28-letni Andreas Lubitz pilotem w Germanwings? Ekspert: To...

    28-letni Andreas Lubitz pilotem w Germanwings? Ekspert: To kwestia polityki zatrudnienia [WYWIAD]

    Tomasz Dereszyński (AIP)

    Polska

    Aktualizacja:

    Polska

    Andreas Lubitz miał zaledwie 28 lat. Według francuskich śledczych to właśnie on celowo doprowadził do katastrofy samolotu linii Germanwings

    Andreas Lubitz miał zaledwie 28 lat. Według francuskich śledczych to właśnie on celowo doprowadził do katastrofy samolotu linii Germanwings ©Fot. via facebook

    - Kilka lat temu Lufthansa uruchomiła proces cięcia kosztów przez zatrudnianie, zwłaszcza nowych pilotów, na etatach właśnie w Germanwings - o katastrofie samolotu w Alpach, którą prawdopodobnie spowodował pilot Andreas Lubitz, rozmawialiśmy z Grzegorzem Sobczakiem, redaktorem naczelnym magazynu „Skrzydlata Polska”.
    Andreas Lubitz miał zaledwie 28 lat. Według francuskich śledczych to właśnie on celowo doprowadził do katastrofy samolotu linii Germanwings

    Andreas Lubitz miał zaledwie 28 lat. Według francuskich śledczych to właśnie on celowo doprowadził do katastrofy samolotu linii Germanwings ©Fot. via facebook

    Andreas Lubitz, pilot desperat za sterami samolotu z premedytacją spowodował katastrofę samolotu ze 150 osobami na pokładzie. To niewiarygodne, ale tak się stało. Dlaczego?
    Każdy rozsądny, kto komentował do tej pory katastrofę samolotu Germanwings A320, brał pod uwagę ewentualność, że to mogło być zaplanowane działanie, że to mogła być próba samobójcza, czy coś podobnego. Takie rzeczy w historii lotnictwa się zdarzały. Ale dochodziło do nich niezwykle rzadko.

    ANDREAS LUBITZ | KIM BYŁ CZŁOWIEK, KTÓRY ROZTRZASKAŁ SAMOLOT LINII GERMANWINGS W ALPACH


    Nie mówiło się dotychczas głośno, że to mogło być zaplanowane działanie Andreasa Lubitza. Nie chciano wyprzedzać ustaleń śledczych?
    Rozsądnie rozumując wiadomo, że piloci są badani pod kątem psychologicznym, ale to nie wyeliminuje podobnych sytuacji. Ostatni przypadek, z tego co pamiętam, miał miejsce w Afryce Północnej, kiedy pilot rozbił samolot ATR z powodu swojego zawodu miłosnego.

    Czy są mechanizmy weryfikacji, choćby po wcześniejszych sygnałach, że coś jest nie tak z psychiką pilota?
    Pilotów dobiera się na podstawie konkretnych cech. Zdrowie fizyczne i psychiczne są badane. Pilotem linii lotniczych nie zostanie raczej człowiek o rozchwianej psychice. Natomiast też jest tak, że np. dowódcą załogi może zostać tylko osoba spełniająca dość ostre kryteria. To okazuje się na etapie szkolenia. Natomiast z tego, co wiem, nie ma systematycznych badań psychologicznych. Okresowe badania lekarskie także nie przewidują testów psychologicznych. Przewoźnik zakłada jednak coś w rodzaju nieformalnej kontroli. W dużym uproszczeniu polega to na tym, że kolega, jeśli zaobserwuje jakieś niepokojące zachowanie, może poinformować o tym firmę. Również sam pilot może z konkretnych powodów odmówić lotu, z czym mieliśmy ostatnio do czynienia, kiedy piloci Lufthansy z przyczyn osobistych odmówili pracy za sterami maszyn. Trudno to jednak nazwać systemowym rozwiązaniem.

    ANDREAS LUBITZ TO NIE PIERWSZY PILOT SAMOBÓJCA. HISTORIA LOTNICTWA ZNA JUŻ PODOBNE PRZYPADKI


    28 lat - jak na pilota - to nie za wiele. Jak pan to ocenia?
    Tak, to fakt, jak na pilota linii lotniczych, to nie jest dużo. To jest też kwestia polityki zatrudnienia. Kilka lat temu Lufthansa uruchomiła proces cięcia kosztów przez zatrudnianie, zwłaszcza nowych pilotów, na etatach właśnie w Germanwings – bo tam są niższe stawki wynagrodzeń pilotów, o co zresztą toczył się spór ze związkami zawodowymi i firmą. Z drugiej strony znalezienie pracy w tym zawodzie w tak młodym wieku dobrze świadczyłoby o wyszkoleniu niemieckiego pilota.

    Nie wiemy dlaczego Niemiec zdecydował się na taki desperacki krok?
    Trudno powiedzieć, dlaczego to zrobił. Za mało mamy danych. To raczej przypadek incydentalny. Gdyby takich sytuacji było więcej, wtedy powinno to uruchomić jakiś plan.

    Nie da się takich przypadków wyeliminować?
    Być może zostanie zarządzone badanie psychologiczne dla pilotów linii lotniczych. Jakaś większa kontrola powinna zostać uruchomiona, by uniknąć podobnych wypadków w przyszłości. Do tej pory nie było ich wiele. Tak się w lotnictwie dzieje, że czasami coś pojawia się pierwszy raz i potem opracowuje się środki zaradcze, by to się nie powtórzyło. Tak było np. po zamachach z 11 września 2011 roku. Wtedy wzmocniono drzwi do kabiny pilotów w samolotach pasażerskich.

    FRANCJA | ŚLEDCZY: PILOT ANDREAS LUBITZ ŚWIADOMIE DOPROWADZIŁ DO KATASTROFY SAMOLOTU GERMANWINGS


    Jak daleko takie zmiany mogą pójść. A co, jeśli kolejne zabezpieczenia nie dadzą efektu. Wtedy zostaną nam samoloty bezzałogowe sterowane z zewnątrz?
    Człowiek jest zawsze najsłabszym elementem. Trzeba przyjąć założenie, że piloci są ludźmi zrównoważonymi, inaczej możemy dojść do absurdalnych wniosków. Są przecież jakieś granice rozsądku.

    Ile lotów odbywa się dziennie?
    Tylko w Europie dziennie odbywa się od 22-30 tysięcy lotów dziennie. Zimą ok. 22 tysiące lotów, a 30 tysięcy lotów latem. Mówimy o naprawdę potężnych liczbach. To był incydent, choć tragiczny w skutkach.

    Czytaj także

      Komentarze (7)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Co ma piernik do wiatraka a Zulawy do Alp?

      Krol KiK (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2 / 6

      Roztrzaskac sie w gorach przez depresje.
      Lubitz jak na waryjata chlodno kalkulowal: samolot tylko cudem nie eksplodowal dzieki czemu ocalaly slady jego zbrodni. Jego dzieci moga nie otrzymac ani...rozwiń całość

      Roztrzaskac sie w gorach przez depresje.
      Lubitz jak na waryjata chlodno kalkulowal: samolot tylko cudem nie eksplodowal dzieki czemu ocalaly slady jego zbrodni. Jego dzieci moga nie otrzymac ani centa odszkodowania i beda musialy zyc z pietnem ojca zbrodniarza jakby nacja germanska miala historycznie tego malo.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Gadajace glowy gdybaja a kto i mnie wtedy zabroni?

      Krol KiK (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6 / 1

      Gdyby nie cholerne oszczednosci w kokpicie bylyby stale trzy osoby: dwoch pilotow plus inzynier pokladowy. Te funkcje uznana za zbedna jak kiedys konduktorska w tramwajach. Gdyby bylo inaczej to...rozwiń całość

      Gdyby nie cholerne oszczednosci w kokpicie bylyby stale trzy osoby: dwoch pilotow plus inzynier pokladowy. Te funkcje uznana za zbedna jak kiedys konduktorska w tramwajach. Gdyby bylo inaczej to nasz kapitan herbu "Slepowron" nie ladowalby bez podwozia, gdyz nie zauwazyl wybitego bezpiecznika a i porabaniec i morderca z
      germanwingsa nie mialby okazji zeby zabic.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      coś mi się wydaję, że wieszają na nim psy celowo

      prawdopodobnie go wrobili (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 5 / 4

      to nie jest trudna sprawa z obecną techniką aby sprowadzić samolot z ziemi

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      11 września 2001 roku

      Marcin (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 5

      historia się kłania.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Brak Słów

      sys (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3 / 3

      jezeli to jest prawda to ten człowiek był niespełna rozumu lub pod wpływem jakiś narkotyków! Bo normalny człowiek w życiu nie naraziłby tylu ludzi na pewna drastyczna smierć!!! ;( jeżeli tak bardzo...rozwiń całość

      jezeli to jest prawda to ten człowiek był niespełna rozumu lub pod wpływem jakiś narkotyków! Bo normalny człowiek w życiu nie naraziłby tylu ludzi na pewna drastyczna smierć!!! ;( jeżeli tak bardzo chciał sie zabić to mógł pod pociąg sie rzucić! Ale nie!! Miło bylo mu słyszeć jak ludzie płaczą i krzyczą:( a on wiedział ze kogoś zycie zależy od niego:( wyrazy współczucia dla wszystkich rodzin:( zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      prastare przyslowie

      gosc (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2 / 4

      jak mówi stare porzekadło "chcesz być pyłem ..lataj w tym wypadku germanwingsem"

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      procedury

      nawigator (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 5 / 1

      Złe procedury i koniec. 28 lat to wiek najbardziej odpowiedni. Procedury z drzwiami, to wymyślili inni uczeni.

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama