Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przejścia dla pieszych na rondzie Reagana? "To nie takie proste"

Ewa Wilczyńska
Ci, którzy spieszą się na autobus czy tramwaj zamiast korzystać z przejścia podziemnego, przebiegają przez jezdnię. Zazwyczaj wtedy, gdy samochody stoją na czerwonym świetle
Ci, którzy spieszą się na autobus czy tramwaj zamiast korzystać z przejścia podziemnego, przebiegają przez jezdnię. Zazwyczaj wtedy, gdy samochody stoją na czerwonym świetle Fot. Tomasz Hołod
Ekspertyza na zlecenie magistratu dała zielone światło naziemnemu przejściu dla pieszych. Potrzebne były jednak zmiany, a z tym jest problem.

Od początku sierpnia trwa testowanie nowych ustawień sygnalizacji świetlnej między przejściami na rondzie Reagana. Kierowcom komunikacji zbiorowej zabrano sekundę, dzięki czemu udało się skoordynować zielone światło między peronami. Sygnalizacja działa tam tak, jakby pasy od południowo-wschodniej strony wyspy już były (mowa o tych od strony przystanku linii tramwajowej 1).

- Zmiany są obecnie testowane. Na razie nie powodują istotnych utrudnień, ale konieczna jest dłuższa obserwacja. Zwłaszcza po zakończeniu wakacji, kiedy w rozkładzie pojawi się więcej autobusów i tramwajów - mówi Tomasz Stefanicki, wrocławski oficer pieszy.

Testowane jest jednak tylko rozwiązanie umożliwiające wyrysowanie pasów dla pieszych w jednym miejscu. A w pierwotnym planie takich przejść miało być 3-4. W ekspertyzie opracowanej na zlecenie magistratu, specjaliści z Politechniki Krakowskiej wyznaczyli propozycję dwóch lokalizacji, które byłyby najbardziej korzystne.

Jedno znajduje się właśnie od strony południowo-wschodniej i jego wprowadzenie jest obecnie testowane. Drugie miałoby prowadzić na wyspę od strony północno-zachodniej, czyli z placu przed Pasażem Grunwaldzkim. Ale tu zaczyna się problem.

- Nie udało się w ramach obecnego programu sygnalizacyjnego zapewnić koordynacji dla tego przejścia - mówi Tomasz Stefanicki. Oznacza to, że konieczne byłyby zasadnicze zmiany w programie sygnalizacji świetlnej czy nawet wyznaczenie nowej organizacji ruchu na skrzyżowaniu.

Obecnie trwają analizy inżynierów Inteligentnego Systemu Transportu (ITS), ale szybkich rozwiązań nie będzie. Prace mogą potrwać nawet kilka miesięcy, potem przyjdzie czas na ich testowanie, a perspektywa przejścia od strony Pasażu oddala się w przyszłość. Tym samym niemożliwe będzie przedostanie się na drugą stronę ronda bez wchodzenia do przejścia podziemnego. Bo o ile testy zakończą się pozytywnie, wiosną 2016 r. będzie mogło powstać jedynie przejście od strony przystanku tramwaju nr 1.

CZYTAJ DALEJ NA KOLEJNEJ STRONIE:

Stefaniecki zapewnia, że to ono jest bardziej potrzebne. Eksperci z Krakowa zbadali, że tam właśnie piesi częściej przebiegają przez jezdnię, by dostać się na przystanek. W ciągu doby naliczyli 42 takie sytuacje, a od strony Pasażu Grunwaldzkiego jedynie 17, ale to one były bardziej niebezpieczne, bo piesi częściej lawirowali między jadącymi autami.

Oficer pieszy zaznacza, że podejście do kwestii udogodnień dla pieszych zmienia się powoli, ale Wrocław zmierza w dobrym kierunku. Tylko nie wiadomo, kiedy dotrze do celu.

Ekspertyza w pigułce

20 tys. zł kosztowała ekspertyza, którą na zlecenie wrocławskiego urzędu wykonali eksperci z Politechniki Krakowskiej. Oto najważniejsze ustalenia: Utworzenie przejścia przyniosłoby korzyści dla ruchu pieszego. Zmniejszone zostałyby bariery w dostępności węzła komunikacyjnej, dzięki czemu piesi zaoszczędziliby czas (średnio od 20 do 50 sekund). Przy obecnych ustawieniach sygnalizacji wzrosłoby ryzyko niebezpiecznych sytuacji.

Wiąże się to ze zwiększeniem ruchu między peronami, który aktualnie w połowie przypadków odbywa się przy czerwonym świetle.
By ograniczyć ryzyko, konieczna jest zmiana ustawień sygnalizacji świetlnej na przejściach. Piesi powinni mieć zapewnioną możliwość płynnego poruszania się na kolejnych przejściach, dlatego niezbędne jest zapewnienie im tzw. "zielonej fali". Poza tym pojazdy MPK powinny wewnątrz ronda poruszać się z maksymalną prędkością do 20 km/h.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Przejścia dla pieszych na rondzie Reagana? "To nie takie proste" - Gazeta Wrocławska

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska