Ogromne skrzyżowanie łączące autostradę A8 (autostradowa obwodnica Wrocławia) i ekspresową drogę S5, ma powstać do 2017 roku. Wraz z jego budową zniknie 4 ha ogródków działkowych między ul. Żmigrodzką a Hasco Lekiem i zjazdem z S8. To łącznie 120 działek.
Ich właściciele mieli nadzieję ocalić altanki. Jak mówi Janusz Moszkowski, prezes Okręgowego Zarządu Polskiego Związku Działkowców we Wrocławiu, dopiero w 2014 r. zapadła decyzja o likwidacji ogródków. - Tamtędy nie pobiegnie droga S5, więc ogródki działkowe można ocalić. Pan Marek Żabiński z Biura Rozwoju Wrocławia zdradził jednak, że to teren planowany pod budowę biurowców - nie ukrywa żalu Janusz Moszkowski. Dodaje, że gdyby tamtędy pobiegła droga, działkowcy by to zrozumieli. Z planami stawiania "zbędnych", ich zdaniem, biurowców się nie zgadzają. Działkowcy zbierają podpisy pod protestem. Być może będą też manifestować.
Teren węzła wraz z ogródkami jest własnością Skarbu Państwa w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Po zakończeniu budowy skrzyżowania GDDKiA pozostałe tereny przekaże miastu, które już ma wobec nich swoje plany.
infografika Maciej Dudzik
Jak mówi Joanna Borkowska z GDDKiA, ogródki działkowe nie mogą tam pozostać, gdyż nie udało się tego uwzględnić w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Borkowska dodaje, że działkowcy otrzymają rekompensaty ze Skarbu Państwa za utracone altanki i nasadzenia. Wysokość odszkodowań ustala rzeczoznawca powołany przez Wojewodę Dolnośląskiego, natomiast odszkodowania będzie wypłacać Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Teren ogródków nie jest na razie administrowany przez gminę, ale to Biuro Rozwoju Wrocławia decyduje teraz o tym, co może tam powstać. - Zdaniem planistów przestrzennych, zapisanym zresztą w tekście Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania Wrocławia, należy dążyć do przemieszczania ogrodów działkowych poza obszary narażone na skażenie środowiskowe - wyjaśnia Małgorzata Szafran z ratusza na pytania przesłane do BRW. Szafran tłumaczy, że obszar węzła będzie przeznaczony na funkcje "związane z aktywnością gospodarczą".
Magistrat nie zamierza dawać właścicielom działek nic w zamian. Nie otrzymają terenów w innych częściach miasta. - Ktoś chce się wzbogacić kosztem działkowców i teren pięknych ogrodów zabetonować na cele komercyjne - wzdycha Janusz Moszkowski z PZD.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?