Wrocław: Tramwaje stają, bo brakuje im prądu

    Wrocław: Tramwaje stają, bo brakuje im prądu

    Jarosław Garbacz

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Każdego dnia, nawet poza komunikacyjnym szczytem, na Podwalu w obu kierunkach ustawia się długi sznur tramwajów

    Każdego dnia, nawet poza komunikacyjnym szczytem, na Podwalu w obu kierunkach ustawia się długi sznur tramwajów ©Fot. Janusz Wójtowicz

    Z powodu zbyt dużej liczby przejeżdżających tamtędy tramwajów nie wytrzymuje trakcja na Podwalu. W sieci brakuje prądu, więc wozy MPK stają tam nawet wtedy, gdy nie ma korków.
    Każdego dnia, nawet poza komunikacyjnym szczytem, na Podwalu w obu kierunkach ustawia się długi sznur tramwajów

    Każdego dnia, nawet poza komunikacyjnym szczytem, na Podwalu w obu kierunkach ustawia się długi sznur tramwajów ©Fot. Janusz Wójtowicz

    Nawet kilka razy w tygodniu na Podwalu dochodzi do przestojów z powodu przeciążonej sieci trakcyjnej.

    Teoretycznie, zgodnie z instrukcją, motorniczowie nie powinni ruszać jednocześnie, gdy w pobliżu jest kilka składów. - Ale nie zawsze mamy taką możliwość, bo stojąc w korkach, chcemy nadrobić stracony czas. Jeśli nie skorzystamy z okazji, by ruszyć, blokują nas kierowcy aut - przyznają motorniczowie.

    Prowadzący tramwaje dodają, że przy tak dużym natężeniu ruchu szynowego w jednym miejscu takich sytuacji nie zawsze da się uniknąć.

    Stojące na Podwalu w korkach tramwaje opóźniają też inne linie w tym rejonie miasta. Korki tworzą się przy pl. Orląt Lwowskich i na ul. Świdnickiej. Na tej ostatniej, przy Renomie, magistrat zmienił nawet w połowie marca tymczasową organizację ruchu. Wyłączono sygnalizację świetlną przy pl. Kościuszki, by pod Renomą jednocześnie mogły wysadzać pasażerów dwa składy. Zdaniem urzędników, to w dużym stopniu rozwiązało problemy w tym miejscu.

    Żeby brak zasilania nie powtarzał się w przyszłości, we Wrocławiu trwa przebudowa systemu zasilania trakcji. Jest związana z projektem Tramwaj Plus, bo nowoczesne skody pobierają więcej prądu niż np. wozy Pro-tram, kursujące obecnie po mieście.

    Modernizowane są tzw. trafostacje, czyli stacje zasilania trakcji w czterech punktach: przy ul. Grunwaldzkiej, Pułaskiego, Strzegomskiej i Nabycińskiej. Dwie nowe wybudowano też przy ul. Bardzkiej i Fiołkowej, a w planach jest powstanie stacji przy ul. Dworskiej i Milenijnej.

    Będą one zasilać także budowane właśnie torowisko na Kozanów i pod stadion na Pilczycach. - Dzięki temu przed Euro 2012 sieć będzie o wiele bardziej wydajna - zaznacza Janusz Krzeszowski, rzecznik MPK.

    Miasto planuje również gruntowną przebudowę Podwala. Inwestycja ma jednak szansę ruszyć najwcześniej po Euro.

    - Dopiero po 2012 roku będzie wiadomo, ile można przeznaczyć z budżetu na tę inwestycję i jak gruntownie będziemy w stanie przebudować Podwale - zaznacza Katarzyna Kasprzak z Wydziału Inżynierii Miejskiej.

    Miasto zleciło już opracowanie koncepcji przebudowy odcinka między ul. Świdnicką a pl. Orląt Lwowskich.

    - Będziemy dążyć do wydzielenia torowiska, by usprawnić ruch tramwajów - podkreśla Arkadiusz Worońko z Wydziału Transportu w Urzędzie Miejskim. W przyszłości ten fragment Podwala ma być jednokierunkowy dla aut i nie trzeba będzie poszerzać jezdni.

    Problem Podwala trwa od wielu lat
    W ubiegłym roku, po błaganiach ze strony Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego, miasto wyremontowało część torowiska.

    Modernizację przeszedł fragment między ul. Łąkową a skrzyżowaniem Podwala z Krupniczą i Sądową. Tory były w tak fatalnym stanie, że tramwaje nie mogły się po nich poruszać z prędkością większą niż 10 kilometrów na godzinę.

    Wymieniono nawierzchnię przy torowisku, ale stare szyny wróciły na swoje miejsce. Efekt? Nieco poprawił się komfort jazdy, bo tramwaje nie bujają się już, przejeżdżając przez Podwale. Już w tym roku, zaledwie po 6 miesiącach od remontu, przy torowisku pojawiły się jednak dziury. A prędkość, z jaką można jechać tramwajem na tym odcinku, wzrosła niewiele. Jak tłumaczą urzędnicy, remont był tymczasowym rozwiązaniem. W planach, po 2012 roku, jest gruntowna przebudowa Podwala i ul. Kościuszki, które w przyszłości mają przyjąć ruch z wygaszanej ul. Kazimierza Wielkiego. Dopiero wtedy na całym Podwalu ułożone zostaną nowe szyny i trwała nawierzchnia.

    Czytaj także

      Komentarze (8)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Łabędzi śpiew.

      wieszcz

      Zgłoś naruszenie treści / 35 / 12

      Kolejny raz okazuje się, że to miasto jest komunikacyjnie niewydolne, a działania magistrackich urzędników mające skłonić (zmusić?) wrocławian do przesiądnięcia się do komunikacji zbiorowej to...rozwiń całość

      Kolejny raz okazuje się, że to miasto jest komunikacyjnie niewydolne, a działania magistrackich urzędników mające skłonić (zmusić?) wrocławian do przesiądnięcia się do komunikacji zbiorowej to zwykłe mydlenie oczu. Miniona zima pokazała, że wrocławska komunikacja miejska nie radzi sobie z przewiezieniem zwiększonej liczby pasażerów. Teraz okazuje się, że zwiększonej liczby tramwajów nie jest w stanie zasilić trakcja elektryczna. Jakie jeszcze niespodzianki mają dla nas ratuszowi? W całej okazałości zostanie nam to zaprezentowane podczas Euro 2012. Będzie to łabędzi śpiew ekipy Dutkiewicza.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Ale mamy takich wspaniałych włodarzy!

      bohater korkowy (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 15 / 20

      Prąd im nie straszny!!!

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      wizjonerzy, a prądu brak

      vb (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 20 / 16

      Oj , wizjonerzy od 7 boleści, a tutaj problem podstawowy - brak prądu. Jacy naiwni są ludzie, którzy wierzą w ptaki niszczące transformatory i kolejne wizje Urzędu Miasta, który jak widać nie umie...rozwiń całość

      Oj , wizjonerzy od 7 boleści, a tutaj problem podstawowy - brak prądu. Jacy naiwni są ludzie, którzy wierzą w ptaki niszczące transformatory i kolejne wizje Urzędu Miasta, który jak widać nie umie rozwiązać podstawowych problemów. No i jeszcze te nowe Skody - niepotrzebne drogie zabawki i jak się okazuje potrzebujące więcej prądu , którego już teraz nie ma. zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      odcinek 136486 wrocławskiej telenoweli

      niedoinwestowana infrastruktura (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 29 / 15

      Kiedy w 1945 przejęli duże niemieckiem miasto to wywozili co się dało do "centralnej Polski". Potem wierzyli, że infrastruktura (wodociągi, kanalizacja, drogi) sa wieczne i wystarczą na zaś......rozwiń całość

      Kiedy w 1945 przejęli duże niemieckiem miasto to wywozili co się dało do "centralnej Polski". Potem wierzyli, że infrastruktura (wodociągi, kanalizacja, drogi) sa wieczne i wystarczą na zaś... Dopiero w latach siedemdziesiątych zauważono, że brakuje mieszkań i rozpoczęto budowe wielkich sypialni na zachodzie miasta! Dopiero w latach osiemdziesiatych Wrocław dostał stację uzdatniania wody z prawdziwego zdarzenia! Teraz nerwowo łatają sieć kanalizacyjną... Okazuje się że drogi i torowiska po siedemdziesięciu latach też się psują.... Okazuje się, żę sieć komunikacyjna z lat pięćdzisiątych nie wystarcza.... Czy tu, nad Odrą nie ma ludzi myślących perspektywicznie? Tylko wizjonerzy? Inżynierowie wyjechali? Jeśłi nadal będzie panował prymat wizji nad realiami to prędko nie wrócą...zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Widac że mam y socjalizm.

      antypatriota (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 17 / 16

      To jest Polska. Kraj debilów i nie udaczników. A po zatym MPK chce podwyzszyć ceny biletów. Mam to w d****.
      Będę jeździł za darmo i na gapę. A Psy mi gówno zrobią.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      czy tylko mi sie wydaje że ten

      won z szynami ze skrzyżowań (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 17 / 13

      wynalazek jest "ciut" przestarzały? za głośny? za drogi w utrzymaniu? Patologia lekko mówiąc, czy nie słyszliście o np. trolejbusach? nie potrzeba szyn!!! i jest tak cicho jak przy normalnym...rozwiń całość

      wynalazek jest "ciut" przestarzały? za głośny? za drogi w utrzymaniu? Patologia lekko mówiąc, czy nie słyszliście o np. trolejbusach? nie potrzeba szyn!!! i jest tak cicho jak przy normalnym autobusie!!!
      Śmierdzi mi tu jakąś mafią i obsadzonymi stołkami od lat!zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Drobna uwaga redakcyjna

      tomm2 (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 21 / 15

      Do redakcji: Proszę uważnie przeczytać tytuł: "Wrocław: Tramwajom stają, bo brakuje im prądu"

      Co staje tramwajom:) Naprawdę nie można przeczytać na spokojnie choć jeden raz artykułu wraz z jego...rozwiń całość

      Do redakcji: Proszę uważnie przeczytać tytuł: "Wrocław: Tramwajom stają, bo brakuje im prądu"

      Co staje tramwajom:) Naprawdę nie można przeczytać na spokojnie choć jeden raz artykułu wraz z jego tytułem przed publikacją?zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      co staje tramwajom

      motorniczy (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 23 / 14

      pantografy stają :P

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama