MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Zielone światło? Masz tylko 2 sekundy. Czas, start! (FILM)

Weronika Skupin, N
Czy to nowy rekord? Dla samochodów, przejeżdżających przez skrzyżowanie Borowskiej z Glinianą świeci się zaledwie 5 sekund, a bywa, że krócej! Rekord to... 2 sekundy. Tak na sygnalizację świetlną wpływa tak zwany Inteligenty System Transportu. Zdaniem Błażeja Trzcinowicza, nadzorującego ITS z ramienia urzędu miasta, to całkiem normalne.

Teoretycznie, czerwone światło powinno zatrzymywać jadących ul. Borowską w kierunku centrum, gdy z ul. Glinianej lub na Glinianą jedzie tramwaj. Jednak bywa tak, że zielone gaśnie, choć tramwaju nie widać.

- Za działaniem ITS stoi wiele czynników. Nie można powiedzieć, że tramwaj jadący tamtym skrzyżowaniem jest jedynym z nich. Może się liczyć także to, czy za skrzyżowaniem jest miejsce, a przed nim duży korek - mówi Trzcinowicz.

Jednak, w sfilmowanym przez nas przypadku, ul. Borowska za skrzyżowaniem, na wysokości dworca PKS, była niemal pusta, zaś przed skrzyżowaniem zakorkowana. Zielone światło powinno więc palić się dłużej, by rozładować zator. Niestety. Zielone długo paliło się dla jadących podporządkowaną i pustą ulicą Glinianą. Na Borowskiej auta, a także autobusy MPK, stały.

W tym samym miejscu widzieliśmy też tramwaj linii 8, jadący z ul. Glinianej. Bez problemu pokonał skrzyżowanie z Borowską, ale i tak kilkadziesiąt metrów dalej utknął na czerwonym przed kolejnym sygnalizatorem.

W tym samym czasie, na Borowskiej naliczyliśmy cztery stojące w korku autobusy. I zrozumieliśmy, dlaczego w porannym szczycie rano są one stale spóźnione. - Na zielonym przejeżdżają tu dwa auta. Z tego powodu ciągle się spóźniam na zajęcia, choć wychodzę z domu godzinę wcześniej - mówi Kasia, studentka, która codziennie jeździ autobusem 145 lub 146.
- Notujemy duże opóźnienia autobusów. Trudno powiedzieć, jak wpływa na nie ITS. Gdy pogoda się poprawi, przyjrzymy się temu bliżej - mówi Agnieszka Korzeniowska z MPK.

- Zgadzam się, że autobusy nie powinny przepuszczać tramwaju, którego jeszcze nie ma przy skrzyżowaniu. Także zielone światło nie powinno trwać tylko kilka sekund. Jednak ITS wciąż się dostraja do tego skrzyżowania. Osiągnie ono pełną sprawność po pełnym uruchomieniu systemu - mówi Błażej Trzcinowicz. Ma to nastąpić do końca 2013 roku.

Natomiast w połowie tego roku na ul. Strzegomskiej ma powstać Centrum Sterowania Ruchem. Nad płynnością komunikacji miejskiej czuwać w nim będą m.in. pracownicy MPK i wydziału inżynierii miejskiej.

ITS to zdalny, automatyczny system, ale jak tłumaczy inżynier Trzcinowicz, to tylko narzędzie w rękach ludzi. Ostatecznie, można będzie ręcznie skorygować jego ustawienia. Do ITS podpięte będą także elektroniczne tablice przystankowe, wskazujące czas do przyjazdu tramwajów i autobusów. Za gotowy system miasto zapłaci ok. 100 mln złotych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska