Ważne
    Siedem grzechów kolei. Brud, bałagan, chaos...

    Siedem grzechów kolei. Brud, bałagan, chaos...

    Magdalena Kozioł

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Siedem grzechów kolei. Brud, bałagan, chaos...

    ©MP

    Znawcy kolei wskazują, że na PKP czas się zatrzymał w PRL, że Przewozy Regionalne (które są już właściwie samorządowe) nie mają jednak żadnego konkretnego właściciela. Pasażerowie narzekają na spóźnienia, brud, stare pociągi, zbyt wysokie ceny biletów. Marzą o miejscu do siedzenia, szczelnych oknach zimą i klimatyzacji w lecie.
    Siedem grzechów kolei. Brud, bałagan, chaos...

    ©MP

    Tadeusz Drozda, satyryk

    Największy grzech polskiej kolei? Komunizm... czy socjalizm, jak kto woli. Ten ustrój tam działa cały czas. Gigantyczny przerost administracji. Proszę spojrzeć na PKS. Czy tam nadal jeżdżą stare "ogórki"? Po szosach też już nie jeżdżą warszawy i syrenki. A na kolei ciągle te same pociągi, którymi jeździłem 20 lat temu. No, może z raz je odmalowali. Powyciągali z tych spółek miliardy i gdzie one są?


    Adrian Furgalski, ekspert od kolei

    Przewozy Regionalne nie mają właściciela. Jest ich 16 (są nimi zarządy województw), ale każdy z nich ma swoje interesy. Powinni oni decydować, czy chcą mieć udziały w tej spółce, czy nie. Takie rozwiązanie będzie możliwe dopiero po wyborach parlamentarnych. W tej strukturze, jaką mamy dzisiaj, PR nie przetrwają. Pasażerowie będą odchodzić i będzie trzeba wielu lat, by odbudować zaufanie do kolei.

    Andrzej Łoś, były marszałek D.Śl.

    Największym grzechem jest fatalna organizacja. Dotyczy to wszystkich spółek, należących dawniej do grupy PKP. Tu się wszystko organizuje, żeby nie działało. Brakuje strategii i brakuje liderów, którzy wzięliby te spółki w garść i zaczęli nimi wreszcie rządzić. Podział na kilkanaście spółek, przerzucanie majątku między jedną a drugą - tym już dawno powinien się zainteresować wymiar sprawiedliwości.

    Marta Streker, pasażerka

    Brakuje kas, przez co podróżni muszą stać w długich kolejkach. Ciężko jest uzyskać dokładne informacje na temat przyjazdów i odjazdów pociągów. Przez powstanie kilku spółek pasażerowi trudno jest się zorientować, do którego pociągu należy wsiąść. A to ważne, bo kupując bilet na Intercity, nie pojedziemy na niego koleją obsługiwaną przez innego przewoźnika.

    Jan Szosta, pasażer

    Wagony są stare, a siedzenia w przedziałach są niewygodne, przez co jazda nie należy do najprzyjemniejszych. Czas przejazdu jest żenująco długi w szczególności zimą, kiedy śnieg leży nawet w przedziałach wagonów. Warto zwrócić uwagę, że podczas jazdy pociągiem bywa niebezpiecznie. Należałoby zwiększyć częstotliwość patroli Straży Ochrony Kolei.

    Justyna Kawicka, pasażerka

    Problemów na kolei jest dużo: główny grzech to opóźnienia, potem i brud. Szczególnie w toaletach. Jestem młodą matką i zauważyłam, że w pociągu nie ma odpowiedniego miejsca, by przewinąć dziecko. Do tego mogę dodać wielki tłok i konieczność poszukiwania miejsca siedzącego. Dokładnie taka sama sytuacja jest w poczekalni dworca tymczasowego we Wrocławiu.

    Kamila Czech, pasażerka

    Latem w pociągach jest za gorąco i bardzo duszno, ponieważ jest słaba wentylacja. Ceny biletów nie są adekwatne do jakości oferowanych przez PKP usług. Ostatnio wracając z Mazur spotkałam się z niemiłą obsługą w kasach dworcowych. Pociągi straszą wyglądem, a większość taboru swoje czasy świetności dawno ma już za sobą.

    Czytaj także

      Komentarze (14)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Grabarczyk grabarzem polskich kolei!

      Hubertus (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 17 / 14

      Jak naiwniacy głosują na takich jak Grabarczyk, to mają uśmiechniętego lowelasa w ministerstwie i bajzel na torach.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Sami chcieliście !!!!!!!!!!!!!

      Mirek (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 20 / 15

      Chcieliście PO z nieudacznikami,którzy niczego nie potrafią ? To co teraz narzekacie !!! Macie Tuska i Grabarczyka,do nich piszcie swoje żale.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Bizantyjska struktura, najlepiej zlikwidować to wszystko i utworzyć od nowa!

      nastawniczy (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 19 / 10

      Trudno nawet opisać całą sieć spółek kolejowych, jest to tak wszystko przerośnięte, że tylko poważna restrukturyzacja może coś pomóc.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      nie ma 2 dróg jest tylko jedna

      vb (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 22 / 16

      Powinna pozostać tylko jedna spółka zajmująca się wyłącznie utrzymaniem infrastruktury i to w sposób przejrzysty, remonty oparte o firmy i wyceny rynkowe, a reszta spółek won. Po torach powinni...rozwiń całość

      Powinna pozostać tylko jedna spółka zajmująca się wyłącznie utrzymaniem infrastruktury i to w sposób przejrzysty, remonty oparte o firmy i wyceny rynkowe, a reszta spółek won. Po torach powinni jeździć nieazależni przewoźnicy mający koncesję z ministerstwa, a na lokalnych liniach też kontrakt z samorządem. I to wszystko, ale widocznie dla kolejowego betonu dalej trudno to zrozumieć, bo w mętnej wodzie zawsze pływają grube ryby, i nie potrzeba żadnych spółek tylko jasne zasady jeźdżenia i płacenia za to. Problem dworców - powinny być oddane samorządom z zapisaną w księdze służebnością funkcji transportu i zdefiniowanymi obowiązkami.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      @vb

      wieszcz

      Zgłoś naruszenie treści / 18 / 22

      "Powinna pozostać tylko jedna spółka zajmująca się wyłącznie utrzymaniem infrastruktury..." Niestety, już raz miało tak być a wyszło jak wyszło. Dlatego uważam, że cała infrastruktura kolejowa...rozwiń całość

      "Powinna pozostać tylko jedna spółka zajmująca się wyłącznie utrzymaniem infrastruktury..." Niestety, już raz miało tak być a wyszło jak wyszło. Dlatego uważam, że cała infrastruktura kolejowa powinna zostać przekazana samorządom wojewódzkim. W przeciwieństwie do Przewozów Regionalnych, tu nie ma takiej obawy, że jak infrastruktura kolejowa będzie samorządowa, to będzie niczyja, bo w przeciwieństwie do pociągów znajduje sie ona w konkretnym miejscu konkretnego województwa. Poza tym to samorządy, a nie Warszafka, decydowałyby na swoim terenie o wszystkim, co wiąże się z infrastrukturą kolejową. zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Dwie drogi, a w zasadzie tylko jedna.

      wieszcz

      Zgłoś naruszenie treści / 22 / 19

      Dla ratowania kolei w Polsce możliwe - moim zdaniem - są dwie drogi. Pierwsza, to likwidacja wszelkich spółek i spółeczek mnożących się na kolei drogą paczkowania, czyli powrót do PKP monopolisty;...rozwiń całość

      Dla ratowania kolei w Polsce możliwe - moim zdaniem - są dwie drogi. Pierwsza, to likwidacja wszelkich spółek i spółeczek mnożących się na kolei drogą paczkowania, czyli powrót do PKP monopolisty; ale to już było. Druga - likwidacja PKP PLK (i tego, co tam jeszcze przy tym wypączkowało) i przekazanie całej infrastruktury kolejowej (tory, trakcje elektryczne, linie telefoniczne, dworce itp.) samorządom województw, które już dziś - choć nie bez oporów ze strony PKP - przejmują nieczynne linie kolejowe i na własny koszt przywracają je do użytku. A wtedy niech sobie po tych torach i przez te dworce jeździ kto chce - Polacy, Niemcy, Czesi, Francuzi, Japończycy, przewoźnicy państwowi i prywatni, ogólnokrajowi i regionalni, aby tylko płacili za korzystanie z infrastruktury. Infrastruktura kolejowa miałaby wreszcie prawdziwego gospodarza, który miałby środki na jej utrzymanie i rozwój. Wyłączenie infrastruktury kolejowej z grupy PKP stworzyłoby też prawdziwie rynkowe warunki korzystania z niej. zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      .

      Kuba (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 17 / 20

      @TomX - długi długami, ale zauważ, że tworzenie mniejszych spółek-córek znacznie zwiększa koszty. Każda taka spółka ma osobny zarząd, załogę techniczną, maszynistów. Nie mówiąc już o problemach i...rozwiń całość

      @TomX - długi długami, ale zauważ, że tworzenie mniejszych spółek-córek znacznie zwiększa koszty. Każda taka spółka ma osobny zarząd, załogę techniczną, maszynistów. Nie mówiąc już o problemach i większych kosztach z serwisowaniem taboru - nie ma w Polsce tyle zakładów naprawczych, aby każdą kolej "wojewódzką" obsłużyć na miejscu u siebie. Przykład? Koleje Mazowieckie - dużo droższe bilety od PR-ów od kilku lat, a w tym roku były kolejne podwyżki. Koleje Dolnośląskie - przynoszą straty. PR-y mają korzyść skali - dzięki dużemu obszarowi, w którym działają, mogą obniżyć koszty niektórych działań - np. serwisu.
      @stawo73 - zauważ, że to nie w PKP strajk, tylko w Przewozach Regionalnych. zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      DLACZEGO NIE ZAGŁOSUJĘ NA DONKA

      MAX (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 27 / 19

      1 AFERA HAZARDOWA
      2 AFERA STOCZNIOWA
      3 AFERY AUTOSTRADOWE ALA KULCZYK

      PO buduje najdroższe drogi na świecie !

      Rząd Tuska , kurujący infrastrukturą Grabarczyk zbudował najdroższy odcinek...rozwiń całość

      1 AFERA HAZARDOWA
      2 AFERA STOCZNIOWA
      3 AFERY AUTOSTRADOWE ALA KULCZYK

      PO buduje najdroższe drogi na świecie !

      Rząd Tuska , kurujący infrastrukturą Grabarczyk zbudował najdroższy odcinek drogi na świecie!
      10 km niedokończonej obwodnicy warszawskiej , kosztowało 2 mld zł !
      Kilka miesięcy po otwarciu , tej obwodnicy, ruszyły naprawy fragmentu obwodnicy, która kosztowała 2 mld.
      Taniej drogi budują na Alasce w USA, gdzie zima trwa 9 miesięcy w roku!

      4 ZNISZCZENIE CBA
      5 ZNISZCZENIE PKP – zabranie kasy na inwestycję w infrastrukturę
      6 ZNISZCZENIE SAMODZIELNOŚCI POLITYCZNEJ POLSKI
      7 ZNISZCZENIE ARMII
      8 ZNIESŁAWIANIE I BICIE LUDZI ZA POGLĄDY –PROSZĘ ZOBACZYĆ LINK POD SPODEM

      http://www.youtube.com/watch?v=CCOFbXvhOjU
      LECH WAŁĘSA ZUCH STARCZY ZA DWÓCH-CO BRONEK ?
      NIENAWIŚĆ NA SZEROKĄ SKALĘ ZAPOCZĄTKOWAŁ DONALD TUSK ZE SWOJĄ PLATFORMĄ PO PRZEGRANYCH WYBORACH. TA NIENAWIŚĆ TRWA I POTĘGUJE Z ROKU NA ROK. PODCHWYCIŁY TO MEDIA GŁÓWNIE TE CO WŁAŚCICIELAMI SĄ NIE NASI OBYWATELE.
      9 BRAK TOLERANCJI DLA INTERNAUTÓW -SPRAWA KOMORA
      10 MORDERSTWO POLITYCZNE ŚWIRA Z PO
      11 NISZCZENIE PAMIĘCI O L KACZYŃSKIM I KATASTROFIE- PACHNIE TO NAWET GŁUPOTOM A NAWET ZDRADĄ NA RATY !!
      http://www.youtube.com/watch?v=rDnG3nitks8


      12 ZADŁUŻANIE KRAJU !!
      http://www.dlug.koliber.org/index.php?id=18&page=81
      13 SKRADZENIE SKŁADKI Z OFE
      14 BIUROKRACJA -STRASZNA PRAWIE JAK W PISMACH MAX WEBERA !!!
      15 SĄDY I PROKURATURA PRZYROST FORMY NAD TREŚCIĄ -MAMY WIĘCEJ SĘDZIÓW NIŻ W NIEMCZECH !! A JLE TERYTORIUM I LUDNOŚCI?
      !!!!Aresztowany został wczoraj Dziennikarz i blogier Bogdan Goczyński przed swoim domem ,wyciągnięty z samochodu i prztransportowany do Aresztu
      Śledczego na Służewcu .Sędzia w Pruszkowie nakazał 6 miesięczne pozbawienie wolności.
      „Wielokrotnie twierdziłem, że polski wymiar sprawiedliwości jest organizacją przestępczą, w dodatku z bardzo konkretnie określonymi celami. Ostatnio poszedłem dalej i pokazałem, że odnosi się to do całego państwa polskiego„
      Takimi słowami rozpoczął swój ostatni artykuł Bogdan Goczyński, dziennikarz Afer Prawa i znany bloger www.bgoczynski.wordpress.com

      16 ZŁE PRAWO KARNE -PRAWO PRACY W KTÓRYM MOŻNA Z CZŁOWIEKA ZROBIĆ NIEWOLNIKA
      17 ODWOŁANIE LUDZI Z PROKURATURY KTÓRZY NA WŁASNĄ RĘKĘ PROWADZĄ ŚLEDZTWA W SPRAWIE SMOLEŃSKA !!
      18 ODNOWIENIE UKŁADÓW POSTKOMUNISTYCZNYCH W TVP !! SAM CZARZASTY O TYM POWIEDZIAŁ W RADIU !!!
      19 NAJWARZNIESZE !!! PODWYSZANIE PODATKÓW -PROSZĘ ZOBACZYĆ LINK POD SPODEM
      http://www.youtube.com/watch?v=QS-QF0_nENQ
      Przez pierwsze 174 dni roku pracujemy nie na swoje,
      20 BRAK INWESTYCJI W SEKTOR ENERGETYCZNY ORAZ NISZCZENIE POLITYKI ENRGRTYCZNEJ
      JLE PŁACIMY ZA GAZ ! CZY TYLE CO NIEMCY ?
      21 AFERA LEKOWA MINISTERSTWIE ZDROWIA I PRYWATYZOWANIE SZPITALI – A WŁAŚCIWIE CHDZI O KRADZIERZ SPRZĘTU BARDZO DROGIEGO !!
      22 BAŁAGAN W ABW -Obciążał Bondaryka, został zatrzymany
      Kilka dni temu portal TVN24 poinformował, że na polecenie Prokuratury Apelacyjnej w Białymstoku zostali zatrzymani przez ABW działacz PSL Władysław S. oraz biznesmen Władysław N. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że kilka lat temu Władysław N. złożył zeznania obciążające Bondaryka. W 2005 r. był on pełnomocnikiem do spraw ochrony informacji niejawnych w Polskiej Telefonii Cyfrowej – na tym stanowisku po przegranych przez PO wyborach parlamentarnych zastąpił go Krzysztof Bondaryk.
      W 2007 r. Prokuratura Okręgowa w Warszawie prowadziła tajne śledztwo dotyczące firmy PTC. Zdaniem członka zarządu firmy Ryszarda Pospieszyńskiego, Bondaryk nielegalnie skopiował kilka tysięcy stron dokumentów zawierających poufne informacje dotyczące m.in. zapytań ze strony służb
      22 PRZEKRĘTY ZWJAZANE ZE STRUKTURAMI PO W GORZOWIE ORAZ WAŁKI W WAŁBRZYCHU
      23 NO TO DOPISUJĘ JESZCZE –OSZUTWA WYBORCZE W WARSZAWIE
      24 ZEZNANIA LEPERA I GERTYCHA ZA UŁASKAWIENIE JEDNEGO A DRUGIEMU TO CHYBA ZA MIEJSCE NA LIŚCIE ALBO JAKO AMBASADOR – TEGO SIĘ DOWIEMY NIE DŁUGO !!!!
      25 DROGIE STADJONY – PEWNIE JESZCZE USŁYSZYMY O AFERZE STADIONOWEJ LUB AFERACH
      - ODSYŁAM DO WYPOWIEDZI JANKA TOMASZEWSKIEGO !!
      26 Wspieranie seperatyzmów w Polsce –regionalizm a autonomia i separatyzm to dwie różne sprawy !! czy PO robi to celowo?
      STARCZY TO TAK Z GŁOWY !! A BYŁO BY TEGO ZNACZNIE WIĘCEJ
      I TUSK WAM W BRONKA WY OSZUSTY !!!!!A NA KONIEC To już pewno wiecie, ale nie zaszkodzi powtórzyć: na jaki język najdłużej trwało przetłumaczenie raportu komisji Millera? Na PO lski.
      Z wyboru Polaków puenta płynie taka
      nie chcieli kartofla , wybrali buraka
      v.rp.pl/video/Ryszard-Makowski-w-tv-rp-pl,Po-godzinach/Prezydencja-eh-prezydencja-ah-



      AFERA GONI AFERE

      +Sprawa afery marszałkowej - „matki” wszystkich późniejszych afer za czasów rządów PO-PSL, zdaje się nie zaprzątać dziś uwagi publicznej. Zgodnie z zasadą przemilczania własnych draństw, rządowe media nie poświęcają uwagi procesowi, który niedawno rozpoczął się przed warszawskim Sądem Rejonowym na Bemowie. Proces ma zostać przemilczany, chociaż na liście świadków znajdują się m.in. Bronisław Komorowski, szef ABW Krzysztof Bondaryk, rzecznik rządu Paweł Graś, Antoni Macierewicz, a także znani dziennikarze oraz wysocy rangą byli oficerowie WSI.
      cd
      http://cogito.salon24.pl/329275,afera-marszalkowa-protokoly-niezgodnosci
      normalniejsze
      zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      PKP jak cała Polska

      stawo73 (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 25 / 23

      Zgadzam się z wypowiedziami panów Drozdy i Łosia – PKP to rzeczywiście skansen PRL-u, a cała firma zorganizowana jest w ten sposób, by można było wyprowadzać z niej jak najwięcej pieniędzy....rozwiń całość

      Zgadzam się z wypowiedziami panów Drozdy i Łosia – PKP to rzeczywiście skansen PRL-u, a cała firma zorganizowana jest w ten sposób, by można było wyprowadzać z niej jak najwięcej pieniędzy. W III Rzeczpospolitej PKP nie jest jednak wyjątkiem. Całe nasze państwo jest opanowane przez postkomunistyczną nomenklaturę, która państwowe firmy traktuje jak dojne krowy. W przeciwieństwie jednak do większości innych podmiotów opanowanych przez czerwone sitwy, skutki faktycznego uwłaszczenia PKP są łatwo dostrzegalne dla społeczeństwa. Dzieje się tak z dwóch powodów. Po pierwsze znaczna część ludzi korzysta na co dzień z usług tej ( a właściwie tych) firmy, więc podobnie jak w przypadku Poczty Polskiej, ma okazję osobiście przekonać się o panującym tam burdelu. Po drugie – towarzysze na PKP nie bawią się w kradzieże w białych rękawiczkach tylko walą już na rympał, czym dorównują już chyba tylko towarzyszom ze spółek okołogórniczych, które obsiadły kopalnie na Górnym Śląsku. Zresztą nie ma im się co dziwić – ponad 20 lat bezkarności na każdego zadziałałoby rozzuchwalająco. Także nie ma się co dziwić prokuratorom czy dziennikarzom śledczym, że nie podejmują pewnych tematów, wszak i oni mają rodziny i potrzebują pieniędzy, a liczne przykłady uwalania kariery tym bardziej uczciwym z ich grona nauczyło ich, że taka postawa nie popłaca. A nad wszystkim czuwa Gospodarz Domu, nie da on krzywdy zrobić nikomu. By żyło się lepiej.
      zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Bo wszyscy mają w Du..ie tą kolej

      TomX (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 22 / 24

      Rządzili już: PO, PiS, SLD, AWS, UW(Demokraci) i nikt nie zrobił nic na kolei.

      Nikomu na tym nie zależało, no może jedynie AWS zwolnił 80tyś ludzi z kolei ale za to potworzył te spółki potworki....rozwiń całość

      Rządzili już: PO, PiS, SLD, AWS, UW(Demokraci) i nikt nie zrobił nic na kolei.

      Nikomu na tym nie zależało, no może jedynie AWS zwolnił 80tyś ludzi z kolei ale za to potworzył te spółki potworki.

      A kolejarzy trochę rozumiem. każdy chce godnie pracować i nie być oskarżany o wszytko co się dzieje z pociągami.

      Przy czym Przewozy Regionalne nie przeżyją. Większość wojewodów i marszałków województw zakłada swoje spółki i woli pompować pieniądze do czegoś nad czym mają kontrole a nie ciągnąć coś co ma gigantyczne długi, beznadziejną strukturę i stawia warunki swoim właścicielom.

      Moim zdaniem PR nie mają przyszłości bo nikomu nie zależy aby je utrzymać. Będą koleje regionalne jak mazowiecka, dolnośląska itp bo tam nie ma milionów złotych długu z poprzednich lat a pociągi jadą tam gdzie są potrzebne ludziom ( bo marszałka województwa opozycja rozliczy przy następnych wyborach samorządowych i stara się dobrze kombinować, a kolejarzy nikt nie rozlicza)zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Itsme

      Itsme (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 27 / 17

      Największym problemem polskich kolei, jesteśmy my Polacy. Np. pociąg rusza z Gdyni do W-wia.
      Toalety są czyste, przyjeżdża do W-wia to ich stan jest zgrozą. Kto nie wierzy, niech sobie pojeżdzi...rozwiń całość

      Największym problemem polskich kolei, jesteśmy my Polacy. Np. pociąg rusza z Gdyni do W-wia.
      Toalety są czyste, przyjeżdża do W-wia to ich stan jest zgrozą. Kto nie wierzy, niech sobie pojeżdzi
      koleją. Stan techniczny kolei jest wykładnikiem kultury technicznej Polaków. C'est tout. zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecane

      Wideo