Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrocław: Tramwaje stają, bo brakuje im prądu

Jarosław Garbacz
Każdego dnia, nawet poza komunikacyjnym szczytem, na Podwalu w obu kierunkach ustawia się długi sznur tramwajów
Każdego dnia, nawet poza komunikacyjnym szczytem, na Podwalu w obu kierunkach ustawia się długi sznur tramwajów Fot. Janusz Wójtowicz
Z powodu zbyt dużej liczby przejeżdżających tamtędy tramwajów nie wytrzymuje trakcja na Podwalu. W sieci brakuje prądu, więc wozy MPK stają tam nawet wtedy, gdy nie ma korków.

Nawet kilka razy w tygodniu na Podwalu dochodzi do przestojów z powodu przeciążonej sieci trakcyjnej.

Teoretycznie, zgodnie z instrukcją, motorniczowie nie powinni ruszać jednocześnie, gdy w pobliżu jest kilka składów. - Ale nie zawsze mamy taką możliwość, bo stojąc w korkach, chcemy nadrobić stracony czas. Jeśli nie skorzystamy z okazji, by ruszyć, blokują nas kierowcy aut - przyznają motorniczowie.

Prowadzący tramwaje dodają, że przy tak dużym natężeniu ruchu szynowego w jednym miejscu takich sytuacji nie zawsze da się uniknąć.

Stojące na Podwalu w korkach tramwaje opóźniają też inne linie w tym rejonie miasta. Korki tworzą się przy pl. Orląt Lwowskich i na ul. Świdnickiej. Na tej ostatniej, przy Renomie, magistrat zmienił nawet w połowie marca tymczasową organizację ruchu. Wyłączono sygnalizację świetlną przy pl. Kościuszki, by pod Renomą jednocześnie mogły wysadzać pasażerów dwa składy. Zdaniem urzędników, to w dużym stopniu rozwiązało problemy w tym miejscu.

Żeby brak zasilania nie powtarzał się w przyszłości, we Wrocławiu trwa przebudowa systemu zasilania trakcji. Jest związana z projektem Tramwaj Plus, bo nowoczesne skody pobierają więcej prądu niż np. wozy Pro-tram, kursujące obecnie po mieście.

Modernizowane są tzw. trafostacje, czyli stacje zasilania trakcji w czterech punktach: przy ul. Grunwaldzkiej, Pułaskiego, Strzegomskiej i Nabycińskiej. Dwie nowe wybudowano też przy ul. Bardzkiej i Fiołkowej, a w planach jest powstanie stacji przy ul. Dworskiej i Milenijnej.

Będą one zasilać także budowane właśnie torowisko na Kozanów i pod stadion na Pilczycach. - Dzięki temu przed Euro 2012 sieć będzie o wiele bardziej wydajna - zaznacza Janusz Krzeszowski, rzecznik MPK.

Miasto planuje również gruntowną przebudowę Podwala. Inwestycja ma jednak szansę ruszyć najwcześniej po Euro.

- Dopiero po 2012 roku będzie wiadomo, ile można przeznaczyć z budżetu na tę inwestycję i jak gruntownie będziemy w stanie przebudować Podwale - zaznacza Katarzyna Kasprzak z Wydziału Inżynierii Miejskiej.

Miasto zleciło już opracowanie koncepcji przebudowy odcinka między ul. Świdnicką a pl. Orląt Lwowskich.

- Będziemy dążyć do wydzielenia torowiska, by usprawnić ruch tramwajów - podkreśla Arkadiusz Worońko z Wydziału Transportu w Urzędzie Miejskim. W przyszłości ten fragment Podwala ma być jednokierunkowy dla aut i nie trzeba będzie poszerzać jezdni.

Problem Podwala trwa od wielu lat
W ubiegłym roku, po błaganiach ze strony Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego, miasto wyremontowało część torowiska.

Modernizację przeszedł fragment między ul. Łąkową a skrzyżowaniem Podwala z Krupniczą i Sądową. Tory były w tak fatalnym stanie, że tramwaje nie mogły się po nich poruszać z prędkością większą niż 10 kilometrów na godzinę.

Wymieniono nawierzchnię przy torowisku, ale stare szyny wróciły na swoje miejsce. Efekt? Nieco poprawił się komfort jazdy, bo tramwaje nie bujają się już, przejeżdżając przez Podwale. Już w tym roku, zaledwie po 6 miesiącach od remontu, przy torowisku pojawiły się jednak dziury. A prędkość, z jaką można jechać tramwajem na tym odcinku, wzrosła niewiele. Jak tłumaczą urzędnicy, remont był tymczasowym rozwiązaniem. W planach, po 2012 roku, jest gruntowna przebudowa Podwala i ul. Kościuszki, które w przyszłości mają przyjąć ruch z wygaszanej ul. Kazimierza Wielkiego. Dopiero wtedy na całym Podwalu ułożone zostaną nowe szyny i trwała nawierzchnia.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Wrocław: Tramwaje stają, bo brakuje im prądu - Gazeta Wrocławska

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska