80 kilometrów, 10 węzłów
80-kilometrowa droga połączy Dolny Śląsk z województwem lubuskim, a cała S3 - ze Szczecinem. W Lubuskiem, od Nowej Soli do Sulechowa, planowane jest poszerzenie trasy do dwóch pasów w każdą stronę. Dalej dwupasmowa droga, aż do Szczecina, jest już gotowa.
Na Dolnym Śląsku drogę będzie budować pięciu wykonawców. W ciągu trasy powstanie 10 węzłów: Nowa Sól Południe, Nowe Miasteczko, Kaźmierzów, Polkowice, Lubin Północ, Lubin Zachód, Lubin Południe, Legnica Północ, Legnica Zachód oraz Legnica II (tu S3 połączy się z autostradą A4 nowym węzłem).
CZYTAJ WIĘCEJ O BUDOWIE DROGI S3
Po trasie szybkiego ruchu pojedziemy z prędkością 120 km/h. Droga będzie miała po dwa pasy ruchu w każdą stronę, z rezerwą terenu pod rozbudowę o trzeci pas w przyszłości.
- Wyjątkiem będzie sześciokilometrowy fragment od węzła Polkowice do węzła Lubin Północ. Tam od razu zbudujemy trzy pasy ruchu w każdą stronę. To efekt dużego natężenia ruchu w tej okolicy - tłumaczy Joanna Borkowska z wrocławskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Droga będzie pełniła funkcję obwodnicy Polkowic, Lubina i Legnicy.
Zobacz też: Pościg jak z filmu. Ukradł paliwo i uciekał przed policją (ZOBACZ)
Droga wielkich możliwości
Robert Raczyński , prezydent Lubina, w nowej drodze widzi przede wszystkim szansę na dalszy rozwój zagłębia miedziowego, gdy skończy się wydobycie rud miedzi. - To otwiera nam szansę, jakiej nie było tu od dziesiątków lat. W porozumieniu z Ministerstwem Gospodarki zgłosiliśmy teren przy S3 pod dużą inwestycję.
Przypomina, że S3 była obiecywana mieszkańcom zagłębia miedziowego już w latach 70.
- Poślizg jest czterdziestoletni. Przed każdymi wyborami parlamentarnymi mieszkańcom i samorządowcom obiecywano S3. Nie tak dawno słyszeliśmy, że będzie gotowa na mistrzostwa Euro 2012. Teraz czekamy wreszcie na wbicie pierwszej łopaty - mówi z radością Robert Raczyński.
Przeczytaj: Pijany rowerzysta na autostradzie. Jechał do Wrocławia. Potrącił go samochód
Piotr Borys, były europoseł i wicemarszałek województwa, dodaje, że ta droga jest ważna ze względu na bezpieczeństwo.
- Ilość wypadków w zagłębiu miedziowym jest ogromna. Do tego droga przebiega przez centra wielu miast. Ruch aut jest tu olbrzymi, dlatego budowa tej trasy będzie dużą ulgą dla mieszkańców - mówi Borys.
Trasa będzie miała też duże znaczenie w transporcie międzynarodowym. - Połączy porty w Szczecinie z południem Europy. Na trasę S3 przeniesie się ruch z niemieckich autostrad. Zwiększy to atrakcyjność gospodarczą tego regionu Dolnego Śląska - kończy Borys.
Marek Łapiński, poseł PO i były marszałek Dolnego Śląska, przypomina, że samorządowcy zabiegali o tę drogę od lat - kiedy jeszcze mówiło się o autostradzie A3, a nie o drodze ekspresowej.
- To kolejny przykład, po trasie S5, korzystnej współpracy regionów. Korzyści dla Dolnego Śląska to łatwy dojazd do Szczecina, z autostrady A4 do A2 oraz wygodny dojazd do atrakcji turystycznych na południu województwa - mówi poseł.
Pierwsze prace przygotowawcze przy budowie drogi ruszą wiosną. Jednocześnie wykonawcy będą dalej projektować trasę. Właściwe prace budowlane ruszą latem. W 2015 roku budowa nie będzie utrudniała życie kierowcom.
Cała trasa ma być gotowa do końca 2018 r. W maju podpisane zostaną umowy na odcinek S3 z Legnicy do Bolkowa.
Ostatni fragment S3 - z Bolko-wa do granicy z Czechami - będziemy budować we współpracy z południowymi sąsiadami. Na drogę poczekamy do około 2020 roku.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?