Wiodąca technologia bezpieczeństwa –EyeSight

    Wiodąca technologia bezpieczeństwa –EyeSight

    Artykuł sponsorowany

    Aktualizacja:

    Polska

    Wiodąca technologia bezpieczeństwa –EyeSight
    1/7
    przejdź do galerii

    ©EyeSight / Fot. Subaru

    Mamy niezmierną przyjemność poinformować, że nowy Outback jest wyposażony[1] we wspomagający kierowcę system EyeSight. Jest to jak dotąd najistotniejszy (od czasu wprowadzenia stałego napędu wszystkich kół Symmetrical All-Wheel Drive) krok Subaru w kierunku zapobiegania wypadkom, wpisujący się w ideę kompletnego bezpieczeństwa „All Around Safety”, która przyświeca naszej firmie.
    Badania nad systemami tzw. bezpieczeństwa prewencyjnego dla marki Subaru rozpoczęły się w Japonii, w późnych latach 80. Wtedy też powstały pierwsze systemy wykorzystujące radar emitujący fale milimetrowe oraz promienie lasera, które pojawiły się w modelach dostępnych na rynku japońskim już w latach 80. Ówczesne badania doprowadziły ostatecznie do powstania EyeSight w obecnej postaci. System zadebiutował „rynkowo” w samochodach Subaru w Japonii, w maju 2008 roku. Było to pierwsze w branży motoryzacyjnej rozwiązanie, które do wykrywania ruchomych (np. pojazdy, piesi czy rowerzyści) i nieruchomych (np. bariery ochronne czy linie wyznaczające pasy ruchu) obiektów wykorzystywało wyłącznie stereoskopowy układ kamer optycznych. Tyle historii…

    Obecnie na rynku europejskim dostępny jest nowy Outback, którego wyposażono w najnowszą, trzecią generację EyeSight. W porównaniu do poprzednich generacji (na rynku japońskim i w USA) ta debiutująca w Europie wykorzystuje przekonstruowane kamery, o kącie widzenia i zasięgu zwiększonym o około 40% [2]
    . Pozwala to na dalszą poprawę bezpieczeństwa prewencyjnego.



    Dwie kamery z kolorowymi matrycami światłoczułymi typu CMOS [3] o wysokiej rozdzielczości zamontowano w okolicy lusterka wstecznego w kabinie. Monitorują one ruch drogowy przed samochodem, stanowiąc w pewnym sensie dodatkową parę oczu kierowcy. Jednak zgodnie z filozofią Subaru to kierowca ma decydujący wpływ na prowadzenie auta, EyeSight nie zastępuje prowadzącego pojazd, ani nie działa jako autonomiczny system prowadzenia. System nieustannie bada przestrzeń przed samochodem i ostrzega kierowcę, gdy wykryje zbliżające się niebezpieczeństwo. W rezultacie urządzenie znacznie zmniejsza prawdopodobieństwo wypadku czy kolizji, które potencjalnie mogłyby mieć miejsce.




    EyeSight współdziała z układami sterującymi silnikiem, przeniesieniem napędu i hamulcami, reagując, gdy kierowca w sytuacji krytycznej nie podejmie zdecydowanych działań, nie hamuje wystarczająco mocno lub nie hamuje w ogóle. System monitoruje także inne pojazdy poruszające się na drodze i dostosowuje prędkość [4] naszego samochodu do ich szybkości.


    W przeciwieństwie do innych rozwiązań wykrywających obecność obiektów na drodze EyeSight dysponuje zaawansowanym oprogramowaniem, które nie tylko wykrywa, ale także rozpoznaje te obiekty (przypisując je do poszczególnych kategorii), ocenia potencjalne niebezpieczeństwo zderzenia z każdym z nich i wybiera odpowiednie działania.





    EyeSight posiada szereg funkcji, które działają w 2 obszarach: asysty kierowcy oraz zapobiegania wypadkom. Są to:

    przedkolizyjne hamowanie awaryjne: w ramach tego działania EyeSight wykrywa zagrożenie kolizją z pojazdem lub inną przeszkodą przed samochodem i działa w 3 etapach. Najpierw ostrzega kierowcę za pomocą sygnału dźwiękowego i informacji na wyświetlaczu. Jeśli kierowca nie reaguje, EyeSight uruchamia wstępne hamowanie, a następnie, w 3, etapie – hamowanie awaryjne (do prędkości 50 km/h system potrafi bez udziału kierowcy awaryjnie zatrzymać samochód przed przeszkodą). W każdym z tych 3 etapów działania funkcji kierowca może decydować o samodzielnej próbie uniknięcia zderzenia – na przykład poprzez próbę ominięcia przeszkody. W takiej sytuacji EyeSight uruchomi odpowiednie podsystemy, aby jak najlepiej pomóc kierowcy;

    antykolizyjny asystent ominięcia przeszkody zmienia charakterystykę systemu VDC podczas próby wykonania manewru omijającego podczas hamowania awaryjnego;

    antykolizyjne zarządzanie przepustnicą ma za zadanie pomóc uniknąć omyłkowego wjechania w przeszkodę;

    adaptacyjny tempomat samodzielnie zmniejsza lub zwiększa prędkość jazdy, dopasowując ją do prędkości poprzedzającego pojazdu, w zakresie od 0–180 km/h (również do momentu zatrzymania);

    asystent pasa ruchu ostrzeże kierowcę, jeśli ten zacznie przypadkowo opuszczać swój pas lub zacznie „pływać” wewnątrz niego;

    informacja o ruszeniu poprzedzającego pojazdu powiadomi kierowcę, jeśli pojazd przed Outbackiem już odjechał.

    Niezmiernie cieszymy się z tego, że w niezależnych badaniach system EyeSight otrzymuje najwyższe oceny. W testach 26 samochodów 9 marek, przeprowadzonych przez JNCAP (japoński odpowiednik Euro NCAP) oraz Narodową Agencję Bezpieczeństwa Drogowego i Pomocy Ofiarom Wypadków, samochody Subaru wyposażone w EyeSight również uzyskały najwyższe oceny. W sierpniu 2014 roku IIHS (Północnoamerykański Instytut Ubezpieczeniowy i Bezpieczeństwa Drogowego) przyznał nowemu Outbackowi z EyeSight najwyższą ocenę dotyczącą bezpieczeństwa i zapobiegania czołowym zderzeniom – 2014 TOP SAFETY PICK+ oraz ocenę „Superior” – 6 punktów w skali od 0 do 6.




    Nowy Outback – model 2015


    Z początkiem grudnia 2014 roku rozpoczęła się przedsprzedaż europejskiej wersji nowego Subaru Outback, wyposażonego w system EyeSight. Gotowy na pełne przygód podróże SUV zyskał nową stylizację nadwozia, znacznie odświeżony wygląd wnętrza i stał się bardziej komfortowy.



    Inżynierowie usprawnili większość funkcji informacyjno-rozrywkowych tego samochodu. Tablica przyrządów składa się z dwóch okrągłych zegarów i centralnego, pięciocalowego wyświetlacza informacyjnego LCD. Uzupełniono ją dużym, dotykowym wielofunkcyjnym ekranem, który można obsługiwać gestami i przewijaniem, podobnie jak ekrany dotykowe smartfonów i tabletów. Wśród licznych funkcji znajdziemy system Subaru STARLINK umożliwiający m.in. wyświetlenie pulpitu smartfona na wyświetlaczu Outbacka i system głośnomówiący. W najwyższych wersjach wyposażenia dostępny będzie system audio harman/kardon z 12 głośnikami, włącznie z przednim centralnym głośnikiem i tylnym subwooferem, a także siedmiocalowy dotykowy wyświetlacz.

    Mniejsza masa, zoptymalizowana aerodynamika i aktywna przesłona wlotu powietrza do chłodnicy [5] spowodowały, że emisja CO2 przez nowego Outbacka znacząco zmalała. Średnie wartości dla modeli 2.0D z manualną skrzynią biegów, 2.0D Lineartronic (CVT) i benzynowego 2.5i Lineartronic (CVT) wynoszą odpowiednio 145, 159 i 161 g/km.

    Nowy Outback ze stałym napędem wszystkich kół Symmetrical AWD, silnikami z gamy SUBARU BOXER, wspomaganiem kierowcy EyeSight [6] oraz z funkcją X-Mode [7] ułatwiającą poruszanie się po wzniesieniach, jest najlepiej wyposażonym Subaru z dotychczas oferowanych, a zastosowane rozwiązania techniczne plasują go w czołówce najbezpieczniejszych SUV-ów w Europie.




    Nie jesteśmy obojętni na bezpieczeństwo

    Jednocześnie od lat realizujemy ideę związaną z hasłem „All Around Safety”, sukcesywnie prowadząc działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa na drodze. ISR, czyli Inteligentny System Ratunkowy, montowany jest od 2008 roku seryjnie we wszystkich samochodach Subaru sprzedawanych w oficjalnej sieci dealerskiej Subaru w Polsce i dostępny jako wyposażenie standardowe – bez dopłaty. Został on stworzony w oparciu o założenia tworzonego obecnie w UE systemu eCall.


    Przy zakupie Subaru z najmocniejszymi silnikami [8] można uczestniczyć w darmowym kursie z zakresu doskonalenia techniki jazdy w Szkole Jazdy Subaru (istniejącej od 2000 r.), a w ramach corocznej Akcji Zima każdy z samochodów zakupionych w autoryzowanej sieci dealerskiej (w okresie od listopada do marca) doposażony jest bezpłatnie w komplet opon zimowych.


    [1] standardowo w modelach z Lineartronic – automatyczną bezstopniową skrzynią biegów

    [2] W stosunku do 2. generacji systemu EyeSight.

    [3] Matryca światłoczuła Complementary MetalOxide Semiconductor.

    [4] W przypadku korzystania z funkcji Adaptacyjnego Tempomatu.

    [5] W modelach z silnikiem benzynowym.

    [6] Oferowany bez dopłaty w wersjach z bezstopniową skrzynią Lineartronic.

    [7] Oferowana bez dopłaty w wersjach z bezstopniową skrzynią Lineartronic.

    [8] Więcej szczegółów na stronie www.szkolenia.subaru.pl

    Czytaj także

      Komentarze

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama