Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wyremontują trasy kolejowe, ale ważne dolnośląskie inwestycje spadły na listę rezerwową(ZGŁOŚ UWAGI)

Marcin Walków
Piotr Krzyżanowski
Do 10 sierpnia każdy może zgłosić swoje uwagi do projektu Krajowego Programu Kolejowego. To dokument, który określi, jakie inwestycje na kolei będą finansowane z pieniędzy unijnych w najbliższych latach. Ważne trasy kolejowe wokół Wrocławia i na Dolnym Śląsku spadły na listę rezerwową.

Na liście podstawowej znalazła się rewitalizacja linii kolejowej z Jeleniej Góry do Zgorzelca warta ponad 190 mln zł. Ponad połowę mniej ma kosztować remont trasy od stacji kolejowej Jelcz Miłoszyce do Wrocławia-Osobowic.

Na listę rezerwową wpisano rewitalizację linii z Jaworzyny Śląskiej do Świdnicy (64 mln zł), z Kłodzka do Polanicy Zdroju (33 mln zł) oraz z Wałbrzycha przez Jedlinę Zdrój, Głuszycę i Nową Rudę do Kłodzka (301 mln zł). Kontrowersje wzbudziło nieuwzględnienie na liście podstawowej remontu linii kolejowej Wrocław Mikołajów - Oleśnica - Kluczbork za pół miliarda złotych.

Tymczasem to właśnie ta linia jest kluczowa dla stworzenia systemu kolei aglomeracyjnej we Wrocławiu. Obecnie pociągi zwalniają na tej trasie nawet do 20 km/godz. Pociągi regio z Wrocławia do Oleśnicy odległość 34 km pokonują w czasie 45-55 minut.

Po wybudowaniu przystanków przy ul. Długiej, na Karłowicach i przy os. Sobieskiego pociąg połączyłby nie tylko Oleśnicę i Wrocław w bardziej atrakcyjnym czasie, ale też stanowiłby alternatywę dla mieszkańców Szczepina, Ołbina i Psiego Pola.

Uwagi do Krajowego Programu Kolejowego można zgłaszać do 10 sierpnia. DRUK MOŻESZ POBRAĆ TUTAJ. Gotowy, wypełniony formularz do podpisania można znaleźć TUTAJ.

Działacze akcji "#KolejNaDolnyŚląsk" (wśród nich m.in. Stowarzyszenie Akcja Miasto i Towarzystwo Upiększania Miasta Wrocławia) zwracają uwagę, że na liście dofinansowanych przedsięwzięć znalazła się biegnąca od tej linii trasa przez Wojnów do Jelcza-Miłoszyc, nie uwzględniono za to modernizacji linii głównej.

Co z finansowaniem linii do Rudnej i Kamieńca?
W ubiegły piątek interpelację do minister Marii Wasiak wysłała posłanka PO Aldona Młyńczak. Pyta w niej nie tylko, czy zostanie uwzględnione finansowanie tej trasy, ale dopytuje też o wpisanie na podstawową listę modernizacji linii kolejowych z Wrocławia przez Strzelin do Kamieńca Ząbkowickiego i przez Brzeg Dolny oraz Wołów do Rudnej.

- Linia kolejowa z Wrocławia do Rudnej na wielu odcinkach jest nieczynna ze względu na zły stan techniczny. Z kolei remont trasy w kierunku Strzelina usprawni komunikację zarówno z Kamieńcem Zabkowickim i Międzylesiem, jak i Republiką Czeską. Zaniechania inwestowania w tę linię kolejową może doprowadzić do jej dalszej degradacji, co ostatecznie może zakończyć się częściowym zamknięciem - zwraca uwagę posłanka Młyńczak. Podkreśla też, że tylko dzięki modernizacji tej linii mógłby powstać przystanek kolejowy na wrocławskim osiedlu Jagodno.

Podczas wizyty rządu na Dolnym Śląsku, minister Maria Wasiak we Wrocławiu obiecała pieniądze na remont tras do Strzelina i Wołowa. Premier Kopacz zapowiedziała, że i trasa do Oleśnicy doczeka się remontu, jeśli uda się zaoszczędzić pieniądze w trakcie przetargów kolejowych.

CZYTAJ DALEJ: Burmistrz Strzelina: Dzięki kolei we Wrocławiu mniej aut na strzelińskich rejestracjach?
Zbierają podpisy
Mimo tych deklaracji, trwa zbieranie podpisów. W Strzelinie rada miejska już w maju wystosowała pismo do resortu, opowiadając się za modernizacją trasy do Międzylesia.

- Już teraz wiele osób korzysta z pociągów, a mogłoby jeszcze więcej. Skorzystają nie tylko nasi mieszkańcy, ale i wrocławianie, bo aut ze strzelińskimi rejestracjami byłoby na ulicach mniej. Mamy już 500 podpisów, ale zbieramy je nadal. Pracownicy są na dworcu już od godz. 4, pojawiają się też na targowisku miejskim. Apele rozesłaliśmy do pozostałych gmin na tej trasie, one również się angażują - mówi Dorota Pawnuk, burmistrz Strzelina.

Nie tylko dojazd do Wrocławia

Głos zabierają też Koleje Dolnośląskie, przewoźnik powołany przez samorząd województwa. - Jesteśmy przewoźnikiem, który obsługuje połączenia jednymi z najnowocześniejszych pojazdów w kraju. Inwestujemy w tabor przystosowany do obsługi połączeń z prędkością 160 km/h. Zależy nam, aby nasze pojazdy były eksploatowane w warunkach, do których są przystosowane.

Eksploatowanie ich na liniach, na których prędkość odbiega znacznie od tych parametrów, jest swojego rodzaju marnowaniem inwestowanych środków, nie wspominając o czasie podróży, który przy lepszych parametrach linii, mógłby być znacznie krótszy, dzięki czemu, kolej stałaby się efektywniejszym środkiem transportu - piszą przedstawiciele spółki w oświadczeniu. Dodają, że na listę rezerwową spadła też elektryfikacja linii kolejowej między Węglińcem i Zgorzelcem na trasie łączącej Wrocław z Goerlitz i Dreznem.

Koleje Dolnośląskie sprzeciwiają się też wszelkim planom likwidowania linii kolejowych, nawet tych nieczynnych od lat.
- Jeżeli dziś nie są one priorytetem i nie ma wystarczających środków na ich remonty, pozostawmy je, być może przyjdzie lepszy czas na inwestycje. Jeżeli dziś pozwolimy na ich likwidację, może się okazać, że już nigdy nie będzie dla nich lepszego czasu i na zawsze odetniemy wiele miast od sieci kolejowej. Dla Świeradowa, Karpacza, Kowar, Lądka Zdroju oznaczać to będzie brak możliwości dojazdu, nie tylko mieszkańców, ale i turystów - czytamy dalej.

Uwagi do Krajowego Programu Kolejowego można zgłaszać do 10 sierpnia. DRUK MOŻESZ POBRAĆ TUTAJ. Gotowy, wypełniony formularz do podpisania można znaleźć TUTAJ.
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Wyremontują trasy kolejowe, ale ważne dolnośląskie inwestycje spadły na listę rezerwową(ZGŁOŚ UWAGI) - Gazeta Wrocławska

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska