Centrum Wrocławia bez samochodów? Rozpoczynamy dyskusję

    Centrum Wrocławia bez samochodów? Rozpoczynamy dyskusję

    Marcin Torz

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Centrum Wrocławia bez samochodów? Rozpoczynamy dyskusję
    1/2
    przejdź do galerii

    ©Maciej Dudzik

    Wielu wrocławian chce, aby ulice Starego Miasta zostały wyłączone z ruchu samochodowego. Tak wynika m.in. z waszych komentarzy pod artykułami na temat Rynku. Te życzenia zostaną spełnione już w czerwcu, gdy rozgrywane będą mistrzostwa Europy w piłce nożnej. Urzędnicy z ratusza zdecydowali, że w dni "meczowe" (we Wrocławiu zaplanowano trzy spotkania) samochodem nie będzie można wjechać do ścisłego centrum, ograniczonego ulicami Piaskową, Kazimierza Wielkiego i Grodzką.
    Po Euro, czyli w lipcu, sytuacja wróci do normy. Czyli do ścisłego centrum będzie można wjechać samochodami. No i rodzi się pytanie: czy nie wykorzystać turnieju i nie zamknąć ulic już na zawsze? W końcu urząd miejski nie kryje się z tym, że ma takie plany dotyczące Starego Miasta.

    - Kolejne ulice w okolicy Rynku zamkniemy wtedy, gdy wybudowane zostaną nowe parkingi, przede wszystkim pod placem Nowy Targ i w Narodowym Forum Muzyki przy ulicy Krupniczej- mówi Paweł Czuma, rzecznik prasowy magistratu.
    Czyli najwcześniej w przyszłym roku możemy spodziewać się tego, że kierowcy zobaczą zakaz wjazdu w ulicę Ruską czy też Wita Stwosza.

    Takie zapowiedzi nie podobają się tym, którzy zamykaniu ulic są przeciwni. - Parkingi to jedno, ale drugie to poprawienie komunikacji miejskiej. Tak, aby wrocławianie mogli do Starego Miasta dojechać bez większych problemów, a nie jak teraz - mówi Andrzej Dobek, szef stowarzyszenia "Nasz Rynek", zrzeszającego część przedsiębiorców ze ścisłego centrum. Biznesmeni ci (wśród nich są restauratorzy i właściciele biur) narzekają, że mają coraz mniej klientów przez to, iż trudniej do nich trafić.

    Dobkowi wtóruje Przemysław Filar, prezes Towarzystwa Upiększania Miasta Wrocławia. - Jak na razie urząd likwiduje linie do centrum. Nie ma już autobusu 139 czy tramwaju linii 12. Do tego rozważane jest skasowanie autobusu E, którym do Starego Miasta mogą dojechać mieszkańcy Gądowa i Bartoszowic - mówi Filar.

    Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR uważa tak samo. - Najpierw musi być dobra oferta komunikacji, żeby cokolwiek zamykać - zauważa Furgalski.

    Podobnie będzie w sytuacji, gdyby urzędnicy chcieli pobierać opłaty za wjazd do centrum. Furgalski przychyla się do opinii, aby ulice zamykać stopniowo, a nie naraz.

    Z pomysłów ograniczania ruchu nie są zadowoleni również niektórzy mieszkańcy.
    - Z jednej strony nie mam teraz problemów, aby podjechać pod bramę z zakupami - mówi Stanisław Szelc, satyryk kabaretu Elita i mieszkaniec ul. Kiełbaśniczej (zamknięta dla ruchu, poza mieszkańcami). - Ale uważam, że obecna polityka zamykania jezdni jest naprawdę chora. Bo Kiełbaśnicza umarła. Teraz wzdłuż niej mało co się dzieje - mówi Szelc. - I tak miałoby być na całym Starym Mieście?

    Satyryk dodaje, że w wielu miastach europejskich - wbrew temu, co się powszechnie mówi - autem można podjechać praktycznie wszędzie. Wymienia Wiedeń i katedrę Świętego Stefana.

    Ale jest i spora grupa tych, którzy są "za" zakazami wjazdu. - Przez auta jest głośno i niebezpiecznie. Tam, gdzie jest najwięcej turystów, ulice powinny być zamknięte - mówi Ewa Kusz z ul. Ruskiej.

    Czytaj także

      Komentarze (139)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Za zamknięciem ulic w rejonie ścisłego Starego Miasta

      Monika (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 20 / 12

      Do Rynku naprawdę da się dojechać komunikacją miejską. Nawet w ramach jednego biletu - 30 minotowego lub 1-godzinnego (można się swobodnie przesiadać). Zatem bez przesady. A do restauracji, na...rozwiń całość

      Do Rynku naprawdę da się dojechać komunikacją miejską. Nawet w ramach jednego biletu - 30 minotowego lub 1-godzinnego (można się swobodnie przesiadać). Zatem bez przesady. A do restauracji, na obiad lub kolację, która wcale nie rzadko łączy się z wypiciem wina lub piwa, to NA PEWNO NIE WOLNO pojechać samochodem. Tzn. Pojechać wolno, ale powrót po alkoholu to już przestępstwo. zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Ograniczać, nie zamykać.

      Sebastian Lorenc (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 11 / 11

      Witam szanownych czytelników,

      na postawione w aspekcie EURO przez red. Torza pytanie trudno odpowiedzieć jednoznacznie. O ile wyłączenie ruchu w ciągu mistrzostw jest uzasadnione - ogromna...rozwiń całość

      Witam szanownych czytelników,

      na postawione w aspekcie EURO przez red. Torza pytanie trudno odpowiedzieć jednoznacznie. O ile wyłączenie ruchu w ciągu mistrzostw jest uzasadnione - ogromna liczba turystów w połączeniu z jeżdzącymi samochodami to niezbyt bezpieczna mieszanina, o tyle permanentne zamknięcie centrum w sytuacji komunikacyjnej Wrocławia wydaje się kiepskim pomysłem. Dlaczego? Uważam, że nie jesteśmy na taki ruch przygotowani. Ma rację A. Furgalski mówiąc, że aby coś zamykać należy stworzyć alternatywę komunikacyjną. A jej w naszym mieście brakuje. I nie chodzi mi tylko o parkingi wokół centrum - ich powstanie będzie tylko fragmentem kompleksowego rozwiązania, na które powinna złożyć sie chociażby przemyślana i przeprogramowana komunikacja zbiorowa, poprawa systemu ścieżek rowerowych i bezkolizyjny dojazd rowerzystów do centrum czy wreszcie rozwiązanie bardziej kontrowersyjne. Myślę tu o szerokim otwarciu możliwie dużej ilości ulic poza godzinami szczytu. Są takie pory dnia (np. południe czy wieczór) w których ruch samochodowy jest znacznie mniejszy. Dlaczego więc nie umożliwić kierowcom w określonych godzinach swobodnego dojadu do ścisłego centrum? Doświadczenia minionych lat pokazują, że bezwzględne wyłączanie ruchu samochodów powoduje, iż ulice nim objęte przestają tętnić życiem, zamykane są lokale i sklepy. Czy o takie uspokojenie centrum chodzi magistratowi? Wątpię... Dlatego otwarcie debaty publicznej w sprawie samochodów w centrum uważam za słuszne, w przeciwieństwie do szybkiego podejmowania złożonych decyzji. Dajmy sobie szansę na rozmowę i wspólne poszukiwanie optymalnego rozwiązania.

      Pozdrawiam,
      Sebastian Lorenc
      Radny Rady Miejskiej Wrocławia
      Przewodniczący Zarządu Osiedla Oporówzwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      no i OK, ale trzeba maksymalnie usprawnić ruch

      as (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 18 / 4

      na obwodnicy Centrum, tj. Kazimierza, a nie wymyślac dodaktowe pasy.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      taksi w centrum

      buba (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 16 / 22

      Likwidować ruch w centrum na tak dużym obszarze można wtedy, gdy mają na ten teren dostęp taksówki, ale bez postoju. To powszechna praktyka w wielu miastach cywilizowanej Europy. Prezydent...rozwiń całość

      Likwidować ruch w centrum na tak dużym obszarze można wtedy, gdy mają na ten teren dostęp taksówki, ale bez postoju. To powszechna praktyka w wielu miastach cywilizowanej Europy. Prezydent Dutkiewicz, chcąc ujednoliconych taksówek, mógłby użyć takiego argumentu i pogodzić dwa problemy w jednym: taksówki pomalowane, jednobarwne, mają dostęp do stref wyłączonego ruchu w centrum a inne tego nie mają. Dostęp taksówek jest tylko na wezwanie i tylko jako ruch docelowy.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Moja decyzja...

      JKD (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 5 / 7

      ...wycofuję:
      1. Wszystkie śmietniki, kontenery i naziemne segregowane zbiorniki na odpady na obrębie i w terenie Starego Miasta Wrocław.
      2. Wprowadzam podziemny, podciśnieniowy odbiór odpadów z...rozwiń całość

      ...wycofuję:
      1. Wszystkie śmietniki, kontenery i naziemne segregowane zbiorniki na odpady na obrębie i w terenie Starego Miasta Wrocław.
      2. Wprowadzam podziemny, podciśnieniowy odbiór odpadów z całego obszaru.
      3. Realizuję...
      4. Koszty(kto płaci): 30% my, 70% Unia.
      Gites?zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      dziekujemy serdecznie

      GGG (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 25 / 10

      polowicznosc tych propozycji jednak irytuje: dlaczego nie zamknac calego miasta? Aż śmierdzi to wszytko komunistycznym mysleniem: zlapalem kawaleczek wladzy i bede "podejmowal decyzje" i będę je...rozwiń całość

      polowicznosc tych propozycji jednak irytuje: dlaczego nie zamknac calego miasta? Aż śmierdzi to wszytko komunistycznym mysleniem: zlapalem kawaleczek wladzy i bede "podejmowal decyzje" i będę je podziwiał. Obrzydliwe!zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      do maxima

      mieszkaniec (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 24 / 27

      dlatego ,że ludzie na innych osiedlach też nie płacą za stawiania swojego samochodu na noc,czy Ty placisz ? Co zrobią ludzie z blokowisk jak i im każą płacić za parking, przyjmą taką decyzję z...rozwiń całość

      dlatego ,że ludzie na innych osiedlach też nie płacą za stawiania swojego samochodu na noc,czy Ty placisz ? Co zrobią ludzie z blokowisk jak i im każą płacić za parking, przyjmą taką decyzję z zadowoleniem ,a przypominam,że najpierw byli tu mieszkańcy starówki, a póżniej zrobiono tu centrum klubów ,z których co noc słychać głośną muzykę i wrzaski wychodzących tzw.klubowiczów,ciekawe czy ty masz takie atrakcje i co byś zrobił wtedy ?!!!!zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Do Gazety

      wrocławianin (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 32 / 18

      Czemuż to Gazeta manipuluje,wciskając ludziom iż zamknięciu ulic przyklaskuje wielu forumowiczów w tym temacie. Czy Szanowna Redakcja nie czyta wpisów? Jest ich zaledwie kilka. Sam artykuł to już...rozwiń całość

      Czemuż to Gazeta manipuluje,wciskając ludziom iż zamknięciu ulic przyklaskuje wielu forumowiczów w tym temacie. Czy Szanowna Redakcja nie czyta wpisów? Jest ich zaledwie kilka. Sam artykuł to już manipulacja z podtekstami i wierszami miedzy wierszami. Na to wychodzi,ze Gazeta Wrocławska potwierdza to,o czym Wrocław mówi , wszystkie wróble łącznie z gołębiami ćwierkają i gruchają o tym ,iż jest w kieszeni Dutkiewicza. To jest manipulacja. Pic na wodę z tymi parkingami. Już nie mówię o rzetelności dziennikarskiej a wręcz o przyzwoitości. Najlepiej napiszcie wprost,ze popieracie wszystkie pomysły kliki Dutkiewicza. Nawet te ,które jeszcze nie powstały w głowach tych oszołomów.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Zamykac centrum i zmiejszac tam ilość miejsc parkingowych

      maxim (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 29 / 31

      Nie jestem zwolennikiem Dutkiewiczą i tez na niego nie głosowałem ale to co robi z zamykaniem okolic Rynku to jedyna dobra rzecz jaką zrobił dla miasta.
      Ze starówki musi zniknąć co najmniej 2/3...rozwiń całość

      Nie jestem zwolennikiem Dutkiewiczą i tez na niego nie głosowałem ale to co robi z zamykaniem okolic Rynku to jedyna dobra rzecz jaką zrobił dla miasta.
      Ze starówki musi zniknąć co najmniej 2/3 aut a szereg ulic powinno być całkowicie wyłączonych z ruchu
      Najprawdopodobniej będzie to ciąg św.Mikołaja-Rynek -Wita Stwosza a w kierunku północnym Gepperta-pl.Solny-Kiełbaśnicza.
      budowa parkingu pod Nowym targiem na 300 aut niczego nie rozwiąże więc ruch w centrum powinien być usuwany.
      Powinno to się robić etapami najpierw cały rejon wewnątrz fosy ogłosić Strefą Zamieszkania tak aby auta musiały ustępować pieszym.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Dudi -milczenie owiec

      Biskupia (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 28 / 16

      Jak rozpocząć dyskusję kiedy Dudi chowa głowę w piasek. Krawiecka, Biskupia, Oławska nie ma dostępu do drogi publicznej. ZDiUm kieruje 410 mieszkań pod prąd ul Biskupią. W mieście od dawna nie ma z...rozwiń całość

      Jak rozpocząć dyskusję kiedy Dudi chowa głowę w piasek. Krawiecka, Biskupia, Oławska nie ma dostępu do drogi publicznej. ZDiUm kieruje 410 mieszkań pod prąd ul Biskupią. W mieście od dawna nie ma z kim rozmawiać. Parkingi Dusi zagarna i sprzedał Akme Wiśniewski. Droga gazeto czas atakować ten bandycki układ Dudiego.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Zamykać, ale z głową !

      SirAdi (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 55 / 26

      Po pierwsze muszą powstać alternatywne drogi/ulice oddalone nieco od starego miasta. Dla przykładu, ciągiem Kazimierza Wielkiego biegnie droga krajowa nr 94. Legnicka - Kazimierza Wielkiego - Plac...rozwiń całość

      Po pierwsze muszą powstać alternatywne drogi/ulice oddalone nieco od starego miasta. Dla przykładu, ciągiem Kazimierza Wielkiego biegnie droga krajowa nr 94. Legnicka - Kazimierza Wielkiego - Plac Grunwaldzki to też główna oś miasta na linii wschód-zachód. Zamknięcie ulicy Kazimierza Wielkiego onaczać będzie całkowity paraliż miasta, nie tylko centrum. Konieczne jest więc najpierw wybudowanie oddalonej bardziej od centrum (ale nie za bardzo) ulicy alternatywnej, która przejmie ruch w-z z centrum. Najlepszym rozwiązaniem będzie budowa Sródmiejskiej Trasy Średnicowej - arteria ta de facto rozwiąże wszystkie problemy komunikacyjne Wrocławia na osi wschód-zachód. Bez ŚTP zamknięcie obecnej trasy W-Z to absurd i polityczne samobójstwo na oczach setek tysięcy ludzi.
      Druga sprawa to parkingi w centrum - jest ich ciągle za mało, do tego często powstają w nieprzemyślanych miejscach, a nawet jeden koło drugiego. Przykład - duże parkingi przy ulicy Widok, w Galerii Dominikańskiej, i nowo powstający pod Placem Nowy Targ. Zatem w obrębie kilkuset metrów będą trzy wielkie parkingi, ale wjeżdzając do centrum z innego kierunku, parkingów nie ma.
      Mówiąc u wyłączaniu z ruchu kołowego ulic w centrum nie można zapominać o jeszcze jednym bardzo waznym aspekcie, mianowicie o komunikacji zbiorowej. Ta w Wrocławiu działa jak działa (negatywne opinie na ten temat krążą w całym kraju), i nic nie zapowiada poprawy. Tramwaj Plus to nieporozumienie i przykład jak NIE NALEŻY działać, chcąc inwestować w komunikację szynową. Do tego skraca się trasy i oddala je od centrum - a to już jest absurd totalny. Miasto aewnia, ze stawia na komunikację zbiorowa, jednocześnie utrudniając mieszkańcom z niej korystającym dojazd do centrum. Świetnym przykładem na nie do końca przemyślane wizje urzędników w tej kwesti jest zmiana trasy linii 144, i co za tym idzie, wyrzucenie jej z okolic starego miasta. Główna linia autobusowa na osi północ-południe od lat funkcjonowała dobrze, i nagle omija centrum bo jakiś urzędnik miał taki kaprys ? A co z tysiącami wściekłych pasażerów, którzy codziennie dojeżdzali tym autobusem do pracy/szkoły w centrum ? Pozostawiło się ich na lodzie, apewniając przy tym, że: miasto stawia na komunickację zbiorową. Takie idiotyzmy tylko w Wrocławiu ...zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      działalność Dutkiewicza

      rodowity wrocławianin (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 41 / 27

      Obstawił się oszołomami ,karierowiczami i kombinatorami.Zresztą Jemu też nic nie brakuje. Tylko KASA,KASA i jeszcze raz kasa. Ten Pan już narobił tyle szkód temu miastu,ze czas najwyższy to...rozwiń całość

      Obstawił się oszołomami ,karierowiczami i kombinatorami.Zresztą Jemu też nic nie brakuje. Tylko KASA,KASA i jeszcze raz kasa. Ten Pan już narobił tyle szkód temu miastu,ze czas najwyższy to przerwać. I rozliczyć z ustawiania kolesi za NASZE pieniądze. Tak w ogóle to jaki z niego Wrocławianin? Nie czuje tego miasta,bo się tu nie urodził i nie wychował. Czuje tylko świeży zapach MAMONY. Nie swojej,tylko naszej. Takiego przekręciarza nie było do tej pory w tysiącletniej historii tego miastazwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Może i tak jest

      SirAdi (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 34 / 32

      tylko co to ma do rzeczy, bo temat traktuje nieco o czym innym. Dobro miasta i jego mieszkańców powinno być ponad podziałami politycznymi.

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama