Koleje Dolnośląskie chcą kupić cztery Spalinowe Zespoły Trakcyjne, czyli dwuczłonowe szynobusy. Spółka szacuje, że wyda na ten cel około 34 mln zł. To pieniądze unijne przesunięte z zakończonego niepowodzeniem projektu e-DolnyŚląsk. Ponieważ, by nie stracić dotacji, trzeba rozliczyć ją do końca 2015 roku, nowe szynobusy mają zostać przekazane Kolejom Dolnośląskim do 26 października. Zatem firma, która wygra przetarg, będzie więc miała niewiele ponad 2 miesiące na dostarczenie czterech pociągów.
Szansa dla Newagu i dla Pesy
Ekspert zwraca uwagę, że krótki termin niemal eliminuje z udziału w przetargu producentów zagranicznych. Dlatego do przetargu już mogą przygotowywać się najwięksi polscy producenci – nowosądecki Newag i bydgoska Pesa. Firmy zastrzegają jednak, że czekają na publikację specyfikacji dla zamawianych pociągów.
Jednak to Pesa jest w o tyle korzystniejszej sytuacji, że dysponuje gotowymi Spalinowymi Zespołami Trakcyjnymi o nazwie Link, które pierwotnie mieli kupić Niemcy.
– Na 90 proc. to właśnie cztery z nich trafią do Kolei Dolnośląskich – uważa Jakub Madrjas, ekspert „Rynku Kolejowego”. Nie przesądza jednak sprawy.
– Zdarzyło się już, że spodziewano się, że do Kolei Śląskich trafią nowe Impulsy z Newagu, lecz przetarg wygrała Pesa, która zaoferowała pociągi Elf – dodaje Madrjas.
Dokąd pojedziemy nowymi szynobusami? CZYTAJ WIĘCEJ NA KOLEJNEJ STRONIE
Szynobusy będą kolejnymi nowymi pociągami, które już niebawem będą jeździć po Dolnym Śląsku. Przypomnijmy, że Pesa produkuje dla PKPIntercity 20 pociągów Dart, które obsłużą m.in. trasę z Jeleniej Góry przez Wrocław i Łódź do Warszawy i Białegostoku lub Lublina. Newag natomiast testuje 5 zupełnie nowych czteroczłonowych Impulsów dla Kolei Dolnośląskich. Te pociągi wyjadą na trasę z Wrocławia do Rawicza.
Pojadą do Trzebnicy
Ani dla Newagu, ani dla Pesy wygrana w przetargu nie byłaby początkiem współpracy z Kolejami Dolnośląskimi. Pojazdy tych firm już teraz jeżdżą w barwach dolnośląskiego przewoźnika.
– Pierwszy czteroczłonowy Impuls 31WE, zamówiony również przez Koleje Dolnośląskie, w lutym 2013 na torze testowym pobił rekord prędkości Polski i pojechał 211 km/godz. – mówi Urszula Makosz, rzeczniczka Newag S.A.
W tej chwili w taborze Kolei Dolnośląskich jeździ 11 pociągów Impuls, 19 szynobusów (produkowanych m.in. przez Pesę i Kolzam) i trzy zmodernizowane Elektryczne Zespoły Trakcyjne (tzw. EN-57).
– Nowe autobusy szynowe będą obsługiwać m.in. linię z Wrocławia do Trzebnicy – mówi Justyna Stachniewicz, rzeczniczka Kolei Dolnośląskich.
Spółka wykorzystuje też szynobusy na trasach z Wrocławia do Świdnicy i Dzierżo-niowa, Żar, z Jeleniej Góry do Zielonej Góry, Zgorzelca, Trutnov, Zebrzydowej, z Kłodzka do Wałbrzycha, Kudowy Zdrój, Legnicy, a także między Węglińcem i Zgorzelcem.
W naszej galerii zdjęć możecie obejrzeć różne modele szynobusów wyprodukowanych dotychczas przez Pesę i Newag, a także szynobusy obecnie jeżdżące w barwach Kolei Dolnośląskich.
Wyniki II tury wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?