Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Sprawdzian szóstoklasisty 2015. Język polski i matematyka. Są już arkusze CKE! (SPRAWDŹ ODPOWIEDZI)

MH
Sprawdzian szóstoklasisty 2015 Język polski i matematyka. Dzisiaj uczniowie klas szóstych pisali egzamin szóstoklasisty. Pojawiły się już arkusze egzaminacyjne opublikowane przez CKE. Znajdziecie je poniżej na naszej stronie internetowej GazetaWroclawska.pl. Jakie były zadania? Pierwsze zadania dotyczyły czytania ze zrozumieniem. Tekst opowiadał o inteligencji słoni. Pojawił się również komiks o dwóch malarzach, który sprawdzał kreatywność uczniów. Niektórzy uczniowie twierdzili, że sprawdzian szóstoklasisty 2015 był prosty. Innym sprawił jednak sporo trudności. Teraz można sprawdzić odpowiedzi i rozwiązania zadań. Arkusze CKE, pytania, odpowiedzi do testu szóstoklasisty 2015 poniżej.

SPRAWDZIAN SZÓSTOKLASISTY 2015 - JĘZYK POLSKI I MATEMATYKA. SĄ JUŻ ARKUSZE CKE I ODPOWIEDZI!

Zobacz też: SPRAWDZIAN SZÓSTOKLASISTY 2015 - JĘZYK ANGIELSKI - SĄ JUŻ ARKUSZE EGZAMINACYJNE CKE!

Słoń i inne mądrale - tekst źródłowy
Najnowsze badania naukowe pokazują, że słonie wraz z szympansami i delfinami należą do pierwszej ligi najinteligentniejszych stworzeń. W ogrodzie zoologicznym w Waszyngtonie badacze obserwowali słonia o imieniu Kandula.
Pod sufitem słoniarni zawiesili pyszny owoc na tyle wysoko, by zwierzę nie mogło strącić go trąbą. Początkowo słoń próbował podskoczyć do smakołyku – wciąż jednak nie był w stanie go dosięgnąć. Wtedy przyciągnął z kąta pojemnik, przekręcił go do góry dnem i stanął na nim jak na stołku, dzięki czemu z łatwością sięgnął trąbą po owoc. Eksperyment powtarzano w różnych wariantach. Słoń zawsze radził sobie celująco – raz stanął na starej oponie, innym razem ustawił wieżę z drewnianych skrzynek i wdrapał się na nie. Amerykańskich badaczy zaskoczyło to, że Kandula nie uczył się metodą prób i błędów, ale od razu znajdował właściwe rozwiązanie.
– Słonie potrafią ze sobą współpracować, bo odgadują myśli i pragnienia innych słoni – mówi dr Andrzej Kruszewicz, dyrektor ogrodu zoologicznego w Warszawie. Zawiązują przyjaźnie na całe życie. Rozpoznają też swoje odbicie w lustrze. To dzięki świadomości własnego „ja” potrafią dostroić się do uczuć i zachowań innych członków stada. Mają doskonałą pamięć. Latami pamiętają wszystkie doznane krzywdy i mogą się zemścić, gdy nadarzy się ku temu okazja. Na przykład już z daleka rozpoznają weterynarza, który kiedyś strzelał do nich środkami nasennymi. Na jego widok trąbią ze zdenerwowania. No i potrafią liczyć. Z 90-procentową skutecznością wybierają wiadro z większą liczbą jabłek.
Według uczonych zdolność liczenia pomaga zwierzętom poruszać się w stadzie i nikogo po drodze nie zgubić.
Słonie opracowały również skomplikowany sposób porozumiewania się oparty na infradźwiękach(1). Mają też szósty zmysł, który naukowcy nazywają słuchem sejsmicznym (2). Po rodzaju wibracji, które odbierają podeszwami potężnych nóg, rozpoznają, czy nadchodzi przyjaciel czy wróg, np. lew lub hiena zagrażające młodym.
Na podstawie: Magdalena Frender-Majewska, Słoń i inne mądrale, „Newsweek”, nr 38/2011.

  • 1 Infradźwięki – dźwięki niesłyszalne dla człowieka.
  • 2 Sejsmiczny – dotyczący drgań i ruchów skorupy ziemskiej.

Zadanie 1 - odpowiedź - w tekście jest najwięcej informacji o A. zachowaniach i cechach słoni ujawniających ich inteligencję

Zadanie 2 - Eksperyment w waszyngtońskim zoo udowodnił, że słoń Kandula potrafił C. znajdować sposób pokonywania trudności

Zadanie 3 - Słonie tym różnią się od ludzi, że potrafią A. rozpoznać zagrożenie po drganiach ziemi

Zadanie 4 - Wypowiedź dyrektora warszawskiego ogrodu zoologicznego została przytoczona w celu C. uzupełnienia informacji dotyczących zachowań słoni

Zobacz kolejne odpowiedzi - SPRAWDZIAN SZÓSTOKLASISTY 2015 - na następnej stronie:

Zadanie 5.
Dokończ zdanie. Wybierz odpowiedź A albo B i jej uzasadnienie – 1 albo 2.

Tytuł artykułu można objaśnić na podstawie

Zadanie 6.
Dokończ zdania. Wybierz poprawne uzupełnienie luk 6.1. i 6.2.

Funkcję podmiotu w zdaniu Słoń sięgnął trąbą po owoc pełni wyraz 6.1. _. Rzeczownik owoc występuje w tym zdaniu w 6.2. _.

6.1.
A. owoc
B. trąbą
C. słoń

6.2.
A. mianowniku
B. bierniku
C. narzędniku

Zobacz kolejne odpowiedzi - SPRAWDZIAN SZÓSTOKLASISTY 2015 - na następnej stronie:

Tekst do zadań 7.–12.

Oto bohaterowie komiksu:

Zadanie 7.
Który tytuł najlepiej oddaje treść historyjki? Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.

A. „Lekcja historii”
B. „Pojedynek artystów”
C. „Wykład z historii sztuki”
D. „Zajęcia z malarstwa”

Zobacz kolejne odpowiedzi - SPRAWDZIAN SZÓSTOKLASISTY 2015 - na następnej stronie:

Zadanie 8.
Dokończ zdanie. Wybierz literę A, B albo C.

Czynnością podobną do dziobania obrazu z winogronami przez ptaka było _______
A. drapanie kotary namalowanej na ścianie.
B. ukrycie obrazu za zasłoną.
C. namalowanie owoców na ścianie.

Zadanie 9.
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.

1. Zeuksis docenił talent Parrazjosa, a Parrazjos docenił zdolności Zeuksisa. P F
2. Z treści komiksu wynika, że w starożytnej Grecji ceniono dzieła wiernie odtwarzające rzeczywistość. P F

ZOBACZ WIĘCEJ ODPOWIEDZI NA STRONIE: GŁOS WIELKOPOLSKI

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska