Wrocław: Będą nowe ronda. Zobacz, gdzie powstaną

    Wrocław: Będą nowe ronda. Zobacz, gdzie powstaną

    Marcin Torz, Jerzy Wójcik

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Rondo na ulicy Granicznej. W ciągu ostatnich miesięcy powstały na niej  trzy takie skrzyżowania

    Rondo na ulicy Granicznej. W ciągu ostatnich miesięcy powstały na niej trzy takie skrzyżowania ©Fot. Paweł Relikowski

    Urzędnicy twierdzą, że rondo to najlepsze rozwiązanie, bo jest na nim mniej wypadków, niż na zwykłych skrzyżowaniach. Czy tak jest rzeczywiście?
    Rondo na ulicy Granicznej. W ciągu ostatnich miesięcy powstały na niej  trzy takie skrzyżowania

    Rondo na ulicy Granicznej. W ciągu ostatnich miesięcy powstały na niej trzy takie skrzyżowania ©Fot. Paweł Relikowski

    Na wrocławskich drogach szykują się spore zmiany. Urzędnicy chcą bowiem, aby wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, powstawały ronda. - To najbezpieczniejszy rodzaj skrzyżowania - mówi Elwira Nowak, zastępca dyrektora wydziału inżynierii miejskiej we wrocławskim magistracie.

    Ronda budowane są w wielu, także mniejszych miastach. Choćby w Zielonej Górze. Ale we Wrocławiu dopiero ostatnio. Wystarczy powiedzieć, że przez kilkadziesiąt lat było tylko jedno: Powstańców Śląskich.
    Wybudowane zresztą przez Niemców. Dopiero kilka lat temu powstały nowe skrzyżowania tego typu. Np. w ciągu ostatnich kilku miesięcy na samej ulicy Granicznej otworzono trzy. W sumie jest ich ok. 20.

    Ale to nie koniec. W ciągu kilku najbliższych miesięcy nowe ronda powstaną w 7 miejscach (szczegóły: patrz ramka). W 6 prace już trwają.

    Jednak zamysł jest taki, żeby budować je też w innych miejscach. - Należy jednak spełnić kilka warunków. Musi być miejsce, a także podobny przepływ ruchu z kilku stron. Wtedy budowa ronda jest zasadna - dodaje Elwira Nowak.

    Nowe ronda we Wrocławiu mogą być sporym wyzwaniem dla kierowców. Dotychczas wrocławianie mieli okazję sprawdzić swoje umiejętności w ruchu okrężnym na rondzie Powstańców Śląskich oraz na rondzie Rotmistrza Pileckiego i rondzie Reagana na placu Grunwaldzkim. Co ciekawe, to właśnie dwa miejsca we Wrocławiu, gdzie dochodzi do wielu stłuczek. Rondo Pileckiego jest rondem tylko z nazwy, bo nie spełnia wielu wymogów związanych z organizacją ruchu. Poza tym urzędnicy już dwukrotnie zmieniali tam oznakowanie w ciągu ostatnich kilku miesięcy. Bez problemów radzą sobie wyłącznie kierowcy jeżdżący tamtędy na co dzień. Ale większość wrocławian jest zdezorientowana.

    - Z założenia ściągam tam nogę z gazu, bo wiem, że nawet w sytuacji, gdy jadę zgodnie z przepisami, inny zagubiony kierowca może we mnie wjechać - mówi Mirosław Kąkol, kierowca z Nowego Dworu. - Obawiam się, że wielu szoferów będzie miało problemy z nowymi rondami - dodaje.

    Również na rondzie Powstańców Śląskich kierowcy mają sporo wątpliwości. M.in. przez zielone strzałki, które stoją przy wyjazdach z ronda i nie do końca wiadomo kogo dotyczą.

    W tej sprawie w urzędzie miejskim interweniowała nawet wrocławska drogówka, której funkcjonariusze doszukali się, że takie rozwiązanie jest niezgodne z prawem. Jeśli podobne problemy pojawią się w kolejnych we Wrocławiu miejscach z ruchem okrężnym, liczba stłuczek może gwałtownie pójść w górę.

    Kierowcy wytykają, że ronda są różnie oznakowane i przez to w poszczególnych miejscach jeździ się inaczej. - Nie dzieje się tak przypadkowo - mówi Elwira Nowak.

    - Np. na rondzie Pileckiego obowiązuje taka a nie inna organizacja ruchu, bo na ul. Mińskiej jest kolejowe torowisko. Dlatego samochody jadące z tej strony mają pierwszeństwo. Po to, aby jak najszybciej zjeżdżały z przejazdu - tłumaczy urzędniczka.

    Tymczasem w takim miejscu, jak połączenie autostradowej obwodnicy Wrocławia i wschodniej obwodnicy Wrocławia (w gminie Długołęka), powinno być wybudowane rondo, a już wiadomo, że powstanie zwykłe skrzyżowanie.


    Lista rond, które już są budowane we Wrocławiu albo prace rozpoczną się niebawem:
    - skrzyżowanie ulic Bora-Komorowskiego - Zakrzowska
    - skrzyżowanie Krzywoustego - Kiełczowska - Bierutowska
    - skrzyżowanie Królewiecka - Śląska
    - skrzyżowanie Królewiecka - Maślicka
    - skrzyżowanie ul. Buforowej z Terenową
    - skrzyżowaniu ul. Zwycięskiej z Ołtaszyńską
    - skrzyżowanie ul. Gwiaździsta - Wielka.

    Ronda w tych miejscach powstaną jeszcze w tym roku.

    Czytaj także

      Komentarze (35)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      przykład braku profesjonalizmu i przewidywania !

      gość (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 32 / 24

      Przykład głupoty i krótkowzroczności ulica Czajkowskiego .W tym roku naprawiono na krótkim odcinku ulicę poprzez wylanie asfaltu i podniesienie krawężników .No właśnie to podniesienie krawężników...rozwiń całość

      Przykład głupoty i krótkowzroczności ulica Czajkowskiego .W tym roku naprawiono na krótkim odcinku ulicę poprzez wylanie asfaltu i podniesienie krawężników .No właśnie to podniesienie krawężników spowodowało ,że autobusy MPK zakleszczyły się ,gdyż nie mogły zjechać na pobocze w trakcie wymijania się .Te pobocze było dotychczas przedłużeniem jezdni gdyż było wylane dalej asfaltem i było bez krawężników .Jak widziałam wcześniej krawężniki były równo z jezdnią a więc płaskie tak jakby ówczesny wykonawca to przewidział i plan krawężników zignorował lub były zrównane z jezdnią przez ciężkie wozy .Problemu dziennikarze tam nie widzą bo tam nie jeżdżą lub temat nie jest modny a zapewne nie muszą jeździć przez Czajkowskiego autobusem. Natomiast autobusami jeżdżą okoliczni mieszkańcy którzy obecnie maja "zafundowaną " ścieżkę zdrowia 400 metrów dla starszych i schorowanych poprzez bloki na ulicę Koszarową. Przed naprawą Czajkowskiego autobusy 119 i 116 jeździły w obie strony tzn. przez Czajkowskiego .A obecnie dla autobusów z tych powodów co napisałam wyżej - zrobiono ruch jedno kierunkowy z centrum przez Czajkowskiego a do centrum przez Koszarową .Nie rozumiem dlaczego nie można było poszerzyć tej jezdni o pół metra i dopiero podnieść wysoko krawężniki tym bardziej ,że tam jest gdzie poszerzyć bo jest sporo miejsca przed blokami. Dowiedziałam się z nieoficjalnego źródła ,że plany tej naprawy ulicy wykonano według projektu sprzed 50-60 lat i jak ktoś żartobliwie powiedział kiedy bryczki konne jeszcze jeździły .Znaleziono plany w szufladzie i je odkurzono i według tego dokonano naprawę jezdni i podniesienie krawężników .Nie sądzę aby projektant i zleceniodawca naprawy ulicy był na miejscu i widział jakie tam są zasady ruchu a jeżeli był to jest klasyczny przykład braku logiki i braku profesjonalizmu .zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      obecne zmniejszenie liczby samochodów - różne przyczyny ?

      gość obiektywnie (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 38 / 32

      Pani E. Nowak - jak wyjaśniła, zmniejszenie liczby samochodów we Wrocławiu spowodowało, że na ulicach miasta pojawiła się wolna przestrzeń, którą można zagospodarować m.in. na wydzielenie torowisk...rozwiń całość

      Pani E. Nowak - jak wyjaśniła, zmniejszenie liczby samochodów we Wrocławiu spowodowało, że na ulicach miasta pojawiła się wolna przestrzeń, którą można zagospodarować m.in. na wydzielenie torowisk dla tramwajów oraz budowę nowych przystanków.(PAP). Można też zagospodarować poprzez inne utrudnienia i ograniczenia dla kierowców i zmotoryzowanych .Pytanie - a co będzie gdy we Wrocławiu zwiększy się ilość samochodów w wyniki
      ustąpienie kryzysu i gdy siła nabywcza naszego pieniądza będzie większa choćby w relacji do ceny paliwa ,będzie bum motoryzacyjny ,większa ilość samochodów ,być może atrakcyjniejsza cena paliwa ? Kto będzie odpowiadał za powstałe znowu duże korki drogowe i związany z tym chaos ? Czy sądzicie ,że wrocławianie pozostawią samochód w garażu i przesiądą się na rowery ? Jak wiadomo na zachodzie mają obwodnice i są korki drogowe choć w niektórych miastach są mniejsze czy bez większych okresowych(godzinowych) korków i mimo ,że tam mogą kupić więcej paliwa za wypłatę to kryzys też jest odczuwalny . Odczuwalny - bo ludzie większej ilości samochodów nie kupują ,rzadziej i mniej jeżdżą ,szukają oszczędności itd.
      zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      poszukiwanie racji i prawdy !

      gość (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 24 / 35

      Urzędnicy twierdzą...pomysły wykonują .... - a dziennikarze coraz częściej są stroną częściej w jedną stronę np. zapominając o innych lub inaczej są mało obiektywni ,stronniczy , niekiedy też nie...rozwiń całość

      Urzędnicy twierdzą...pomysły wykonują .... - a dziennikarze coraz częściej są stroną częściej w jedną stronę np. zapominając o innych lub inaczej są mało obiektywni ,stronniczy , niekiedy też nie widzą niewygodnych problemów i niemodnych tematów nawet jak są statystki ,opinie , wątpliwości , obawy ,zagrożenia bezpieczeństwa .Nie przeciwstawiają się głupocie i błędom urzędników !zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      korki drogowe czy będą w mieście w przyszłości ?

      wrocławianin zmotoryzowany (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 51 / 14

      Problem korków drogowych i modernizacji ulic i chodników porównuję do problemu z przedszkolami. Dawniej okazało się ,że za mało dzieci rodzi się i jest za dużo przedszkoli i przedszkola...rozwiń całość

      Problem korków drogowych i modernizacji ulic i chodników porównuję do problemu z przedszkolami. Dawniej okazało się ,że za mało dzieci rodzi się i jest za dużo przedszkoli i przedszkola likwidowano oraz lokale w których przedszkola były poszły na licytację .Nastąpił wyż demograficzny i obecnie jest za mało przedszkoli i sporo rodziców ma problem ze znalezieniem wolnego miejsca. Podobnie jest z korkami drogowymi które są obecnie mniejsze lub rzadziej występują .Przyczynił się do mniejszej ilości samochodów na ulicach - kryzys europejski i wysoka cena paliwa oraz obwodnice .Dlatego teraz zamyka się ulice dla zmotoryzowanych ,z dwóch pasów robi się jeden np. pod Arkadami ,majstruje się przy sygnalizacjach świetlnych ,utrudnia się przejazd i parkowanie ,zawęża się pasy , robi się tendencyjne ograniczenia , buduje się dyskusyjne pasy i ścieżki wydzielone kosztem jezdni i chodnika , dostawia się sygnalizatory i spowalnia się ruch innymi sposobami a tym samym powoduje większą emisję spalin bez korków , w centrum dyskryminacja zmotoryzowanych , zagrożenie bezpieczeństwa przez różne wynalazki ,eksperymenty i "cuda "na ulicach i w naszych realiach komunikacyjnych itd. Dlatego gdy ogromne korki drogowe i zatory w przyszłości powstaną np. z powodu ustąpienia kryzysu , bumu motoryzacyjnego ,niższej ceny paliwa trzeba poszukać osoby z miasta odpowiedzialne za taki stan rzeczy .Nie może tak być ,że następni którzy będą zasiadać we władzach miasta i urzędnicy ,inżynierowie ,projektanci powiedzą tak "to nie my to oni " więc trzeba uściślić teraz kto są ci oni obecnie .Proszę zapamiętać te nazwiska tzn. Elwira Nowak ,Ewa Wolak ,Daniel Chojnacki i gdy powstaną w mieście duże korki drogowe prawdopodobnie te osoby będą za to odpowiedzialne . Za problem z przedszkolami winnych jak wiadomo nie ma bo winę zwalono na niż demograficzny i brak dalekowzroczności decydentów z przeszłości . Z przedszkolami miasto upora się budując nowe ale z kokami drogowymi może być różnie .Obym nie miał racji i korków w mieście za 5 czy 10 lat może nie będzie i komentarz ten będzie zbyt sensacyjny ? Szanowni decydenci i urzędnicy - więcej szacunku dla zmotoryzowanych bo to oni są źródłem dochodów z opłat ,wydatków ,podatków do budżetu miasta i państwa i są także źródłem utrzymania innych .zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      światła a ruch okrężny (rondo)

      nibywroclawianin (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 46 / 44

      Zacytuję "Podręcznik bezpiecznego kierowcy" Antoniego Habera:

      "Niektóre przepisy są zbyt zawiłe, dlatego kierowcom trudno je sobie przyswoić. Innego rodzaju kontrowersje wynikają z tego, że...rozwiń całość

      Zacytuję "Podręcznik bezpiecznego kierowcy" Antoniego Habera:

      "Niektóre przepisy są zbyt zawiłe, dlatego kierowcom trudno je sobie przyswoić. Innego rodzaju kontrowersje wynikają z tego, że pewne sprawy nie zostały dostatecznie sprecyzowane. Dotyczy to zwłaszcza jazdy po skrzyżowaniach z ruchem okrężnym lub wyspą centralną oraz zawracania na skrzyżowaniach i przełączkach między jezdniami. Aby uniknąć stłuczek czy wypadkó, w wymienionych sytuacjach należy zachować wzmożoną ostrożność i zmniejszyć prędkość.

      Skrzyżowanie z ruchem okrężnym

      Z ruchem okrężnym mamy do czynienia wtedy, jeżeli przed skrzyżowaniem stoi znak "ruch okrężny". Przepisy nie ujmują osobno jazdy po skrzyżowaniach z ruchem okrężnym, czyli po tzw. rondach, traktując je tak jak inne skrzyżowanie. W Polsce można spotkać dwa rodzaje rond: bez sygnalizacji świetlnej i z sygnalizacją świetlną.

      Rondo bez sygnalizacji świetlnej

      Przed wjazdem na takie skrzyżowanie nie sygnalizujemy kierunkowskazem zamierzonego kierunku jazdy. W Polsce jest to zbędne, a np. w Niemczech wręcz zabronione. Zajmujemy stosowny pas do zamierzonego kierunku jazdy, pamiętając o zasadzie: w prawo z prawego pasa, w lewo z lewego, na wprost z dowolnego, chyba że inaczej wskazują strzałki naprowadzające i znak "kierunki na pasach ruchu".

      Zjeżdżanie z ronda

      Ronda nie wolno opuszczać pasem innym niż prawy."

      I w skrócie: sygnalizować należy kierunkowskazem na rondzie tuż przed zjazdem, bez względu na to czy jechało się "na wprost" czy nie.


      Cytat:
      Myślę, że i Tobie przydaloby sie przypomnienie jak jezdzic na skrzyzowaniu z ruchem okreznym. Jest prosta zasada:
      1. Stosowac sie do znakow drogowych - to przeciez normalne skrzyzowanie.
      2. Zachowywac sie jak na zwyklym skrzyzowaniu - Przy wjezdzie sygnalizuje sie gdzie sie jedzie. Zaraz przy skrecie w prawo (prawy kierukowskaz). Prosto - nie wlacza sie. Przy skrecani w lewa jezdnie lewy kierunkowskaz. To wszystko przy wjezdzie na rondo. No i podstawowa zasada przy zjezdzie z ronda - sygnalizuje sie zjazd.
      Tak wiec sygnalizuje sie i lewym kierunkowskazem.
      I jeszcze jedna wazna uwaga. Na zwyklym skrzyzowaniu zawsze sygnalizujemy kierunek jazdy przez skrzyzowaniu bez wzgledu na to ktory kierunek jest uprzywilejowany. Tu wielu kierowcow popelnia bledy.
      Z powazaniem
      zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      wypadki

      Aloiz (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 46 / 25

      Dorożki też miały wypadki przy prędkościach rzędu 10km na godz. Patrz archiwa.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      światła a ruch okrężny (rondo)

      Marek (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 55 / 51

      Myślę, że i Tobie przydaloby sie przypomnienie jak jezdzic na skrzyzowaniu z ruchem okreznym. Jest prosta zasada:
      1. Stosowac sie do znakow drogowych - to przeciez normalne skrzyzowanie.
      2....rozwiń całość

      Myślę, że i Tobie przydaloby sie przypomnienie jak jezdzic na skrzyzowaniu z ruchem okreznym. Jest prosta zasada:
      1. Stosowac sie do znakow drogowych - to przeciez normalne skrzyzowanie.
      2. Zachowywac sie jak na zwyklym skrzyzowaniu - Przy wjezdzie sygnalizuje sie gdzie sie jedzie. Zaraz przy skrecie w prawo (prawy kierukowskaz). Prosto - nie wlacza sie. Przy skrecani w lewa jezdnie lewy kierunkowskaz. To wszystko przy wjezdzie na rondo. No i podstawowa zasada przy zjezdzie z ronda - sygnalizuje sie zjazd.
      Tak wiec sygnalizuje sie i lewym kierunkowskazem.
      I jeszcze jedna wazna uwaga. Na zwyklym skrzyzowaniu zawsze sygnalizujemy kierunek jazdy przez skrzyzowaniu bez wzgledu na to ktory kierunek jest uprzywilejowany. Tu wielu kierowcow popelnia bledy.
      Z powazaniemzwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Nie potrafią załatwić czy olewają sprawę

      tetex (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 41 / 41

      Z powodu budowy węzła przesiadkowego przy stadionie odcięto możliwosć wyjazdu z ulicy Warciańskiej do ulicy Kosmonautów. W tej chwili jedyny wyjazd z naszego osiedla ( z ulic Warciańskiej i...rozwiń całość

      Z powodu budowy węzła przesiadkowego przy stadionie odcięto możliwosć wyjazdu z ulicy Warciańskiej do ulicy Kosmonautów. W tej chwili jedyny wyjazd z naszego osiedla ( z ulic Warciańskiej i Noteckiej ) to tymczasowy łacznik pomiędzy ulicą Warciańską a aleją Śląską. Z początku był to w miarę porządny kawałek tymczasowej drogi. Były znaki porządkujące ruch ( pierwszeństwo przejazdu dla samochodów wyjeżdżających z ulicy Warciańskiej. Były znaki zakazu zatrzymywania się na tym łączniku. Była w
      połowie łącznika mijanka. To wszystko było. W tej chwili znaki są pousuwane. Nawierzchnia łącznika rozbita dokładnie przez wywrotki i gruszki z betonem. Przejechanie tego łącznika samochodem osobowym bez połamania zawieszenia graniczy z cudem. Ponadto sam łącznik służy obecnie za parking pracującym przy budowie stadionu czy AOW. Po deszczu na obu końcach łącznika tworzą się kałuże o powierzchni kilkudziesięciu metrów kwadratowych i głębokości 30-40 cm. W Urzędzie Miejskim jest coś takiego jak
      Wydział Inżynierii Miejskiej a w tym wydziale Sekcja do Spraw Organizacji Ruchu Zastępczego która powinna dbać o to by objazdy służyły do tego celu w jakim zostały stworzone. Ale pomimo kilkakrotnych interwencji u kierowniczki tego wydziału pani Nosek i pana Brzozy - pracownika tegoż wydziału,praktycznie nic się nie zmieniło. Więc albo urzędnicy mają to w ( przepraszam za wyrażenie ) d....e albo wykonawca ma tam urzędników. Jedno czy drugie winno być podstawą do wymiany owych urzędników na takich co potrafią wyegzekwować to za co biorą pieniądze. Jeśli ci ludzie którzy nie potrafią załawić tak prostej sprawy biorą się za reformowanie ruchu w mieście to niech bogowie mają nas w swojej opiecezwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Wrocław co to jest?

      breslauer (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 46 / 18

      Piepszona polska wieś.Wepchała się wszędzie.A już wszystkie posady urzędnicze obległa jak stonka.Mamy do d*** ludzi na wszystkich etapach procesu inwestycyjnego czyli...rozwiń całość

      Piepszona polska wieś.Wepchała się wszędzie.A już wszystkie posady urzędnicze obległa jak stonka.Mamy do d*** ludzi na wszystkich etapach procesu inwestycyjnego czyli zleceniodawców,projektantów,wykonawców którzy nie dośc że gówno umieją to jeszcze muszą sporo ukraśc na łapówki no i obsranych dziennikarzy którzy na każdą okolicznośc znają tylko dwa słowa "specjalna komisja".O zwykłej gawiedzi nie wspomnę.Ale zbytnio się nie martwię.Wg.niemieckiej konstytucji ziemie zachodnie to ich własnośc.Pewno już niedługo będzie i u nas ordnung.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Urzędnicy twierdzą...

      wieszcz

      Zgłoś naruszenie treści / 8 / 5

      Trudno oprzeć się wrażeniu, że bierzemy zbiorowy udział w jakiejś odwróconej wersji programu „Kto was tak urządził?”, z którego tylko tytuł pozostał. Co chwila urzędnicy coś twierdzą,...rozwiń całość

      Trudno oprzeć się wrażeniu, że bierzemy zbiorowy udział w jakiejś odwróconej wersji programu „Kto was tak urządził?”, z którego tylko tytuł pozostał. Co chwila urzędnicy coś twierdzą, że to coś jest dla nas najlepsze, zaś dziennikarze „Gazety” grzecznie słuchają, jak ... (tu nazwę zwierzęcia można sobie dodać samemu) grzmotu i bezkrytycznie na papier to przenoszą. Dotyczy to z resztą nie tylko wypowiedzi „specjalistów” od inżynierii ruchu. Mnie zaś się marzy, aby w rameczce obok, jak to ma miejsce w poważnych czasopismach, było napisane, co dany interlokutor - oprócz zajmowanego stanowiska - sobą reprezentuje. Jakie ma wykształcenie i przygotowanie do pełnionej funkcji, czy zajmowanego stanowiska, bo czasem nie mogę oprzeć się wrażeniu, że wielu z tych "fachowców" zostało "rzuconych na ten odcinek" - jak to mawiano w słusznie minionej epoce. Przy okazji przyczyniłoby się do transparentności obsady stanowisk w urzędzie miejskim. zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama