Strajk kolejarzy odwołany. Wielkie pieniądze dla Przewozów...

    Strajk kolejarzy odwołany. Wielkie pieniądze dla Przewozów Regionalnych. Dolny Śląsk wciąż na "NIE"

    Marcin Walków

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Strajk kolejarzy odwołany. Wielkie pieniądze dla Przewozów Regionalnych. Dolny Śląsk wciąż na "NIE"

    ©Mikołaj Suchan/zdjęcie ilustracyjne

    Strajk kolejarzy z Przewozów Regionalnych, który miał się rozpocząć w poniedziałek minutę po północy, został odwołany. Związkowcy podpisali porozumienie z władzami spółki. Wystarczyła zgoda 13 z 16 marszałków na plan ratunkowy dla przewoźnika. Zarząd województwa dolnośląskiego do niego nie przystąpił.
    Strajk kolejarzy odwołany. Wielkie pieniądze dla Przewozów Regionalnych. Dolny Śląsk wciąż na "NIE"

    ©Mikołaj Suchan/zdjęcie ilustracyjne

    W piątek związkowcy podpisali porozumienie z władzami spółki Przewozy Regionalne oraz Agencją Rozwoju Przemysłu. Gwarantuje ono niezwłoczne zawarcie Paktu Gwarancji Pracowniczych, gdy Komisja Europejska zaakceptuje projekt restrukturyzacji największego przewoźnika w kraju.

    - Nie chcemy, aby za wypaczenia systemu przewozów pasażerskich odpowiadali pasażerowie. Oni są dla nas najważniejsi - napisali przedstawiciele komitetu strajkowego w oświadczeniu.

    Poparcie dla planu restrukturyzacji Przewozów Regionalnych wyraziło 13 z 16 marszałków województw. Podpisanie tzw. umów PSC na okres 5 lat z przewoźnikiem przez większość udziałowców to warunek konieczny, by Skarb Państwa mógł przeznaczyć 600 mln zł na oddłużenie Przewozów Regionalnych i kolejnych 150 mln zł na ich restrukturyzację.

    O TYM PISALIŚMY: Od 29 czerwca będzie strajk na kolei. Pociągi nie wyjadą na swoje trasy

    Dolnośląskie inwestuje we własną kolej


    Umów tych nie podpisali marszałkowie województw zachodniopomorskiego, mazowieckiego i dolnośląskiego.

    - Bylibyśmy na to gotowi, gdyby Przewozy Regionalne przedstawiły ofertę zbliżoną do tej, którą oferują Koleje Dolnośląskie. Tak się nie stało. Boję się też, że prędko okazałoby się, iż mimo przeznaczenia wielkich pieniędzy na ratowanie Przewozów Regionalnych, sytuacja spółki się nie poprawiła, a jakość usług nie wzrosła. Nadal rozmawiamy, ale porozumienie w zaproponowanej wersji nie wchodzi w grę, ponieważ jest bardzo niekorzystne dla Dolnoślązaków - tłumaczył w piątek Jerzy Michalak, członek zarządu województwa.

    W ubiegłym tygodniu związkowcy powiadomili Prokuraturę Generalną, że marszałkowie, którzy nie chcą podpisać umów PSC działają na szkodę Przewozów Regionalnych, których są współwłaścicielami.

    - Zadaniem zarządu województwa nie jest dbanie o interes jednej ze spółek przewozowych, ale zapewnienie komunikacji kolejowej o dobrej jakości za rozsądną cenę. Mówimy o publicznych pieniądzach, dlatego każdą złotówkę musimy oglądać z dwóch stron. Dzisiaj nasz wpływ na zarządzanie spółką jest znikomy. A podpisanie proponowanego porozumienia pozbawiałby nas tego wpływu niemal całkowicie. Na to nie możemy sobie pozwolić - dodaje Michalak.

    ZOBACZ TEŻ: Kolejarze oskarżają marszałka, złożyli zawiadomienie do prokuratury

    Przyznaje też, że chce rozwijać Koleje Dolnośląskie - to spółka samorządowa powołana w 2007 roku. Obecnie obsługuje połowę połączeń regionalnych w województwie. Jej usługi są też tańsze. W tym roku z budżetu województwa do Kolei Dolnośląskich trafi 59 mln zł, do Przewozów Regionalnych - o 10 mln zł więcej.

    Zdaniem Michalaka, choć możliwe jest przejęcie przez Koleje Dolnośląskie wszystkich połączeń w najbliższych latach, najkorzystniejsza jest jednak sytuacja zdrowej konkurencji. W rozmowie z Gazetą Wrocławską zapowiada również, że województwo jest gotowe, by uruchomić przewozy na trasie z Wrocławia przez Swojczyce, Wojnów i Nadolice Wielkie do Jelcza-Laskowic. Konieczny jest remont, bo obecnie pociągi na tej trasie osiągałyby prędkość jedynie 20 km/godz.

    - Gdy czas podróży się skróci, zobowiązujemy się do zapewnienia pociągu w szczycie co 30 minut, a poza nim co godzinę. Ta linia jest ważna dla aglomeracji wrocławskiej i została za taką uznana przez Zintegrowane Inwestycje Terytorialne, które chcą współfinansować jej modernizację. Mieszkańcy północno-wschodnich osiedli i pracownicy tamtejszych zakładów przemysłowych skorzystaliby na dobrym połączeniu - dodaje. Deklaruje też, że województwo jest zainteresowane przejęciem linii kolejowych do Sobótki i Jedliny-Zdroju, która to jest uznawana za najbardziej malowniczą trasę kolejową na Dolnym Śląsku.

    - Trzeba pamiętać, że część linii kolejowych przejęły PKP Nieruchomości z zamiarem ich zezłomowania lub przekazania samorządom. Te zaś, zamiast je remontować, często wolą urządzić na ich miejscu ścieżki rowerowe, co w przyszłości uniemożliwi ich kolejowe wykorzystanie. Od dłuższego czasu jesteśmy w kontakcie z PKP i rozmawiamy o naszych planach, żeby takich sytuacji uniknąć - stwierdza Jerzy Michalak.

    Czytaj także

      Komentarze (37)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      pasażer

      bez łaski (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      lepiej korzystać z Yanosika Autostop, niż być na łasce Przewozów Regionalnych

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Koleje dojazdowe

      Cyrograf (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3

      https://pl.wikipedia.org/wiki/Wroc%C5%82awska_Kolej_Dojazdowa

      Takich kolei dojazdowych u nas na Dolnym Śląsku.
      np.
      http://dolny-slask.org.pl/513258,Bialawy,Stacja_kolejowa_Bialawy_dawna.html...rozwiń całość

      https://pl.wikipedia.org/wiki/Wroc%C5%82awska_Kolej_Dojazdowa

      Takich kolei dojazdowych u nas na Dolnym Śląsku.
      np.
      http://dolny-slask.org.pl/513258,Bialawy,Stacja_kolejowa_Bialawy_dawna.html
      stacja na linii Wąsosz-Żmigród
      http://dolny-slask.org.pl/3559882,Linia_kolejowa_nr_317_Zmigrod_Wasosz.html
      Klikajcie w linki na stronie to się otwierają stacje.
      Nóż się otwiera!

      zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      A tym czasem w Czechach

      Cyrograf (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2

      Często jeżdżą pojedyncze wagoniki, czasem dwa i obsługują straszne wypiździewa.

      https://www.youtube.com/watch?v=rSuWe_v4eZw
      https://www.youtube.com/watch?v=zsDcqup9PLs

      Ja mam rodzinę na wsi...rozwiń całość

      Często jeżdżą pojedyncze wagoniki, czasem dwa i obsługują straszne wypiździewa.

      https://www.youtube.com/watch?v=rSuWe_v4eZw
      https://www.youtube.com/watch?v=zsDcqup9PLs

      Ja mam rodzinę na wsi gdzie w okolicy na co trzeciej wiosce można spotkać budynki starych stacji, stacyjek dawnych kolei wąskotorowych. Gdzieniegdzie na obecnych polnych drogach można jeszcze spotkać poprzeczne belki - tak to są pozostałości po podkładach kolei wąskotorowych.
      Może i kolej wąskotorowa nie miała by obecnie racji bytu ale po poszerzeniu torowisk moglibyśmy i u nas mieć takie lokalne małe połączenia jak Czesi.
      U nas jak gdzieś pojedziesz odpocząć bez auta to już musisz tam siedzieć bo się nigdzie nie ruszysz.

      Stary szlak z Jeleniej do Karpacza chcą zamienić na ścieżkę rowerową. A mogły by tam kursować właśnie takie wagoniki. Do Karpacza z J.G. jest jak kamieniem rzucić i nie ma jak się tam dostać i trzeba kombinować busami , busikami a "PKS" to tam zajeżdża jedynie gdy kierowca zbłądzi.
      Taki fajny szlak już zlikwidowali a mnie trafia szlag.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      PR vs. KD

      tantus (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 7 / 8

      Panie Michalak, to że jakość usług oferowanych przez PR na Dolnym Śląsku się nie poprawia jest w znacznym stopniu skutkiem polityki władz Województwa, które każdy zakupiony nowy tabor przekazują do...rozwiń całość

      Panie Michalak, to że jakość usług oferowanych przez PR na Dolnym Śląsku się nie poprawia jest w znacznym stopniu skutkiem polityki władz Województwa, które każdy zakupiony nowy tabor przekazują do eksploatacji KD, a PR jest ciągle pomijane. Proszę więc nie mieszać przyczyn i skutków.

      A to, że usługi PR są droższe niż innych spółek jest winą Państwa, które przekazując PR we władanie samorządom, zadeklarowało że PR zostanie oddłużone. Ta obietnica nie została spełniona, więc PR jest obciążone ogromnym zadłużeniem historycznym (sięgającym początków lat 2000.), co generuje dodatkowe koszty, a do którego przecież marszałkowie się nie przyczynili. I tak kierownictwu i pracownikom PR należy pogratulować, że od 2009 r. udało im się zmniejszyć roczną stratę z poziomu ok. 100 mln zł do zaledwie 5 mln zł w 2014 r.

      Obecny program restrukturyzacji ma polegać m.in. właśnie na oddłużeniu PR. W zamian, sporą część udziałów obejmie w spółce ARP, więc marszałkowie nie będą musieli się na to składać.

      Nie rozumiem więc skąd ten opór u Michalaka. Najwyraźniej zależy mu na tym, aby PR całkowicie wykończyć, albo przynajmniej pogonić z Województwa Dolnośląskiego. Znając jednak dyletantów od Dutkiewicza, może chodzić o to, że w KD łatwiej jest zorganizować synekury dla krewnych i znajomych królika, bo UM jest tu jedynym udziałowcem, a zarząd jest w Legnicy. Tymczasem PR ma 16 udziałowców i siedzibę w Warszawie...zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Wystarczy pojechać i to wcale nie daleko

      Cyrograf (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6

      @ bolo

      By się przekonać o prawdziwości twojej wypowiedzi. Czesi tuż za naszą granicą jeżdżą nawet najmniejszymi trasami po których jeżdżą takie małe śmieszne wagoniki. Np. z Jakuszyc dojedziesz do...rozwiń całość

      @ bolo

      By się przekonać o prawdziwości twojej wypowiedzi. Czesi tuż za naszą granicą jeżdżą nawet najmniejszymi trasami po których jeżdżą takie małe śmieszne wagoniki. Np. z Jakuszyc dojedziesz do Harrahova, zaraz za Kudową-Zdrój z Nahodu do Teplic i Adrspach. A połączenia te kursują bardzo często. Nie ma problemu w poruszaniu się po stronie Czeskiej. Ale spróbujcie najpierw tam się dostać zostawiając auto w garażu hehehe
      Te ich małe wagoniki jeżdżą często, na krótkich trasach i jak widać można. Za to u nas się nie da, nie opłaca. Powoli bardzo powoli Województwa przejmują lub chcą przejmować pewne linie (np. Trzebnica, są też rozmowy na temat przejęcia od kolei szlaku przez Sobótkę i dalej) i wysyłają na nie szynobusy ale wciąż za rzadko. Np. Między Wrockiem a Jelczem, Oławą, Brzegiem Dolnym, Wołowem itp. mogły by kursować z częstotliwością co godzinę takie właśnie wagoniki a w godzinach szczytu większe składy. No ale się ku r wa nie opłaca!!!zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      a

      Roman (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3 / 1

      Fakty zamiast mitów proszę !

      Czy może sprawnie funkcjonować jakakolwiek firma, która ma szesnastu współwłaścicieli ?

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      mniejsze trasy

      tantus (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      Częściowo masz rację, jednak chciałbym zwrócić uwagę, że likwidacja takich pomniejszych tras kolejowych ma znacznie dłuższą tradycję i zaczęła się jeszcze w PRLu. Wtedy stwierdzono, że połączenia...rozwiń całość

      Częściowo masz rację, jednak chciałbym zwrócić uwagę, że likwidacja takich pomniejszych tras kolejowych ma znacznie dłuższą tradycję i zaczęła się jeszcze w PRLu. Wtedy stwierdzono, że połączenia regionalne będą obsługiwały wyłącznie pojazdy z napędem elektrycznym, a więc ciężkie EZT, a spalinowych należy się pozbyć. Tymczasem na tych mniejszych szlakach kolejowych, elektryfikacja, a następnie eksploatacja takich wielkich pojazdów się zwyczajnie nie opłaca.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      bo na 1 pracownika

      W-w (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 5

      przypada 20 darmozjadów(Prezesi, Dyrektorzy, Związkowcy - tu nawet do końca nie wiadomo ilu z nich bierze kasę od spółki a nie ze swoich składek, specjaliści itp.)

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      lekką ręką zlikwidowano pociąg do Drezna; a teraz nic

      xx (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 11

      Tyle bylo obietnic co do możliwości wjazdu dolnośląskich pociągów do Niemiec i na tym się skończyło.....

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      PKP

      Cyrograf (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 10 / 1

      PKP wyrzuciły tego niechcianego trupa ze swojej grupy. Rząd przekazał to niechciane przez nikogo zadłużone truchło województwom. Marszałkowie mają ten cały śmierdzący kibel w zadzie. Wobec czego...rozwiń całość

      PKP wyrzuciły tego niechcianego trupa ze swojej grupy. Rząd przekazał to niechciane przez nikogo zadłużone truchło województwom. Marszałkowie mają ten cały śmierdzący kibel w zadzie. Wobec czego państwo dalej wali milionami w to dziadostwo tam gdzie marszałkom nie udało się tego rozwalić i pozbyć.
      Te wszystkie Przewozy dawno mogły by przejść w całość w koleje wojewódzki, np Przewozy Dolnośląskie do Kolei Dolnośląskich. Stary tabor na żyletki, pracownicy do Kolei Dol. i spokój tyle tylko, że cała masa zbirów i mafiozów czyli związkowców i ich kilkadziesiąt związków nie da się oderwać od koryta. Rozwalić tą całą mafię związkową trzeba i dopiero wtedy będzie git. Nie rozumiem ich logiki czyli im więcej długów tym lepiej?! Rozwalić trzeba tą związkową mafię!zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      No to szefowie Związków Zawodowych (a jest ich ponad 11) obronili swoje stołki

      W-w (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 10 / 1

      mogą dalej nic nie robić i wymuszać kolejne dotacje finansowane przez społeczeństwo darmozjady jedne

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      TIRY na tory

      bolo (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 9 / 1

      Zawsze na liniach kolejowych opierał się rozwój gospodarczy kraju
      Pędzić TIRY z autostrad


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      a

      Ewaryst (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4

      W treści sloganu "TIRY na tory" zawarta jest oczywista teza, że w tym "dzikim kraju" państwo nie ma żadnej polityki transportowej

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Jeszcze współpraca z kolejami czeskimi

      bolo (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6

      Tak ich kolej wszędzie kursuje - żadnych linii nie zlikwidowali

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama