Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrocław: Stop! Pierwszeństwo dla Tramwaju Plus

Arkadiusz Gołka
Na skrzyżowaniach komputer "wykryje" Tramwaj Plus i to jemu zaświeci zielone światło
Na skrzyżowaniach komputer "wykryje" Tramwaj Plus i to jemu zaświeci zielone światło Janusz Wójtowicz
Dobra wiadomość dla pasażerów, podróżujących Tramwajem Plus. W najbliższą sobotę (10 września) ma zostać uruchomiony pierwszy etap Inteligentnego Systemu Transportu. Oznacza to, że ten tramwaj dostanie na 10 wybranych skrzyżowaniach pierwszeństwo.

- Specjalne czujniki w sygnalizacji świetlnej wyczują moment nadjeżdżania tramwaju i ustawią dla niego zielone światło w pierwszej kolejności, kosztem samochodów i autobusów - wyjaśnia Ewa Mazur, rzeczniczka prasowa Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta. ITS zacznie działać na następujących skrzyżowaniach:
-Piłsudskiego/Stawowa
-Borowska/Swobodna
-Kamienna/Hubska
-Borowska/Gliniana
-Dyrekcyjna/Borowska
-Piłsudskiego/Zielińskiego
-Armii Krajowej/Bardzka
-Świeradowska/Orzechowa
-Świeradowska/Bardzka
-Bardzka/Krynicka

Premiera ITS-u była początkowo planowana na minioną niedzielę. Wtedy miało zostać oddane do użytku torowisko na ul. Świeradowskiej. Jednak jego remont przedłużył się prawie o tydzień.

System nie uzyska jednak pełnej sprawności od razu. Zostanie uruchomiony na próbę i będzie testowany stopniowo na kolejnych skrzyżowaniach, nie zaś na wszystkich jednocześnie. W praktyce może to oznaczać komplikacje i stanie na światłach u zbiegu niektórych ulic. W innych miastach te testy potrafiły trwać nawet kilka miesięcy. A we Wrocławiu? - Mechanizm ten jest bardzo skomplikowany. Potrzebujemy dużo czasu na kalibrację urządzeń elektronicznych i dostrojenie ich do siebie - mówi Błażej Trzcinowicz, kierownik projektu ITS we wrocławskim magistracie.

- Naciskamy jednak na wykonawcę i testowanie powinno się skończyć w ciągu miesiąca - dodaje. Na czym ma polegać Inteligentny System Transportu?

Chodzi o podłączenie 153 skrzyżowań na terenie całego miasta do wspólnego komputera, który będzie sterował sygnalizacją. Ma być gotowy do końca 2012 roku. Do skoordynowania jest 227 sygnalizacji świetlnych. W razie potrzeby system ten będzie mógł być rozbudowany do 400 skrzyżowań.

Efektem, oprócz usprawnienia komunikacji tramwajowej (pierwszeństwo na skrzyżowaniach dla Tramwajów Plus i linii 6 i 7) ma być rozładowanie korków. W ramach ITS będą też nowości na przystankach. W listopadzie na 53 z nich pojawią się tablice informacyjne, takie jak np. na rondzie Reagana.

Na ekranach będą wyświetlane informacje, o której godzinie przyjedzie dany autobus czy tramwaj, i w którym miejscu akurat się on znajduje. Realizacją ITS-u zajmują się: polskie konsorcjum Wasko i francuska firma Gertrude Bordeaux.

Koszt realizacji całego projektu wyniesie 109, 7 mln zł w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Inteligentny System Transportu - jak to działa?
Za pomocą świetlnych tablic informacyjnych umożliwi kierowcom w trakcie jazdy pozyskiwanie niektórych informacji (np. średnich czasów przejazdu na wybranych arteriach komunikacyjnych, o koniecznych lub możliwych objazdach, dostępie do parkingów).

Doprowadzi do uruchomienia scentralizowanego systemu funkcjonowania miejskiej świetlnej sygnalizacji drogowej, dostosowanej do płynności ruchu na poszczególnych trasach przejazdu i mogących występować komplikacji na drodze.

Obejmie 44 ciągi koordynacji skrzyżowań, a także 5 stacji ważenia ciężarówek przy wjazdach do miasta. Do tego dojdzie 8 stacji pomiarowych warunków pogodowych oraz trzy stanowiska odbioru informacji o ruchu, które funkcjonują we Wrocławiu już teraz.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Wrocław: Stop! Pierwszeństwo dla Tramwaju Plus - Gazeta Wrocławska

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska