Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Matura 2015 Język polski podstawowy. Jest już arkusz CKE! Sprawdź, co było! (PYTANIA, ODPOWIEDZI)

MH
Matura 2015 język polski podstawowy arkusz CKE - odpowiedzi
Matura 2015 język polski podstawowy arkusz CKE - odpowiedzi arkusz CKE/Język polski podstawowy
Matura 2015 Język polski poziom podstawowy - jest już arkusz CKE! Sprawdź, co było na dzisiejszej maturze z języka polskiego. Licealiści mieli do wyyboru dwa tematy wypracowań. Pierwszy brzmiał: "Wolna wola człowieka czy siły od niego niezależne – co przede wszystkim decyduje o ludzkim losie?". Należało oprzeć swoją odpowiedź na fragmentach "Lalki" Bolesława Prusa oraz wybranym, innym dziele literackim. Drugi temat związny był z wierszem Elizabeth Bishop "Ta jedna sztuka". Należało zinterpretować podany utwór, a takżę postawić tezę interpretacyjną i ją uzasadnić. Wszystkie pytania i zadania oraz pełny arkszu CKE - Matura 2015 język polski podstawowy - znajdziecie poniżej.

MATURA 2015 JĘZYK POLSKI POZIOM PODSTAWOWY - ARKUSZ CKE I WSZYSTKIE ZADANIA Z DZISIEJSZEGO TESTU

Matura 2015 - język polski poziom podstawowy. Jest już arkusz CKE. Możecie sprawdzić wszystkie zadania, jakie pojawiły się na dzisiejszej maturze z języka polskiego. Pierwszym tekstem źródłowym, z jakim musieli się zmierzyć uczniowie był fragment artykułu "Co się nosi w mówieniu" Jerzego Bralczyka. Trzeba było odpowiedzieć m.in. czy sam Jerzy Bralczyk przestrzega w tekście tabu językowego, o którym pisze.

ZOBACZ TEŻ: MATURA 2015 MATEMATYKA - "WYKRADZIONO ARKUSZ CKE. WIEMY, JAKIE BĘDĄ ZADANIA"

Drugi tekst źródłowy to Wojciech Nowicki "Książki na całe życie". Autor zastanawia się w nim, czy nowe książki są lepsze od tych starych. Poniżej znajdziecie wszystkie tematy maturalne oraz zadania.

ZOBACZ KONIECZNIE: MATURA Z JĘZYKA POLSKIEGO - EGZAMINATORKA MÓWI, JAK NALEŻAŁO NAPISAĆ WYPRACOWANIE (ZOBACZ)

MATURA 2015 JĘZYK POLSKI - ARKUSZ CKE - AKTUALIZACJA NA BIEŻĄCO - ODŚWIEŻ STRONĘ!


Jerzy Bralczyk Co się nosi w mówieniu?

Mody zawsze były i będą – głównie dlatego, że ich istotą jest zmienność. Co dziś „nosi się” w mówieniu i pisaniu publicznym? Można wskazać modne słowa („dokładnie”, „kreatywny”), nowe modne związki frazeologiczne („przyjazny dla otoczenia”, „agresywna promocja”), modne formy (choćby z przedrostkami „super-”, „mega-”, „post-”). Dominującymi tendencjami dzisiejszego języka publicznego wydają się jednak: funkcjonalizacja wypowiedzi i nastawienie na jej atrakcyjność.
Wypowiedź publiczna ma być funkcjonalna. Na licznych szkoleniach, w poradnikach i podręcznikach uczy się mówienia nie tyle dobrego, ile skutecznego: prezentacji, obiegu informacji. Słyszałem już nawet o treningu spontanicznych zachowań językowych. Wiara w możliwość opanowania wzorców skutecznej komunikacji jest podtrzymywana przez
teoretyków i praktyków.

Zmienia się również nastawienie do tekstów publicznych – można mówić o powszechnej zgodzie na poddawanie się perswazji, a nawet manipulacji. Wiemy, że politykowi nie chodzi o uzasadnienie swoich racji, lecz o uzyskanie aprobaty. Zgadzamy się na reklamy, których intencja perswazyjna jest oczywista. Jesteśmy świadomi, że media nastawione są przede wszystkim na oglądalność, słuchalność i czytelnictwo. Formy komunikacji określane jako „promocja”, „autoprezentacja”, „kreowanie wizerunku” – uznajemy nie tylko za uzasadnione, ale nawet społecznie potrzebne.

Mówią do nas publicznie coraz częściej „uznani profesjonaliści”, specjaliści od skutecznego mówienia: dziennikarze, rzecznicy urzędów i partii. „Profesjonalny” staje się nie tylko literat, duchowny i filozof, lecz także poeta, kapłan i myśliciel. Ale pierwszy warunek skuteczności to umiejętne nawiązanie kontaktu, zwrócenie uwagi. Atrakcyjność językowego komunikatu jest najważniejsza nie tylko w mediach, reklamie i polityce, ale także w edukacji i religii. Samo słowo „atrakcyjny” zwiększa zakres
znaczeniowy, zmierzając do objęcia nim wszystkiego, co pozytywne, jak kiedyś „dobry” czy „słuszny”.

Atrakcyjność często polega na dostosowaniu do języka odbiorcy, także do jego oczekiwań. W ustnych wypowiedziach ceni się tempo, natężenie głosu, akcent – bo zwracają uwagę. Egzaltacja i przesada wypierają spokojne i rzetelne mówienie. Ludzie publiczni nie tylko „fascynują się” i „bulwersują” zamiast „ciekawić’ i „niepokoić”, nie tylko mają „pasje” zamiast „zainteresowań” – sięgają też po określenia do sfery „obłędu”, „odlotu”, „szaleństwa”. Dla przyciągnięcia odbiorcy narusza się też tabu językowe, aż do agresywnej wulgaryzacji – nie przepraszam za brak przykładów.

O ile nastawienie na funkcjonalność wiąże się z podejściem serio do języka, z przekonaniem o jego sile i skuteczności – o tyle nastawienie na atrakcyjność łączy się z przyzwoleniem na niemal dowolne manipulowanie i bawienie się językiem.
Obie te tendencje zawsze były obecne w mowie. Skłonny jestem jednak sądzić, że teraz są po pierwsze silniejsze, po drugie coraz powszechniej zauważane, po trzecie zaś i najważniejsze – zaczynają być społecznie sankcjonowane1. Godzimy się na to, by mówili do nas i przekonywali nas profesjonaliści, mało, oczekujemy tego. Wiemy, że jesteśmy
uwodzeni przez atrakcyjne teksty, więcej, chcemy tego.
Na podstawie: Jerzy Bralczyk, Co się nosi w mówieniu?, „Polityka” nr 20/2004 r.


EGZAMIN MATURALNY 2015 - JĘZYK POLSKI PODSTAWOWY - ARKUSZ CKE - CZYTAJ DALEJ:

Zadanie 1.1. (0–1) Przekształć tytuł tekstu tak, aby wyrazić jego sens bez użycia metafory.

Zadanie 1.2. (0–2) Na podstawie tekstu oraz swojej wiedzy o języku określ podobieństwo i różnicę między
perswazją i manipulacją językową.

PODOBIEŃSTWO:

RÓŻNICA:

Zadanie 1.3. (0–1) Czy Jerzy Bralczyk w tym tekście przestrzega tabu językowego, o którym pisze w swoim
artykule? Odpowiedź uzasadnij.


EGZAMIN MATURALNY 2015 - JĘZYK POLSKI PODSTAWOWY - ARKUSZ CKE - CZYTAJ DALEJ:

Zadanie 1.4. (0–2) Na podstawie całego tekstu przedstaw zauważone przez autora tendencje dominujące
w publicznych wypowiedziach oraz podaj po dwa przykłady je potwierdzające.

Tendencja 1.
......................................................................................................................................................
Przykłady:
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
Tendencja 2.
......................................................................................................................................................
Przykłady:
......................................................................................................................................................
...............................................................................................................................

Zadanie 1.5. (0–2) Przedstaw wnioski zawarte w dwóch ostatnich akapitach wywodu dotyczące

a) różnicy między omawianymi tendencjami.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
b) najważniejszego skutku tych tendencji.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................


Zadanie 1.6. (0–1)
Wykorzystując informacje z tekstu, przekształć poniższe zdanie tak, aby uniknąć stosowania wyrazów modnych. Ten kreatywny reżyser zatrudnił same supergwiazdy, więc czekamy na nowy megahit.

Zadanie 1.7. (0–3) Napisz streszczenie tekstu liczące 40–60 słów.


EGZAMIN MATURALNY 2015 - JĘZYK POLSKI PODSTAWOWY - ARKUSZ CKE - CZYTAJ DALEJ:

Zadanie 2.

Wojciech Nowicki "Książki na całe życie"
Stoliki, szafki, podłoga przy łóżku. Na nich książki, do których się wraca. Tak jest w znanych mi domach. Po wiele z tych lektur przyłóżkowych ludzie sięgają przez całe życie. Wszystkim nam potrzeba stałych odniesień. Z tym czytaniem znanych książek jest jak ze słuchaniem muzyki, niekoniecznie dobrej – tych utworów, które pozostają świeże, choć dawno już są znane na pamięć. Chce się słuchać bez końca, nie myśląc o tym, dlaczego. W którymś momencie zamiera chęć połknięcia wszystkich książek świata. Zawsze podziwiałem moich przyjaciół, którzy wiele czytają. Sam niemal rok spędziłem w czytelni British Museum, w bieżącej lekturze odkrywając tytuł następnej. Sens czytania tak wielu tytułów polegał na tym, by znaleźć książki, które miałbym ochotę czytać wciąż na nowo. Tak Verlyn Klinkenborg2 opisuje swój książkowy łańcuszek szczęścia.

Czytelnika musi w końcu ogarnąć strach przed kosmosem, nieskończoną przestrzenią – bo kiedy pomyśleć, że w każdej porządnej bibliotece ukryto miliony tomów, to wiadomo z góry, że nie wystarczy życia, żeby chociaż tę jedną bibliotekę poznać w całości. Wtedy pozostaje droga mnicha – wejście w przestrzenie ograniczone i przez to otwarte na świat wewnętrzny. W ten sposób rozpoczyna się praca literackiego działkowicza, porzucającego wielkie areały i uprawiającego swój spłachetek3.
Ten fenomen domowej półki należy do kultury masowej – bo cóż innego kryje się w popularnym pytaniu o książki ulubione? Właśnie tych paręnaście tomów ratunkowych. Bo kiedy wydaje się, że niebo spadnie na głowę, trzeba szukać schronienia. Trzeba lektury, która zasłoni widok, trzeba miarowego kołysania znanej frazy. Czy więc wracanie do tych samych książek ma w ogóle jakieś wady? Przynajmniej jedna zdaje się oczywista – im więcej książek czytamy wielokrotnie, tym mniej poznajemy nowych.

Nie znoszę czytania nowych książek. Czytałem w kółko 20 czy 30 tomów i tylko te książki mam ochotę czytać nadal. Kiedy książka jest zupełnie nowa, zasiadam do niej, jakbym się zabierał do dziwnego dania, obracał i dziobał tu i ówdzie, nie za bardzo wiedząc, co o niej sądzić. Apetyt winna wspomagać potrzeba zaufania i pewności, pisał William Hazlitt4.
Stoliki, szafki, podłoga przy łóżku. Ludzie w kółko czytają. Każdy w czym innym szuka oparcia. Ofiarujemy sobie spokój w twardej albo broszurowej okładce, w kawałku plastiku z ekranem. Chyba o to właśnie chodzi: o budowanie wyspy własnej, jednoosobowej, o pewność następnego zdania, o poczucie, że jest ktoś bliski, kto nie zawiedzie. Po to ludzie
łączą się z książkami na całe życie.

Na podstawie: Wojciech Nowicki, Chwała półkownikom, „Książki” nr 4/2012.


EGZAMIN MATURALNY 2015 - JĘZYK POLSKI PODSTAWOWY - ARKUSZ CKE - CZYTAJ DALEJ:

Zadanie 2.1. (0–1) Podaj jedną wadę czytania nowych książek i jedną wadę czytania tych samych książek,
zgodnie z tekstem Wojciecha Nowickiego.
Wada czytania nowych książek:
Wada czytania tych samych książek:

Zadanie 2.2. (0–2) Z podanych pytań wybierz te, na które odpowiedzi dają wskazane akapity tekstu, i wpisz do tabeli oznaczenia literowe tych pytań. Każdemu akapitowi przyporządkuj jedno pytanie.

a) Jakie wady ma czytanie nowych książek?
b) Po jakiego typu książki sięgamy najczęściej?
c) Czym dla człowieka może być domowa biblioteczka?
d) Co tracimy, gdy wracamy wciąż do tych samych książek?
e) Co wspólnego ze sobą mają czytanie książek i słuchanie muzyki?
f) Z jakiej przyczyny ludzie porzucają pragnienie czytania coraz to nowych książek?

Akapit 1 - pytanie...
Akapit 3 - pytanie...
Akapit 7 - pytanie...

Zadanie 2.3. (0–1) Wyjaśnij, jaką funkcję pełnią cytaty przytoczone w tekście.

Zadanie 2.4. (0–2) Wyjaśnij znaczenie metafor użytych przez autora tekstu.
Łańcuszek szczęścia:
Kosmos:

Zadanie 2.5. (0–2) a) Napisz, z jakiego dzieła pochodzi podany fragment i kto jest jego autorem.

Chciałem pominąć, ptak małego lotu,
Pominąć strefy ulewy i grzmotu
I szukać tylko cienia i pogody,
Wieki dzieciństwa, domowe zagrody…
[…]
O, gdybym kiedy dożył tej pociechy,
Żeby te księgi zbłądziły pod strzechy,
Żeby wieśniaczki kręcąc kołowrotki,
Gdy odśpiewają ulubione zwrotki
[…]
Gdyby też wzięły na koniec do ręki
Te księgi proste jako ich piosenki!
Tytuł: ……………………………………
Autor: ………………………………….

b) Czy myśl wyrażona w tym fragmencie jest zgodna z oczekiwaniami czytelników
opisanymi w tekście Wojciecha Nowickiego? Odpowiedź uzasadnij.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska