Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

We Wrocławiu powstaje Syrena Sport (ZDJĘCIA, FILM)

Marcin Moneta
fot. Paweł Relikowski/GazetaWroclawska.pl
Podobno Władysław Gomułka, kiedy zobaczył prototypowy model Syreny Sport, zakazał jego produkcji tłumacząc, że nie jest to samochód dla mas pracujących. Piękna i nowoczesna, jak na lata sześćdziesiąte, Syrena, była zbyt odważna stylistycznie dla KC PZPR. Dlatego powstał tylko jeden model tego auta. Dziś po ponad 50 latach od produkcji prototypu autorstwa Cezarego Nawrota, za odbudowę legendarnej Syreny wzięli się pracownicy z wrocławskiego zakładu Bojar Tuning przy ul Kwidzyńskiej 23. Sponsorem projektu jest producent jednej z wódek.

- Na razie wykonaliśmy tzw. model pozytywowy z pianki pouliteranowej. Na podstawie tego modelu wytworzymy formę. Następnie potniemy ją na mniejsze formy, z których będziemy wylewać elementy nadwozia Syreny - tłumaczy Jan Łukasik, kierownik projektu.

Nadwozie i wnętrze maszyny mają być całkowicie zgodne z oryginałem. Syrena będzie więc wykonana z tworzywa sztucznego, tak jak w latach 60. W środku użyte zostaną takie same materiały. Nie będzie luksusów.

- W głębokim PRL-u nie było pieniędzy na dobre wykończenia. Tapicerka będzie welurowa - tłumaczy Łukasik.
Wrocławska odbudowa legendy ma kosztować kilkaset tysięcy złotych, jednak nie pieniądze są tu problemem. - Zbieraliśmy wszystkie możliwe informacje na temat tej maszyny. Artykuły z gazet motoryzacyjnych polskich ale i zagranicznych .Dotarliśmy nawet do egzemplarza miesięcznika "Modelarz" z 1960 roku, gdzie zamieszczony był model mikro Syreny - tłumaczy Arkadiusz Bojar, właściciel zakładu z ulicy Kwidzyńskiej.

Podczas zbierania dokumentacji konstruktorzy dostali setki listów z całego świata. Udało się dotrzeć do inżynierów, którzy pracowali w ówczesnej FSO. Dla nich prototyp tej maszyny był nieomal świętością.

Współczesna Syrena będzie napędzana silnikiem z brytyjskiego auta Triumh Spitfire o pojemności 1300 cm3. Do odbudowy Syreny posłużono się też podwoziem z tego właśnie modelu auta.

Maszyna ma wyjechać na ulice w październiku. Na pewno będzie do obejrzenia we Wrocławiu, w planach jest także objazd po innych miastach Polski. Wrocławska Syrena Sport będzie drugim odbudowanym modelem legendarnej maszyny w Polsce. Pierwsza powstała już w Lublinie.

- Nie zamierzamy z nikim konkurować. Chcemy po prostu by replik tego wspaniałego auta było jak najwięcej - tłumaczy Jan Łukasik. - Niepojęta, jak taka maszyna mogła trafić do magazynu a nie do masowej produkcji - dodaje.

Jedyny wyprodukowany egzemplarz Syreny Sport stał w magazynach Ośrodka Badawczo - Rozwojowego w Falenicy do lat 70 ubiegłego wieku. Potem podjęto decyzję by go zniszczyć.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska