Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrocławskie marzenia o tramwaju. Kiedy dojedzie na twoje osiedle? [MAPA]

Weronika Skupin
Prezydent Rafał Dutkiewicz obiecał, że wkrótce na Nowy Dwór pojedzie tramwaj. Optymistyczny scenariusz zakłada budowę torów na to osiedle w latach 2018-2019 r. (choć prezydent zaznaczył szybko, by "nie przywiązywać się do dat". Na wieść o tym odezwali się mieszkańcy Psiego Pola i Jagodna, którzy też chcą tramwaju. Dutkiewicz uspokaja: plany poprowadzenia torowisk na te osiedla są aktualne, ale odroczone. A co z innymi osiedlami?

Nowy Dwór

Prezydent zmienił zdanie i uznał, że tramwaj na Nowy Dwór jest potrzebny. Wcześniej forsował pomysł metrobusu – autobusu kursującego wahadłowo do centrum. To już nieaktualny pomysł. Pojawi się tramwaj, zaś oprócz niego będzie kursować normalny autobus.

Budowa torowiska na Nowy Dwór zależy od unijnego dofinansowania z rozdania na lata 2015-19. Na razie mamy dostać 370 mln zł z przeznaczeniem na wrocławską komunikację. Za te pieniądze mają powstać m.in.: torowisko na ul. Hubskiej, tory na Popowice i na Nowy Dwór, a także zakupione nowe tramwaje.
Zastąpienie metrobusu tramwajem oznacza, że potrzeba dodatkowo 70-100 mln zł. Koszt torowiska to ok. 70 mln zł, zaś kolejne 30 mln zł to m.in. ekrany dźwiękowe.

TĘDY POJEDZIE TRAMWAJ NA NOWY DWÓR [DOKŁADNA MAPA]
Kluczem do sukcesu jest zatem pozyskanie kolejnych środków z Unii. W przeciwnym przypadku magistrat może się ratować przesunięciami planowanych nakładów w ramach projektu rozwoju transportu szynowego (na przykład zakup mniejszej ilości tramwajów jeżdżących na Popowice).

Hubska i Sucha

Torowisko na ul. Hubskiej i kolejny odcinek na ul. Suchej to fragmenty przyszłej trasy na Jagodno. Te inwestycje łączą się ze stawianiem galerii i nowego dworca PKS w miejscu starego, który już rozebrano.

Spółka Wood budująca nowy dworzec przebuduje w ramach swoich zadań m.in. ul. Dyrekcyjną. Zniknie z niej torowisko – ulica będzie miała po dwa pasy dla aut w obu kierunkach, szerokie chodniki i ścieżkę rowerową.
Tory na Dyrekcyjnej służą dziś jedynie awaryjnie do objazdów. Gdy znikną, w razie awarii na ul. Borowskiej alternatywny dojazd na Gaj zapewni przyszłe torowisko na ul. Hubskiej.

Nowy odcinek połączy obecne tory na ul. Glinianej i Dyrekcyjnej. Wtedy torowisko na Dyrekcyjnej stanie się całkiem niepotrzebne.

Przebudowa Dyrekcyjnej zgodnie z deklaracjami, jakie dostało miasto, może się zakończyć w 2017 r., dlatego optymistycznie można założyć, że tory na Hubskiej także powstaną do 2017 r.
Poszerzona ul. Dyrekcyjna przejmie ruch ze zwężonej ul. Suchej, gdzie kierowcy utracą po jednym pasie w każdym kierunku.
Przebudowa ulicy Suchej – zwężenie pasów dla aut i budowa torowiska pośrodku jezdni – zacznie się po zakończeniu budowy nowego dworca PKS, czyli po 2018 r. Konieczne jest jeszcze, by tereny PKP przy ul. Suchej zostały sprzedane, a nowi właściciele określili, w którym miejscu planują wjazd na posesje. Jedną z działek na rogu ul. Suchej i Borowskiej wykupiła spółka Echo i już burzy tam budynki.
Pozostały teren po północnej stronie ulicy zostanie sprzedany najwcześniej pod koniec roku.

Popowice
Podobnie jak tory na Hubskiej i na Nowy Dwór, te na Popowice mają powstać z dofinansowania unijnego na najbliższe lata. Torowisko połączy ul. Milenijną (tory na Kozanów), Popowicką, Starogroblową, Długą i torowisko na ul. Jagiełły. Optymistyczny scenariusz zakłada budowę tego odcinka w latach 2017-19. Przebudowa ul. Starogroblowej jest wpisana do Wieloletniego Planu Inwestycyjnego.

Główny przystanek, Popowice, będzie zlokalizowany w pobliżu wiaduktu kolejowego i ma stać się węzłem przesiadkowym z pociągu na autobus czy tramwaj. Przebudowa wiaduktu już trwa.

O tramwajach na Psie Pole i Jagodno czytaj na następnej stronie

Psie Pole
W aktualnym rozdaniu unijnym nie ma środków na poprowadzenie tramwaju na Psie Pole. Konkretnych planów wykreślonych na mapie też nie ma. Można jednak wywnioskować trasę przebiegu torowiska po korytarzach komunikacyjnych, jakie są przewidziane w planie zagospodarowania przestrzennego. Dodajmy, że założenia planu mogą się zmieniać, także na wniosek obywateli.

ZOBACZ TEŻ:Nowe tramwaje dla Wrocławia. W tym roku będzie ich 8, do 2017 roku nawet 30

Pierwszy korytarz prowadzi z pl. Kromera ul. Toruńską, al. Brücknera i ul. Krzywoustego, w okolice rynku na Psim Polu.
Drugi wariant to trasa prowadząca od pl. Kromera, ul. Toruńską (obecne torowisko na Kowale), Kwidzyńską, w ul. Czajczą i przez nowy most na Widawie w okolice ul. Zielnej.

Trzeci wariant prowadzi na Psie Pole od pętli Sępolno, dalej nowym mostem nad kanałami żeglugowym i powodziowym Odry obok mostu Chrobrego, następnie w ul. Mydlaną i dalej prosto nową ulicą – roboczo nazwaną Trasą Olimpijską, prowadzącą na Zgorzelisko w okolice ulic Litewskiej i Poleskiej.

Tramwaj na Psie Pole będzie można wpisać na listę projektów wymagających wsparcia z Unii najwcześniej na lata 2020--2024, choć to wariant mocno optymistyczny i może to nastąpić jeszcze później.

Jagodno
Jeszcze większą zagadką jest budowa torowiska na Jagodno. Najpierw zostanie przebudowana ul. Buforowa. Położenie tam nowej jezdni jest wpisane w Wieloletni Plan Inwestycyjny. Jednak na budowę wzdłuż tej ulicy torów poczekamy lata.
Jak mówi Rafał Dutkiewicz, na razie na Jagodnie mieszka zbyt mało ludzi. Docelowo ma być tak duże, jak Nowy Dwór. Dopiero gdy znacznie się rozbuduje, zostanie tam doprowadzony tramwaj

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska