Wrocław: Stop! Pierwszeństwo dla Tramwaju Plus

    Wrocław: Stop! Pierwszeństwo dla Tramwaju Plus

    Arkadiusz Gołka

    Gazeta Wrocławska

    Gazeta Wrocławska

    Na skrzyżowaniach komputer "wykryje" Tramwaj Plus i to jemu zaświeci zielone światło

    Na skrzyżowaniach komputer "wykryje" Tramwaj Plus i to jemu zaświeci zielone światło ©Janusz Wójtowicz

    Dobra wiadomość dla pasażerów, podróżujących Tramwajem Plus. W najbliższą sobotę (10 września) ma zostać uruchomiony pierwszy etap Inteligentnego Systemu Transportu. Oznacza to, że ten tramwaj dostanie na 10 wybranych skrzyżowaniach pierwszeństwo.
    Na skrzyżowaniach komputer "wykryje" Tramwaj Plus i to jemu zaświeci zielone światło

    Na skrzyżowaniach komputer "wykryje" Tramwaj Plus i to jemu zaświeci zielone światło ©Janusz Wójtowicz

    - Specjalne czujniki w sygnalizacji świetlnej wyczują moment nadjeżdżania tramwaju i ustawią dla niego zielone światło w pierwszej kolejności, kosztem samochodów i autobusów - wyjaśnia Ewa Mazur, rzeczniczka prasowa Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta. ITS zacznie działać na następujących skrzyżowaniach:
    -Piłsudskiego/Stawowa
    -Borowska/Swobodna
    -Kamienna/Hubska
    -Borowska/Gliniana
    -Dyrekcyjna/Borowska

    -Piłsudskiego/Zielińskiego
    -Armii Krajowej/Bardzka
    -Świeradowska/Orzechowa
    -Świeradowska/Bardzka
    -Bardzka/Krynicka

    Premiera ITS-u była początkowo planowana na minioną niedzielę. Wtedy miało zostać oddane do użytku torowisko na ul. Świeradowskiej. Jednak jego remont przedłużył się prawie o tydzień.

    System nie uzyska jednak pełnej sprawności od razu. Zostanie uruchomiony na próbę i będzie testowany stopniowo na kolejnych skrzyżowaniach, nie zaś na wszystkich jednocześnie. W praktyce może to oznaczać komplikacje i stanie na światłach u zbiegu niektórych ulic. W innych miastach te testy potrafiły trwać nawet kilka miesięcy. A we Wrocławiu? - Mechanizm ten jest bardzo skomplikowany. Potrzebujemy dużo czasu na kalibrację urządzeń elektronicznych i dostrojenie ich do siebie - mówi Błażej Trzcinowicz, kierownik projektu ITS we wrocławskim magistracie.

    - Naciskamy jednak na wykonawcę i testowanie powinno się skończyć w ciągu miesiąca - dodaje. Na czym ma polegać Inteligentny System Transportu?

    Chodzi o podłączenie 153 skrzyżowań na terenie całego miasta do wspólnego komputera, który będzie sterował sygnalizacją. Ma być gotowy do końca 2012 roku. Do skoordynowania jest 227 sygnalizacji świetlnych. W razie potrzeby system ten będzie mógł być rozbudowany do 400 skrzyżowań.

    Efektem, oprócz usprawnienia komunikacji tramwajowej (pierwszeństwo na skrzyżowaniach dla Tramwajów Plus i linii 6 i 7) ma być rozładowanie korków. W ramach ITS będą też nowości na przystankach. W listopadzie na 53 z nich pojawią się tablice informacyjne, takie jak np. na rondzie Reagana.

    Na ekranach będą wyświetlane informacje, o której godzinie przyjedzie dany autobus czy tramwaj, i w którym miejscu akurat się on znajduje. Realizacją ITS-u zajmują się: polskie konsorcjum Wasko i francuska firma Gertrude Bordeaux.

    Koszt realizacji całego projektu wyniesie 109, 7 mln zł w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

    Inteligentny System Transportu - jak to działa?
    Za pomocą świetlnych tablic informacyjnych umożliwi kierowcom w trakcie jazdy pozyskiwanie niektórych informacji (np. średnich czasów przejazdu na wybranych arteriach komunikacyjnych, o koniecznych lub możliwych objazdach, dostępie do parkingów).

    Doprowadzi do uruchomienia scentralizowanego systemu funkcjonowania miejskiej świetlnej sygnalizacji drogowej, dostosowanej do płynności ruchu na poszczególnych trasach przejazdu i mogących występować komplikacji na drodze.

    Obejmie 44 ciągi koordynacji skrzyżowań, a także 5 stacji ważenia ciężarówek przy wjazdach do miasta. Do tego dojdzie 8 stacji pomiarowych warunków pogodowych oraz trzy stanowiska odbioru informacji o ruchu, które funkcjonują we Wrocławiu już teraz.

    Czytaj także

      Komentarze (53)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      pierdzielicie

      lucek (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 25 / 11

      tramwaje na tory i won z miasta,bo torowiska działają korkogennie

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Marnotrastwo!!!

      Eagle (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 13 / 3

      Pan Dutkiewicz i jego ekipa powinni się tłumaczyć za marnotrastwo publicznych środków. Za wielkie pieniądze kupiono czeskie tramwaje mające kabiny motorniczego z obu stron, podwójne drzwi, dzięki...rozwiń całość

      Pan Dutkiewicz i jego ekipa powinni się tłumaczyć za marnotrastwo publicznych środków. Za wielkie pieniądze kupiono czeskie tramwaje mające kabiny motorniczego z obu stron, podwójne drzwi, dzięki czemu nie potrzebują pętli do zawracania. Tymczasem na obu krańcówkach tramwaju Plus - Pilczyce i Stadion Olimpijski tramwaje korzystają z tradycyjnej pętli. ... wyrzucanie pieniędzy dla robienia PR obecnie panującemu władcy Dutkiewiczowi. W miejsce jednego Tramwaju Plus można było kupić dwie normalne Skody i trzy składy z wrocławskiej firmy ProTram.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Jesteś zwykłym głupolem

      rocco (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 20 / 9

      Widziałeś tramwaje z Wrocławskiej firmy protram? dziadostwo na kołach, a Wrocław to miasto które potrzebuje rozwoju i nowoczesności.Zastanów się zanim napiszesz kolejną bzdurę.


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Polaczek

      Eagle (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 28 / 14

      Tramwaje z Protramu doskonale służą. Są lżejsze czyli mniej zużywają tory. Są produkowane w Polsce, czyli pieniądze zostają w kraju. Są obszerniejsze w środku, dzięki czemu komfort podróżowania...rozwiń całość

      Tramwaje z Protramu doskonale służą. Są lżejsze czyli mniej zużywają tory. Są produkowane w Polsce, czyli pieniądze zostają w kraju. Są obszerniejsze w środku, dzięki czemu komfort podróżowania jest większy. W końcu są znacznie tańsze w wytworzeniu. Wrocław potrzebuje przede wszystkim racjonalnych wydatków, bo budżet jest nadwyrężony. Argumenty jakie "rocco" prezentujesz są zbliżone do sfrustrowanych polaczków, zgodnie z zasadą "zastaw się a postaw się" i "nie są ważne koszty ale, żeby wyglądało, bo co inni powiedzą". Bez względu czy Protram, czy tradycyjne Skody zakup wagonów T plus na linii Pilczyce Stadion Olimpijski jest po prostu nieracjonalny.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Protram o wiele lepszy jest niż Skody! Większe tramwaje, bardziej ciche, ładniejsze...

      miłośnik tramwajów (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 28 / 11

      Tańsze, serwis na miejscu, odpada koszt transportu, poza tym trzeba wspierać polskie firmy. Protram ma projekt tramwaju w 95% niskopodłogowego - po co nam te Skody. WSPIERAĆ PROTRAM!!!!

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Jesteś zwykłym głupolem

      rocco (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 19 / 9

      Widziałeś tramwaje z Wrocławskiej firmy protram? dziadostwo na kołach, a Wrocław to miasto które potrzebuje rozwoju i nowoczesności.Zastanów się zanim napiszesz kolejną bzdurę.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      zgadza się

      ala (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6 / 6

      wagony tańsze i z większą liczbą miejsc siedzących

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Tramwaj Plus czyli duży minus dla urzędników

      Składak (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 10 / 6

      W artykule pojawia się informacja, że systemem (ITS) mają być objęte linie T Plus oraz 6 i 7. Wniosek jest prosty - po jaką cholerę było wydawać pieniądze na T Plus? Wystarczyło wprowadzić ITS na...rozwiń całość

      W artykule pojawia się informacja, że systemem (ITS) mają być objęte linie T Plus oraz 6 i 7. Wniosek jest prosty - po jaką cholerę było wydawać pieniądze na T Plus? Wystarczyło wprowadzić ITS na skrzyżowaniach po których kursowała 12 (obecnie T Plus) i efekt byłby ten sam, za gruuuubo mniejsze pieniądze!!!zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Czyli np. niedawno wyremontowane skrzyżowania np. pl. Bema, Słowiańska, pl. Powst. Wlkp. (linia 6 i

      pod sąd z nimi! (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 26 / 28

      Będą znowu rozkopywane, żeby wkopać tam ITS? Jeśli się nie mylę to pytam: kto za to zapłaci?

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      A kiedy bedzie dobra wiadomość

      psie pole (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 7 / 4

      dla podróżujących autobusem D, kiedy wreszcie będzie częściej kursował.


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      D jak d...

      masza (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 8 / 6

      I przystanek pod centrum Korona!

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      wielki sukces

      sru (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 42 / 4

      do lesnicy juz widac ITS. tramwaj przy glininkach ustepuje wszystkiemu co moze przejechac a pozniej w koncu sam rusza. swiatla sa dopasowane do wiejacego wiatru albo stada wrobli z dzialek. dzieki...rozwiń całość

      do lesnicy juz widac ITS. tramwaj przy glininkach ustepuje wszystkiemu co moze przejechac a pozniej w koncu sam rusza. swiatla sa dopasowane do wiejacego wiatru albo stada wrobli z dzialek. dzieki temu realny czas przejazdu zupelnie nie pokrywa sie z tym co widnieje na rozkladzie no i nie musze wspominac ze jest dluzszy niz ten przed remontem. chodzi mi o czas realnego przejazdu bo ten z rozkladu zostal poprostu skopiowany i jest identyczny jak byl wczesniej. zastanawiam sie po co w takim razie remontowac torowiska? nie wspomne o prostej sprawie jak ustawienie swiatel wykorzystujac petle ind. u nas trzeba wprowadzic mega systemy za miliony a pozniej sie chwalic. nasz standard - zeby zabic komara musimy urzyc armaty i odtrabic sukces.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      tramwaj-

      tantus (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 38 / 5

      To jest tzw. "priorytet dla tramwaju po wrocławsku". Polega to m.in. na tym, że buduje się kolizyjne skrzyżowania linii tramwajowej z łącznikiem do autostrady (sic!), podczas gdy autka prują sobie...rozwiń całość

      To jest tzw. "priorytet dla tramwaju po wrocławsku". Polega to m.in. na tym, że buduje się kolizyjne skrzyżowania linii tramwajowej z łącznikiem do autostrady (sic!), podczas gdy autka prują sobie bezkolizyjnie po wiadukcie obok.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Albo światła przy zjeździe z pętli Pilczyce - droga dojazdowa do jakiejś firmy,

      krew na sygnalizatorach (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 36 / 7

      tory nowe, światła nowe - i tramwaj musi stać, pomimo, że ruch jest bliski zeru. Mam tylko nadzieję, że ktoś kto nas "uszczęśliwił" tymi wszystkimi drogimi i niefunkcjonalnymi sygnalizatorami...rozwiń całość

      tory nowe, światła nowe - i tramwaj musi stać, pomimo, że ruch jest bliski zeru. Mam tylko nadzieję, że ktoś kto nas "uszczęśliwił" tymi wszystkimi drogimi i niefunkcjonalnymi sygnalizatorami odpowie za to, także materialnie.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      sygnalizator

      tantus (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 24 / 8

      O ten sygnalizator przy wyjeździe z PRKiL była już kiedyś wojna i - jak widać - nie zakończyła się sukcesem.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      W dalszym ciągu siedzenia do wewnątrz jak w metrze.

      SirAdi (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 26 / 8

      Do tej pory zapewniano, że tramwaje plus nie będą miały siedzisk skierowanych do wewnątrz pojazdu, gdyż pasażerowie się na nie skarżyli. Jednak mają. Jakim cudem ??

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Za dużo jak na jeden raz.

      ppp (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 38 / 17

      Ja bym nie ryzykował z nowościami podczas gali boksu. A co będzie jak wcale światła nie dostanie?

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      No to trochę faktów:

      kierowca26 (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 19 / 12

      1922 – po raz pierwszy skoordynowano sygnały na sąsiednich skrzyżowaniach, Salt Lake City (USA)
      1928 – uruchomiono pierwszą sygnalizację uzależnioną od sytuacji w ruchu (akomodacyjną),...rozwiń całość

      1922 – po raz pierwszy skoordynowano sygnały na sąsiednich skrzyżowaniach, Salt Lake City (USA)
      1928 – uruchomiono pierwszą sygnalizację uzależnioną od sytuacji w ruchu (akomodacyjną), reagującą na sygnał klaksonu samochodu, Baltimore (USA)
      1959 – sygnalizacja uliczna zaczęła być sterowana komputerowo, Toronto (Kanada) [podaję za Wikipedią]

      2011 - Wrocław: skrzyżowań z sygnalizacją świetlną: 231, w tym akomodacyjną: 88, stałoczasową: 143 [dane ze strony ZDiUM], będziemy mieli 10 skrzyżowań sterowanych komputerowo.

      Jak to skomentujecie?zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Spoko, powoli nadrabiamy straty, daj sie rozbujac :P

      xyz (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 7 / 9

      .

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Tramwaj PLUS dla mnie to minus

      Anusia1989 (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 55 / 6

      Mialam okazje dzisiaj przejechac sie pierwszy raz tramwajem 33 plus jechalam z synkiem upal straszny na dworze jak sie cieszylam ze pojade w klimatyzowanym tramwaju wchodze a tam parno okna...rozwiń całość

      Mialam okazje dzisiaj przejechac sie pierwszy raz tramwajem 33 plus jechalam z synkiem upal straszny na dworze jak sie cieszylam ze pojade w klimatyzowanym tramwaju wchodze a tam parno okna pozamykane klima wylaczona ide wiec do motorniczego i prosze zeby wlaczyl klime albo otworzyl okna Motorniczy otwiera wiec swoja kabine z ktorej wieje przyjemnym chlodem i mowi do mnie i pasazerow ze bardzo mu przykro ale po pierwsze klima wylaczona bo skonczyla sie woda a okien nie moze otworzyc poniewaz chwile by to trwalo a nie moze spozniac się, ale wszystko zalatwi jak dojedzie na zajezdnie.... Totalna porazka ludzie zdychali z goraca rowniez ja z moim synkiem przez godzine zanim dojechalismy do Pilczyc!!! Oczywiście jak chciałam zadzwonić do MPK ze skargą ale oczywiście kontaktu do MPK akurat w Plusach nie znajdziecie za to pochwały itp.... na monitorze wyświetla się cały czas!!! Porażkazwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Mózgi w ruch....

      Aloiz (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 37 / 10

      Komunikacja zbiorowa nigdy nie była projektowana dla wygody mieszkańców!!!! No może za PRL'u.
      Komunikacja zbiorowa jest, i zawsze była instalowana po to by dowozić mrówki robotnice do miejsca...rozwiń całość

      Komunikacja zbiorowa nigdy nie była projektowana dla wygody mieszkańców!!!! No może za PRL'u.
      Komunikacja zbiorowa jest, i zawsze była instalowana po to by dowozić mrówki robotnice do miejsca pracy. Płacił za to podatnik, i to zawsze i wszędzie (takie sobie oszustwo na które ludzie-mrówki od setek lat się nabierają) . Jak sytem stawał się niewydolny bo np. mrówki robotnice zmieniły się w mrówki emerytki to mrowisko przenoszono w inne miejsca, i to jest konsekwencja niewydolnego systemu dostarczającego mrówki robotnice do mrowiska.

      Dzisiejsze fabryki przenosi się do nieraz odległych miast w ciągu tygodnia. Koszy? Jeżeli mniejsze w nowym miejscu to czemu nie? Myślcie moje mróweczki. Wyciągajcie wnioski a potem do "plusa" i do roboty, no może w niedzielę do stadionu. to wszystko w ramach "chleba i igrzysk" (hasło ma już 2000 lat a wy ciągle jak te.....)zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama