Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W galeriach handlowych święta już w listopadzie

Marta Gołębiowska
W tym roku artykuły świąteczne pojawiły się w większości sieci handlowych już 4 listopada. Do Bożego Narodzenia przygotowują się także centra handlowe. We Wrocławiu do końca listopada klienci galerii będą mogli podziwiać ogromne choinki, żyrandole i Mikołaje. Czy to zbyt wcześnie?

Michał Sikora z biura prasowego Tesco Polska tłumaczy, że wcześniejszy termin rozpoczęcia sezonu bożonarodzeniowe-go został podyktowany wynikami sondy przeprowadzonej wśród klientów.

- Okazuje się, że ludzie są zadowoleni, mogąc rozłożyć swoje wydatki świąteczne na dwa miesiące. Tym samym nie są zmuszeni płacić za święta wyłącznie z wypłaty grudniowej - mówi Sikora. Dodaje, że w listopadzie w sklepach Tesco pojawiają się choinki i ozdoby świąteczne, natomiast produkty o krótkim terminie ważności klienci zobaczą na półkach w grudniu.

Świąteczny klimat odczujemy także w innych sieciach supermarketów, np. w sklepach Carre-four. - Pierwsza oferta bożonarodzeniowa, podobnie jak w poprzednich latach, jest u nas dostępna od listopada. Dekoracje pojawią się do końca miesiąca - informuje Maria Cieślikowska, dyrektorka ds. PR Carrefour Polska.

Jarosław Kulbat ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej we Wrocławiu tłumaczy, że zjawisko przyspieszenia świątecznych promocji w handlu to wynik ostrej konkurencji między sklepami.

- Działają one według zasady "kto pierwszy, ten lepszy", rozpoczynając bożonarodzeniową ofensywę już w listopadzie - mówi Kulbat.

Handlowcy stosują też psychologiczne triki. Na przykład puszczają świąteczną muzykę, rozpylają zapach choinki lub ciasta, który ma przypominać o zakupach, jakie trzeba zrobić przed Wigilią. Stosują też typowo świąteczne kolory, czyli zieleń, czerwień, złoto i biel oraz brokat. Obok choinek na półkach leżą prezenty dla dzieci.

Czy tak wczesne akcenty bożonarodzeniowe rujnują magię świąt? - Niekoniecznie. Ich atmosferę tworzą nasze rodzinne doświadczenia, których istotą nie jest gorączka zakupów - dodaje Jarosław Kulbat, psycholog z wrocławskiego oddziału SWPS.

Polacy to lubią

Z badań marketingowych wynika, że 74 proc. Polaków nie ma nic przeciwko świątecznym akcentom, które pojawiły się wcześniej niż zwykle. Nie oznacza to jednak, że już teraz urządzamy w domach święta. U 67 proc. z nas pierwsze dekoracje pojawią się dopiero na początku grudnia - wynika z sondy przeprowadzonej przez Silesia City Center. Aż 89 proc. Polaków rozumie, że przedwczesne święta mają wyłącznie wymiar komercyjny. Dla 62 proc. świąteczne ozdoby i rubaszne Mikołaje nie mają w ogóle wymiaru religijnego, ale 53 proc. przyznaje, że mają one wpływ na atmosferę zakupów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska