Jak korzystać z autostradowej obwodnicy Wrocławia

    Jak korzystać z autostradowej obwodnicy Wrocławia

    Marek Zoellner

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Węzeł Nowa Wieś
    1/8
    przejdź do galerii

    Węzeł Nowa Wieś ©Władysław Kluczewski

    Oddany do użytku odcinek autostradowej obwodnicy Wrocławia przyciąga coraz więcej aut. Wielu kierowców traktuje go jako atrakcję turystyczną. Nic dziwnego. Do dyspozycji mają po trzy pasy ruchu w każdym kierunku i pas awaryjny, a do tego ekrany akustyczne o niezwykłej, jak na Dolny Śląsk, konstrukcji.
    Ale są też względy praktyczne. Mimo że oddany do użytku fragment obwodnicy liczy zaledwie 14 km (łącznie będzie 35 km), dla dużej grupy zmotoryzowanych stał się korzystnym skrótem w codziennej podróży do pracy. Dla tych, którzy wciąż nie wiedzą, jak korzystać z AOW, przygotowaliśmy krótki poradnik.

    Zobacz zdjęcia lotnicze obwodnicy



    Węzeł Magnice
    Początek trasy to skrzyżowanie na drodze krajowej nr 8 koło Magnic. Jadąc z południa od strony Kłodzka możemy wybrać trzy kierunki. Skręcając na węźle w lewo dojedziemy do Chrzanowa. Kierując się na prawo "ósemką" - do Wrocławia. Natomiast jadąc prosto wjedziemy na obwodnicę. Pierwsze 1,5 km możemy przejechać z prędkością 70 km/h, ponieważ jest to tzw. droga główna ruchu przyspieszonego.

    Węzeł Kobierzyce
    Po chwili docieramy do rozjazdu koło Tyńca Małego. Tu do wyboru mamy dwa kierunki: Wałbrzych lub Wrocław. Obierając trasę na Wałbrzych, wjedziemy na drogę krajową nr 35. Prowadzi ona przez Tyniec i Gniechowice do Świdnicy. Po drodze, w Mirosławicach, możemy zjechać na Sobótkę, chętnie odwiedzaną przez turystów. Jeżeli zamiast zjazdu z obwodnicy na Wałbrzych zdecydujemy się skręcić na Wrocław, dojedziemy do węzła bielańskiego i ul. Karkonoskiej.

    Na węźle kobierzyckim pod koniec czerwca dojdzie jeszcze trzeci kierunek, bo drogowcy otworzą na tym łączniku wjazd w obwodnicę Tyńca Małego. Warto dodać, że do następnego węzła poruszamy się już po AOW jako drodze ekspresowej z prędkością do 120 km/h.

    Węzeł Południe
    Z niego możemy zjechać na autostradę A4, którą można dotrzeć do Zgorzelca i granicy państwa (jadąc w lewo) albo do Bielan Wrocławskich, a później do Katowic i Krakowa (jadąc w prawo) . Ta część obwodnicy prowadząca do węzła Lotnisko jest już autostradą (dopuszczalna prędkość: 140 km/h).

    Do momentu otwarcia całej AOW obowiązuje tymczasowa organizacja ruchu na odcinku od węzła Południe aż do węzła Lotnisko. Kierowcy jadący A4 nie mogą, niestety, wjechać na obwodnicę w stronę lotniska. Ponadto obowiązuje tam zakaz ruchu dla samochodów o masie powyżej 12 ton.

    Węzeł Zachód
    Ulokowano go na wysokości Cesarzowic, pomiędzy węzłem Południe i węzłem Lotnisko. Skręcając na rondzie w prawo dotrzemy do Pietrzykowic. Jadąc rondem dalej w lewo można z niego zjechać na drogę nr 347 do Mokronosu Dolnego i dalej na Oporów. Z tego węzła mogą także korzystać mieszkańcy Smolca.

    Węzeł Lotnisko
    Półtora kilometra przed zjazdem musimy zwolnić do 80 km/h. Przed nami kolejne rozwidlenie i rondo: po lewej port lotniczy, po prawej ulica Graniczna i Muchobór. Mimo że po drodze mogliśmy zobaczyć drogo-wskazy kierujące na Poznań, to tutaj na razie trasa się kończy. Z Muchoboru przez Strzegomską możemy jednak dostać się na obwodnicę śródmiejską (Gądowianka) i przez most Milenijny dojechać do Żmigrodzkiej, by stamtąd obrać kierunek na Wielkopolskę.

    Na przełomie czerwca i lipca zostanie otwarta trasa od węzła Północ (ul. Żmigrodzka) do łącznika w Długołęce. Natomiast pod koniec wakacji kierowcy będą mogli wjechać na środkowy odcinek obwodnicy. Wtedy otwarty zostanie węzeł przy stadionie na Pilczycach, most na Rędzinie i odcinek do Żmigrodzkiej.

    Czytaj także

      Komentarze (23)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Czy wzdłuż tego

      LAMKS (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 166 / 105

      cuda jest ścieżka rowerowa, czy ktoś wie.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      :)

      a (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 146 / 107

      Te 3 mosty są po to by upłynnić ruch- przy konczynce trzeba mocno zwolnić do 50 km/h jak włączasz się do ruchu a dzięki tym mostom jadąc od Legnicy na AOWnie trzeba będzie tak zwalniać-śmigniesz...rozwiń całość

      Te 3 mosty są po to by upłynnić ruch- przy konczynce trzeba mocno zwolnić do 50 km/h jak włączasz się do ruchu a dzięki tym mostom jadąc od Legnicy na AOWnie trzeba będzie tak zwalniać-śmigniesz 80km/h a to jest bardzo ważne dla wydolności tego węzła. NA całym świecie w ten sposób buduje się węzły, gdzie jest bardzo duży ruch i całe szczęście, że u nas nie poszli na łatwiznę. Porównaj sobie jak jest ze zjazdem z A4 od Legnicy by wjechać do Wrocka -stoisz na zjezdzie z konczyny no i teraz wyobraż sobie, że mamy ten dodatkowy wiadukt-ruch tam szedł by znacznie szybciej.

      Pozdrawiamzwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      @czytelnik

      parapet (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 150 / 127

      Ja się obawiam że jesteś idiotą. I tez nie napiszę dlaczego. Tak po prostu jest.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      @parapet

      Czytelnik (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 163 / 123

      Obawiam sie, że bredzisz ...

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      @czytelnik

      parapet (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 150 / 123

      To nie są mosty, to są wiadukty. Klasyczna koniczynka jest mało wydajna, a do tego niebezpieczna bo krzyżują się na niej potoki ruchu. Dlatego skrzyżowanie A4 i AOW na najbardziej obciążonych...rozwiń całość

      To nie są mosty, to są wiadukty. Klasyczna koniczynka jest mało wydajna, a do tego niebezpieczna bo krzyżują się na niej potoki ruchu. Dlatego skrzyżowanie A4 i AOW na najbardziej obciążonych kierunkach (Legnica-Poznań i Poznań-Katowice) ma łącznice pół bezpośrednie. Nie krzyżują się one z innymi potokami ruchu i można je pokonać z większą prędkością. zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Mosty i ekonomia

      Czytelnik (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 146 / 153

      Czy ktoś mógłby mi wyjaśnić ekonomiczny sens zbudowania TRZECH mostów na skrzyżowaniu A4 i AOW
      zamiast JEDNEGO i klasycznej koniczynki ?

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Jeździmy prawym pasem, a nie środkowym.

      kierowniczka (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 180 / 161

      Nie ma podziału na pas dla ciężarowych i osobowych. Osobno to mogą być np. Buspasy (ale to nie na autostradzie).3-pasmowa autostrada ma po prostu zmniejszyć natężenie.A tak to niczym się nie różni...rozwiń całość

      Nie ma podziału na pas dla ciężarowych i osobowych. Osobno to mogą być np. Buspasy (ale to nie na autostradzie).3-pasmowa autostrada ma po prostu zmniejszyć natężenie.A tak to niczym się nie różni od 2-pasmowej np.A4
      Polecam jeszcze poczytać o wyprzedaniu, bo wiem że to będzie często widoczne, właśnie z podowu takich co jadą środkiem.
      http://www.v10.pl/prawo/Wyprzedzanie,samochodu,z,prawej,strony,276.htmlzwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      @kierowniczka

      Zgłoś naruszenie treści / 179 / 152

      a nie jest tak że środkowy dla normalnych, prawy dla ciężarówek a lewy dla szybkich ?

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Pamiętać MATOŁKI jeżdzić prawym a nie środkowym pasem

      kierowniczka (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 176 / 113

      Artykuł w ogóle nie nawiązuje do tego co chciałabym przeczytać. Mianowicie do kultury jazdy. Czy spotkaliście zawalidrogi na środkowym pasie? Są bardziej niebezpieczni niż na lewym. Więc nie bójcie...rozwiń całość

      Artykuł w ogóle nie nawiązuje do tego co chciałabym przeczytać. Mianowicie do kultury jazdy. Czy spotkaliście zawalidrogi na środkowym pasie? Są bardziej niebezpieczni niż na lewym. Więc nie bójcie się drodzy kierowy zmieniać pasów i jeździjcie skrajnym prawym(ten bliżej pobocza!).zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Zjazdy

      ODRA (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 175 / 140

      Ktos po pijanemu projektowal te zjazdy np. wezel lotnisko bezkolizyjny zjazd z AOW po to aby zaraz utknac na rondzie - bez sensu jakby od razu nie mozna zrobic zjazdu dupoziomowego na ul graniczna...rozwiń całość

      Ktos po pijanemu projektowal te zjazdy np. wezel lotnisko bezkolizyjny zjazd z AOW po to aby zaraz utknac na rondzie - bez sensu jakby od razu nie mozna zrobic zjazdu dupoziomowego na ul graniczna bez tamowania ruchu przez rondo. tak jak to jest na skrzyzowaniu z A4. Widac w Polsce caly czas wszystko trzeba sobie utrudniac zeby ludziom zylo sie 'lepiej'....zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama