Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Autogaz przestanie się opłacać?

Marek Zoellner
Ceny autogazu sprzed 20 lat, kiedy ten rodzaj paliwa podbijał serca kierowców w Polsce, są już odległym marzeniem.

Niektórzy pamiętają jeszcze, że w latach 90. można było zatankować LPG za 1 zł, podczas gdy benzyna 95-oktanowa kosztowała ok. 2 zł. Przebitka była więc dwukrotna i przez wiele lat ta różnica wyglądała podobnie. Ceny autogazu sprzed 20 lat, kiedy ten rodzaj paliwa podbijał serca kierowców w Polsce, są już odległym marzeniem.

Obecnie, przy średniej cenie 5,21 zł za litr 95, za autogaz musimy zapłacić średnio 2,7 zł. A jeszcze kilka tygodni temu był on o około 30 groszy tańszy...

W ciągu ostatnich kilku tygodni cena za litr LPG z dnia na dzień rosła. Kierowcy z niedowierzaniem chwytali się za portfele, licząc po cichu, czy autogaz jeszcze się im opłaca. Co prawda za to paliwo (alternatywne dla benzyny 95-oktanowej) wciąż płacimy o połowę mniej niż za benzynę, ale coraz częściej mówi się o tym, że to dopiero początek drastycznych zmian.

Już wiadomo, że 1 stycznia 2012 roku do góry pójdzie cena oleju napędowego. Za litr paliwa do diesla kierowcy dopłacą dodatkowo ok. 20 groszy. A to dlatego, że Unia Europejska podnosi akcyzę dla Polski, którą uzależniła od kursu euro z 3 października br.

- Te podwyżki nie są bezpośrednio związane z cenami LPG w Polsce, bo gaz nie reaguje aż tak żywiołowo. Ale mogą pociągnąć za sobą także drobny skok ceny autogazu - prognozuje Jakub Bogucki, analityk rynku paliw. Jego zdaniem, do końca roku cena LPG może się zbliżyć do 3 zł, a w przyszłości nawet do 3,60 zł za litr.

Jakub Bogucki zastrzega jednak, że na razie mowa jest dopiero o unijnym projekcie zmian. - Jest on przewidziany na najbliższe sześć lat. Przez ten czas skok ceny LPG jest możliwy w granicach 0,85-1 zł za litr. Ale nie da się dzisiaj tego przewidzieć na pewno. Zbyt wiele jeszcze może się wydarzyć - tłumaczy analityk.

Korzystając z jednego z dostępnych w internecie kalkulatorów spalania, można obliczyć, że auto, które zużywa 6,4 litra benzyny na 100 km jazdy, na tym samym dystansie spali o 2 litry więcej gazu. Przejechanie tego odcinka będzie zatem kosztowało odpowiednio ok. 33 zł na benzynie i 23 zł na gazie.

Gdyby jednak autogaz, jak wieszczą niektórzy analitycy, podrożał w przyszłym roku o złotówkę, opłacalność znacznie spadnie. Do wydatków na stacji trzeba przecież dodać jeszcze montaż instalacji (1,5-2,5 tys. zł).

- Bzdura. Żeby przestało się opłacać, ceny gazu musiałyby być takie same jak benzyny. A tak się nie stanie. Gaz jest tańszy, bo to tylko pochodna innych paliw. No i jest ekologiczny - ucina spekulacje właściciel firmy montującej instalacje LPG.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Autogaz przestanie się opłacać? - Gazeta Wrocławska

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska