Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Smart metering, czyli dlaczego wymiana liczników energii elektrycznej jest potrzebna?

km
O systemie smart metering, który firma Tauron Dystrybucja właśnie wdraża we Wrocławiu, mówi Mariusz Jurczyk – kierownik projektu AMIplus

Proszę wyjaśnić, czym jest system smart metering i jakie daje korzyści klientom?

Smart metering to system opomiarowania umożliwiający automatyczne zbieranie, transmisję, przetwarzanie i zarządzanie danymi pomiarowymi z liczników energii elektrycznej. System ten zapewnia dwukierunkową komunikację między licznikami energii elektrycznej a dystrybutorem. Daje to klientom wiele korzyści, m.in. dostęp do bieżących informacji na temat zużycia energii elektrycznej przy pomocy aplikacji internetowych i mobilnych, możliwość płacenia za rzeczywiście zużytą energię w danym miesiącu, nie tak jak dotychczas – na podstawie prognoz. Poza tym pozwala nam automatycznie odczytywać dane pomiarowe zebrane przez licznik. Nie będą więc konieczne wizyty inkasentów. Poza tym dzięki automatycznym powiadomieniom energetyków o wystąpieniu awarii, powinniśmy sprawniej identyfikować awarie w dostawie energii, co w konsekwencji powinno skrócić czas przerw.

Zmiany związane z pomiarem i rozliczaniem wykorzystania energii są korzystne. Ale są też konieczne.

Tak, operatorzy sieci dystrybucyjnych są prawnie zobowiązani do wymiany liczników na nowoczesne liczniki. To wymóg unijnej dyrektywy oraz zaleceń Urzędu Regulacji Energetyki, zgodnie z którym wymiana 80 procent wszystkich liczników w gospodarstwach domowych i małych przedsiębiorstwach powinna zostać zakończona do 2020 roku.
Zmiany są więc konieczne. Obserwujemy na rynku sukcesywny rozwój energetyki odnawialnej, małych źródeł przydomowych. Przy takim modelu sieci, tzw. sieci smart grid, w którym pojawia się produkcja energii od wewnątrz sieci, zarządzanie pracą i bezpieczeństwem pracy sieci jest dla Operatora Sieci Dystrybucyjnej bardzo ważnym zadaniem. Opomiarowanie wszystkich punktów odbioru energii, w tym również produkcji energii, usprawnia model zarządzania siecią.
Instalacja liczników powinna też wpłynąć na indywidualne zarządzanie zasobami energetycznymi przez odbiorców. Wszyscy jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że prąd płynie z gniazdka od dawna. Nie zwracamy uwagi np. na to, że pozostawiamy na noc odbiorniki w stanie czuwania. Nie myślimy o tym, w jakiej porze dnia używamy pralki, czy energia w tym czasie jest tania, czy droga. Instalacja liczników i ich nowe możliwości pomagają też budować świadomość użytkowania energii elektrycznej.

Wdrożenie systemu inteligentnego opomiarowania pozwoli usprawnić dystrybucję energii elektrycznej. Co to oznacza dla klienta, mieszkańca Wrocławia?

Inteligentne liczniki umożliwią nam monitorowanie wielu parametrów jakościowych związanych z dostawą energii elektrycznej, takich jak np. poziom napięcia czy przerwy w dostawie energii. Zmiana opomiarowania energii elektrycznej pozwoli więc jeszcze efektywniej i sprawniej monitorować nam stan sieci elektroenergetycznej we Wrocławiu. Tym samym szybciej reagować służbom dystrybucji na wszelkie zaistniałe zdarzenia, zarówno na drobne usterki, jak i duże awarie. Dzięki szczegółowym informacjom o pracy sieci szybciej będziemy mogli też wykryć nielegalny pobór energii. Zwiększymy więc tym samym bezpieczeństwo naszych klientów, bo nielegalne podłączenia mogą uszkodzić instalację w całym budynku, a nawet doprowadzić do pożaru czy porażenia prądem.

Jak firma zabezpiecza dane pomiarowe, które licznik będzie teraz przekazywać automatycznie? Czy w przyszłości zamierza je wykorzystywać? Jak?

Kwestia bezpieczeństwa danych pomiarowych jest dla nas sprawą priorytetową. Dane te są poufne, dlatego są zabezpieczone zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem. Komunikacja pomiędzy wszystkimi elementami sieci jest szyfrowana z wykorzystaniem bezpiecznych technologii, stosowanych np. w bankowości internetowej czy usługach operatorów komórkowych. Równocześnie cały system AMI będzie wykorzystywał techniki uwierzytelniania poszczególnych urządzeń, komunikujących się między sobą, aby wykluczyć możliwość nieuprawnionego dostępu. Zebrane przez licznik dane będą wykorzystywane dla potrzeb rozliczenia klienta z dostarczonej i sprzedanej energii elektrycznej. Część z nich będzie służyć także do naszych wewnętrznych analiz sieciowych, związanych z poprawą jakości zasilania i obsługi klientów.

Klienci nie przepadają za prognozowanymi rachunkami. Czy po instalacji liczników AMIplus zmieni się proces rozliczenia zużycia energii?

Na sposób rozliczania zużycia energii elektrycznej nie ma wpływu tylko sam montaż inteligentnego licznika. Instalacja takiego urządzenia pozwoli klientowi określić swój indywidualny profil zużycia energii elektrycznej. Dzięki temu klient stanie się odbiorcą nowej grupy ofert na rynku, opartych na możliwości opłacania kosztów za bieżące zużycie energii. Wybór oferty – prognozowana sprzedaż lub płatność za faktycznie zużytą energię – będzie należał do klienta. A zatem bezpośrednio po wymianie licznika opłaty należy pokrywać tak, jak do tej pory, aż do momentu zmiany sposobu rozliczania za energię elektryczną. Możliwość tej zmiany należy zweryfikować ze swoim sprzedawcą energii elektrycznej.

A to, co zawsze najbardziej niepokoi klientów, czyli koszty? Czy wymiana liczników na inteligentne wpłynie na wysokość rachunków za energię? Czy zmienią się opłaty za prąd?

Wysokość rachunków za energię elektryczną, w części dotyczącej opłat dystrybucyjnych, czyli tych związanych ze spółkami zajmującymi się dostarczaniem energii, wynika z kalkulacji tzw. taryfy dystrybucyjnej. Taryfa wszystkich operatorów systemów dystrybucyjnych jest ustalana i zatwierdzana przez Urząd Regulacji Energetyki. Niezależnie jednak od potencjalnych zmian w taryfie, korzystanie z liczników AMI daje klientom możliwość racjonalnego użytkowania energii. To w konsekwencji może poprowadzić do obniżania rachunków za energię elektryczną. Wkrótce do dyspozycji naszych klientów będzie platforma TAURON eLicznik, która pozwoli im szczegółowo monitorować poziom zużycia energii, porównywać go z wybranymi okresami w trybie dziennym czy miesięcznym. Warto także przy tej okazji wspomnieć, na wypadek nieuczciwych zachowań oszustów, że sama wymiana liczników, którą przez najbliższe dwa lata będziemy realizować we Wrocławiu, jest bezpłatna.

Jednym z elementów systemu opomiarowania energii – smart metering – są liczniki, nazwane inteligentnymi. Mówi się też o nich liczniki smart, liczniki zdalnego odczytu – jak właściwie nazwać urządzenia, które instalują Państwo mieszkańcom Wrocławia?

Wszystkie te określenia są prawidłowe. Mnogość nazw montowanych liczników ma związek z faktem, że mamy do czynienia z nową technologią, której nazewnictwo dopiero się kształtuje. Wszystkie jednak z wymienionych nazw nawiązują do funkcjonalności licznika, jaką jest dwustronna komunikacja pomiędzy operatorem systemu dystrybucyjnego i licznikiem oraz pomiędzy instalacją domową klienta i licznikiem. A

To musisz wiedzieć
-Wymiana licznika jest bezpłatna, nie powoduje zmian w dotychczasowych umowach, nie wymaga podpisania aneksu ani nowej umowy.
-Montaż licznika trwa około 15 minut i tylko w tym czasie monterzy będą musieli odłączyć zasilanie.
-Wymian dokonują tylko oznakowani monterzy TAURON Dystrybucja, których tożsamość można sprawdzić pod numerem infolinii: 800 889 909.
-O terminach wymiany firma informuje poprzez plakaty wywieszane na osiedlach i klatkach schodowych, a także na stronie poświęconej projektowi www.amiplus.pl.

Fot. Tauron Dystrybucja
System smart metering daje możliwość płacenia za rzeczywiście zużytą energię w danym miesiącu, a nie tak jak dotychczas – na podstawie prognoz

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska