100 kilometrów torów do rozbiórki? Samorządowcy: Nie...

    100 kilometrów torów do rozbiórki? Samorządowcy: Nie zgadzamy się! Trzeba przywrócić pociągi

    Marcin Walków

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    100 kilometrów torów do rozbiórki? Samorządowcy: Nie zgadzamy się! Trzeba przywrócić pociągi

    ©Paweł Relikowski / zdjęcie ilustracyjne

    Nawet 100 kilometrów linii kolejowych na Dolnym Śląsku może zostać zlikwidowanych. Od kilkunastu lat nie przejechał po nich żaden pociąg. Samorządowcy sprzeciwiają się i chcą, by znów po nich jeździły pociągi. Po 20 latach reaktywowano przecież linię z Wrocławia do Trzebnicy. W najbliższych latach wyremontowana ma zostać m.in. trasa do Jelcza-Laskowic przez Wojnów. Samorząd województwa chce przejąć m.in. linię do Sobótki i Jedliny Zdrój.
    100 kilometrów torów do rozbiórki? Samorządowcy: Nie zgadzamy się! Trzeba przywrócić pociągi

    ©Paweł Relikowski / zdjęcie ilustracyjne

    Do 2023 roku w całym kraju 8,5 tys. km linii kolejowych ma być wyremontowanych - zakłada projekt Krajowego Programu Kolejowego. To niemal połowa wszystkich linii kolejowych, zarządzanych dziś przez PKP PLK. W 2013 roku zaledwie 47 proc. sieci kolejowej, należącej do tej spółki, uzyskało dobrą ocenę stanu technicznego.

    Na liście inwestycji do realizacji jest m.in. modernizacja kolejnych odcinków na trasie Wrocław-Poznań, rewitalizacja trasy z Jeleniej Góry do Zgorzelca oraz remont linii kolejowej od stacji Jelcz Miłoszyce do Wrocław-Sołtysowice. Ta ostatnia mogłaby być częścią kolei aglomeracyjnej i zapewnić wygodne połączenie między dworcem Głównym a dużymi osiedlami i zakładami przemysłowymi w północno-wschodniej części miasta.

    Niestety, nie wszystkie ważne dla Dolnego Śląska projekty mają szansę na realizację. Remont linii kolejowej ze stacji Wrocław Mikołajów do Oleśnicy i Kluczborka, a także elektryfikacja linii z Węglińca do Zgorzelca znalazły się na liście rezerwowej.

    Konsultacje społeczne Krajowego Programu Kolejowego trwają do 10 sierpnia. Każdy może zgłosić swoje uwagi.

    100 kilometrów linii może być zlikwidowanych


    Tymczasem, 12 odcinków o łącznej długości ponad 100 km znalazło się na liście linii kolejowych, które mogą zostać zlikwidowane. Od kilkunastu lat nie przejechał po nich żaden pociąg. Pismo w tej sprawie wałbrzyski zakład PKP Polskich Linii Kolejowych rozesłał do gmin. Te mają się wypowiedzieć, czy planują przywrócić na nich ruch pociągów albo zagospodarować w inny sposób.

    – Nie oznacza to jednak zamiaru likwidacji tych linii. Dopiero, gdyby samorządy stwierdziły, że nie mają wobec tych linii żadnych planów i wyrażą zgodę na likwidację, może być wszczęta trwająca kilka lat procedura – zapewnia Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK. Dodaje, że w 2014 roku na utrzymanie około 90 km nieczynnych linii na Dolnym Śląsku wydano niemal ćwierć miliona złotych.
    – To koszty głównie obchodów, niezbędnych napraw i zabezpieczeń infrastruktury – dodaje Siemieniec.

    Otrzymane pismo poruszyło dolnośląskich samorządowców, a hasło „likwidacja” zmobilizowało ich do działania. Burmistrz Karpacza nie zgadza się na likwidację odcinka z Mysłakowic do Karpacza. Uważa, że stolica Karkonoszy powinna mieć regularne połączenia kolejowe z resztą regionu. Wpłynie to na rozwój turystyki i lokalnej gospodarki. Problemem są jednak pieniądze.

    – Nie stać nas na przejęcie i wyremontowanie linii kolejowej. Możemy zadbać o budynek dworca – deklaruje Radosław Jęcek.

    Podobnego zdania jest wójt Mysłakowic. 8 lipca wysłał pismo, w którym opowiada się przeciwko likwidacji tej trasy. On również zapewnia, że gmina mogłaby partycypować, przejmując i remontując budynek stacji.

    – Służyłby nie tylko obsłudze pasażerów. Widziałbym też w nim miejsca na centrum kulturalne lub informację turystyczną – mówi Michał Orman.

    Obaj samorządowcy przyznają, że uratowanie linii kolejowej nie będzie możliwe bez zaangażowania (przede wszystkim finansowego) urzędu marszałkowskiego. Wygląda na to, że znajdą w nim sojusznika.

    – Wykazywany przez PKP PLK obecny brak zainteresowania przewoźników tymi odcinkami wynika w naszej opinii z ich obecnego stanu. Są bowiem zdewastowane i zamknięte. A nie z braku potencjału – mówi Wojciech Zdanowski, dyrektor departamentu infrastruktury w UMWD. Podkreśla, że nie tylko linia do Karpacza, ale i trasa z Gryfowa Śląskiego przez Mirsk do Świeradowa Zdroju ma duży potencjał. Uwzględniono je w strategicznym planie transportowym województwa.

    Urząd marszałkowski opowiada się jednak przeciwko likwidacji nie tylko tych dwóch, ale wszystkich 12 tras. – Część z nich mogłaby służyć do wywozu kruszyw z Dolnego Śląska – dodaje Zdanowski. Nie wyklucza, że samorząd zdecyduje się przejąć część linii kolejowych.

    Przejmują trasy, by przywracać na nich pociągi


    Przypomnijmy, że tak stało się już w przypadku tras ze Szklarskiej Poręby do granicy państwa, a w 2007 roku z Wrocławia do Trzebnicy. Na tę drugą z nich regularne pociągi, obsługiwane przez powstałą wówczas spółkę Koleje Dolnośląskie, wróciły po remoncie i niemal 20 lat przerwy w kursowaniu.

    Jerzy Michalak, członek zarządu województwa, zapewniał, że samorząd jest zainteresowany przejęciem także linii kolejowej do Sobótki. W 2014 roku przyjęta została uchwała, na mocy której trwają przygotowania do przejęcia linii kolejowych z Jerzmanic Zdroju do Lwówka Śląskiego, z Wrocławia do Jedliny Zdrój oraz trasy między Chojnowem i Rokitkami.

    Na Dolnym Śląsku eksploatowanych jest obecnie ponad 1700 km linii kolejowych. To blisko 10 proc. ogólnopolskiej sieci w zarządzie PKP Polskich Linii Kolejowych

    Czytaj także

      Komentarze (93)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Rewitalizować Sudeckie Koleje

      zdziw (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      Kilka dni temu Pan Marszałek woj.dolnośląskiego w wywiadzie dla PR stwierdził, że są fundusze na remont wielu linii kolejowych. Wymienił Sobótkę, Krzeszów, Srebrną Górę, Karpacz. Problem tkwi jak...rozwiń całość

      Kilka dni temu Pan Marszałek woj.dolnośląskiego w wywiadzie dla PR stwierdził, że są fundusze na remont wielu linii kolejowych. Wymienił Sobótkę, Krzeszów, Srebrną Górę, Karpacz. Problem tkwi jak zawsze dotąd u właściciela torów spółki PLK, który ma swoje plany i ma czas. Takie trasy jak Sobótka - Świdnica - Jedlina, Kłodzko - Stronie Śląskie czy linia srebrnogórska to przecież turystyczne rarytasy. Są i inne: Strzelin - Otmuchów, Kamieniec Ząbkowicki - Złoty Stok, Marciszów - Strzegom, także atrakcyjne. I wszędzie urocze stacyjki. Trzymamy za słowo Pana Marszałka i liczymy, że będziemy podróżować na tych pięknych trasach. zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      konrad konrad KONRAD KONRAD

      KONRAD KONRAD KONRAD (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1 / 1

      KOWARY DWOREZC GLOWNY WDNMIO LKIWADCII DOLNYM SLOSKIU PKP PLK TLK PLANY LKIWADCII DOLNYM SLSKIU PKP PLK TLK KROWA DIONIA GROZY LKIWADCII DOLNYM SLSKIU PKP PLK TLK...rozwiń całość

      KOWARY DWOREZC GLOWNY WDNMIO LKIWADCII DOLNYM SLOSKIU PKP PLK TLK PLANY LKIWADCII DOLNYM SLSKIU PKP PLK TLK KROWA DIONIA GROZY LKIWADCII DOLNYM SLSKIU PKP PLK TLK REAKTYKWACII NIEDZYNNYCH LINI KOLEWYCH SAMORDZADTY PROTESTY PRECZEKIO LKIWADCII DOLNYM SLOSKIU PKP PLK TLK KONRAD DYREKOR STOP LKIWADCII DOLNYM SLOSKIU PKP PLK KOWARY DUSZE MASTIO PERON zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      konrad konrad KONRAD KONRAD

      KONRAD KONRAD KONRAD (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1 / 1

      KOWARY DWOREZC GLOWNY WDNMIO LKIWADCII DOLNYM SLOSKIU PKP PLK TLK PLANY LKIWADCII DOLNYM SLSKIU PKP PLK TLK KROWA DIONIA GROZY LKIWADCII DOLNYM SLSKIU PKP PLK TLK...rozwiń całość

      KOWARY DWOREZC GLOWNY WDNMIO LKIWADCII DOLNYM SLOSKIU PKP PLK TLK PLANY LKIWADCII DOLNYM SLSKIU PKP PLK TLK KROWA DIONIA GROZY LKIWADCII DOLNYM SLSKIU PKP PLK TLK REAKTYKWACII NIEDZYNNYCH LINI KOLEWYCH SAMORDZADTY PROTESTY PRECZEKIO LKIWADCII DOLNYM SLOSKIU PKP PLK TLK KONRAD DYREKOR STOP LKIWADCII DOLNYM SLOSKIU PKP PLK KOWARY DUSZE MASTIO PERON zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      gfdg

      dfgfdg (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2 / 1

      Odkryjcie najpierw skarby po 2 wojnie światowej, potem likwidujcie tory itp a może komuś na tym zależy celowo na likwidacji...

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      koleje

      pop (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1 / 16

      Panie burmistrz panu się koleje pomyliły. Wpływ na rozwój turystyki i lokalnej gospodarki ma nie kolej żelazna a kolej linowa. Koleje i wyciągi w górach. Mamy XXI wiek a nie XIX.


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Ja wolę XIX niż XXI

      61 (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 7

      Kowal czy szewc do roboty kolejką linową. Fajne, jeszcze mu spadochronik dodać , żeby nad chałupą mógł wyskoczyć. Koleje powinny służyć do transportu towarów zamiast prostujących zakręty tirów....rozwiń całość

      Kowal czy szewc do roboty kolejką linową. Fajne, jeszcze mu spadochronik dodać , żeby nad chałupą mógł wyskoczyć. Koleje powinny służyć do transportu towarów zamiast prostujących zakręty tirów. Conajmniej połowa ruchu towarowego z powodzeniem może być puszczona po torach. Szybko i bez zbędnych spalin za oknemzwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      A czym dojedziesz z nartami

      pytanie do idioty (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 13 / 1

      do tej kolei linowej, tłumoku?


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      idiotyzm

      pop (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1 / 9

      O pekaesach słyszał o autach słyszał ? A ?


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Wsadź do pekaesa narty

      do barana (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 8 / 1

      baranie

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Zamiana na ścieżki rowerowe

      GRYFOWIAK (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2 / 6

      Zamiast utrzymywanie nierentownych atrakcji kolejowych lepiej z tych torowisk stworzyć sieć ścieżek rowerowo-rolkowych w sezonie letnim a w sezonie zimowym na lokalne trasy do jazdy na biegówkach....rozwiń całość

      Zamiast utrzymywanie nierentownych atrakcji kolejowych lepiej z tych torowisk stworzyć sieć ścieżek rowerowo-rolkowych w sezonie letnim a w sezonie zimowym na lokalne trasy do jazdy na biegówkach.
      Mały koszt a mega pożytek ;-) To się sprawdzi uwirzcie mi. Pozdrawiam trzeźwo myślących.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Rowery

      zdziw (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      Koleje są nierentowne bo tłumoki przesiadły się do samochodów (1 szt/1 samochód), udają że się im śpieszy i stoją w korkach, wąchając sąsiedzki i swój smród. Komuna też zrobiła swoje plus "zróbta...rozwiń całość

      Koleje są nierentowne bo tłumoki przesiadły się do samochodów (1 szt/1 samochód), udają że się im śpieszy i stoją w korkach, wąchając sąsiedzki i swój smród. Komuna też zrobiła swoje plus "zróbta co chceta" (przepraszam Jurka Owsiaka za wykorzystanie hasła w innym sensie) po 1989r.
      Kiedyś nie było ścieżek rowerowych, za to więcej fajnych schronisk. A koleją docierało się bezproblemowo do punktu wyjazdowego i rowerkiem jeździło bez smrodu i hałasu sąsiedniej szosy. W kilku miejscowościach dzięki nadrozwojowi mentalnemu PKP z urzędnikami gminno-powiatowymi zlikwidowali atrakcyjne turystycznie linie kolejowe. Na kilku faktycznie zrobiono ścieżki rowerowe, np. atrakcyjną wąskotorówkę w Miliczu. A 10 km od Milicza gmina Krośnice sobie wybudowała od zera kolejkę wąskotorową i wabią gości z kraju. zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Jelenia Góra - Lwówek !!!

      pasażer z Dolnego Śląska (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 26 / 2

      Wyremontujcie to w końcu, bo to wstyd, żeby jedną z najpiękniejszych linii kolejowych w Polsce traktować jak nikomu niepotrzebną zawalidrogę i kupę nic nie wartego złomu! Do tego remont odcinka...rozwiń całość

      Wyremontujcie to w końcu, bo to wstyd, żeby jedną z najpiękniejszych linii kolejowych w Polsce traktować jak nikomu niepotrzebną zawalidrogę i kupę nic nie wartego złomu! Do tego remont odcinka Lwówek - Jerzmanice - Legnica i mamy piękny ciąg komunikacyjny z Zagłębia Miedziowego w Karkonosze przez Góry i Pogórze Kaczawskie a także alternatywny wariant omijający Wrocław. zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      KONRAD KONRAD

      KONRAD KONRAD (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1 / 1

      KOWARY DWOREZC LKIWADCII LINI PLANY PKP PLK TLK REAKTWACII NIEDZYNNYCH KOLEIOWYCH LKIWADCII GNMIA PLANY LKIWADCII P[KP PLK TYLK

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      LINIA MARCISZÓW

      mIŁOŚNIK kolei (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 7 / 1

      jECHAŁEM LINIĄ Marciszów - sTRZEGOM BARDZO ŁADNA, JESZCZE W OSTATNIM ROKU OTWARCIA. Szkoda jej. Druga piękna linia to Marciszów-Legnica. Też z niej nic nie pozostało. Żadnego połączenia. Piękna...rozwiń całość

      jECHAŁEM LINIĄ Marciszów - sTRZEGOM BARDZO ŁADNA, JESZCZE W OSTATNIM ROKU OTWARCIA. Szkoda jej. Druga piękna linia to Marciszów-Legnica. Też z niej nic nie pozostało. Żadnego połączenia. Piękna dolina. Lokomotywa z jednym wagonem, ale było pięknie. Przejechałbym się gdyby te dwie linie otworzyli. Szynobusy z Marciszowa mogłyby bezpośrednio dojeżdżać do Legnicy a nawet dalej do LUBinia i Głogowa w weekendy. zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      .

      . (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 5 / 1

      "Chcemy uświadomić społeczeństwu, jak duże spółka ma problemy i jak bardzo oporny w jego rozwiązaniu jest wicemarszałek. Nie uczestniczył nawet w spotkaniach, które dotyczyły problemu - mówi."...rozwiń całość

      "Chcemy uświadomić społeczeństwu, jak duże spółka ma problemy i jak bardzo oporny w jego rozwiązaniu jest wicemarszałek. Nie uczestniczył nawet w spotkaniach, które dotyczyły problemu - mówi."

      Kraśnicka wytka też Michalakowi, że do kwietnia był członkiem rady nadzorczej Kolei Dolnośląskich, a jednocześnie zlecał jej przewozy jako zamawiający z Urzędu Marszałkowskiego. - Dlatego nie było w jego interesie, by działać na korzyść obu spółek. Z tego, co wiem, interesuje się już tym prokuratura - mówi Kraśnicka.

      Read more: http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,18359822,zwiazkowcy-pisza-do-marszalka-chca-restrukturyzacji-kolei.html#ixzz3gQLu3h6K
      zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama