Księże zostanie bez tramwajów. A można było inaczej?

    Księże zostanie bez tramwajów. A można było inaczej?

    Marcin Torz

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Księże zostanie bez tramwajów. A można było inaczej?

    ©Tomasz Hołod

    Od końca stycznia, przez kilka tygodni, mieszkańcy Księża Wielkiego i Małego nie dostaną się tramwajem na swoje osiedle. Dojazd na zakupy i do pracy w centrum mocno się wydłuży, bo wiele wskazuje na to że autobus zastępczy utknie w korkach przy Opolskiej i Krakowskiej. Można by temu zapobiec, gdyby tramwaje pojechały ul. Kościuszki.
    Księże zostanie bez tramwajów. A można było inaczej?

    ©Tomasz Hołod

    29 stycznia Skanska zacznie łączyć układane teraz torowisko na ul. Pułaskiego z tym na pl. Wróblewskiego. Dlatego też urzędnicy zdecydowali, że na czas prac zawieszone zostaną tramwaje linii 3 i 5.

    Teraz trudno ocenić jak długo potrwają prace, ale szacuje się, że będą one trwały kilka tygodni. Ale w magistracie ustalono, że na czas robót pomiędzy Księżem Małym a pl. Dominikańskim będzie kursował autobus zastępczy 703.

    Dla mieszkańców to smutna wiadomość. Bo oznacza to, że postoją w korkach. A te są właściwie zawsze na ul. Opolskiej, gdzie tramwaj ma wydzielone torowisko oraz na Krakowskiej. Aby przejechać samochodem od Księża Małego do skrzyżowania z ul. Karwińską trzeba poświęcić nawet 15 minut. Niewiele lepiej jest już na Krakowskiej i Traugutta.

    Tymczasem na ul. Kościuszki istnieje torowisko. W centrali ruchu MPK przyznają, że można tamtędy jeździć. Dlaczego zatem nie można skierować tramwajów właśnie ul. Kościuszki, a później odcinkiem ul. Pułaskiego (tym, który nie jest teraz w remoncie) i dalej Małachowskiego i Piłsudskiego?

    Przypomnijmy, że tramwaj linii 5, jedzie od Księża, właśnie pod Dworzec Główny PKP (teraz skręca w
    lewo z pl. Dominikańskiego) i dalej do cmentarza Grabiszyńskiego, także wagony jadące przez Kościuszki docierałyby w to samo miejsce. Torowisko wzdłuż ulicy Kościuszki jest wykorzystywane przez tramwaje, które np. zjeżdżają na zajezdnię.

    Teraz takie rozwiązanie byłoby niemożliwe w tym momencie, ponieważ Skanska remontuje tramwajowe
    rozjazdy na skrzyżowaniu ul. Kościuszki i Pułaskiego. Ale za dwa tygodnie robotnicy mogą już skończyć ten etap prac i teoretycznie wagony mogłyby tędy pojechać.

    - W tym miejscu funkcjonuje teraz objazd remontowanej części Pułaskiego - mówi Dariusz Kotarski, kierownik budowy z firmy Skanska. - Odbywa się płynnie. Gdyby dołożyć tramwaje, to może być różnie - analizuje drogowiec, ale potwierdza, że to możliwe.

    W urzędzie ustalono także kursowanie tramwaju zastępczego, który ma połączyć centrum z cmentarzem Grabiszyńskim (trasa piątki) i Pilczycami (trasa trójki).

    Linia tramwajowa 73 pojedzie na trasie:

    Pilczyce - Lotnicza - Legnicka - pl. Jana Pawła II - Ruska - Kazimierza Wielkiego - Widok - Teatralna - Skargi - Kołłątaja - Piłsudskiego - pl. Legionów - Grabiszyńska - Cmentarz Grabiszyński

    Cmentarz Grabiszyński - Grabiszyńska - pl. Legionów - Piłsudskiego - Kołłątaja - Skargi - Teatralna - Widok - Kazimierza Wielkiego - św. Mikołaja - pl. Jana Pawła II - Legnicka - Lotnicza - Pilczyce

    A jaka jest Państwa opinia? Czy w tym przypadku lepiej postawić na komfort pasażerów komunikacji miejskiej, czy tworzyć dodatkowe korki na Opolskiej i Krakowskiej.

    Czytaj także

      Komentarze (38)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Wiecie co? Miałem tego nie pisać ale cóż, może, może ktoś się obudzi.

      barbie (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 39 / 26

      Jak zawsze jestem naiwny. Układ komunikacji torowej nie jest zmieniony od 1945r. Więcej, wyłączono wkrótce po 1945 kilka torowisk i je zdewastowano; np. Gajowicka-Zielińskiego, od Szczytnickiej do...rozwiń całość

      Jak zawsze jestem naiwny. Układ komunikacji torowej nie jest zmieniony od 1945r. Więcej, wyłączono wkrótce po 1945 kilka torowisk i je zdewastowano; np. Gajowicka-Zielińskiego, od Szczytnickiej do Sienkiewicza (niedawno przywrócone) czy też Borowska albo i Szczęśliwa (tak, tak). Cały model dzisiejszej sieci torowej to wersja "do centrum wszystko". Wydolność (sprawność) tego modelu wyczerpała się już 40 lat temu. A tu żadnych inwestycji. Bo "rękawek" na Gaj i Kozanów w postaci T+ to lipna propaganda i fajans.
      Skutek? Likwidacja linii 12, 22 oraz zmiany tras jak np: 17, 15. W to miejsce co wchodzi? Ano te 31,32,33. Zamienił stryjek siekierkę na kijek. Bo nadal "do centrum wszystko" Więcej, w zamyśle jest linia torowa na Muchobór przez Strzegomską do ....... centrum. Z Psiego pola do ...... centrum. I te wszystkie tramwaje mają się zmieścić w obszarze PL. Dominikański, Dw. PKP, Pl. Legionów, Pl. JP II, ul. Nowy Świat, Nowy Targ?
      Elementarna wiedza o strumieniach przepływu prowadzi do oczywistej oczywistości. Na tym obszarze (j/w) dojdzie do katastrofalnej blokady przepływu (korków tramwajowych). Wzmocni tę sytuację wprowadzenie ITS, który szybko z peryferii wprowadzi tramwaje do tej strefy - strefy śmierci komunikacyjnej.
      I myślicie, że w UM o tym nie wiedzą? A jakże, jeszcze jak. Stąd wymyślili, że ITS w centrum (strefie śmierci) nie będzie działał, no może trochę ale nie koniecznie, likwidację tramwajowych linii lub ich zmianę trasy - bo z tego układu torowego już nic nie da się "wycisnąć".
      Rację mają eksperci z Politechniki i ogromna rzesza internautów podnosząc tu bardzo słuszne postulaty.
      Wydano miliony na ten kaczan i syf pt T+ i na propagandę wokół tego projektu.
      Podejmujących takie decyzje dyskwalifikuje ich absolutnie. Za tak wielkie pieniądze można było zrobić coś bardziej sensownego, jak na przykład budowa nowych linii "okólnych" dla zwykłych tramwai. Jakich/ Choćby w relacji Tarnogaj - Armii Krajowej - Powstańców Śląskich - Grabiszynek - Gądowianka - Pilczyce albo Kozanów. Większy byłby z tego pożytek niż ten gówniant T+.
      P.S.
      Projektowana trasa 31 i 31 w relacji Kozanów - Gaj to jakiś żart. Przebieg tych linii rozróżni... UWAGA! trzy przystanki na Kozanowie. Tam w tym UM to mają już taki odlot, że chyba myślą, że są w jakimś innym mieście.
      Jeśli co jeszcze w tym projekcie T+ ma jakiś sens to 33 w relacji Stadion-Stadion. Przynajmniej Kozanów dostanie połączenie z pl. Grunwaldzkim. Ale skoro to jest logiczne to magistrat zrobi odwrotnie. Przecież są wadza, prawda.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Jestem za 4 liniami T+!!!

      kam (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 60 / 24

      Byłbym za tym, by wprowadzić 4 linie T+, bo faktycznie, 2 linie Kozanów/Stadion - Gaj nie mają najmniejszego sensu. Otóż byłbym za tym by wprowadzić linie:
      Pilczyce - Gaj (możliwość dojazdu do Dw....rozwiń całość

      Byłbym za tym, by wprowadzić 4 linie T+, bo faktycznie, 2 linie Kozanów/Stadion - Gaj nie mają najmniejszego sensu. Otóż byłbym za tym by wprowadzić linie:
      Pilczyce - Gaj (możliwość dojazdu do Dw. Gł. PKP dla mieszkańców okolic Lotniczej)
      Pilczyce - Sępolno (TAK! SĘPOLNO, a nie ukryta w krzakach pętla przy Stadionie Olimpijskim)
      Kozanów/Stadion Miejski - Gaj
      Kozanów/Stadion Miejski - Sępolno.

      Może coś takiego byłoby bardziej sensowne...zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      poprawka w części P.S.

      barbie (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 28 / 32

      Chodzi oczywiście o 31 i 32.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Kosciuszki

      ww (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 53 / 29

      Torowisko na Kosciuszki jest w takim stanie technicznym ze od ponad roku nie wyjezdzaja ani nie zjezdzaja tamtedy tramwaje bo mozna niechcaco wjechac w zaparkowane przy ulicy auta... Najpierw niech...rozwiń całość

      Torowisko na Kosciuszki jest w takim stanie technicznym ze od ponad roku nie wyjezdzaja ani nie zjezdzaja tamtedy tramwaje bo mozna niechcaco wjechac w zaparkowane przy ulicy auta... Najpierw niech zrobia remont tego torowiska,ktoro pamieta wujka Adolfa,albo niech je zlikwiduja bo strach tamtedy jezdzic tramwajem...zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Nie zgadzam się

      chrzanek (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 28 / 32

      Według mnie torowisko jest w lepszym stanie niż na przykład to na Podwalu sprzed remontu. I jakoś tamtędy Skody jeździły. I masz złe informacje, bo tramwaje jeździły przez Kościuszki aż do momentu...rozwiń całość

      Według mnie torowisko jest w lepszym stanie niż na przykład to na Podwalu sprzed remontu. I jakoś tamtędy Skody jeździły. I masz złe informacje, bo tramwaje jeździły przez Kościuszki aż do momentu rozpoczęcia remontu Pułaskiego.
      "Piątka" mogłaby jeździć przez Kościuszki ale ta linia jest jakby olewana od dawna. Nie wiadomo czemu.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Tramwaje jeździły przez ul. Kościuszki?

      majonez (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 41 / 21

      A jaka linia, panie Chrzanku?


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      A jeździły panie Majonez

      chrzanek (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 45 / 23

      Z zajezdni i do zajezdni ale jeździły a kolega ww pisze że nie jeżdżą od ponad roku.


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      potwierdzenie

      cleo (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 41 / 28

      jeździły!

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      ferie

      a (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 40 / 26

      Nie lepiej zrobić to teraz gdy cały Wrocław ma ferie zimowe???? Ani nie będzie tak dużych korków ani tłoków w autobusach:P

      POZDRAWIAM

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      miasto ...sr a ... na wasze Księże

      y (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 63 / 30

      wazne było by kase roztrwonić na zjeban...ego sylwka w rynku żal...papaya ha ha

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      703?

      k.k (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 25 / 31

      To ja już widzę te korki a w nich nasze kochane 703.....Przypominają mi się od razu czasy 2-letnich prac remontowych na Krakowskiej. Z Wierzbowej na Księże ok godzina jazdy w wieeeelgachnym tłoku....rozwiń całość

      To ja już widzę te korki a w nich nasze kochane 703.....Przypominają mi się od razu czasy 2-letnich prac remontowych na Krakowskiej. Z Wierzbowej na Księże ok godzina jazdy w wieeeelgachnym tłoku. Dlatego zrobiłam prawo jazdy, kupiłam auto i mogę jedynie powspominać :Pzwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Bzdury

      macio (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 39 / 20

      Nie można, bo torowisko na kościuszki jest w złym stanie technicznym. Autor artykułu nie zauważył, że od pół roku żadne tramwaje nie zjeżdżają już tędy do zajezdni.


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Ale jeździły cały czas

      Mix (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 38 / 26

      Tramwaje nie jeździły od wakacji tamtędy planowo, ale zjeżdzały awaryjnie, jeździły nauki jazdy itp. Torowisko jest przejezdne i ma lepszy stan niż to na Dyrekcyjnej.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      tramwaj

      pola (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 79 / 29

      kompletna bzdura! tramwaje jeździły przez ulicę Kościuszki j dopóki nie zaczęto remontu, gdy torowisko będzie naprawione to tramwaj absolutnie tą trasą może jechać.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Trzeba było myśleć zawczasu i zrobić

      byrcyn (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 41 / 24

      między-torze betonowe, to by normalne i zastępcze autobusy nie stały w korkach - hough.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Bez tramwaju

      Mieszkaniec (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 20 / 20

      Uwazam ze koniecznie trzeba zrobic aby tramwaje pojechały ulicą Kościuszki. To jedyne rozwiazanie. Mieszkaniec Ksieza Małego

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      MPK

      slawek (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 32 / 23

      Skandal autobus ?! Wracam z Legnickiej z pracy na Traugutta 25 min teraz będzie to 1-godz. i 25 min

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Co tam tramwaje - grunt, że mamy EURO... i WORLD.

      wieszcz

      Zgłoś naruszenie treści / 49 / 26

      Jakoś od lat nie ma woli i pieniędzy na zbudowanie kilkuset metrów torowiska łączącego Księże Małe z Tarnogajem; dającego alternatywę dla istniejącej linii. Za to w tym mieście zabawy i rozrywki są...rozwiń całość

      Jakoś od lat nie ma woli i pieniędzy na zbudowanie kilkuset metrów torowiska łączącego Księże Małe z Tarnogajem; dającego alternatywę dla istniejącej linii. Za to w tym mieście zabawy i rozrywki są pieniądze na ME w piłce kopanej w 2012 r., będą na imprezy w ramach ESK 2016, znajdą się też w roku kolejnym na wielki festyn, m.in. z przeciąganiem liny, pn. World Games. W tym mieście znajdą się na wszystko, co ma w nazwie EURO lub WORLD. Niestety na codzienne potrzeby miasta i jego mieszkańców już nie starcza. zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Na co głosujecie to macie...

      Wit/Sw.Katarzyna (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 35 / 29

      Masz rację w 100% ale w takim razie pytam się kto wybiera takich ludzi jak min Dutkiewicz ...najgorszy prezydent miasta od lat ...drugi matoł zaraz po Tusku ..co tylko potrafi świecić gałami do...rozwiń całość

      Masz rację w 100% ale w takim razie pytam się kto wybiera takich ludzi jak min Dutkiewicz ...najgorszy prezydent miasta od lat ...drugi matoł zaraz po Tusku ..co tylko potrafi świecić gałami do kamery ...i pierdolić że jakimś się jest wspaniałym prezydentem Wrocławia..... wy Wrocławianie Wy wybieracie więc do kogo macie pretensje ??zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Księże - tarnogaj

      elgreco (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 52 / 24

      "Torowiska łączącego Księże Małe z Tarnogajem" Bardzo dobry pomysł, ale jeżeli urząd jest wstanie załatwić 134 który jedzie tylko co 30 min, to o takim połączeniu torowisk można jedynie marzyć....rozwiń całość

      "Torowiska łączącego Księże Małe z Tarnogajem" Bardzo dobry pomysł, ale jeżeli urząd jest wstanie załatwić 134 który jedzie tylko co 30 min, to o takim połączeniu torowisk można jedynie marzyć.

      Ale może jeszcze lepszym rozwiązaniem było by torowisko przez ul. Armii Krajowej, od Tarnogajskiej do Krakowskiej, a potem dalej nowym mostem wschodnim do ul. Wróblewskiego, ale to też naszym urzędnikom się nie podoba. zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      @elgreco

      wieszcz

      Zgłoś naruszenie treści / 55 / 33

      Postulując połączenie Księża Małego z Tarnogajem, to właśnie miałem na myśli - linia łącząca torowisko na ul. Krakowskiej z torowiskiem u zbiegu Armii Krajowej i Tarnogajskiej. Niestety, mimo że...rozwiń całość

      Postulując połączenie Księża Małego z Tarnogajem, to właśnie miałem na myśli - linia łącząca torowisko na ul. Krakowskiej z torowiskiem u zbiegu Armii Krajowej i Tarnogajskiej. Niestety, mimo że wielokrotnie to postulowałem, ze strony magistratu panuje cisza jak na pogrzebie organisty. Podobnie rzecz ma się jeśli idzie o pomysł poprowadzenia linii tramwajowej od skrzyżowania ul. Powstańców Śl. z Hallera do skrzyżowania Armii Krajowej z ul. Bardzką. Powstałaby wówczas magistrala tramwajowa od ul. Grabiszyńskiej (na Hallera jest czynne torowisko) - przez Powstańców Śl. i Ślężną - do Gaju i Tarnogaju, a może nawet i Księża Małego, gdyby zbudowano wspomniane na wstępie kilkaset metrów torowiska. Iluż to podróżujących tramwajami między tymi osiedlami mogłoby omijać centrum miasta, co przy dzisiejszym gwiaździstym układzie torowisk jest niemożliwe. zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      100 %

      elgreco (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 44 / 23

      Zgadzam się absolutnie z tym, już też o tym myślałem. I pewnie taki pomysł był za PRL, bo jak widać miejsce na torowisko na AK i Wiśniowej jest.

      Ale nasi dzisiejsi urzędnicy o tym nie myślą, bo...rozwiń całość

      Zgadzam się absolutnie z tym, już też o tym myślałem. I pewnie taki pomysł był za PRL, bo jak widać miejsce na torowisko na AK i Wiśniowej jest.

      Ale nasi dzisiejsi urzędnicy o tym nie myślą, bo w obecnych planach dotyczących rozwoju sieci tramwajowej nigdzie tego nie ma. I jak wspomniałem można przedłużyć torowisko jeszcze dalej, przez nowy most wschodni który ma powstać jako przesłużenie AK. Wtedy można stworzyć też relacje Gaj-Grundwald omijając centrum, która np. studentom bardzo się przydała.

      Ale jak wiadomo, projekt mostu wschodniego nie przewiduje torowiska, jeszcze gorzej, nie przewiduje nawet dobudowy torowiska w przyszłości. Totalna porażka.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      To norma we Wrocławiu

      zbigniew17_3 (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 31 / 29

      Przykladów gdzie powinni wybudować torowiska jest wiecej :
      1. Na Ostatnm Groszu -tramwaj mógłby jeździć od Legnickiej do Grabiszyńskiej- powstała by linia okalająca miasto od zachodu przez...rozwiń całość

      Przykladów gdzie powinni wybudować torowiska jest wiecej :
      1. Na Ostatnm Groszu -tramwaj mógłby jeździć od Legnickiej do Grabiszyńskiej- powstała by linia okalająca miasto od zachodu przez południe na wschód . Teraz wystarczy jedna kolizja i cała zodnia część miasta pozbawiona jest komunikacji tramwajowej
      2. najnowszy bubel -linia kończąca się ślepo przy stadionie - wystarczyło kilkast metrów aby połaczyć ją z linią z Pilczyc do Leśnicy, uzyskując w ten sposó alternatywę na wypadek awarii. Ogólnie szkoda gadać.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Linia okólna nr 2.

      kam (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 56 / 22

      Otóż linia okólna o przebiegu zgodnym z Obwodnicą Śródmiejską jest ciekawa, aczkolwiek UM raczej nie byłby chętny do budowania torowiska przez tereny niezamieszkane. Mam tutaj na myśli estakady w...rozwiń całość

      Otóż linia okólna o przebiegu zgodnym z Obwodnicą Śródmiejską jest ciekawa, aczkolwiek UM raczej nie byłby chętny do budowania torowiska przez tereny niezamieszkane. Mam tutaj na myśli estakady w przebiegu ww. trasy. Osobiście jestem za, ponieważ przedostanie się teraz ze skrzyżowania Legnicka/Milenijna/Lotnicza/Na Ostatnim Groszu to FATu graniczy z cudem. Cudem jest niewbicie się w ogromny korek na estakadzie przy Grabiszyńskiej/Hallerazwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      tramwaje do lamusa

      terminator (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 34 / 28

      Idee związane z tramwajami słuszne, ale w okresie ich rozkwitu. Teraz mamy regres i nowe możliwości.
      Tramwaje to przeżytek a działania magistratu tylko to twierdzenie umacniają. Ekologiczne...rozwiń całość

      Idee związane z tramwajami słuszne, ale w okresie ich rozkwitu. Teraz mamy regres i nowe możliwości.
      Tramwaje to przeżytek a działania magistratu tylko to twierdzenie umacniają. Ekologiczne autobusy oraz bus-pasy - to jest przyszłość miast. T+ to niewypał, więc czekamy na kolej aglomeracyjną, która pozwoli szybkie przemieszczanie się między peryferiami a także do centrum.zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama