ITS działa, ale rowerem i samochodem dojedziemy szybciej

    ITS działa, ale rowerem i samochodem dojedziemy szybciej

    Jerzy Wójcik, Przemysław Wronecki, Marcin Torz

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Na tę samą trasę wyruszyliśmy tramwajem, samochodem i rowerem. Tramwaj przegrał

    Na tę samą trasę wyruszyliśmy tramwajem, samochodem i rowerem. Tramwaj przegrał ©Paweł Relikowski

    Wczoraj sprawdziliśmy, że działa już Inteligentny System Transportu (ITS) na odcinku od Gaju do ul. Piłsudskiego. Zła wiadomość jest taka, że jazda po mieście niewiele się poprawiła.
    Na tę samą trasę wyruszyliśmy tramwajem, samochodem i rowerem. Tramwaj przegrał

    Na tę samą trasę wyruszyliśmy tramwajem, samochodem i rowerem. Tramwaj przegrał ©Paweł Relikowski

    ITS to program, który ma zapalać zielone światło tramwajom na skrzyżowaniach. I faktycznie, na trasie z Gaju do Piłsudskiego tramwaj jechał płynnie. Na kilkanaście sekund utknęliśmy tylko na skrzyżowaniu Glinianej i Borowskiej oraz Borowskiej i Dyrekcyjnej.

    Na pozór wszystko pięknie, tyle że tzw. szybki tramwaj jedzie bardzo powoli. A to dlatego, że porusza się zgodnie ze starym rozkładem. Mimo to na Piłsudskiego zameldowaliśmy się dwie minuty wcześniej, niż powinniśmy.


    Potem było już jednak bardzo źle, bo wpadliśmy w korek. Przejazd na Świdnicką trwał aż pięć minut. Dalej, jadąc do Pilczyc, zatrzymywaliśmy się właściwie przed każdym skrzyżowaniem, aby przepuścić samochody. Skutek? Na pętlę dojechaliśmy z ośmiominutowym spóźnieniem.

    Dlatego wydaje nam się ważne, by urzędnicy nie zwlekali ze skorygowaniem rozkładów jazdy. Bo dopiero wtedy będzie można cieszyć się w miarę szybką jazdą tramwajem.

    Jeszcze tej zimy mają rozpocząć się prace nad wdrażaniem systemu na kolejnych odcinkach. - Teraz skupimy się na skrzyżowaniach w centrum Wrocławia oraz na trasie na Pilczyce, czyli pod nowy stadion - zapowiada Błażej Trzcinowicz, inżynier zatrudniony w magistracie, który odpowiada za ITS. - Te odcinki mają być gotowe jeszcze przed Euro 2012.

    Trasę przetestowało wczoraj trzech dziennikarzy. przekonaliśmy się, że z Gaju na Pilczyce o wiele szybciej, mimo godzin szczytu komunikacyjnego, można się dostać samochodem. Na mecie wcześniej od tzw. szybkiego tramwaju pojawił się nawet rower.

    Okiem kierowcy
    Ruszamy z Gaju autem równo z tramwajem. Przy ul. Świeradowskiej nie trafiamy na korki i płynnie dojeżdżamy do skrzyżowania z Bardzką. Tu tramwaj przejeżdża bez przeszkód na zielonym zaraz po tym, jak ruszył z przystanku. Ale na Hubskiej traci co najmniej dwie minuty w porównaniu z samochodem. Przyczyna? Przystanki, ale także wolne tempo jazdy.

    Największe zaskoczenie czeka nas na skrzyżowaniu Glinianej z Borowską. Tramwaj Plus rusza z przystanku i chwilę po tym zapala mu się czerwone światło. Jadą kierowcy aut znajdujący się na Borowskiej, których ITS wcale nie zatrzymał. Sytuacja powtarza się na następnym skrzyżowaniu: Borowskiej z Dyrekcyjną, gdzie znów ważniejsze są auta, a wóz MPK musi hamować za przystankiem.
    W tym miejscu kończy się na razie działanie ITS-u. To widać, szczególnie przy Piłsudskie-go, gdzie tzw. szybki tramwaj czekał ok. 10 minut, bo na skrzyżowaniu Piłsudskiego i Świdnickiej trafił na zator z trzech kolejnych tramwajów. W tej sytuacji można było znaleźć miejsce do parkowania i poczytać gazetę, czekając na szybki tramwaj.

    Czy ITS zadziała w tym wąskim gardle? Śmiem wątpić, chyba że przy Piłsudskiego powstanie dłuższy peron tramwajowy albo nowy system zatrzyma auta na Powstańców Śląskich.

    A dalej? Na odcinku od placu Jana Pawła II do pętli na Pilczycach w sporym ruchu samochodów jedziemy 7 minut, tramwajem ok. 10 minut dłużej, mimo że to jedna, długa prosta, z wydzielonym torowiskiem.

    Trudno uwierzyć, że ITS przyspieszy tramwaj na tyle, by był konkurencyjny dla samochodu. Tramwaj jechał z Gaju na Pilczyce 48 minut. Obliczyliśmy, że zatrzymując auto w kilku miejscach, by mu stale towarzyszyć, straciliśmy blisko 20 minut. Dla wielu osób to wciąż zbyt duża różnica, by przesiąść się do miejskiej komunikacji.

    Okiem pasażera
    Byłem miło zaskoczony tym, że na odcinku, na którym ITS został już zamontowany, tramwaj bez zatrzymywania się pokonywał skrzyżowania. Z dwoma wyjątkami, ale postój trwał raptem po kilkanaście sekund. Tramwaj jedzie płynniej, ale... w żółwim tempie. Aby jechać zgodnie z rozkładem, motorniczy musi zachować prędkość 20 km/h.

    Jeśli rozkłady zostaną zmienione, to wagony pokonają ten odcinek o kilka minut szybciej. Natomiast od Piłsudskiego do Pilczyc mamy dramat. Tramwaj zatrzymuje się właściwie na każdym skrzyżowaniu. W rezultacie na Pilczyce dojeżdżamy spóźnieni wobec rozkładu o 8 minut.

    Okiem rowerzysty
    Przejechałem z Gaju na Pilczyce w nieco ponad pół godziny. Na pl. Jana Pawła II myślałem, że 32 Plus mnie dogodnił. Po chwili okazało się, że to ja dogoniłem tramwaj, który wyjechał wcześniej. Przed tym, którym podróżował mój redakcyjny kolega.


    Gdzie ITS?
    W tym roku we Wrocławiu ma być o wiele więcej odcinków, gdzie ma działać Inteligentny System Transportu. Jeszcze zimą zacznie się wdrażanie systemu w centrum Wrocławia, a także na całej trasie do Pilczyc. Tak, aby szybko można się było dostać na stadion. Dlatego te fragmenty mają być gotowe do Euro 2012. Najwięcej pracy będzie właśnie w centrum, gdzie skrzyżowań objętych systemem ma być najwięcej. Później ITS powinien działać także m.in. na Traugutta, Kozanowskiej, Teatralnej, Kochanowskiego, Kolistej, Pomorskiej, placu Grunwaldzkim, placu Bema oraz na Kowalach.

    Czytaj także

      Komentarze (52)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      ITS

      Andrzej (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 14 / 8

      Witam.
      Tramwajem dojedziemy szybciej od samochodu, jeżeli samochodem będziemy wyruszali z ul. Niedźwiedziej! Mój rekord to 10 minut stania na czerwonym świetle, bo co chwile jechał tramwaj plus....rozwiń całość

      Witam.
      Tramwajem dojedziemy szybciej od samochodu, jeżeli samochodem będziemy wyruszali z ul. Niedźwiedziej! Mój rekord to 10 minut stania na czerwonym świetle, bo co chwile jechał tramwaj plus. Przez ponad 10 minut ani razu nie było światła zielonego!zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      O czym my rozmawiamy ITS ??????????? :- )))

      TKWM (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 45 / 47

      33+ ma pętlę przy wejściu głównym na Stadion Olimpijski , gdzie już nawet wrony przestały zimować a psy nawet niewiadomo czym wodę piją . Remontuje się torowisko do pętli Sępolno , ale ta linia tam...rozwiń całość

      33+ ma pętlę przy wejściu głównym na Stadion Olimpijski , gdzie już nawet wrony przestały zimować a psy nawet niewiadomo czym wodę piją . Remontuje się torowisko do pętli Sępolno , ale ta linia tam nie dojedzie . Pętla na Sępolnie jest skomunikowana z CH Korona , Wojnowem , Strachocinem , Biskupinem , Kowalami , Nadolicami , Kamieńcem Wroc. , itp . i wieloma zakładami ( Volvo , 3M , Polmos ). Wizjoner Dupkiewicz postanowił jednak aby skrócić przebieg tej linii o trzy przystanki . Czyli ograniczył możliwość przesiadki kilkunastokrotnie . Proponuję aby najpierw zadbał o przebieg tras wypędu bydła w Mikstacie , później dopiero zabierał się za Wielki Wrocław . zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      socjotechnika

      ftff (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 36 / 27

      "inżynier zatrudniony w magistracie, który odpowiada za ITS."

      Brzmi lepiej, niż 'project manager' (opcjonalnie 'kierownik projektu'), prawda?

      Swoją drogą ciekawe, czemu inżynier, a nie...rozwiń całość

      "inżynier zatrudniony w magistracie, który odpowiada za ITS."

      Brzmi lepiej, niż 'project manager' (opcjonalnie 'kierownik projektu'), prawda?

      Swoją drogą ciekawe, czemu inżynier, a nie (zgodnie z prawdą) magister inżynier?
      I co ma planowanie przestrzenne do systemu sterowania sygnalizacją (pytam, bo nie wiem)?

      zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      do ja za to odpowiadam

      sru (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 34 / 18

      komunikacja ma sluzyc ludziom a nie lansowaniu sie. Najlepszy PR wladzom zrobiliby zadowoleni pasazerowie a tak wiekoszosc nawet nie zauwazyla ze cos sie zmienilo poza nowymi skodami. czy czlowiek...rozwiń całość

      komunikacja ma sluzyc ludziom a nie lansowaniu sie. Najlepszy PR wladzom zrobiliby zadowoleni pasazerowie a tak wiekoszosc nawet nie zauwazyla ze cos sie zmienilo poza nowymi skodami. czy czlowiek odczuwa ze faktycznie jedzie sie szybciej? czy powalaja go skody ktore maja drzwi z obu stron i miejsca na bagaz zamiast siedzisk? nie! powala natomiast rozjazd miedzy haslami wladzy a rzeczywistoscia. wladzy patrzy na komunikacje z boku a ludzie musza korzystac z tego dynamicznego super nie ma roznicy. a jak niema roznicy to po co przeplacac?zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      smiechu warte ...

      M. (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 37 / 22

      18 minut autem dystans Przyjazni - Legnicka, zas maskomem jakies 50-55 minut. Rowerem zajmuje mi to okolo 30 minut.

      Pozdrawiam ITS, maskom i wszystkie nieudane inwestycje ... i z tego badziewia...rozwiń całość

      18 minut autem dystans Przyjazni - Legnicka, zas maskomem jakies 50-55 minut. Rowerem zajmuje mi to okolo 30 minut.

      Pozdrawiam ITS, maskom i wszystkie nieudane inwestycje ... i z tego badziewia nie skorzystam. Tylko auto albo rower, w zaleznosci od aury!zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      10 minut z placju JP do Pilczyc?

      MaciejC. (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 58 / 41

      Chyba jest tu jakiś błąd albo redakcja wymyśliła sobie ten cały "wyścig" i kiepsko wyszło im ustawianie wyników. Otóż w 10 minut tramwaj z placu Jana Pawła II dojedzie co najwyżej do wysokości...rozwiń całość

      Chyba jest tu jakiś błąd albo redakcja wymyśliła sobie ten cały "wyścig" i kiepsko wyszło im ustawianie wyników. Otóż w 10 minut tramwaj z placu Jana Pawła II dojedzie co najwyżej do wysokości Magnolii, a to dopiero jakaś połowa drogi.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Masz Ty wiedzę...

      Edzio (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 41 / 23

      ile kosztują takie nowatorskie rozwiązania systemowe?! wyedukuj się najpierw a później siej farmazony...

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      to badziewie kosztowało 100 milionów naszych złotych...

      zenek (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 38 / 18

      Czy ktoś jeszcze wierzy w kompetencje Partacza onego dworskich fircyków?

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Darujcie sobie

      fakir (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 51 / 24

      Darujcie sobie te cala hece z ITS - chocby nawet cale miasto zostalo zamkniete dla samochodow i tak nic to nie da, bo wroclawskie tramwaje sa wolniejsze od pieszych. Przyklady ? Kochanowskiego -...rozwiń całość

      Darujcie sobie te cala hece z ITS - chocby nawet cale miasto zostalo zamkniete dla samochodow i tak nic to nie da, bo wroclawskie tramwaje sa wolniejsze od pieszych. Przyklady ? Kochanowskiego - A.Krajowej - pieszo 40 min. tramwajem 45 min. Bardzka - Dworzec Gl PKP - pieszo 25 min, tramwajem 35 min. Mam wyliczac dalej ?

      A czy to prawda, ze wymieniony ITS kosztowal 100 mln zl ????? (jego inteligencja polega na tym, ze jak jedzie tramwaj to zapala mu zielone, a calej reszcie czerwone, tak ? Czy to sie robi na 1 przekazniku ?)zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      czub

      xxx (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 35 / 33

      Kochanowskiego - A.Krajowej - pieszo 40 min. HA HA HA


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      ???

      M. (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 47 / 46

      Tak sobie sprawdzilem, dystans spaceru to jakies 5.1 km wg mapy samochodowej, ale znajac zycie moze byc mniej - piesi moga robic skroty. Co za problem zapytam przejsc na piechote w 40 minut kolo 5...rozwiń całość

      Tak sobie sprawdzilem, dystans spaceru to jakies 5.1 km wg mapy samochodowej, ale znajac zycie moze byc mniej - piesi moga robic skroty. Co za problem zapytam przejsc na piechote w 40 minut kolo 5 km ? zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      System IITS !

      Zbychu (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 38 / 32

      Ten system powinien nazywać się IITS + (Inaczej Inteligentny System Transportu) nie gwarantuję skutecznościjego działania w obrębie całego miasta... jak widać na prostej trasie łączącej 2 punkty...rozwiń całość

      Ten system powinien nazywać się IITS + (Inaczej Inteligentny System Transportu) nie gwarantuję skutecznościjego działania w obrębie całego miasta... jak widać na prostej trasie łączącej 2 punkty sie nie sprawdza, a z innymi to szkoda nawet mówić... Miasto nie jest należycie przygotowane infrastrukturalnie i technicznie do tego systemu, może i lekko usprawni ale nie wiem czy ułatwi jak sie go skoreluje z innymi liniami tramwajowymi... Przedstawiciele MPK Wrocław jeszcze nie dorośli do systemu i chyba nie wpadli na to że zmiana rozkładu jest konieczna do współgrania tego systemu z innymi użytkownikami dróg...zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama