Tramwaje Plus przyspieszą dzięki białym prostokątom

    Tramwaje Plus przyspieszą dzięki białym prostokątom

    Przemysław Wronecki

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Tramwaje Plus przyspieszą dzięki białym prostokątom
    1/2
    przejdź do galerii

    ©Przemysław Wronecki

    Na podkładach tramwajowych przed skrzyżowaniem Kazimierza Wielkiego z Krupniczą pojawiły się białe prostokąty. To kolejny etap budowy Inteligentnego Systemu Transportu.
    - Te prostokąty to pętla indukcyjna i antena do odbioru sygnału z nadajników umieszczonych w pojazdach MPK - informuje Błażej
    Trzcinowicz, odpowiedzialny za ITS w magistracie. Trzcinowicz dodaje, że prostokąty nie tylko informują o tym, że na krzyżówce czeka tramwaj. - Odbierają sygnał ze specjalnych urządzeń, gdzie zakodowane są informacje, czy tramwaj ma jechać prosto, czy skręcić, czy jest opóźniony, czy przyjechał za szybko - wylicza Trzcinowicz.


    Te informacje są przesyłane do komputera zarządzającego systemem, który analizuje dane i decyduje, czy tramwaj dostanie od razu zielone światło, czy będzie musiał jeszcze poczekać.

    Takie pętle muszą być zamontowane na 150 skrzyżowaniach - po jednej na wjeździe i wyjedzie. Z tego też powodu we Wrocławiu trzeba pociągnąć około 100 kilometrów światłowodu, który zapewni błyskawiczny przepływ między czujnikami na skrzyżowaniach, a komputerem centralnym.

    ITS to system, mający włączać tramwajom zielone światło na skrzyżowaniach.

    Możesz dowiedzieć się więcej: Zarejestruj się w *GAZETAWROCLAWSKA.PL/PIANO

    Czytaj także

      Komentarze (61)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      A tak z innej beczki

      Mieszkaniec. (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 13 / 7

      Komuś się naprawdę musi nudzić, skoro minusuje wszystkie wypowiedzi :D

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      a zwrotnice

      swer (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 21 / 7

      Zwrotnice na Kozanowie na Milenijnej dalej są przekładane ręcznie. Więc będzie tak, podjeżdża Plus na skrzyżowanie włącza się zielone, z kabiny wysiada wajchowy, , światło zmieniło sie na czerwone,...rozwiń całość

      Zwrotnice na Kozanowie na Milenijnej dalej są przekładane ręcznie. Więc będzie tak, podjeżdża Plus na skrzyżowanie włącza się zielone, z kabiny wysiada wajchowy, , światło zmieniło sie na czerwone, przekłada zwrotnicę, światło jest zielone, zanim wsiądzie światło zmienia się i czekamy następny cykl. Ech nowoczesność.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      deszcz i śnieg

      wrr (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 29 / 11

      ... i wszystko jak zwykle pizgnie a naprawa potrwa pół roku, wspomnicie moje słowa


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Tak jak wspominałem

      Mieszkaniec. (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 16 / 14

      System z założenia jest dobry, ale tani, przez co koszmarnie niefunkcjonalny. Jeśli 90% kryterium przetargu to cena - to jak system ma działać prawidłowo?

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Temat tabu

      barti (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 20 / 8

      Od dwóch miesięcy nie działają elektrycznie zwrotnice od Milenijnej do Stadionu Miejskiego i wszyscy milczą na ten temat. Jaki to szybki tramwaj , gdy motorniczy zagina z wajchą i traci cykle...rozwiń całość

      Od dwóch miesięcy nie działają elektrycznie zwrotnice od Milenijnej do Stadionu Miejskiego i wszyscy milczą na ten temat. Jaki to szybki tramwaj , gdy motorniczy zagina z wajchą i traci cykle świateł. Zadaję pytanie otwarte : o jakim przyspieszeniu mowa jak miasto nie może sobie poradzić z kilkoma zwrotnicami przez DWA MIESIĄCE. Tak na marginesie w cywilizowanym świecie ręcznie przerabiane zwrotnice to można sobie w muzeum pooglądać. Nic więcej nie napiszę bo musiałbym zakląć !!!!!!!!!!!!zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Tramwaj Porażka

      pablo (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 25 / 28

      Nasz tramwaj plus to jedna wielka porażka. Nie jest szybki, nie ma osobnych torowisk, linie się na siebie nakładają (31 i 32), jest wiecznie spóźniony, ITS nie działa. Minusy tego projektu możnaby...rozwiń całość

      Nasz tramwaj plus to jedna wielka porażka. Nie jest szybki, nie ma osobnych torowisk, linie się na siebie nakładają (31 i 32), jest wiecznie spóźniony, ITS nie działa. Minusy tego projektu możnaby wymieniać w nieskończoność. Niestety prawda jest taka, że w porównaniu do innych miast w Polsce mamy najwolniejsze tramwaje i nic się w tej kwestii nie zmieni. Na koniec krótki filmik z Poznania z nowej trasy naprawdę szybkiego tramwaju, nie tylko z nazwy. Linia otwarta w sobotę: h******www.youtube.com/watch?v=H89JD0RWOm4zwiń


      Zdjęcie autora komentarza
      akurat

      Michał Zawiski

      Zgłoś naruszenie treści / 21 / 7

      co do punktualności i działania ITS racji nie masz

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Ostatnio

      Mieszkaniec. (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 16 / 11

      Zastanawiałem się nad 31 i 32 - akurat to, że są dwie linie to dobrze. Źle, że liczba pojazdów nie jest obniżona o połowę, a tramwaje wrzucone na linię 34 relacji Gaj - Stadion Olimpijski.


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Chyba jednak mam rację

      pablo (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 20 / 11

      Co do punktualności i ITS. Niejednokrotnie odcinek Pilczyce-Pl.Grunwaldzki tramwaj pokonuje w 40 minut, a rozkładowo powinien w 30. Odnośnie ITS także, bo ten system powinien działać w całości już...rozwiń całość

      Co do punktualności i ITS. Niejednokrotnie odcinek Pilczyce-Pl.Grunwaldzki tramwaj pokonuje w 40 minut, a rozkładowo powinien w 30. Odnośnie ITS także, bo ten system powinien działać w całości już w kwietniu tego roku, a póki co funkcjonuje z lepszym lub gorszym skutkiem na garstce skrzyżowań (15). Moim zdaniem z kolei trasy 31 i 32 są kompletnie bez sensu, ale każdy ma oczywiście własne przemyślenia. Obecny układ linii tramwajowych powoduje, że z Pilczyc kursują dwie linie na Pl.Grunwaldzki (33+ i 10) i ani jedna na dworzec PKP, z Kozanowa natomiast odwrotnie, tym samym oferta komunikacyjna uległa pogorszeniu, bo mieszkańcy zmuszeni są do przesiadek. zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Kuźnia

      Moskwa (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 39 / 9

      W d**** to sobie zamontujcie

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Wystarczy jedno wyładowanie atmosferyczne

      buncool (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 20 / 8

      i w ruch zwyczajowo pójdą wajchy .Rzecznik już ma gotowy tekst.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Pamiętajmy o piorunach

      Janusz Szachowski (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 56 / 24

      Wobec doświadczanej ostatnimi czasy wyjątkowej celności i złośliwości piorunów we Wrocławiu, z lubością trafiających a to w aparaturę do sterowania zwrotnicami, a to w sygnalizacją świetlną, nie...rozwiń całość

      Wobec doświadczanej ostatnimi czasy wyjątkowej celności i złośliwości piorunów we Wrocławiu, z lubością trafiających a to w aparaturę do sterowania zwrotnicami, a to w sygnalizacją świetlną, nie wróżę sytemowi powodzenia.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      :)

      a (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 49 / 10

      zgadza się! Powinni umiescić tam etykiety ostrzegające o zwabianiu piorunów. Będzie przechodził jakis nieświadomy pieszy i go piorun pierdyknie.... Szkoda że pioruny omijają pomieszczenia koło...rozwiń całość

      zgadza się! Powinni umiescić tam etykiety ostrzegające o zwabianiu piorunów. Będzie przechodził jakis nieświadomy pieszy i go piorun pierdyknie.... Szkoda że pioruny omijają pomieszczenia koło wiezy Ratusza przy Sukiennicach...zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Warto montować to coś w stare podkłady drewniane?

      z (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 48 / 9

      Remont torowiska za 2-3 lata i cała karuzela kosztów wzrasta 3-krotnie. Czy u nas wszystko musi być tak krótkowzroczne? Jakąś zasraną, zwykłą wagę na Karkonoskiej odkuwali i kładli od nowa już...rozwiń całość

      Remont torowiska za 2-3 lata i cała karuzela kosztów wzrasta 3-krotnie. Czy u nas wszystko musi być tak krótkowzroczne? Jakąś zasraną, zwykłą wagę na Karkonoskiej odkuwali i kładli od nowa już chyba 4 razy bo za każdym razem firma nie potrafi pożądnego fundamentu betonowego wykonać.

      Tutaj mamy koszt wsadzania owych urządzeń w podtorze oparte na starych i przegniłych belkach drewnianych (we Wrocławiu to wciąż większość) i przy niedługim remoncie będzie dodatkowy kosztzwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      z

      z (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 39 / 12

      Nie, lepiej upośledzić system wart 120 mln zł, żeby ludzie mogli ponarzekać :) Zapewne antena działałaby 100x lepiej gdyby ją zamontować na nowych betonowych podkładach - ot taka mała ironia ;)


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Widać "mądrą głowę"

      Mieszkaniec. (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 31 / 10

      Jak będzie remont przegniłych belek, to część infrastruktury anteny i tak trzeba zniszczyć. A takie pętle da się zmieścić w małym pudełku - tylko trzeba by było zamontować transpondery we...rozwiń całość

      Jak będzie remont przegniłych belek, to część infrastruktury anteny i tak trzeba zniszczyć. A takie pętle da się zmieścić w małym pudełku - tylko trzeba by było zamontować transpondery we wszystkich tramwajach. System za 120 mln zł jest fajny, ale niedopracowany. zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      z

      z (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 16 / 13

      Widzę Polaka znawcę wszelkich tematów o których nie ma zielonego pojęcia. Przeczytaj łaskawie artykuł raz jeszcze - pętla służy jako antena do komunikacji z tramwajem za pomocą fal radiowych, które...rozwiń całość

      Widzę Polaka znawcę wszelkich tematów o których nie ma zielonego pojęcia. Przeczytaj łaskawie artykuł raz jeszcze - pętla służy jako antena do komunikacji z tramwajem za pomocą fal radiowych, które są emitowane przez nadajnik w tramwaju. Ale czego ja wymagam.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Cóż...

      Mieszkaniec. (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 9 / 8

      Polecam przeczytanie mojej notatki - potem co to jest transponder, nieco o balisach. Nie zamierzam ubliżać Tobie, bo to nie o to chodzi, jedynie twierdzę, że jednak trochę wiem na ten temat. Co do...rozwiń całość

      Polecam przeczytanie mojej notatki - potem co to jest transponder, nieco o balisach. Nie zamierzam ubliżać Tobie, bo to nie o to chodzi, jedynie twierdzę, że jednak trochę wiem na ten temat. Co do bycia znawcą - nie wiem wszystkiego o wszystkim, ale czegoś na moich studiach o transporcie mnie nauczyli. zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      z

      z (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 11 / 17

      Więc po co z uporem maniaka uczepiłeś się czegoś, co jest już realizowane za pomocą tych "białych prostokątów" ? Koszt odkręcenia i ponownego przykręcenia osłony do podkładów jest znikomy w...rozwiń całość

      Więc po co z uporem maniaka uczepiłeś się czegoś, co jest już realizowane za pomocą tych "białych prostokątów" ? Koszt odkręcenia i ponownego przykręcenia osłony do podkładów jest znikomy w porównaniu do kosztów ewentualnej inwestycji związanej z przebudową torowiska, więc jako osoba wykwalifikowana powinieneś o tym doskonale wiedzieć. Ponadto urządzenia dedykowane dla kolei raczej nie mają zastosowania w systemach ITS.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Uczepiłem się

      Mieszkaniec. (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 26 / 9

      Tego, że urząd planuje coś, co potem spełnia jedną funkcję, potem kolejne coś, co spełnia drugą funkcję, potem kolejne coś, co spełnia trzecią funkcję - a przez to mnożymy stanowiska, wypłaty,...rozwiń całość

      Tego, że urząd planuje coś, co potem spełnia jedną funkcję, potem kolejne coś, co spełnia drugą funkcję, potem kolejne coś, co spełnia trzecią funkcję - a przez to mnożymy stanowiska, wypłaty, techników, itd. Zamiast rozpocząć przebudowę systemów w jeden spójny system, to doprojektowano i rozpoczęto realizację kolejnego. Że jest to kosztowne, to zdaję sobie sprawę. Z drugiej strony wydaje mi się, że całkowity koszt będzie mniejszy w przypadku jednego dużego systemu z mniejszymi podsystemami, z możliwością rozbudowy, niż wielu niepołączonych lub połączonych luźno ze sobą systemów.
      Co do urządzeń kolejowych - fakt, nie wykręcę urządzeń z CMK i nie wstawię ich we Wrocławiu. Ale zasada jest taka sama - krok w tę stronę można zobaczyć w Poznaniu. Małe urządzenia na torach na jednej belce, to nie to samo co ogromna pętla o długości półtora metra. Kolejna rzecz - odpowiednio rozbudowując system jesteśmy w stanie doprowadzić do sytuacji, gdy wykrywanie tramwaju będzie na bieżąco, a nie punktowo.
      Przede wszystkim ja patrzę z punktu widzenia systemu komunikacji zbiorowej i do tego dołożonej komunikacji indywidualnej (jako podrzędnej, nie równorzędnej), przez co moje rozważania skupiają się na usprawnieniu przede wszystkim tramwajów jako II stopnia komunikacji, autobusów przy okazji jako III stopnia. Poprawienie wymienionych przeze mnie podsystemów poskutkowałoby skróceniem czasów przejazdów tramwajów, co przełoży się na zwiększenie użytkowania przez mieszkańców, a to z kolei zmniejszy ilość samochodów (teoretycznie) na drogach, co wymusi znowu konieczność poprawy zbiorkomu celem utrzymania konkurencyjności czasowej.
      Budowa ITS w takiej wersji jak obecnie, moim zdaniem, jest budowaniem systemu niepełnego, o ograniczonych możliwościach, jednak nie ze względu na technologię, a ze względu na sposób zastosowania.
      Ponadto transportowa polityka miasta różni się od polityki zapisanej w ustawie, zbyt duży priorytet przywiązuje się do transportu indywidualnego, a transport zbiorowy nie jest promowany.
      Mam nadzieję, że przybliżyłem nieco mój tok myślenia.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      z

      z (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 8 / 15

      Muszę Cię zmartwić, ponieważ ITS jest dokładnie odwzorowaniem Twoich przemyśleń, więc poczytaj sobie dokumentację przetargową i publikacje które były prezentowane na łamach prasy branżowej ITS ;)...rozwiń całość

      Muszę Cię zmartwić, ponieważ ITS jest dokładnie odwzorowaniem Twoich przemyśleń, więc poczytaj sobie dokumentację przetargową i publikacje które były prezentowane na łamach prasy branżowej ITS ;) Tam nawet chyba był opis tych pętli, bodajże francuskiej konstrukcji.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Jednak:

      Mieszkaniec. (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 18 / 12

      Wrocławski system jest "tani". To tylko doraźne działanie, bez integracji z istniejącymi systemami. Przecież zwrotnice nadal pozostaną na systemie podczerwieni (pomijając fakt, że zwrotnice też są...rozwiń całość

      Wrocławski system jest "tani". To tylko doraźne działanie, bez integracji z istniejącymi systemami. Przecież zwrotnice nadal pozostaną na systemie podczerwieni (pomijając fakt, że zwrotnice też są tanie i trzeba jeździć 10 km/h, zamiast sensownych 50). Wykrywanie tramwaju też zostanie w taki sposób w jaki był do tej pory. Pętle są montowane tylko na trasie T+, poza nimi będzie jak było. A ja mówię o systemie dla całej komunikacji tramwajowej.
      Francuski system wzorowany był na francuskim mieście - liczba ludności Reims - 180 000, liczba linii - 2. Ja podejrzewam, że nawet mając super specjalistów, ale wzorując się na tamtym mieście, nie jesteśmy w stanie stworzyć dobrego systemu (różna ilość mieszkańców, tramwajów, samochodów, inna kongestia, inne uwarunkowania społeczne).
      Więc z całym szacunkiem, ale ITS nie jest dokładnie odwzorowaniem moich przemyśleń, ba! nawet się do nich nie zbliża. Przykro to mówić, ale jesteś uwiązany wrocławskim "niedasizmem", tak jak ja zacząłem być, a z czym ostatnio coraz mocniej walczę.
      System o którym mówię:
      - komputerowe centrum zarządzania dla potrzeb MPK - dyspozytornia
      - system wykrywania pojazdów na przystankach - NA WSZYSTKICH przystankach tramwajowych, na głównych przystankach autobusowych
      - pod to podpięty system informacji przystankowej
      - system transponderów tor-pojazd - NIE PĘTLI INDUKCYJNYCH
      - modernizacja WSZYSTKICH rozjazdów do prędkości 50km/h do jazdy na wprost, do skrętu zależne od łuków (ale trzymać się przyzwoitej prędkości 30km/h, tam gdzie technologicznie niemożliwe zmniejszyć)
      - zwrotnice sterowane na dwa sposoby:
      a) awaryjny ręczny z kabiny motorniczego
      b) komputerowy - ustawianie przebiegu trasy pod konkretny tramwaj znajdujący się w określonym miejscu trasy.
      - dostosowanie ruchu kołowego do komunikacji tramwajowej, brak priorytetu dla samochodów w strefie "O", w pozostałej części Wrocławia uprzywilejowanie tramwaju (i autobusu na wydzielonych pasach), sygnalizacje na trasie tramwajów dostosowywane na czas przejazdu do tramwaju
      - budowę Wrocławskiej Szybkiej Kolei Miejskiej i dostosowanie odjazdów autobusów i tramwajów do rozkładu WSKM
      DOPIERO DO TEGO
      - system detekcji samochodów
      - system wykrywania wjazdów i wyjazdów samochodów do/z miasta.

      zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Tragedia merytoryczna

      Nob (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 14 / 15

      "białe prostokąty", za niedługo napiszą, że błękitne oczy, to "niebieskie otwory". To białe coś proszę Państwa to balisy torowe, tudzież czujniki torowe.


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Pętla indukcyjna a balisa torowa

      Mieszkaniec. (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 32 / 25

      Polecam zobaczyć różnicę. Cieszyłbym się, gdyby we Wrocławiu montowali balisy. Ale tak nie jest, na zdjęciu są pętle indukcyjne, o znacznie mniejszych możliwościach od balis.


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      z

      z (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 13 / 9

      Mylisz się. Jest to antena, która ma również spełniać rolę pętli indukcyjnej (stąd kształt). Wypadało najpierw przeczytać treść artykułu, a później oglądać zdjęcia.


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Powiem tylko

      Mieszkaniec. (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 39 / 9

      Że jest to kolejny system oderwany od innych systemów. Ja nie rozumiem dlaczego nie da się wybudować JEDNEGO systemu zawierającego w sobie: wykrywanie tramwajów i autobusów, podawanie informacji...rozwiń całość

      Że jest to kolejny system oderwany od innych systemów. Ja nie rozumiem dlaczego nie da się wybudować JEDNEGO systemu zawierającego w sobie: wykrywanie tramwajów i autobusów, podawanie informacji pasażerskiej, ustawianie przebiegów tras tramwajów -> przestawianie zwrotnic automatycznie, bez udziału motorniczego. Jest masa różnych systemów, które wspólnie pracują chaotycznie.

      Co do balis - obaj mamy rację, albo żaden nie ma racji. To co jest w artykule to stan docelowy, który obecnie nie istnieje. Poza tym zależy jeszcze od stopnia złożoności informacji do wymiany, przez co śmiem twierdzić, że system będzie uboższy niż bogatszy w funkcje.zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama