Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gdzie we Wrocławiu mogą powstać drogi rowerowe, a gdzie na pewno ich nie będzie? (LISTA)

Weronika Skupin
Fot. Tomasz Ho£Od / Polskapresse
W ponad 50 kolejnych miejscach we Wrocławiu miasto dopuszcza stworzenie pasów lub ścieżek rowerowych. W kilkunastu innych na pewno nie będą mogły powstać. Wiemy to dzięki przeanalizowaniu przez urzędników dziesiątek pomysłów wrocławian dotyczących udogodnień dla rowerzystów, zgłoszonych w ramach Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. Zobaczcie, gdzie rowerzyści mogą liczyć na ułatwienia, a gdzie na pewno ich sytuacja się nie poprawi.

W wielu miejscach urzędnicy zamiast ścieżek rowerowych, proponują wymalowanie tzw. sierżantów. Są to poziome znaki malowane na tych jezdniach, gdzie jest za wąsko do wytyczenia osobnych pasów dla rowerów szerokości 1,5 m. Piktogram składa się z wizerunku roweru oraz dwóch strzałek (przypominających pagon, stąd nazwa „sierżant”), które pokazują kierunek ruchu rowerzystów.

Taki znak ma przypominać kierowcom, że cykliści poruszają się tą samą trasą i powinni zostawić im trochę miejsca. Właściciele czterech kółek mogą jednak wjeżdżać na takie sierżanty, gdyż właściwie nie mają innej możliwości zmieszczenia się na swoim pasie. Taki pas nie może dawać rowerzyście złudnego poczucia, że jest sam na drodze.

Tu mogą powstać ścieżki, drogi i pasy rowerowe oraz infrastruktura dla rowerzystów:

* al. Kochanowskiego - możliwy pas rowerowy i pieszo rowerowy po wschodniej stronie ulicy (od strony Morskiego Oka),
* ul. Zachodnia – szerokość jezdni wynosi 12 metrów, możliwe jest zwężenie jezdni i wyznaczenie pasów rowerowych, ale należy przerobić całe oznakowanie poziome i zmienić organizację ruchu. Alternatywą jest remont biegnącej obok jezdni drogi rowerowej,
* ul. Grabiszyńska – będzie duży remont ulicy i trwa dyskusja w jaki sposób zostaną poprowadzone trasy rowerowe,
* ul. Bardzka - budowa dwukierunkowej drogi dla rowerów po zachodniej stronie ul. Bardzkiej, od ul. Kamiennej do al. Armii Krajowej,
* ul. Zielińskiego (od ul. Piłsudskiego do wiaduktu) - poprowadzenie dwukierunkowej drogi dla rowerów po stronie zachodniej aż do istniejącej ścieżki za wiaduktem
* pl. Grunwaldzki - trasa rowerowa po północnej stronie od ronda Reagana do mostu Grunwaldzkiego. Możliwe wytyczenie na chodniku, nie na jezdni,
* ul. Kosmonautów – zwężenie jezdni kosztem postawienia słupków oddzielających pas dla samochodów od pasa dla pieszych i rowerzystów,
* ul. Piłsudskiego od pl. Legionów do ul. Świdnickiej
* ul. Kościuszki od Stawowej do pl. Kościuszki - asfaltowe kontrapasy. Opracowywana jest obecnie dokumentacja,
* Podwale - kontrapas od Kołłątaja do Dworcowej. Od Dworcowej do Komuny Paryskiej dwukierunkowa droga rowerowa wraz z połączeniem z Kraińskiego,
* ul. Hubska: remont istniejącego chodnika po wschodniej stronie ulicy Hubskiej od ul. Dyrekcyjnej do ul. Dawida połączony z wydzieleniem obok ścieżki rowerowej. Inwestycja będzie realizowana w latach 2016-2017,
* ul.Buforowa: ścieżka dla rowerów będzie wytyczona. Przebudowa ulicy ma być realizowana w latach 2017-2018,
* ul. Peronowa – możliwe prowadzenie jednokierunkowej trasy rowerowej,
* Drobnera, Dubois Mieszczańska, Jagiełły – budowa jednokierunkowej drogi rowerowej po północnej stronie jezdni, od jezdni przed ul. Probusa do połączenia z projektowanym pasem rowerowym na wlocie ul. Łokietka
* plac Orląt Lwowskich – jezdna nie ma odpowiedniej szerokości; jest za to możliwość wytyczenia jednego kierunku ścieżki rowerowej po chodniku w stronę placu,
* plac Społeczny – ze względów bezpieczeństwa lepiej wyznaczyć ścieżkę rowerową poza jezdnią, na jezdni nie ma miejsca. Poza tym istnieje alternatywny przejazd rowerowy przejściem podziemnym. Proponuje się utworzenie dodatkowej ścieżki rowerowej przy ul. Mazowieckiej do pl. Wróblewskiego,
* Miłoszycka i Kowalska – chodniki i ścieżki rowerowe, część jest już budowana,
* al. Jana III Sobieskiego – ścieżka rowerowa od ul. Wilanowskiej do ul. Odolanowskiej,
* Plac Legionów – Dworzec Główny – ul. Pułaskiego – ścieżka rowerowa, sierżanty, pasy rowerowe, droga dla rowerów (różne
* ul. Sienkiewicza - nie ma możliwości wyznaczenia pasów dla rowerów. Istnieje możliwość budowy jednokierunkowych dróg dla rowerów,
* Stawowa i Borowska w kierunku południowym od Piłsudskiego do Swobodnej – na odcinek ul. Stawowej od Kościuszki do Piłsudskiego ZDiUM realizuje właśnie dokumentację. Na odcinku od Piłsudskiego do Peronowej istnieje możliwość wytyczenie jednokierunkowej drogi dla rowerów lub pasa rowerowego korzystającego w części z szerokości ulicy a w części z podwójnego krawężnika zlokalizowanego pomiędzy jezdnią a barierką na chodniku,
* Brucknera - nie ma odpowiedniej szerokości do wyznaczenia chodnika z miejscem dla rowerów i pieszych, ale możliwy jest remont istniejącego chodnika wzdłuż Brucknera po stronie wschodniej wraz z wyniesieniem przejazdów,
* Połączenie alei Piastów z ulicą Racławicką - budowa kładki pieszo-rowerowej nad rzeką Ślęzą oraz połączenie jej z istniejącymi chodnikami i drogami dla rowerów
* ul. Na Niskich Łąkach - wydłużenie ścieżki rowerowej przy ul. Krakowskiej do skrzyżowania, wymalowanie przejazdu i śluzy oraz postawienie sygnalizacji świetlnej dla rowerzystów,
* ul. Krakowska/Opolska - wytyczenie drogi rowerowej, wymalowanie przejazdów rowerowych przy przejściach: park Wschodni, Rybnicka, Świątnicka, Katowicka (kilka projektów dot. Opolskiej),
* nasyp kolejowy od ul. Krzyckiej do Skarbowców po stronie ul. Wawrzyniaka: ścieżka rowerowo-rolkowo-piesza, lub pieszo-rowerowa
* Wymiana nawierzchni ścieżki rowerowej przy ulicy Królewieckiej,
* Sołtysowicka, Poprzeczna, Czajkowskiego, Pzybyszewskiego i Koszarowa – chodnik z miejscem dla pieszych i rowerów,
* Trawowa – rondo Pileckiego – nowy trakt pieszo-rowerowy,
* ul. Nasypowa – zwężenie jezdni kosztem postawienia słupków oddzielających pas dla samochodów od pasa dla pieszych i rowerzystów,
* Parking rowerowo-skuterowy przy ulicy Ślicznej 25-27,
* ul. Jarocińska: budowa chodnika i ścieżki rowerowej na jej ostatnim odcinku biegnącym przez pola w stronę ścieżek rowerowych przy obwodnicy śródmiejskiej,
* ul. Pasteura i most Szczytnicki - wymalowanie na nowo pasów rowerowych i dla pieszych, bo kilkukrotnie się krzyżują,
* ul. Kwiatkowskiego przy skrzyżowaniu z Zabrodzką - wymalowanie przejścia i przejazdu dla rowerzystów,
* wały Ślęzy od mostu między Grabiszyńską i Solskiego na północ oraz na wschód od kładki Oporowskiej – ścieżka dla pieszych i rowerzystów, możliwa do wytyczenia po pozytywnej opinii Dolnośląskiego Urzędu Melioracji i Urządzeń Wodnych,
* południowa strona nasypu kolejowego od ulicy Racławickiej do ulicy Wyścigowej, ścieżka spacerowo-rowerowa,
* ul. Halna – zamiana zagrodzonej i zarośniętej ulicy w deptak pieszo-rowerowy,
* Chorzowska 1-17 – remont chodnika i ścieżki dla rowerów
* ul. Małopanewska – wykonanie wjazdu na ścieżkę rowerową na wysokości ul. Kłodnickiej,
* rondo Reagana – wyłożenie istniejącej ścieżki rowerowej z kostki asfaltem,
* Kłokoczycka 160d-174a – ścieżka dla pieszych i rowerowa
* Żabia Grobla od Żabiej Ścieżki do Traugutta – ścieżka rowerowa
* ul. Sołtysowicka od Poprzecznej do nr 24 – ścieżka rowerowa i chodnik
* ul. Warciańska – dobudowanie brakującego fragmentu od ulicy Warciańskiej do przejazdu kolejowego, chodnika i droga dla rowerów,
* ul. Zaporoska po stronie nr. parzystych od nr 64 do pl. Hirszfelda – przebudowa chodnika i budowa ścieżki rowerowej.

Tutaj nie ma możliwości wytyczenia tras, przejazdów i ułatwień dla rowerzystów:

* ul. Świdnicka – ścieżka dla rowerów od skrzyżowania z ul. Piłsudskiego, przez plac Kościuszki do ul. Bożego Ciała, Widok – wiązałoby się to z zabraniem pasa ruchu dla pojazdów lub wprowadzeniem pojazdów na torowisko. Możliwe wymalowanie tzw. sierżantów (białych strzałek i wizerunku roweru, nie jest to jednak osobny pas rowerowy, tylko oznaczenie przypominające kierowcom, że rowerzyści także jadą po jezdni),
* Podwale od ul. Oławskiej do Kołłątaja – brak miejsca na ścieżkę rowerową. Wzdłuż ulicy samochody parkują po obu stronach jezdni, brak miejsca dla pasa rowerowego. Dla ruchu rowerowego jest alternatywne połączenie po drugiej stronie fosy,
* Podwale w obu kierunkach od Krupniczej do pl. Orląt Lwowskich – brak możliwości wyznaczenia pasów rowerowych bez likwidacji miejsc postojowych lub wprowadzenia ruchu kołowego na torowisko tramwajowe,
* ul. św. Katarzyny i Piaskowa – brak szerokości aby wydzielić ścieżkę rowerową poprzez zawężenie jezdni. Zabranie pasa ruchu ograniczy przepustowość ulicy,
* ul. Grodzka od Szewskiej do Piaskowej – brak miejsca, proponowane wymalowanie sierżantów,
* Przejazd rowerowy i przejście dla pieszych po zachodniej stronie skrzyżowania ulic Nowy Świat, Odrzańska, Grodzka z Mostem Pomorskim. W 2016 roku rozpocznie się wieloletnia przebudowa mostów Pomorskich, przewidywane są duże zmiany w natężeniu ruchu, a długi czas remontu wpłynie też na przyzwyczajenia użytkowników ruchu. Dlatego budowa przejścia w tym momencie nie jest właściwa, może zmniejszyć przepustowość samochodów. Po przebudowie mostów będzie czas na dalsze analizy,
* most Grunwaldzki wytyczenie i odseparowanie ścieżek dla pieszych i rowerzystów: szerokość chodników mostu Grunwaldzkiego, a także jego konstrukcja nie pozwala na bezpieczne poprowadzenie ruchu pieszego i rowerowego chodnikami i odseparowanie ścieżek barierkami,
* ul. Świeradowska: droga dla rowerów po stronie południowej przez parking centrum handlowego Gaj. Opinia negatywna, nie buduje się pasów rowerowych na tzw. drogach serwisowych, a taką jest dojazd do osiedla w tamtym miejscu,
* ul. Borowska: droga dla rowerów od Świeradowskiej do Armii Krajowej. Projekt nie jest możliwy do realizacji, z powodu braku terenu wystarczającego do wyznaczenia ścieżki rowerowej, konieczny byłby wykup działek,
* most Milenijny: metalowe pochylnie na schodach umożliwiające pokonanie schodów niepełnosprawnym i rowerzystom. Istnieje winda, ponadto przepisy nie dopuszczają montażu takich pochylni dla niepełnosprawnych, a rowerzyści mają ścieżkę rowerową od początku ulicy Popowickiej do samego końca obwodnicy śródmiejskiej,
* Mennicza i Łazienna: kontrapasy rowerowe. Ochrona konserwatorska, ingerencja w kostkę kamienną nie jest wskazana,
* Przejazd rowerowy od pl. Bohaterów Getta do pl. Solnego jest niemożliwy, ze względu na schodki,
* ul. Awicenny, ścieżka rowerowa między ul. Pińską, a Trawową – brak ciągłości,
* ul. Wałbrzycka i Krzycka – nie ma miejsca na pasy rowerowe,
* ul. Borowska: niemożliwe jest, by kierowcy ustępowali pierwszeństwa rowerzystom przed ul. Kukuczki. Możliwe jest jedynie zlikwidowanie przejazdu dla rowerzystów i zmiana przepisów tak, by to rowerzyści widzieli znak „ustąp pierwszeństwa”,
* ul. Traugutta: ścieżka rowerowa od pl. Zgody do nr. 64 – będzie tam wydzielone torowisko i nie będzie miejsca do wytyczenia drogi rowerowej.

ZOBACZ:Pas dla rowerów na Kazimierza Wielkiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska