Jeśli oferty zostaną wybrane, droga będzie kosztowała ponad 600 mln zł. Zakończenie prac planowane jest na koniec 2018 roku.
Odcinek od Legnicy do Jawora chce wybudować dziewięć firm. Najtańszą ofertę na kwotę ok. 295,5 mln zł. złożyło konsorcjum firm Eurovia i Warbud. Najdroższa oferta złożona przez konsorcjum firm M-Silnice i Przedsiębiorstwo Inżynieryjne "IMB-Podbeskidzie opiewa na kwotę 726,5 mln zł.
Z kolei na budowę drogi z Jawora do Bolkowa złożonych zostało sześć ofert. Najtańszą ofertę na kwotę ok. 323 mln zł złożyła firma Mota-Engil, a najdroższą Impresa Pizzarotti & C. S.p.A. na kwotę ok. 426 mln zł.
- Czekamy na tę drogę jak na zbawienie. Jawor jest bez obwodnicy, ruch tranzytowy niszczy miasto, a nowa trójka ma być właśnie taką obwodnicą. Oby tylko budowa przebiegała bez przeszkód - tłumaczy Kazimierz Wilczyński, mieszkaniec Jawora.
Droga będzie dwujezdniowa i będzie spełniała parametry trasy ekspresowej. Zostaną zbudowane cztery węzły drogowe: Jawor (połączenie S3 z droga krajową nr 3) , Jawor II (połączenie S-3 z droga wojewódzką nr 374), Paszowice (połączenie S-3 z droga krajową nr 3) i Bolków (połączenie S-3 z droga krajową nr 5). Postawionych zostanie 25 wiaduktów, mostów i podobnych obiektów, Miejsca Obsługi Podróżnych Jawor (po obu stronach S3). Termin realizacji inwestycji to 30-33 miesiące od daty podpisania umowy (z wyłączeniem okresów zimowych od 15 grudnia do 15 marca).
Droga S3 po polskiej stronie ma biec docelowo do Lubawki. Jeszcze niedawno w planach zapisany był dolnośląski odcinek tej trasy do samej Lubawki. Niestety Ministerstwo Transportu w październiku 2013 roku wykreśliło odcinek z Bolkowa do Lubawki.
Dlaczego? Konieczne było wygospodarowanie środków na budowę Południowej Obwodnicy Warszawy. Taka decyzja sprawiła, że mieszkańcy regionów na południe od Bolkowa na razie mogą zapomnieć o drodze, która byłaby ważnym czynnikiem rozwoju dla lokalnych samorządów. Mieszkańcy regionu legnickiego z kolei nadal będą musieli korzystać z krętych, górskich dróg jeśli będą chcieli wybrać się na wycieczkę do naszych południowych sąsiadów.
Dlaczego odcinek z Bolkowa do Lubawki ma być tak kosztowny? Docelowo ma tam powstać najdłuższy w kraju tunel drogowy, który będzie miał ponad dwa kilometry długości. Polska część tej drogi to element międzynarodowej trasy E65, która prowadzi z Malmö w Szwecji wzdłuż Półwyspu Bałkańskiego do miejscowości Chaniă.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?