Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

We Wrocławiu powstał najdłuższy tramwaj w Polsce (ZDJĘCIA, FILM)

Przemysław Wronecki, N
fot. Janusz Wójtowicz/GazetaWroclawska.pl
We Wrocławiu powstał najdłuższy tramwaj w Polsce. Ma 40,5 metra długości - o ponad 10 metrów więcej od kursujących po stolicy Dolnego Śląska Tramwajów Plus Skody. Na wrocławskich torach kolos nie zostanie jednak długo. Po kilkudniowych testach pojedzie do Krakowa. Kupiło go tamtejsze MPK.

ZOBACZ TEŻ: RADNI POMOGĄ URATOWAĆ LIKWIDOWANY BILET MIESIĘCZNY?

Nowy tramwaj wyprodukowała wrocławska firma Protram z ul. Legnickiej. Wagon pomieści ponad 300 pasażerów, z czego 64 - na miejscach siedzących (dla porównania, wrocławskie Skody mają 243 miejsca, w tym 69 siedzących).

Tramwaj z Wrocławia kosztował krakowskie MPK 5,5 miliona złotych - był o ponad 2 miliony tańszy od czeskich Skód.

Poleć znajomym

Poleć znajomym

W naszym mieście właśnie trwają testy najdłuższego tramwaju w Polsce. W czwartek po południu można było go zobaczyć na placu manewrowym przed firmą Protram na ul. Legnickiej. Otrzymał fabryczne oznaczenie 405 kr, bo jest wykonywany na zamówienie dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Krakowie.

Z zewnątrz robi wrażenie stalowej stonogi na torach. Bo jest prawie tak długi (40,5 m), jak basen olimpijski.

W czwartek pojazdowi brakowało jeszcze niektórych elementów poszycia. Z przodu nie było przedniego panelu, który nada sylwetce tramwaju opływowy kształt. Na razie nie zainstalowano jeszcze również pokryw. Będą one osłaniać wózki, na których porusza się pojazd.

W środku trwają prace wykończeniowe przy instalacji elektrycznej. Krzesła oraz poręcze już zamontowano. Siedziska wykonane są z odpornego na zniszczenie niebieskiego, wzorzystego weluru.

Mimo że wrocławski Protram buduje kolosa od pięciu miesięcy, do wczoraj nikt spoza firmy nie wiedział, jak on będzie wyglądał. W internecie był dostępny tylko rysunek techniczny i rzut boczny pojazdu.

Pracownicy firmy wykonawczej i krakowskiego MPK lakonicznie wypowiadali się wczoraj podczas testowania tramwaju. Zasłaniali się tym, że jego oficjalną premierę zaplanowano na 1 lutego.
My mieliśmy okazję obejrzeć pojazd na placu manewrowym przy firmie Protram. Kolos porusza się na 24 kołach. Jak przekonują konstruktorzy, jest naszpikowany nowoczesnymi systemami, które zapewniają wysoki komfort podróżowania. Latem o odpowiednią temperaturę zadba wydajna klimatyzacja. Będzie tam też monitoring.

Podstawą do zbudowania 405 kr były trzy stare wagony 105, które można jeszcze spotkać na szynach. W końcu stycznia kolos będzie zdemontowany (na 2-3 części) i przewieziony na lawetach pod Wawel. Tu ponownie tramwaj zmontują. Pierwszy kurs - w lutym.

Dlaczego Wrocław nie zamówił zamiast skód tramwaju w Protramie? Ratusz tłumaczy, że wrocławska firma nie stanęła do przetargu. - Jednym z warunków przystąpienia do niego było posiadanie doświadczenia w wykonaniu tramwaju dwukierunkowego - tłumaczy Paulina Tyniec z ratusza, odpowiedzialna za projekt Tramwaj Plus.

Po Wrocławiu jeździ obecnie 26 niskopodłogowych tramwajów z Protramu, są to jednak wozy krótkie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska