Poznaliśmy majowe plany Muzeum Sztuki w Łodzi. Obejmują one nie tylko wystawy, ale właśnie wystawa będzie pierwszym większym wydarzeniem w tym miesiącu. Ale nie łódzka, nawet nie polska publiczność będzie jej głównym odbiorcom.
Od 11 maja ponad 60 dzieł kilkudziesięciu polskich artystów (żyjących i nieżyjących) z łódzkiej kolekcji pokazywanych będzie w Chińskim Narodowym Muzeum Sztuki w Pekinie. Prace m.in. Katarzyny Kobro, Tadeusza Kantora, Aliny Szapocznikow, Jerzego Nowosielskiego, Romana Opałki, Pawła Althamera, Magdaleny Moskwy ("Bez tytułu" z 2005 roku), Edwarda Dwurnika ("Plac Trzech Krzyży" z 2002 r.), Mirosława Bałki ("190 x 60 x 70,7 x (12 x 9 x 9)" z 1996 r.) złożą się na wystawę "Stan życia. Polska sztuka współczesna w kontekście globalnym". Punktem wyjścia do niej jest założenie, że doświadczenie zaistniałe na danym obszarze i w danej kulturze może być przekazane za pomocą języka sztuki i stać się dostępne dla tych, którzy w nim nie uczestniczyli.
Wystawa, której kuratorem jest Jarosław Lubiak, będzie mieć dwa główne wątki: refleksje nad pejzażem urbanistycznym i strukturami społecznymi oraz nad kształtowaniem się podmiotowości w kulturze. Wystawa "Stan życia" realizowana jest we współpracy m.in. z Ambasadą RP w Pekinie i potrwa do 24 czerwca.
Kilka dni po tymczasowym "odchudzeniu" zbiorów, 15 maja, w Muzeum Sztuki ms1 (ul. Więckowskiego 36) zrealizowany zostanie nieformalny testament Romana Opałki, autora jednej z bardziej radykalnych koncepcji ukazujących nieuchronną przemijalność ludzkiej egzystencji.
Mowa o realizowanych konsekwentnie od 1965 roku obrazach wypełnionych kolejnymi liczbami. Każde z coraz jaśniejszych płócien Opałka nazywał Detalami. Pierwszy, "Detal 1-35327", znajduje się w kolekcji MS. Na wystawie "Roman Opałka 1 - "spotka się on, pół wieku po rozpoczęciu cyklu, z detalem ostatnim, nieukończonym. Artysta zmarł 6 sierpnia 2011.
Wraz z otwarciem wystawy wypełniony zostanie nieformalny testament Opałki, wskazujący, by właśnie w MS pokazać obok początku także ostatni etap. W ostatnim wywiadzie przed śmiercią mówił, że maluje liczbę "pięć milionów sześćset cztery tysiące i coś tam". Jego marzeniem było "doliczenie" do siedmiu siódemek.
Finisażowi wystawy "Związki rozwiązki", pierwszej polskiej retrospektywnej ekspozycji C.T. Jaspera i Joanny Malinowskiej, duetu który reprezentował będzie Polskę na Biennale w Wenecji, będzie 16 maja towarzyszył performance "Kwintet smyczkowy na dwie altówki, dwie wiolonczele i trupa".
Utwór ten skomponowała Masami Tomihis na zamówienie i według wytycznych Joanny Malinowskiej. Jedna z nich dotyczyła użycia ciała człowieka jako niemego instrumentu muzycznego. Premiera kwintetu odbyła się w 2008 roku w Venetia Kapernekas Gallery w Nowym Jorku. Również 16 maja i również w ramach Nocy Muzeów w MS odbędzie się koncert włoskiego kompozytora muzyki konkretnej, autora instalacji dźwiękowych, Valerio Tricoliego.
Nieco wcześniej, bo 14 maja, Andrei Nakov, historyk sztuki, badacz dwudziestowiecznej awangardy, wygłosi w ms2 wykład "Kandinsky wobec Malewicza: reinterpretacja początków sztuki abstrakcyjnej". Nakov opowie m.in. o tym jak wyglądały początki sztuki abstrakcyjnej i jaki wpływ na powstawanie tego kierunku miały dwie wielkie osobowości. Kazimierz Malewicz i Wasilij Kandinsky.
O jednej z najważniejszych tendencji sztuki XX wieku, wyrażanej przez współistnienie jawnych i skrytych narracji, opowie natomiast prof. Tomasz Bocheński, literaturoznawca i krytyk literacki, kierownik Katedry Literatury Polskiej XX i XXI wieku UŁ. Wykład "Architeksty w malarstwie abstrakcyjnym Tadeusza Brzozowskiego" odbędzie się 21 maja w ms2 w ramach projektu badawczego "Związki literatury i sztuk wizualnych po 1945 roku". Wstęp wolny.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?