Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Paraliż bez mostów

Marcin Torz
Na śliskiej nawierzchni kierowca stracił panowanie nad autem. Został ranny
Na śliskiej nawierzchni kierowca stracił panowanie nad autem. Został ranny www.wiadomosci24.pl
Wschodnia część miasta stała w poniedziałek w korku. Powód? Wokół Wrocławia bardzo brakuje mostów.

System komunikacyjny wokół Wrocławia jest fatalny. Wystarczy wypadek na jednym moście, by sparaliżować dużą część stolicy Dolnego Śląska i kilka okolicznych gmin.
Poniedziałkowa kraksa na moście w Oławie była tego najlepszym przykładem. Po tym jak o świcie ciężarówka uderzyła w przeprawę i uszkodziła jej przęsła, most zamknięto na dwanaście godzin, a wszystkie samochody skierowano objazdem przez Brzeg na Opolszczyźnie i Wrocław. Natychmiast pojawiły się tu korki.

Niestety, na takie skutki narażeni będziemy na wschodzie Wrocławia jeszcze przynajmniej przez pięć lat. Dopiero w 2013 roku ma być bowiem gotowy most w Trestnie, który będzie częścią trasy Bielany - Łany - Długołęka i alternatywą dla kierowców jeżdżących dziś tranzytem przez Wrocław lub Oławę.

Teraz po wrocławskim moście Zwierzynieckim najbliższa na wschód przeprawa pozwalająca przekroczyć Odrę znajduje się właśnie w Oławie. Następna - dopiero w Brzegu.
Do roku 2012 ma być z kolei gotowy nowy most we Wrocławiu - tzw. most Wschodni. Połączy aleję Armii Krajowej z Biskupinem.

A na zachodzie Wrocławia? Tu też musimy uzbroić się w cierpliwość. Lada dzień rozpocznie się wprawdzie budowa tzw. mostu Rędzińskiego (będzie częścią autostradowej obwodnicy Wrocławia). Przeprawa gotowa będzie jednak dopiero za trzy lata. Także w roku 2011 czynny powinien być już gotowy most w Brzegu Dolnym. Dziś najbliższa od Wrocławia przeprawa znajduje się aż w Lubiążu.

Jednak, zdaniem profesora Jana Biliszczuka, specjalisty od mostów z Politechniki Wrocławskiej, nowe przeprawy w okolicy Wrocławia samemu miastu nie pomogą.
- Tranzyt to jakieś 15 proc. wszystkich pojazdów - tłumaczy prof. Biliszczuk. - Pozbycie się ich z miasta nie rozwiąże problemów z korkami. Żeby ich nie było, musiałby zmienić się cały układ komunikacyjny. Będzie nieco lepiej dopiero wtedy, kiedy powstanie most Wschodni.

Biliszczuk wskazuje na kolejny problem.
- Wiele mostów ma 100 i więcej lat. To znaczy, że trzeba je remontować - tłumaczy. Do października robotnicy będą naprawiali most Szczytnicki. Jeszcze we wrześniu przyjdzie kolej na most Sikorskiego. A już wiadomo, że w przyszłym roku naprawy czekają Zwierzyniecki i Pomorski.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska