Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Matura 2015 - JĘZYK POLSKI - przykładowe ZADANIA - nowe zasady - ARKUSZ CKE

Redakcja
Matura 2015 - język polski. Egzamin będzie przeprowadzona według nowych zasad
Matura 2015 - język polski. Egzamin będzie przeprowadzona według nowych zasad
MATURA 2015 - JĘZYK POLSKI - tutaj znajdziesz przykładowe zadania i rozwiązania z matury ustnej i pisemnej. Od maja 2015 matura będzie przeprowadzana w nowej formule. Przedstawiamy nowe zasady egzaminu.

MATURA 2015 - JĘZYK POLSKI - PRZYKŁADOWE ZADANIA - ARKUSZ CKE - ZOBACZ NA KLIKNIJ I ZOBACZ

MATURA 2015 - JĘZYK POLSKI - CZĘŚĆ USTNA

Ustna matura z języka polskiego jest obowiązkowa. Trwa 30 minut. Na ten czas składa się wypowiedź monologowa zdającego oraz rozmowa z zespołem egzaminacyjnym. W części ustnej z języka polskiego nie ma podziału na maturę podstawową i rozszerzoną.

Ustna matura z języka polskiego sprawdza umiejętność tworzenia wypowiedzi na określony temat, zgodnej z zasadami poprawności językowej, logiki i retoryki. Inspiracją do wypowiedzi jest tekst kultury.

Maturzysta losuje zadanie egzaminacyjne zawierające tekst kultury (literacki lub ikoniczny lub popularnonaukowy z zakresu wiedzy o języku) oraz odnoszące się do niego polecenie i ma nie więcej niż 15 minut na przygotowanie wypowiedzi.
Następnie przez około 10 minut wygłasza wypowiedź monologową na zadany w poleceniu temat. Tekst kultury powinien zainspirować zdającego, którego zadaniem jest rozwinięcie i poszerzenie zasygnalizowanych w poleceniu wątków – także poprzez odwołanie się do innych, dowolnie wybranych tekstów.

Ostatnia część to 5-minutowa rozmowa z komisją. Może ona dotyczyć wyłącznie wygłoszonej przez zdającego wypowiedzi monologowej. Członkowie komisji nie mogą odwoływać się do faktów lub lektur nieprzywołanych w tej wypowiedzi. W trakcie rozmowy członkowie komisji mogą prosić o dodatkowe wyjaśnienia, zachęcać do pogłębienia wybranych aspektów wypowiedzi itp.

MATURA 2015 - JĘZYK POLSKI - CZĘŚĆ PISEMNA

Matura podstawowa z języka polskiego trwa 170 minut. W tym czasie maturzyści muszą rozwiązać test (10 do 13 zadań) oraz napisać wypracowanie (dwa tematy wypracowania do wyboru: jeden wymagający napisania rozprawki, drugi – interpretacji tekstu poetyckiego).
Matura podstawowa jest obowiązkowa.

Część rozszerzona z języka polskiego to już egzamin dobrowolny. Trwa 180 minut - w tym czasie uczniowie piszą wypracowanie (dwa tematy wypracowania do wyboru, w tym jeden wymagający napisania wypowiedzi argumentacyjnej,
drugi – interpretacji porównawczej dwóch tekstów literackich).

Egzamin maturalny z języka polskiego w części pisemnej na poziomie podstawowym sprawdza umiejętność wykonywania na tekście nieliterackim operacji dowodzących jego rozumienia na różnych poziomach (część testowa) oraz tworzenia wypowiedzi argumentacyjnej (wypracowanie) w związku z tekstem literackim zamieszczonym w arkuszu CKE.

DOBRE RADY NA EGZAMIN MATURALNY 2015 (FILM):

MATURA 2015 - JĘZYK POLSKI - PRZYKŁADOWE ZADANIA - ARKUSZ CKE - ZOBACZ NA NASTĘPNEJ STRONIE (KLIKNIJ I ZOBACZ)

MATURA 2015 - JĘZYK POLSKI - PRZYKŁADOWE ZADANIA

Część ustna

Przykładowe zadanie przygotowane przez CKE

Jakie refleksje o współczesnej cywilizacji wyrażają twórcy w swoich dziełach? Odpowiedz na podstawie interpretacji podanego tekstu kultury oraz wybranych tekstów literackich.

Przykładowa realizacja zadania (1)

Plan wypowiedzi
Zagajenie: Magdalena Abakanowicz jest autorką dzieła Tłum. Jest to przykład nowoczesnej rzeźby.
Opis dzieła: Fotografia przedstawia rzeźbę składającą się z kilkunastu postaci stojących na jezdni. Są podobnego wzrostu, stoją w podobnych pozach, trudno jednoznacznie wskazać ich płeć. Postaci pozbawione są głów.
Główny problem: Dlaczego rzeźby nie mają głów?
Rozwinięcie: Brak głowy oznacza pozbawienie indywidualizmu, cech dystynktywnych człowieka, ujednolicenie. Kilkanaście postaci bez głów symbolizuje tytułowy tłum, w którym nikt nie jest indywiduum, każdy jest częścią masy ludzkiej.
Przykłady z literatury: Tego rodzaju ujednolicenie jest niebezpieczne dla cywilizacji. Np. Witkacy w Szewcach przewidział zagrożenie dla niej w kolektywnym podejmowaniu decyzji. Jego zdaniem kres indywidualizmu zakładały systemy totalitarne XX wieku: nazizm i komunizm. Nazizm wytworzył obozy zagłady, które stały się symbolem klęski człowieczeństwa. Twórcy literatury podejmujący ten problem to, m.in.: Nałkowska, Borowski, Kertes, Levi. Komunizm zaś wytworzył łagry, które były gigantycznymi obozami niewolniczej pracy. Tam dokonywało się odczłowieczenie. Twórcy, którzy podejmowali tę kwestię w literaturze, to m.in.: Herling-Grudziński, Obertyńska, Sołżenicyn.
Wniosek: Artyści XX wieku pokazują w swoich dziełach zagrożenia cywilizacji ludzkiej. Zakwestionowanie praw jednostki, pozbawianie jej prawa do indywidualizmu prowadzą do wynaturzeń i zbrodni przeciwko ludzkości.

Przykładowa realizacja zadania (2)

Plan wypowiedzi
Wstęp: Magdalena Abakanowicz jest współczesną polską artystką.
Opis dzieła: Na fotografii widzimy rzeźbę pt. Tłum przedstawiającą postaci stojące na jezdni w podobnych pozach. Wydają się jednakowe. Żadna nie ma głowy. W tle widzimy zieleń, krzewy oraz błękitne niebo z obłokami.
Sproblematyzowanie: Dla człowieka współczesnego problemem jest utrata osobowości, przedstawione postaci bez głów to symbolizują. Ludzie „bez głów” są niezdolni do refleksji, więc podatni na indoktrynację, nie potrafią podejmować racjonalnych
decyzji, stają się „robotami” (słowo wymyślone przez czeskiego pisarza Karela Čapka, który przewidział zagrożenia XX wieku). Innym problemem obecnym w dziele Abakanowicz jest statyczność postaci. Oznacza bierność ludzi w społeczności.
Przykłady z literatury: Taki obraz biernego i w każdej dziedzinie sterowanego społeczeństwa przedstawił Orwell w powieści Rok 1984. Bohater Kartoteki Różewicza mówi: „klaskałem, bo inni klaskali”, „pusty jestem, jak bazylika w nocy”. Tu podobieństwo do postaci Abakanowicz jest wyraźne – bohaterowie bez głowy to jakby antybohaterowie. Wewnętrzną pustkę, brak idei znajdziemy też w Wydrążonych ludziach T. S. Eliota.
Postacie u Abakanowicz są statyczne, wydaje się, że trwają bez celu. Takie postawy ludzkie są częstym tematem literatury współczesnej (Czekając na Godota Becketta).
Podsumowanie: Współcześni artyści w różnych dziełach kultury i różnymi środkami artystycznego wyrazu przekazują nam te same przesłania dotyczące problemów człowieka XX i XXI wieku.

Część pisemna - poziom podstawowy

Matura 2015 - język polski - poziom podstawowy ARKUSZ CKE - przykładowy - kliknij i otwórz
Matura 2015 - język polski - poziom podstawowy ROZWIĄZANIA - kliknij i otwórz plik pdf

Matura 2015 - język polski - poziom rozszerzony - ARKUSZ CKE - przykładowy (kliknij i zobacz)
Matura 2015 - język polski - poziom rozszerzony ROZWIĄZANIA - kliknij i otwórz plik pdf

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska