Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tylko co piąty dworzec kolejowy na Dolnym Śląsku pełni swoją funkcję (INFOGRAFIKA)

Marcin Walków
Fot. Piotr Krzyzanowski/Polskapresse
Historia kolei na Dolnym Śląsku rozpoczyna się 22 maja 1842 roku. Pierwszym połączeniem na tych terenach była relacja, łącząca Oławę i Wrocław (20 km). Dziś sieć kolejowa jest 115 razy dłuższa. Co jeszcze liczby mówią o dolnośląskiej kolei?

Pociągi po Dolnym Śląsku jeżdżą po 1750 km linii kolejowych, którymi zarządzają PKP Polskie Linie Kolejowe. Około 56 proc. tych linii jest zelektryfikowana. 385 km nieczynnych linii kolejowych w ostatnich latach zlikwidowano i przekazano do PKP S.A.

W naszym regionie drogi przecinają się z torami kolejowymi w 1295 miejscach. Pociągi jeżdżą też przez niemal 900 wiaduktów i mostów kolejowych.

W całym kraju PKP zarządza około 2,3 tys. dworców kolejowych, niemal co 5. z nich nie obsługuje pasażerów. Podobnie jest na Dolnym Śląsku - tylko 63 dworce z istniejących 269 na Dolnym Śląsku pełnią dziś funkcję "dworcową". To znaczy, że są w nich np. dostępne poczekalnie czy działające kasy biletowe. Od 2007 roku 33 dworce zostały przekazane samorządom. Działają w nich m.in. biblioteki, świetlice, centra kultury.

Dwaj lokalni przewoźnicy, Koleje Dolnośląskie i Przewozy Regionalne, każdego miesiąca średnio przewożą w sumie 1,3 mln pasażerów.

Więcej na temat kolei na Dolnym Śląsku w czwartkowym wydaniu papierowym Gazety Wrocławskiej w cyklu "Instrukcja Obsługi Dolnego Śląska"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska