Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Sępolno i Biskupin nie chcą parkingu przy Hali Ludowej?

Artur Szkudlarek
Janusz Wójtowicz
Czy budowa parkingu podziemnego przy Hali Ludowej jest zagrożona? Jej przerwania chce grupa mieszkańców Biskupina i Sępolna, zrzeszona w stowarzyszeniu Akcja Park Szczytnicki. To ci sami, którzy próbują zablokować budowę Mostu Wschodniego. Nie wszystkim sąsiadom z osiedli ta inicjatywa przypada do gustu. Na osiedlach wybuchła awantura.

Ze stanowiskiem Akcji Park Szczytnicki nie zgadza się wielu innych mieszkańców tzw. Wielkiej Wyspy. - Nie utożsamiajcie wszystkich mieszkańców wyspy z Akcją Park Szczytnicki. Też jestem mieszkańcem okolic Hali i też jestem za zachowaniem oryginalnego charakteru tej okolicy bez blokowisk, wielkich parkingów i supermarketów ale nie można się uwsteczniać. Pewne zmiany są po prostu konieczne by ułatwić komunikację - pisze na naszym forum Maćko. - Jestem mieszkańcem Wielkiej Wyspy i chcę zarówno parku jak i mostu. I proszę nie generalizować, stowarzyszenie to nie mieszkańcy - dodaje Piotr.

- Nieoficjalnie dotarły do nas informacje, że firma Budimex mocno rozważa opcję wycofania się z realizacji projektu. Może doszli do wniosku, o którym my wiedzieliśmy od dawna, że w tym miejscu parking nie jest najlepszym pomysłem - mówi Krzysztof Wysoczański, sekretarz stowarzyszenia Akcja Park Szczytnicki.

Taką tezą mocno zdziwiony jest... Budimex. - To są informacje wyssane z palca. Etap zarówno oceny opłacalności finansowej, a także wypływu na środowisko, dawno mamy za sobą. Z pewnością nie rozważamy sensu realizowania inwestycji po fakcie podpisania umowy - tłumaczy Krzysztof Kozioł, rzecznik prasowy firmy.

Tymi rewelacjami zaskoczona jest również Agnieszka Wardawa, rzecznik prasowy Hali Ludowej. - Inwestycja jest realizowana zgodnie z obowiązującymi przepisami, nie ma planów jej przerwania. Nie ma też mowy o rezygnacji przez inwestora z prowadzonej inwestycji - mówi rzecznik.

Inwestycja będzie więc realizowana. Akcja Park Szczytnicki zapowiada jednak, że łatwo się nie podda. - Jeśli miasto zdecyduje się na wydanie decyzji środowiskowej bez analizy oddziaływania tej inwestycji na środowisko, to z pewnością zaskarżymy ją w trybie administracyjnym. My sami dostarczyliśmy na biurko prezydenta 5 opinii, z których jasno wynika, że będzie to wpływ bardzo negatywny - mówi Krzysztof Wysoczański, sekretarz stowarzyszenia.

Szczególnie zły wpływ mają mieć spaliny wychodzące z dwóch, wielkich dmuchaw wprost do parku. - Wyobraźmy sobie, że po imprezie wszystkie auta będą wyjeżdżały z parkingu w tym samym czasie. Jakie wielkie będzie wtedy stężenie spalin - wyjaśnia Krzysztof Wysoczański.

Innym problemem są wykopy na 10-12 metrów głębokości w bezpośrednim sąsiedztwie parku. - Z przedstawionej przez nas do urzędu opinii hydrologeologa wynika, że tak głębokie wykopy na powierzchni ponad 1 ha mogą powodować nieprzewidywalne w skutkach oddziaływania na drzewostan Parku Szczytnickiego - dodaje sekretarz stowarzyszenia.

Miasto i Hala Ludowa są zaskoczone tymi rewelacjami i obstają przy swoim. - Na terenie planowanego i istniejącego parkingu nie rosną żadne drzewa należące do Parku Szczytnickiego. A zgodnie z zaleceniami związanymi z faktem, iż Hala wraz z otoczeniem należy do obiektów światowego Dziedzictwa UNESCO, nie powstanie żadna część nadziemna, przeprowadzony zostanie tylko remont istniejącej naziemnej części - tłumaczy Agnieszka Wardawa.

Według stowarzyszenia znacznie lepszym rozwiązaniem jest budowa parkingu z hotelem na terenie stadionu Ślęzy przy ul. Wróblewskiego. - To jest teren prywatny, ale wydaje się, że miasto ma narzędzia, żeby ten pomysł zrealizować, choćby w promowanej przez siebie formule partnerstwa publiczno-prywatnego - dodaje sekretarz Akcji Park Szczytnicki.

Okazuje się, że to nie takie proste. Miasto wiele lat próbowało nabyć ten teren, jednak nie udało się dojść do porozumienia z właścicielem. Ponadto, według urzędników, obecne miejsce jest optymalne. - W miejscu budowy parkingu podziemnego od 1948 istniał i istnieje parking naziemny. Lokalizacja planowanego parkingu podziemnego jest uargumentowana historycznie i przede wszystkim doskonała z punktu widzenia użytkowników - kończy rzecznik Hali.

Budowa parkingu ma rozpocząć się we wrześniu br. i skończyć w styczniu 2014 roku. Obiekt będzie miał dwa poziomy podziemne dla samochodów osobowych. Trzeci poziom naziemny przewidziany jest dla aut osobowych oraz 20 autokarów. W sumie pomieści 800 pojazdów. Inwestycja powstanie w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Budimex zainwestuje w nią 62 mln zł, w zamian za co przez 30 lat będzie operatorem parkingu. Jeśli jego obłożenie będzie małe, to spółka Hala Ludowa wypłaci rekompensatę inwestorowi. Jeśli osiągnie 70-80 proc., Budimex przekaże część zysków Hali.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska