Próbny egzamin gimnazjalny: Język polski. ODPOWIEDZI

    Próbny egzamin gimnazjalny: Język polski. ODPOWIEDZI

    RED

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Próbny egzamin gimnazjalny: Język polski. ODPOWIEDZI

    ©Michał Pawlik

    Publikujemy odpowiedzi z dzisiejszych testów gimnazjalnych z języka polskiego.
    Próbny egzamin gimnazjalny: Język polski. ODPOWIEDZI

    ©Michał Pawlik

    Sprawdzając odpowiedzi, zerknij na zamieszony arkusz egzaminacyjny - to pomoże ci porównać to, co sam zakreśliłeś!

    Zobacz też Egzamin gimnazjalny historia i WOS. ODPOWIEDZI

    Test z języka polskiego



    Zadanie 1. W zamieszczonym dwuwierszu jest mowa o skutkach
    A. naiwności.
    B. egoizmu.
    C. niezaradności.
    D. pychy.

    Zadanie 2. Konstrukcja utworu Jana Sztaudyngera została oparta na
    A. wykorzystaniu zdrobnień.
    B. nagromadzeniu synonimów.
    C. wykorzystaniu słów podobnie brzmiących.
    D. zestawieniu słów o przeciwnych znaczeniach.

    Zadanie 3. Które z poniższych form literackich można było znaleźć w raptularzu?
    A. Treny.
    B. Fraszki.
    C. Powieści.
    D. Eposy.

    Zadanie 4. Zaimek ja ma dwie formy celownika: krótszą - mi (A) i dłuższą - mnie (B). Uzupełnij poniższe zdania właściwą formą.
    B nie oszukasz.
    Pomóż A znaleźć właściwe rozwiązanie.

    Zadanie 5. Jaką zasadą należy się kierować, wybierając do uzupełnienia powyższych zdań formy mi albo mnie? Wybierz T (tak), jeśli zdanie jest prawdziwe, albo N (nie) - jeśli jest fałszywe.
    Celownik zaimka ja to mnie i mi, więc nie ma znaczenia, której formy użyje się w zdaniu. NIE
    Na początku zdania należy używać formy dłuższej zaimka, czyli mnie. TAK

    Zadanie 6. W tabeli zapisano 4 zdania odnoszące się do tekstu Jana Miodka. Oceń ich prawdziwość.
    1.Tekst mówi o zapożyczeniach występujących w tłumaczeniach z języków obcych.
    2.Wykorzystane w tytule sformułowanie dzięki za help należy do polszczyzny potocznej.
    3.W języku pokolenia, do którego należy autor, popularne były cytowane w tekście zapożyczenia z angielszczyzny.
    4.Mówiąc o środkach stylistycznych, autor ma na myśli tylko teksty pisane.

    Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
    A. Wszystkie zdania są prawdziwe.
    B. Zdania 1. i 3. są prawdziwe, a 2. i 4. są fałszywe.
    C. Tylko zdanie 2. jest prawdziwe, pozostałe są fałszywe.
    D. Tylko zdanie 4. jest fałszywe, pozostałe są prawdziwe.

    Zadanie 7. Dlaczego autor połączył w tytule wyrazy z języka polskiego i języka angielskiego?
    A. Pragnął wyrazić współpracownikom podziękowanie za pomoc.
    B. Chciał podkreślić, że tekst jest adresowany do osób wykształconych.
    C. Nie mógł znaleźć w języku polskim odpowiednika dla słowa "help".
    D. Chciał w żartobliwy sposób wprowadzić czytelników w problematykę tekstu.

    Zadanie 8. Jaki jest stosunek autora do zapożyczania obcojęzycznych sformułowań?
    A. Negatywny, bo zapożyczenia zaśmiecają język.
    B. Obojętny, bo zapożyczenia nie mają wpływu na język.
    C. Pozytywny, bo zapożyczenia używane z umiarem są przydatne.
    D. Entuzjastyczny, bo zapożyczenia w każdej sytuacji wzbogacają język.

    Zadanie 9. Tytuł książki Jana Miodka nawiązuje do przysłowia mówiącego, że
    A. nauka języków obcych jest bardzo prosta.
    B. coś może być łatwiejsze, niż się wydawało.
    C. słowami nie można nikogo naprawdę zranić.
    D. zło jest gorsze, niż nam się zdaje.

    Zadanie 10. To właśnie leszczynę, a nie inne drzewa osoba mówiąca darzy szczególnym uczuciem, ponieważ
    A. najbardziej przypomina mu ona dzieciństwo.
    B. jest przydatna - może sobie z niej wyciąć laskę.
    C. roślina rozrosła się i dostarcza cienia w upalne dni.
    D. jest ona symbolem pierwszej miłości.

    Zadanie 11. Mówiący zakłada, że nie został rozpoznany przez leszczynę, ponieważ
    A. znowu jest chłopcem.
    B. bardzo się zmienił.
    C. leszczyna bardzo się postarzała.
    D. leszczyna nie pamięta wszystkich ludzi.

    Zadanie 12. Znakami teraźniejszości i przeszłości w wierszu są
    A. dęby i jesiony.
    B. słońce i łuk.
    C. cień i laska.
    D. perły i orzechy.

    Zadanie 13. Wiersz DO LESZCZYNY uświadamia, że
    A. człowiek zapomina, natura pamięta.
    B. nic na świecie nie jest trwałe.
    C. błędy dzieciństwa można naprawić na starość.
    D. ludzie przemijają, natura trwa.

    Zadanie 14. "To ja, ten sam, który wycinał na łuki twoje brunatne pręty […] Szkoda, że tamtym chłopcem już nie jestem" - w tej wypowiedzi bohatera kryje się refleksja dotycząca życia człowieka. Wyraź ją własnymi słowami.

    PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:
    - Człowiek rozumie, że jest tym samym człowiekiem, chociaż wie, że się postarzał i wygląda inaczej.
    - Człowiek duchowo czuje się ciągle młody i żałuje, że zewnętrznie nie jest młody.
    - Mimo upływu lat i postarzenia się ciała człowiek czuje się ciągle tą samą osobą, którą był w dzieciństwie.

    Zadanie 15. Po co Guślarz zaprasza duchy do kaplicy?
    A. Zamierza postraszyć nimi mieszkańców wioski.
    B. Chce im pomóc w osiągnięciu wiecznego spokoju.
    C. Zaprasza je do udziału w nabożeństwie.
    D. Chce skłonić je do zmiany postępowania.

    Zadanie 16. Widmo pojawiające się w cytowanym fragmencie to duch
    A. nieszczęśliwego kochanka.
    B. ogrodnika z pańskiego sadu.
    C. właściciela wioski.
    D. biednego wieśniaka.

    Zadanie 17. W pierwszej wypowiedzi Widmo zwraca się bezpośrednio do
    A. dzieci zgromadzonych w kaplicy.
    B. ludzi, którzy kiedyś byli jego poddanymi.
    C. Guślarza, który zauważył jego przybycie.
    D. strażników strzegących wejścia do kaplicy.

    Zadanie 18. Dlaczego pan tak okrutnie ukarał poddanego za kradzież?
    A. Chciał zniechęcić innych do kradzieży.
    B. Jego przestępstwo było bardzo poważne.
    C. Lud domagał się bardzo surowej kary.
    D. Taką karę nakładało obowiązujące prawo.

    Zadanie 19. Pragnieniem Widma jest
    A. wynagrodzić krzywdy wyrządzone innym.
    B. powrócić do świata ziemskich uciech.
    C. zakończyć przymusową tułaczkę.
    D. dostać się do raju.

    Zadanie 20. W tabeli wymieniono środki literackie zastosowane w cytowanym fragmencie Dziadów. Zaznacz TAK lub NIE w zależności od tego, czy trafnie określono ich funkcje.
    20.1.TAK
    20.2. NIE
    20.3.TAK


    Zadanie 21. Przyporządkuj poszczególnym postaciom prawdy wypowiadane w utworze.
    I. ANIOŁKI
    II. DZIEWCZYNA
    III. WIDMO
    a) Bo kto nie był ni razu człowiekiem, Temu człowiek nic nie pomoże.
    b) Kto nie dotknął ziemi ni razu, Ten nigdy nie może być w niebie.
    c) Kto nie doznał goryczy ni razu, Ten nie dozna słodyczy w niebie.

    Wskaż właściwe przyporządkowanie. Wybierz odpowiednią odpowiedź spośród podanych.
    A. Ia, IIb, IIIc.
    B. Ic, IIa, IIIb.
    C. Ib, IIc, IIIa.
    D. Ic, IIb, IIIa.

    Czytaj także

      Komentarze (5)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Elo

      WTF (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      A co z 22 zadaniem ?

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      YYY...

      Anonim (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      No przecież w 19 jest C...

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Czas

      pom pom pom (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 135 / 110

      Taki próbny egzamin nie ma sensu, jeżeli jedne gimnazja piszą o 8, a inne o 12. Teraz przez kolejne dwa dni ci drudzy mają tak naprawde gotowe odpowiedzi.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Błędna odpowiedź

      Vist (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 110 / 114

      Powinno być: 19 - C

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      co z tego, że

      MIŚ (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 122 / 108

      zaliczą testy. Dalej będą pisali i mówili "MI się nie podoba... "! A mnie się nie podobają te bajki o misiach.

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama