Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Matura z polskiego: Egzaminatorka mówi, jak należało napisać wypracowanie (ARKUSZ CKE, TEMATY)

Malwina Gadawa, MH
MATURA 2015 JĘZYK POLSKI ROZSZERZONY - ARKUSZ CKE - JAK TRZEBA BYŁO NAPISAĆ WYPRACOWANIE - TEMATY MATURALNE
MATURA 2015 JĘZYK POLSKI ROZSZERZONY - ARKUSZ CKE - JAK TRZEBA BYŁO NAPISAĆ WYPRACOWANIE - TEMATY MATURALNE Polska Press/zdjęcie ilustracyjne
Jak trzeba było napisać wypracowanie z języka polskiego? Blandyna Rosół-Niemirowska, polonistka i egzaminatorka mówi portalowi GazetaWroclawska.pl, co należało wziąć pod uwagę przy pisaniu egzaminu. Arkusze CKE i tematy maturalne poniżej.

Dzisiaj maturzyści pisali maturę z języka polskiego na poziomie rozszerzonym. Wypracowanie na tzw. "nowej maturze" dla licealistów związane było z fragmentem eseju Umberto Eco "Historia piękna". Maturzyści musieli porównać ten tekst z innymi utworami literackimi. Jeżeli chodzi o drugi temat, to należało porównać wiersz i piosenkę: Zygmunt Krasiński "Zesłanie na Sybir" oraz Jacek Kaczmarski "Zesłanie studentów".

ZOBACZ TEŻ: JĘZYK POLSKI USTNY [TEMATY]

Temat 1. Określ, jaki problem podejmuje Umberto Eco w podanym tekście. Zajmij stanowisko wobec rozwiązania przyjętego przez autora, odwołując się do tego tekstu oraz innych tekstów kultury. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 300 słów.
Temat 2. Dokonaj interpretacji porównawczej podanych tekstów. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 300 słów.
TUTAJ PEŁNY ARKUSZ CKE - LICEUM - JĘZYK POLSKI ROZSZERZONY - KLIKNIJ!

- W drugim temacie trzeba było pokazać specyficzną sytuację liryczną, a więc relację podmiotu lirycznego z otaczającym go światem. Uczeń musiał postawić tezę interpretacyjną, konieczną przy analizie wiersza. Pokazać, w czym wiersze są podobne, a w czym różne – mówi Blandyna Rosół-Niemirowska, polonistka i egzaminatorka.

Postawienie tezy interpretacyjnej polega na jasnym sformułowaniu określonej hipotezy, której chcemy dowieść. Mówiąc prostszym językiem należy wskazać "co autor wiersza miał na myśli", czyli o czym opowiada określony utwór literacki i w jaki sposób autor wyraża swoje myśli i uczucia lub opisuje dane wydarzenia oraz w jakim celu zwraca się do swoich czytelników.

W technikum uczniowie zmierzyli się z dziełem Michaiła Bułhakowa "Mistrz i Małgorzata". Podany był fragment opisujący relację pisarza z jego muzą. W wypracowaniu trzeba było opisać wątek miłosny i skomplikowane relacje pomiędzy bohaterami.

- Maturzysta w wypracowaniu powinien był napisać o tym, jak miłość oczyszcza i pozytywnie nastawia do życia, jaką może być siłą – mówi polonistka.

Jako drugi temat na wypracowanie uczniowie mogli wybrać sobie wiersz Zbigniewa Herberta "Wilk i owieczka". Był on porównany do wiersza "Wilk i baranek" Stanisława Trembeckiego. - Maturzysta musiał opisać alegorię, a więc pewną przenośnię. Opisać prawa panujące w społeczeństwie. Wykazać to, jak często bezsilny bywa człowiek w relacjach międzyludzkich – informuje Blandyna Rosół-Niemirowska.

STARA MATURA - temat 1. Artysta i jego Muza. Zinterpretuj podany fragment powieści Michaiła Bułhakowa Mistrz i Małgorzata, zwracając uwagę na kreacje bohaterów, sposób przedstawienia miłości oraz rolę wątku miłosnego w utworze.
STARA MATURA - temat 2. Dokonaj interpretacji porównawczej podanych tekstów. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 300 słów.
TECHNIKUM - ARKUSZ CKE - JĘZYK POLSKI ROZSZERZONY - KLIKNIJ!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska