Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Do Wrocławia trafią tramwaje Modertrans. Będą gorsze od Pesy? (WIZUALIZACJA)

Weronika Skupin
materiały MPK Wrocław
Tramwaje firmy Modertrans będą od grudnia tego roku jeździć po Wrocławiu. W przetargu MPK na zakup 6 nowych wozów zgłosiła się jedna firma. Tramwaje Modertransu technologicznie przypominają protramy, nie są zbyt zaawansowane, m.in. nie mają w pełni niskiej podłogi. Jest jednak pewien plus – to bardzo tanie klimatyzowane tramwaje, kosztują niecałe 4 mln zł netto za sztukę. Będą w nich też dodatkowe gadżety, takie jak podświetlanie wyjść czy system zapachowy – podobnie jak w pesach.

- To bardzo dobra cena za tramwaj spełniający zadane kryteria. Niska podłoga, która znajduje się w części pojazdu, zagwarantuje pełną dostępność pasażerom niepełnosprawnym czy z wózkami dziecięcymi, a klimatyzacja zapewni komfort podróży latem – wylicza Patryk Wild, wiceprezes MPK ds. Inwestycji i Rozwoju. – Model tramwaju zaoferowany nam przez Modertrans jest nowocześniejszym kuzynem tramwajów z rodziny pojazdów typu Wras 205 – produkowanych dla nas wcześniej np. przez Protram i lubianych przez pasażerów. Jest to znana i sprawdzona uniwersalna konstrukcja. Gwarantuje też bardzo dobry stosunek jakości do ceny, zwłaszcza na etapie eksploatacji – wyjaśnia Wild.

Rzeczywiście, modertransy nie przypominają pes czy skód, a właśnie protramy. Według kalendarium firmy, ostatnie zamówienie na tramwaje Modertrans Poznań wykonywała w 2009 roku dla Gdańska. Najnowszy z rodziny Modertrans Moderus Beta MF 02 AC ma tylko 25 procent niskiej podłogi, 216 miejsc w tym 39 siedzących. Dla porównania w stu procentach niskopodłogowa Pesa ma łącznie 222 miejsca w tym 58 siedzących. Pesy Twist kosztowały jednak ponad 8 mln zł za sztukę, a Modertrans zaoferował nam tramwaje za za 3,75 mln netto za sztukę, czyli połowę taniej. Dwa przetargi, w których wygrały Pesa i Modertrans były właściwie identyczne. Pesa nie zgłosiła się jednak do drugiego m.in. z powodu natłoku zamówień. Modertrans dał jedyną ofertę w drugim przetargu, wymogi spełniała właściwie każda z firm produkujących tramwaje.

Umowa z Modertransem opiewa na łączną kwotę prawie 23 milionów złotych netto (z opcją zwiększenia zamówienia do 83 mln zł netto), przy czym część z tej kwoty ma zapewnić wymagane w przetargu dodatkowe wyposażenie zaplecza technicznego potrzebne do obsługi tramwajów. W kontrakcie znalazła się klauzula o możliwości rozszerzenia zakupów w przyszłości o kolejne 16 sztuk. Tramwaje przyjadą do Wrocławia w grudniu.

JAKI KOLOR BĘDĄ MIAŁY NOWE TRAMWAJE? CZYTAJ DALEJ NA NASTĘPNEJ STRONIE:

Poznańskie tramwaje dla Wrocławia będą miały lakier w kolorze metalic blue, podobny do tego, jakim malowane są motocykle Suzuki. Taki sam mają pesy. Modertransy będą miały także system zapachowy czy specjalny system oświetlania przestrzeni peronu przy drzwiach. Będą klimatyzowane i w jednej czwartej niskopodłogowe.

– O wyborze tego modelu zadecydował przetarg, który ogłoszono po tym, jak okazało się, że Wrocław ma do wykorzystania jeszcze unijne środki z poprzedniego rozdania, a wcześniej zawartego kontraktu z firmą Pesa Bydgoszcz nie można było rozszerzyć o dodatkowe pojazdy. Wiosną spółka ogłosiła przetarg, do którego stanął producent z Poznania, który zadeklarował, że tramwaje jest w stanie wyprodukować jeszcze do końca roku, a to było podstawowym wymogiem przetargu i pozyskania unijnych pieniędzy na zakupy. Podpisanie umowy przedłużało się jednak z powodu kontroli Urzędu Zamówień Publicznych, która zakończyła się pozytywnym wynikiem w ubiegłym tygodniu – wyjaśnia Agnieszka Korzeniowska, rzecznik MPK.

To oznacza, że jeszcze w tym roku we Wrocławiu pojawi się w sumie 14 nowych klimatyzowanych tramwajów w pełni dostępnych dla osób niepełnosprawnych: 8 pes twist i 6 modertransów. Kolejne modertransy mogą trafić do Wrocławia w przyszłych latach. Z naszych nieoficjalnych informacji wynika, że modertransy stacjonować mają w zajezdni Ołbin przy ul. Słowiańskiej.

Czy Wrocław powinien mieć w pełni niskopodłogowe tramwaje, czy może modertransy sprawdzą się na wrocławskich torach? Piszcie w komentarzach!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska