Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Egzamin gimnazjalny 2015 - Język polski - jest ARKUSZ CKE! Sprawdź odpowiedzi! (ARKUSZ ONLINE)

MH, JU
Egzamin gimnazjalny 2015 - język polski - arkusz CKE - odpowiedzi
Egzamin gimnazjalny 2015 - język polski - arkusz CKE - odpowiedzi Centralna Komisja Egzaminacyjna (CKE)
Egzamin gimnazjalny 2015 - język polski - część humanistyczna. Jest już dostępny arkusz egzaminacyjny CKE! Możesz sprawdzić odpowiedzi z dzisiejszego testu z języka polskiego! jakie były pytania na języku polskim? Pierwsze zadania dotyczyły fragmentu tekstu źródłowego "Dziady" Adama Mickiewicza. Pojawił się również wiersz Roberta Frosta "Droga nie wybrana" tekst Leszka Kołakowskiego "O sławie" oraz "Bohaterowie z gorszej strony" Mirosława Pęczaka. Gimnazjaliści musieli napisać na koniec opowiadanie na podstawie podanych tekstów. Jakie były zadania i pytania na teście? Zobacz poniżej arkusz egzaminacyjny CKE!

EGZAMIN GIMNAZJALNY 2015 - JĘZYK POLSKI - ARKUSZ CKE - ODPOWIEDZI

Egzamin gimnazjalny 2015 - język polski - zakończył się dzisiaj o godzinie 12. 30. Chociaż niektórzy uczniowie wychodzi przed czasem, inni do samego końca zmagali się z opowiadaniem.

Napisz opowiadanie o podróży, podczas której wydarzyło się coś, co sprawiło, że ktoś stał się sławny

Wcześniej należało natomiast odwołać się do tekstów źródłowych i stwierdzić, czy każdy celebryta od razu staje się osobą sławną. Polecenie zadania 21. brzmiało:

Czy każdego celebrytę można nazwać człowiekiem sławnym? Uzasadnij swoją odpowiedź. W argumentacji odwołaj się do tekstów Leszka Kołakowskiego i Mirosława Pęczaka. nie cytuj sformułowań z arkusza!

WSZYSTKIE ODPOWIEDZI DO TESTU Z JĘZYKA POLSKIEGO - TUTAJ

Zadanie 1.

Oceń prawdziwość stwierdzeń dotyczących obrzędu dziadów. Wybierz F przy zdaniu fałszywym.
1.Dziady to nazwa obrzędu ludowego poświęconego zmarłym przodkom.
2. Celem obrzędu dziadów było przywrócenie zmarłych do życia.
3. Obrzędowi dziadów przewodniczył Guślarz.

Zadanie 2. (0–1)
Oceń prawdziwość poniższych informacji. Wybierz P, jeśli informacja jest prawdziwa, albo F – jeśli jest fałszywa.
1. W DZIADACH CZ. II wraz z pojawieniem się Dziewczyny akcja dramatu przenosi się w inne miejsce. FAŁSZ
2. W DZIADACH CZ. II chór współtworzy atmosferę grozy i tajemniczości. PRAWDA

Zadanie 3. (0–1)
Które wypowiedzenie zawiera informację o przeszłości Dziewczyny? Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
A. Nieznajomym ogniem pałam.
B. Wyglądam kogoś za każdym szelestem.
C. Ani wzbić się pod niebiosa, ani ziemi dotknąć nie mogę.
D. Lecz i z Józia, i z Antosia śmieje się pierzchliwie Zosia.

Zadanie 4. (0–1)
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.

Z wypowiedzi Dziewczyny wynika, że po śmierci dręczy ją
A.samotność.
B.nadmiar obowiązków.
C.lęk przed zemstą młodzieńców.
D.brak jakichkolwiek przyjemności.

Zadanie 5. (0–1)
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.

Z historii Zosi wynika, że
A. zdrada zawsze zostanie ukarana.
B. uczuciami innych nie wolno gardzić.
C. szczęście polega na wybaczaniu win.
D. miłość nie gwarantuje szczęścia.

Zadanie 6. (0–1)
Oceń, czy poniższe informacje dotyczące funkcji środków stylistycznych we fragmencie DZIADÓW CZ. II są prawdziwe. Wybierz P, jeśli informacja jest prawdziwa, albo F – jeśli jest fałszywa

Środek stylistyczny i przykład Funkcja w utworze
zdrobnienia: np. muszką, motylkiem, barankiem Oddają sposób postrzegania świata Przez ZosięPF
porównanie: wiatr mną jak piórkiem pomiata obrazuje sytuację, w jakiej znajduje się bohaterka PF

Dwie odpowiedzi PRAWDA

Zadanie 7. (0–1)
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Cytat Myśl moja, nazbyt skrzydlata,/Nigdy na ziemskiej nie spoczęła błoni

wskazuje, że Zosia
A. igrała z ogniem.
B. bujała w obłokach.
C. szukała wiatru w polu.
D. była w siódmym niebie.

Zadanie 8. (0–1)
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Z DZIADÓW CZ. II dowiadujemy się, że Dziewczyna odkupi swoje winy, gdy
A.poprosi o dwa ziarnka gorczycy.
B.odwzajemni uczucia ziemskich zalotników.
C.miną dwa lata jej tułaczki między niebem a ziemią.
D.odbędzie się uczta przygotowana przez młodzieńców

PYTANIA 9-15 DO TEKSTU "DROGA NIE WYBRANA", AUTOR: Robert Frost (tłum. Stanisław Barańczak)
Zadanie 9. (0–1)

Który z poniższych rzeczowników nie charakteryzuje postaci mówiącej? Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
A.ciekawość
B.posępność
C.refleksyjność
D.dalekowzroczność

Zadanie 10. (0–1)
Wskaż stwierdzenie prawdziwe. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
A.Droga, którą wybrała postać mówiąca, była bardziej uczęszczana.
B.Postać mówiąca nie wybrała pierwszej z dróg, gdyż znała jej koniec.
C.Postać mówiąca wybrała drogę mniej ciekawą, ale bardziej bezpieczną.
D.Droga wybrana przez postać mówiącą niewiele się różniła od drogi, która nie została wybrana.

Zadanie 11. (0–1)
Dokończ zdanie. Wybierz odpowiedź A albo B i jej uzasadnienie spośród 1–3.

Postać mówiąca dokonuje wyboru drogi:
A. pochopnie
B. rozważnie

o czym świadczy cytat:

1. stałem zapatrzony / W głąb pierwszej z dróg.

2. Opowiem to, z westchnieniem i mglistym morałem
3. Zdarzyło mi się niegdyś ujrzeć w lesie rano / Dwie drogi.

Zadanie 12. (0–1)
Oceń prawdziwość poniższych informacji. Wybierz P, jeśli informacja jest prawdziwa, albo F – jeśli jest fałszywa.

1. Nadzieje postaci mówiącej związane z wyborem drogi uwydatnia wiosenna przyroda. FAŁSZ
2. Postać mówiąca jest świadoma, że wybór jednej drogi wpływa na wybór kolejnych dróg. PRAWDA

Zadanie 13. (0–1)
Które powiedzenie najtrafniej oddaje główną myśl wiersza? Wybierz właściwą odpowiedź spoś
ród podanych.
A. Co zaszkodziło, to nauczyło.
B. Każdy jest kowalem swojego losu.
C. Patrz w gwiazdy, ale uważaj na drogę.
D. Byś zupełnie był mądry, wiek ci nie wystarczy.

Zadanie 14. (0–1)
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.

Wiersz DROGA NIE WYBRANA ma charakter:
A. Rozbudowanej metafory.
B. uroczystego zwrotu do adresata.
C. pouczającej puenty.

Zadanie 15. (0–1)
Oceń prawdziwość poniższych informacji. Wybierz P, jeśli informacja jest prawdziwa, albo F – jeśli jest fałszywa.

1. W zwrotkach drugiej i trzeciej występuje taki sam układ rymów. PRAWDA
2. Wyrażenie dwie drogi w zwrotkach pierwszej i czwartej pełni funkcję refrenu FAŁSZ

PYTANIA 16–19 DO FRAGMENTU TEKSTU "O SŁAWIE", autor: Leszek Kołakowski

Zadanie 16. (0–1)
Oceń, czy poniższe informacje odnoszące się do tekstu są prawdziwe. Wybierz P, jeśli informacja jest prawdziwa, albo F – jeśli jest fałszywa.

1. Według Leszka Kołakowskiego sława nie przez wszystkich jest traktowana jako dobro najważniejsze. PRAWDA
2. Według Leszka Kołakowskiego zabieganie o sławę często kończy się niepowodzeniem. PRAWDA

Zadanie 17. (0–1)
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.

Pragnienie sławy dla niej samej, a niedla zysku, potwierdził w tekście przykład
A. laureatów Nagrody Nobla.
B. szewca Herostratesa.
C. ludzi znanych z mediów.

Zadanie 18. (0–1)
Uzupełnij zdanie. Wybierz właściwe odpowiedzi spośród podanych.

W wypowiedzeniu Pragnienie sławy nie jest godne potępienia występuje orzeczenie
A, które odnosi się do podmiotu wyrażonego rzeczownikiem C.

A. imienne
B. czasownikowe
C. pragnienie
D. sławy

Zadanie 19. (0–1)
W którym z poniższych wypowiedzeń występuje zdanie podrzędne przydawkowe? Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
A. Sława, jak wiadomo, jest jednym z najbardziej pożądanych dóbr.
B. Możemy więc uznać, że sława uchodzi za dobro samo w sobie, nie tylko za środek do zdobycia innych dóbr.
C. Nie są jednak sławne, skoro tak niewielu z nas potrafi je zidentyfikować.
D. Wszyscy w Ameryce znają nazwiska i oblicza ludzi,którzy codziennie prowadzą dzienniki.

Przeczytaj definicje i wykonaj zadanie 20.
sława 1. «wielki rozgłos zdobyty talentem, wielkimi czynami, zasługami itp.»: Wiekopomna s
ława. Pianista, lekarz światowej sławy. Zdobyć, zyskać sławę. Okryć się sławą. ◊fraz. Cieszyć się sławą ministra, artysty itp. «być sławnym ministrem, artystą itp.» ◊ książk. Mieć, zyskać (sobie) sławę kogoś, czegoś, jako ktoś «być znanym z czegoś, jako ktoś, coś, dać się poznać w jakiejś dziedzinie, z jakiegoś powodu».
2. podn.«opinia, o kimś, o czymś, zwłaszcza dobra»: Bronić czyjejś sławy. Szarpać czyjąś sławę.
3.pot.«sławny człowiek, sławna postać; znakomitość»: W filmie wystąpiły same sławy. To sława w dziedzinie medycyny.

Zadanie 20. (0–1)
Wskaż zdanie, w którym rzeczownik sława występuje w znaczeniu podanym w drugiej definicji. Wybierz P przy zdaniu prawdziwym.

1.Festiwal zgromadził największe sławy współczesnej muzyki filmowej.
2.Ten ośrodek sportowy cieszy się dobrą sławą wśród miłośników narciarstwa.
3.Jego talent i pracowitość sprawiły, że zyskał sławę w ciągu kilku lat.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska