      A jakie ty masz kompetencje to ciągłych ataków na ludzi prezydenta? Jestem zwykłym frustratem,który jedynie anonimowo na tego typu forach może na chwile zaistnieć.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      nie zauważyłem

      swer (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 58 / 34

      żeby Plusy z Kozanowa jeździły szybciej i bez stania na światłach. Magistrat powinien zamknąć część skrzyżowań drogowo tramwajowych i wprowadzić tam prawoskręty dla samochodów. Także przystanki co...rozwiń całość

      żeby Plusy z Kozanowa jeździły szybciej i bez stania na światłach. Magistrat powinien zamknąć część skrzyżowań drogowo tramwajowych i wprowadzić tam prawoskręty dla samochodów. Także przystanki co 200 m wydłużają czas przejazdu.zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama