Ważne
    Autostrada A4 płatna najwcześniej w kwietniu

    Autostrada A4 płatna najwcześniej w kwietniu

    Jerzy Wójcik

    Gazeta Wrocławska

    Gazeta Wrocławska

    Kierowcy mogą odetchnąć - nie będzie opłat od stycznia

    Kierowcy mogą odetchnąć - nie będzie opłat od stycznia ©Paweł Relikowski

    To już pewne - 1 stycznia za przejazd autostradą A4 z Wrocławia do Katowic nie zapłacimy ani grosza. Choć jeszcze kilkanaście dni temu Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad w Warszawie zapewniała nas, że system może ruszyć z początkiem przyszłego roku, teraz urzędnicy wycofują się rakiem i twierdzą, że to już nieaktualne.
    Kierowcy mogą odetchnąć - nie będzie opłat od stycznia

    Kierowcy mogą odetchnąć - nie będzie opłat od stycznia ©Paweł Relikowski

    - Dziś mogę potwierdzić, że system poboru opłat pomiędzy Katowicami i Wrocławiem ruszy najwcześniej w II kwartale przyszłego roku, czyli od kwietnia - deklaruje Urszula Nelken z GDDKiA w Warszawie. - Wykonawcy zgłosili do nas pewne problemy, które mogą o kilka tygodni opóźnić inwestycję. Nasze stanowisko jest tutaj niezmienne: oczekujemy, że prace budowlane będą zakończone jeszcze w tym roku - dodaje rzeczniczka.


    Ten optymizm ma niewiele wspólnego z rzeczywistością. Nieoficjalnie wiadomo, że opóźnienie prac już dziś sięga około trzech miesięcy, a może się jeszcze zwiększyć.

    Największe problemy mają drogowcy na granicy województwa opolskiego i śląskiego. I choć w okolicach Wrocławia postęp prac przy budowie wygląda dobrze, to cały system poboru opłat nie ruszy bez zakończenia robót na całym odcinku od Katowic po Wrocław.

    Skąd wzięły się problemy? Urzędnicy z GDDKiA zarzucają wykonawcom, czyli firmom Egis i Strabag, że przy inwestycji pracuje zbyt mało osób i sprzętu.

    Jednak swoje racje mają też firmy budowlane, które twierdzą, że na terenie budowy zastały inną sytuację niż obiecywał zarządca drogi. Na przykład specjalne kanały, którymi można prowadzić kable do zasilania, powstały, gdy budowano autostradę, ale ponieważ nie dbano o nie, część nie nadaje się teraz do użytku, co zwiększa zakres robót i opóźnia prace przy budowie bramek.

    Kto ma rację w sporze pomiędzy urzędnikami i drogowcami? Trudno dziś ocenić, bo trwa wymiana pism i stanowisk pomiędzy nimi. Jednak dla kierowców najważniejsza informacja jest taka, że kolejnych kilka miesięcy będziemy jeżdzić za darmo.

    Nawet gdy firmy budowlane uporają się z inwestycją, to potem kilku tygodni potrzebuje jeszcze firma Kapsch, która będzie instalować sprzęt składający się na elektroniczny system poboru opłat. Tego nie da się wcześniej zrobić. A to oznacza, że dziś nawet data 1 kwietnia 2012 r. jest mało realnym terminem. Być może za przejazd A4 zaczniemy płacić dopiero w maju. Oczywiście, dotyczy to samochodów osobowych. Kierowcy ciężarówek już dziś płacą na tym odcinku autostrady A4 dzięki wprowadzeniu systemu via toll.

    Czytaj także

      Komentarze (17)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Pazerny dwa razy traci

      abs (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 51 / 29

      Jak eurokibice zapłacą za przejazd eurostradami na Euro 2012 to zweryfikują budżet Unii na lata 2013-2015

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Tylko wienty!

      eee (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 50 / 31

      I ROZSĄDNE opłaty - jak np. w Czechach - 200 PLN za CAŁY ROK, na wszystkie autostardy i ekspresowe. Naklejasz na szybę i śmigasz ile chcesz i to bez zatrzymywania się na bramkach opłat.


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      dziura

      gh (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 50 / 30

      trzeba jak najszybciej wprowadzic opłaty na wszystkich autostradach i drogach ekspresowych. Na tych nie skończonych też. Trza budżet ratować bo się wyda w jakiej czarnej d**** jesteśmy z kasą.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      płatnosci

      lol (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 79 / 42

      a gdzie się podziały pieniądze na budowę dróg ściągane jako myto w cenie paliwa a wcześniej jako podatek drogowy

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Życzę drogowcą jak najdłuższej pracy!

      7er (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 39 / 41

      Kable trzeba wymienić, może jeszcze się coś znajdzie?

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      super

      Pawel Gebski (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 61 / 32

      hehe bardzo dobrze - pieprzyc urzędników - banda debili :):):)

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      ?

      niewiemtopytam (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 53 / 53

      "...kilku tygodni potrzebuje jeszcze firma Kapsch, która będzie instalować sprzęt składający się na elektroniczny system poboru opłat."

      To w końcu jaki to będzie system ? Jeżeli ELEKTRONICZNY to...rozwiń całość

      "...kilku tygodni potrzebuje jeszcze firma Kapsch, która będzie instalować sprzęt składający się na elektroniczny system poboru opłat."

      To w końcu jaki to będzie system ? Jeżeli ELEKTRONICZNY to co oni tam budują ?zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Obywatel

      padoq (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 71 / 36

      Pierwszy raz cieszy mnie FUSZERKA HAHAHA

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      A

      kierowca (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 65 / 44

      Na obwodnicy są 3 pasy i tak idioci jeżdżą środkiem mimo ze prawy skrajny jest wolny

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      W temacie autostrad

      kierowca (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 53 / 54

      Jestem ciekawy z jakimi prędkościami poza autostradami poruszają się ludzie, którzy 1 listopada prawym pasem A4 jechali z prędkością 90-100 km/h. A była to przynajmniej połowa kierowców. Jaki jest...rozwiń całość

      Jestem ciekawy z jakimi prędkościami poza autostradami poruszają się ludzie, którzy 1 listopada prawym pasem A4 jechali z prędkością 90-100 km/h. A była to przynajmniej połowa kierowców. Jaki jest w takim razie sens jechania autostradą (poza większym bezpieczeństwem), skoro takie (lub trochę większe) prędkości rozwija się poza terenem zabudowanym? zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      asymetria

      aaa (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 79 / 37

      wytlumacz mi co złego w "poza większym bezpieczeństwem".
      to dosc normalne ze na prawym ruch jest ok 100km/h bo tyle jadą TIRy


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      A to,

      kierowca (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 69 / 52

      że jeśli ktoś chce jechać np. 120 km/h, to wyprzedza lewym pasem cały sznurek samochodów, hamując tym samym tych co chcą jechać przepisowe 140 km/h i więcej.


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Kierowca chyba zapomniał,

      anunnaki (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 66 / 34

      że dozwolona prędkość zależy także od warunków na drodze i to, że na danej klasie drogi jest jakieś ograniczenie prędkości zapisane w PoRD, to nie oznacza, że zawsze i w każdych warunkach można się...rozwiń całość

      że dozwolona prędkość zależy także od warunków na drodze i to, że na danej klasie drogi jest jakieś ograniczenie prędkości zapisane w PoRD, to nie oznacza, że zawsze i w każdych warunkach można się po tej drodze z taką prędkością poruszać. Jak ktoś jedzie lewym pasem z prędkością 120 km/h i wyprzedza tych, co jadą prawym pasem z mniejszą prędkością, to prawa nie łamie. zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Potrzebne są 3 pasy

      Krisu (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 63 / 36

      Prawy dla ciężarówek i jadących 90-100 km/h
      Środkowy dla większości osobówek tj. jadących maksymalnie dozwolone 140km/h
      Lewy dla tych, którzy nie patrzą na spalanie i cisną >200km/h :)


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Znaczy się

      anunnaki (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 42 / 29

      Państwo powinno ułatwiać obywatelom łamanie prawa?

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      magia środkowego pasa

      as (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 88 / 28

      W polskich warunkach 80% ciśnie środkowym. A jak masz wolny prawy to zjeżdżasz na prawy, niezależnie czy jedziesz 100km/h, czy 200 km/h.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Niech się nie spieszą...

      Kasia (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 56 / 29

      Lepiej dla Nas!

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecane

      Wideo